با تخصص‌های مختلف طب سنتی بیشتر آشنا شویم؟

یک پزشک عمومی که در یکی از تخصص‌های مختلف طب سنتی مهارت دارد، به شما به عنوان یک فرد کامل نگاه می‌کند. در واقع پزشکان طب سنتی باور دارند، سلامتی مطلوب زمانی حاصل می‌شود که بدن، ذهن و روح خود را متعادل کنید. تخصص‌های مختلف طب سنتی در حالت معمول جایگزین مراقبت‌های پزشکی مرسوم نمی‌شود، در عوض پزشکان متخصص طب سنتی درمان خود را به عنوان مکمل طب مدرن ارائه می‌دهند.

پزشک طب سنتی کیست؟

تخصص‌های مختلف طب سنتی
پزشکان سنتی معتقدند بین سیستم‌های بدن شما ارتباطی وجود دارد. آنها عقیده دارند که سلامت و تندرستی مطلوب شامل تعادل ذهن، بدن و روح است.

یک پزشک طب سنتی برای درمان از رویکرد درمانی مبتنی بر توجه به کل بدن افراد استفاده می‌کند. بدین معنا که برای تشخیص و درمان بیماری شما روی بدن، ذهن، روح و احساسات تمرکز می‌کند. پزشکان سنتی از طب مرسوم استفاده می‌کنند و عواملی مانند سبک زندگی، رژیم غذایی، عادات خواب و سطح استرس را نیز در نظر می‌گیرند.

پزشکان طب سنتی معتقدند بین سیستم‌های بدن شما ارتباطی وجود دارد. آنها عقیده دارند که سلامت و تندرستی مطلوب شامل تعادل ذهن، بدن و روح است.

طب سنتی، مکمل طب مرسوم و کلیدی برای کاربست پزشکی یکپارچه (مدرن و سنتی به صورت همزمان) است.

پزشکان سنتی بر چه اساسی، بیماری‌ها را درمان می‌کنند؟

پزشکان سنتی دارای ارزش‌های اصلی متنوعی هستند که برای انجام درمان از آنها استفاده می‌کنند. پزشکان سنتی غالباً توصیه می‌کنند:

    • باور داشته باشید شرایط شما نباید شما را تعریف کند.
    • در ابتدا سعی کنید از یک بیماری یا یک وضعیت پزشکی پیشگیری کنید و در مرحله دوم بیماری یا وضعیت را درمان کنید.
    • باور کنید که شرایط شما به جای یک عضو بدن، کل بدن شما را درگیر می‌کند.
    • به جای اینکه فقط علائم خود را از بین ببرید، علت اصلی بیماری خود را پیدا کنید.
    • به استفاده از انواع روش‌های ایمن برای درمان بیماری خود باور داشته باشید.
    • قبول کنید که رابطه درمانی‌ای که با شما برقرار می‌کنند، می‌تواند موجب سلامتی شما شود.
تخصص‌های مختلف طب سنتی
به استفاده از انواع روش‌های ایمن برای درمان بیماری خود باور داشته باشید.

تخصص‌های مختلف طب سنتی در آمریکا کدامند؟

برخی از پزشکان سنتی دارای مدرک پزشکی مدرن هستند. آنها آموزش پزشکی خود را با رویکردهای پزشکی سنتی هماهنگ می‌کنند. با این حال، این دسته از پزشکان، در تخصص‌های مختلف طب سنتی نیز مدرک دارند.

تخصص‌های مختلف طب سنتی در آمریکا عبارتند از:

  • دکترای یکپارچه پزشکی(MD): پزشکان عمومی، دارای مجوز کامل طبابت هستند. آنها طب مرسوم را با تکنیک‌های کل بدن ترکیب می‌کنند.
  • دکترای پزشکی استئوپاتی (DO): پزشکان استئوپاتی پزشکان دارای مجوز مورد تأیید برای درمان بیماران هستند. آنها آموزش‌های ویژه‌ای برای درمان سیستم اسکلتی عضلانی دیده‌اند.
  • دکترای پزشکی کایروپراکتیک (DC): پزشکان کایروپراکتیک از یک رویکرد عملی دست‌ورزانه برای کنترل مشکلات مفاصل شما کمک می‌گیرند. این پزشکان برای کاهش درد شما و اصلاح تعادل بدن بیماران فعالیت می‌کنند.
  • دکترای ناتروپاتی (ND): پزشکان ناتروپاتی از ترکیبی از علم پزشکی مرسوم، رویکردهای کلی‌نگر و درمان‌های طبیعی استفاده می‌کنند.
  • طب سوزنی (LAc): متخصصان طب سوزنی از یک روش مرسوم چینی استفاده می‌کنند که سوزن‌های فولادی نازک را در نقاط خاصی از بدن وارد پوست می‌کنند. این به تعادل مجدد انرژی بدن (یا Qi تلفظ «چی») کمک می‌کند.
  • گیاه درمانی: گیاه پزشکان از داروهای گیاهی مورد تأیید برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های حاد و مزمن استفاده می‌کنند.

سایر ارائه دهندگان این خدمات ممکن است مدرک پزشکی مرسوم نداشته باشند، این افراد متخصص اعمال یداوی هستند.

تخصص‌های مختلف طب سنتی
پزشکان عمومی، دارای مجوز کامل طبابت هستند. آنها طب مرسوم را با تکنیک‌های کل بدن ترکیب می‌کنند.

چگونه می‌توانید در ایران یک پزشک سنتی شوید؟

در ایران برای داشتن تخصص در طب سنتی باید پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی، حداقل در یکی از زمینه‌های زیر، مدرک دکتری تخصصی بگیرید. این زمینه‌ها عبارتند از:

1- رشته طب سنتی ایرانی

در این روش اصول و فنون کهن درباره درمان بیماری‌ها را به عنوان جایگزین یا مکمل درمان طب مدرن خواهید آموخت. با داشتن این تخصص علاوه بر طبابت به روش سنتی می‌توانید به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی بپردازید یا کلینیک خود را در زمینه تخصص‌های مختلف طب سنتی احداث کنید.

2- رشته طب چینی و مکمل

در ایران دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تدریس دانشجویان در تخصص‌های مختلف طب سنتی می‌پردازد که رشته طب چینی و مکمل نیز یکی از آن‌هاست و شامل آشنایی با طب سوزنی، ماساژتراپی، طب فشاری و بیماری‌های زنان و زایمان و مامایی است.

تخصص‌های مختلف طب سنتی
طب سنتی چنی شامل آشنایی با طب سوزنی، ماساژتراپی، طب فشاری و بیماری‌های زنان و زایمان و مامایی است.

3- رشته داروسازی سنتی

فارغ‌التحصیلان این رشته در زمینه انواع مختلف داروهای گیاهی، اصول ساخت و نحوه استفاده از آن‌ها تخصص دارند. دانشجویان این رشته ابتدا مدرک دکتری حرفه‌ای خود را در رشته داروسازی می‌گیرند سپس برای مدرک دکتری تخصصی در این رشته اقدام می‌کنند. حضور مداوم در آزمایشگاه، تهیه انواع داروی گیاهی و آموزش و پژوهش درباره تخصص‌های مختلف طب سنتی و انواع داروهای آن‌ها، از جمله وظایف یک داروساز سنتی است.

4- رشته تاریخ علوم پزشکی

تلفیق رشته‌های داروسازی طب سنتی و طب مکمل ایرانی به همراه اخلاق پزشکی، اساس این رشته هستند. در این رشته به طور مشخص درباره تاریخ علوم پزشکی در دوره اسلام می‌پردازد. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. یکی از راه‌های ورود به این رشته از طریق پزشکی عمومی است. در دانشگاه شهید بهشتی، این رشته به عنوان یک «دوره درمانی» و نه تخصص، در ادامه رشته مامایی ارائه می‌شود.

لازم به ذکر است که صرفاً پزشکانی که دوره دکتری عمومی خود را گذرانده باشند می‌توانند یکی از تخصص‌های مختلف طب سنتی به ادامه تحصیل مشغول شوند و مدرک دکتری تخصصی طب سنتی را دریافت کنند.

کجا می‌توانم بهترین پزشک طب سنتی را در نزدیکی خودم پیدا کنم؟

اگر علاقه مند به یافتن یک پزشک جامع نگر هستید، می‌توانید از کارشناسان ما در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا مشاوره رایگان بگیرید. ممکن است بخواهید مواردی را در رسانه‌های اجتماعی بررسی کنید، اما همیشه تحقیقات خود را کامل انجام دهید. علاوه بر این، پزشکان طب مدرن که در حال حاضر به آن‌ها مراجعه می‌کنید، ممکن است بتواند گزینه‌های مناسبی را برای شما پیشنهاد کند.

تخصص‌های مختلف طب سنتی
اگر علاقه مند به یافتن یک پزشک جامع نگر هستید، می‌توانید از دوستان یا اعضای خانواده خود مشورت بگیرید.

تخصص‌های مختلف طب سنتی در کدام دانشگاه‌ها تدریس می‌شود؟

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم پزشکی مشهد، دانشگاه شاهد، دانشکده علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان فارس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اهواز از جمله دانشگاه‌های ایرانی هستند که تخصص‌های کختلف طب سنتی را آموزش می‌دهند.

سؤالاتی که ممکن است مفید باشند

پس از اینکه لیستی از پزشکان طب سنتی مورد نظر خود را تهیه کردید، با مطب یا کلینیک آن‌ها تماس بگیرید تا در مورد هر یک از ایشان اطلاعات بیشتری کسب کنید. برخی از سوالاتی که ممکن است بخواهید بپرسید عبارتند از:

  • آیا این پزشک بیماران جدید را می‌پذیرد؟
  • آیا پزشک سنتی بیمه من را قبول می‌کند؟
  • ساعت کاری این پزشکان متخصص طب سنتی به چه صورت است؟
  • آیا قرارهای آخر هفته یا عصر دارد؟
  • آیا طب سنتی مبتنیرا به صورت علمی انجام می‌دهد؟
  • این پزشک در کدام یک از تخصص‌های مختلف طب سنتی تبحر دارد؟
  • تخصص‌های مختلف طب سنتی
    پس از اینکه لیستی از پزشکان طب سنتی مورد نظر خود را تهیه کردید، با مطب یا کلینیک آن‌ها تماس بگیرید تا در مورد هر یک از ایشان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

معرفی یک کلینیک حرفه‌ای با تیمی از متخصصان طب سنتی

یک پزشک متخصص طب سنتی به شما به عنوان یک فرد کامل نگاه می‌کند. آن‌ها بدن، ذهن و روح شما را همزمان در نظر می‌گیرند. پزشکان سنتی بر روی علت زمینه ای بیماری شما تمرکز می‌کنند.مجموعه‌ای از پزشکان متخصص طب سنتی که در زمینه‌های مختلف مثل طب سوزنی، طب فشاری، زالودرمانی، حجامت، بادکش و… آموزش دیده‌اند و دارای مجوز طبابت هستند در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا مشغول به فعالیت هستند. این کلینیک زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا است. متخصصین این مطب می‌توانند در رفع نیازهای سلامت فردی به شما کمک کنند و از شما در دستیابی به اهداف سلامتی خود حمایت کنند. آنها با شرایط پزشکی و جسمانی شما را به طور کامل در نظر گرفته و همیشه درمان مبتنی بر شواهد را ارائه می‌دهند. برای تعیین نوبت آنلاین یا حضوری از این مرکز، با کارشناسان کلینیک دکتر سریتا تماس بگیرید.

منبع: naturemed.org ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست