شاخص

تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار ؛ راهکارهای طب سنتی و نتایج

تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار به ویژه در مقابله با بیماری شایع این روزها یعنی کرونا اهمیت زیادی هم برای سلامت مادر و هم برای سلامت جنین دارد. چرا که این بیماری ویروسی مانند دیگر آنفلوانزاها در صورت دارا بودن سیستم ایمنی قوی فرد را مبتلا نمی‌کند. هرچند تا کنون گزارش‌هایی درباره حساسیت زنان باردار به ابتلا به بیماری کووید 19 منتشر نشده است اما به طور کلی بدن زنان باردار دارای فصد خون تغییرات ایمنی و فیزیولوژیکی است که آنها را بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های حاد قرار می‌دهد. در مواد مشابه زنان باردار مبتلا به بیماری‌های سارس و مرس دچار عوارضی چون سقط جنین و زایمان زودرس شده‌اند اما در مورد این بیماری کرونا جدید هنوز اطلاعات جدیدی در دسترس نیست. تب بالا در سه ماهه اول بارداری باعث بروز نقایص و خطرات بالا در زنان باردار می‌شود.

Boosting immunity system (6)

اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار

        آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار
  • راهکارهای طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار

بارداری از یک طرف باعث ماساژ درمانی تضعیف سیستم ایمنی بدن مادر می‌شود و از طرف دیگر در ماه‌های آخر بارداری با رشد جنین و فشار آوردن به شش‌ها در صورت ابتلا به بیماری کرونا عفونت در ریه‌ی مادر افزایش می‌یابد و خطر ابتلای جنین به این بیماری را افزایش می‌دهد. به طور کلی سیستم ایمنی بدن برای ریشه کن کردن و از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها کار می‌کنند. به عنوان مثال، اگر از طریق بینی، دهان و چشمان ویروس سرماخوردگی، آنلفوانزا مثل کرونا را استنشاق کردید، سیستم ایمنی بدن حجامت شما آن ویروس را مورد هدف قرار می‌دهد و از بین می‌برد. برای گذر از عفونت زمان لازم است و گاهی اوقات برای کمک به پزشکی نیز نیاز دارید، اما سیستم ایمنی بدن سنگ بنای پیشگیری و بهبود است.

راهکارهای طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار

راهکارهای طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن زن باردار در چند دسته قرار می‌گیرد.

ویتامین‌ها

Boosting immunity system (3)

در طب سنتی مصرف میوه‌هایی مانند پرتقال، سیب، هندوانه، کیوی، گریپ فروت و نوشیدن سه لیوان آب لیموترش تازه با عسل برای دریافت مناسب ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی زن باردار توصیه شده است. زالو درماني  ترکیب عسل به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام پلی‌فنول و زنجبیل به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی بسیار مفید است. البته دریافت ویتامین D به میزان مناسب هم به بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار کمک می‌کند. ویتامین D به عنوان ویتامین “آفتاب” شناخته می‌شود زیرا بدن هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید، آن را به طور طبیعی دریافت می‌کند. ویتامین D با کمک به تنظیم سلول‌های متمرکز بر مبارزه با عفونت، سیستم ایمنی بدن را پشتیبانی می‌کند. منابع غذایی ویتامین D شامل ماهی‌های صید شده وحشی (ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی)، زرده تخم مرغ، قارچ لبنیات، غلات و نان است.

سبزیجات

اسفناج، گوجه فرنگی و کلم بروکلی جزو سه خوراکی در دسته سبزیجات بوده که سرشار از ویتامین C هستند. برای درمان بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا و مصرف یک آنتی بیوتیک طبیعی شلغم پخته شده را همراه با عسل مصرف کنید. همچنین مصرف پیاز خام و سوزاندن آن می‌تواند به کشتن و از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها کمک کند. آلیسین و سولفور موجود در سیر خاصیت ضد میکروبی دارد. همچنین سیر می‌تواند باکتری استافیلوکوک را از بین ببرد. تهیه و مصرف آش عدس که به آن باید برنج نیم دانه، پیاز و پودر فلفل را هم اضافه کرد، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. همچنین پودر زردچوبه هم خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد و اضافه کردن آن به غذاها و آش‌ها برای درمان بیماری‌های ویروسی بسیار موثر است.

اهمیت مواد معدنی در تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار

Strengthen the immune system

آهن یک ماده معدنی کلیدی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری کمک می‌کند. آهن سطح انرژی را بالا می‌برد و مقاومت بدن در برابر استرس، عفونت و بیماری را افزایش می‌دهد.  زنان باردار آهن را می‌توانند از سبزیجات سبز تیره، برگ (اسفناج ، کلم) دریافت کنند. غلات کامل؛ غلات غنی شده، ماکارونی و نان، مرغ و گوشت قرمز هم سرشار از آهن مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن زن باردار است.

بخورهای پاک کننده و ضد عفونی کننده گیاهی

یکی دیگر از راهکارهای طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی زن باردار استفاده از بخورهای پاک کننده و ضد عفونی گیاهی است. برای تهیه بخور گیاهی برای ضد عفونی کردن محیط خانه، درمان سرماخوردگی، سردرد، تنگی نفس، آسم و پاکسازی سینوس‌ها مقدار مناسبی از گیاهان آویشن شیرازی، پونه کوهی، نعناع، تخم گشنیز و اکالیپتوس را در 2 لیتر آب در قابلمه بریزید و بگذارید به مدت 10 دقیقه با درب بسته بجوشد و به مدت 15 تا 20 دقیقه زیر چادر یا پتو بخور بگیرید.

دمنوش‌های گیاهی

در طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار مصرف دمنوش‌های چون:

  • آویشن شیرازی
  • مرزنجوش
  • پونه کوهی
  • نعنا
  • جینسینگ
  • اکیناسه (سرخارگل)
  • گل پنیرک
  • ختمی و زوفا
  • قدومه شیرازی
  • اسطوخودوس
  • بابونه
  • چای سبز، سفید و کوهی
  • کاکوتی
  • و عناب

توصیه می‌شود.

Boosting immunity system (1)

منبع : vitamedmdrx webmd

بهترین متخصصان طب سنتی زنان در تهران

وقتی مساله طب سنتی و بیماری‌های زنان در تهران، به میان می‌آید، با صدها اسم رو به رو می‌شویم؛ اما از نظر ما متخصص طب سنتی کسی است که علاوه بر دانش تجربی، در این زمینه تحصیل کرده و مدارک و دوره‌های علمی را پشت سر گذاشته باشد. در این مقاله، چند نفر از بهترین پزشکان طب سنتی شهر تهران را معرفی می کنیم. 

 

دکتر رادمنش

 

دکتر مریم رادمنش

دکتر فاطمه مرادی

 

دکتر فاطمه مرادی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن

با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی

در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست