بعد از حجامت چه بخوریم و چه کارهایی انجام دهیم؟

طرفداران و دوستداران حجامت روز به روز گسترش یافته و افراد بیشتری در سراسر دنیا به انجام این روش درمانی در طب سنتی روی می‌آورند. این افراد سؤالات بسیاری در رابطه با مراقبت‌های بعد از حجامت دارند، مثلا می‌پرسند بعد از حجامت چه بخوریم، ورزش و فعالیت خاصی انجام دهیم، حمام برویم و … به طور کلی مراقبت‌های بعد از حجامت همواره یکی از پرسش‌های اصلی علاقه‌مندان به طب سنتی محسوب می ‌شود.

در این مقاله مراقبت‌ها و ممنوعیت‌های بعد از انجام حجامت را شرح می‌دهیم و به تعدادی از سوالات پرتکرار مخاطبان این روش پاسخ خواهیم داد.

بعد از انجام حجامت می‌توان موضع حجامت شده را شست و شو داد ؟

تا یک ساعت پس از انجام حجامت شستن موضع حجامت شده ممنوع است چون می‌تواند در ناحیه حجامت شده عفونت ایجاد کند. پس از یک ساعت از انجام این عمل، شست و شوی ناحیه حجامت شده بسته به نوع پوست اشخاص متفاوت است. برای افرادی که پوست متخلخل دارند باید از استفاده روغن پرهیز کرد و  فقط محل مورد حجامت را با گلاب یا آب سرد یا آب کدو  شست.

برای کسانی که خون مرطوب دارند از سرکه، آب مر، سماق و… به جای آب برای شست و شوی پس از حجامت استفاده می‌شود. آب مرزنجوش یا شوید پخته و بابونه نیز برای افرادی که خون‌شان بسیار غلیظ است به جای آب استفاده می‌شود.

بعد از حجامت چه بخوریم
تا یک ساعت پس از انجام حجامت شستن موضع حجامت شده ممنوع است چون می‌تواند در ناحیه حجامت شده عفونت ایجاد کند.

چه مدت پس از حجامت می‌توان استحمام کرد؟

تا 24 ساعت پس از استحمام نمی‌توان استحمام کرد. چرا که در صورت دوش گرفتن در این زمان احتمال وقوع تب دائمی وجود دارد. پس از این طی این زمان باید فقط به تنهایی با آب دوش گرفت و از استفاده از شامپو و صابون پرهیز کرد.

چه مدت پس از انجام حجامت می‌توان غذا خورد و خوردن چه غذاهایی مجاز است ؟

یک ساعت اول پس از حجامت، غذا خوردن ممنوع است اما پس از طی شدن این زمان خوردن غذا مانعی ندارد. این ممنوعیت به این دلیل است که ناحیه مورد حجامت در ساعت اول هنوز درد دارد. این باعث می‌شود بدن توانایی طی کردن مراحل طبیعی و هضم غذا در این دوره را نداشته باشد. بعد از گذشت زمان یاد شده ضمن این‌که درد در بدن فرد از بین می‌رود، بدن نیز از مواد زائد پاک شده که همه این عوامل باعث می‌شود بدن بتواند غذا را به خوبی هضم کند.

اگر مزاج گرم داریم، بعد از حجامت چه بخوریم؟

در هر حال بعد از حجامت به فرد توصیه می‌شود غذای مناسب حال و مزاج خود را مصرف کند. به طور مثال به گرم مزاج‌ها خوردن انار یا آب انار، آب کاسنی با شکر، کاهو با سرکه یا سکنجبین، و یا شربت گلاب پیشنهاد می‌شود. برای این افراد گوشت جوجه یا بز به همراه آش آبغوره نیز گزینه مناسبی به عنوان غذا است.

اگر مزاج سرد داریم، بعد از حجامت چه بخوریم؟

افراد سرد مزاج بهتر است در روز حجامت غذای مصرفی خود را کم کنند و از خوردن غذاهای غلیظ پرهیز کنند. نوشیدن آب آشامیدنی بیشتر و خوردن شربت عسل و شربت به یا سکنجبین قبل از خون‌گیری و حجامت به این افراد مورد توصیه است. این افراد نباید پس از حجامت تخم مرغ مصرف کنند چرا که بنا بر گفته کتاب اکسیر اعظم خوردن تخم مرغ در افراد جوان و پیر باعث لقوه می‌شوند.

خوردن تریاق در فصل زمستان و شربت سکنجبین عنصلی در تابستان به افرادی با خون معتدل توصیه می‌شود استفاده از تریاق در حین و بعد از انجام حجامت باعث تقویت قلب می‌شود. اما مصرف این ماده برای افراد گرم مزاج مضر است.

به طور کلی به اشخاص علاقمند به حجامت در فصل گرم مصرف انواع آب‌میوه‌ها و در فصل سرد سکنجبین عنصلی توصیه می‌شود. برای همه افراد تا سه ساعت پس از حجامت خوردن مواد غذایی نمک‌دار مثل گوشت یا ماهی نمک سود شده ممنوع است چرا که می‌تواند بیمارهای پوستی چون بیماری‌های بهق (بهک) و جرب ایجاد کند.

خوردن آب انار پس از حجامت باعث زنده شدن خون و نشاط افراد می‌شود. اما همه اشخاص باید پس از حجامت از پرخوری و زیاده روی در خورد و خوراک پرهیز کنند.

بعد از حجامت چه بخوریم
یک ساعت اول پس از حجامت، غذا خوردن ممنوع است اما پس از طی شدن این زمان خوردن مانعی ندارد.

آیا می‌توان بعد از حجامت خوابید؟

بلافاصله پس از انجام حجامت نباید خوابید. چرا که خوابیدن بلافاصله پس از حجامت، آثار درمانی و بهداشتی حجامت را با اختلال رو به رو می‌کند.

بعد از حجامت چه بخوریم
خوابیدن بلافاصله پس از حجامت، آثار درمانی و بهداشتی حجامت را با اختلال رو به رو می‌کند.

پس از انجام حجامت می‌توان فعالیت داشت؟

انجام فعالیت ورزشی و همچنین رابطه جنسی تا 24 ساعت پس از حجامت ممنوع است. همین طور انجام حرکات شدید فیزیکی مثل خشم و هیجانات عصبی نیز بعد از انجام حجامت مشکل ساز می‌شود.

بعد از حجامت چه بخوریم
انجام فعالیت ورزشی و همچنین جماع تا 24 ساعت پس از حجامت ممنوع است.

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا که یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین مراکز طب سنتی در ایران است، خدمات حجامت را  در محیط بهداشتی و با حضور متخصصان با سابقه و حرفه‌ای به علاقمندان محترم ارائه می‌دهد. همچنین کلینیک دکتر سریتا امکان حجامت در منزل را برای عزیزانی که به دلیل دوری مسیر یا سختی حمل و نقل و مشکلاتی از این دست، توان حضور در کلینیک را ندارند نیز فراهم کرده است. این مرکز همچنین خدمات ویزیت آنلاین و حضوری توسط پزشکان با سابقه را برای بیماران فراهم کرده است. شما می‌توانید جهت رزرو نوبت از طریق وب‌سایت یا تماس با شماره تلفن‌های مجموعه اقدام فرمایید.

منبع: کتاب اعمال یداوی (فصد، حجامت، بادکش، زالو)؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست