dehydrated-vagina

آشنایی با راهکارهای درمان خشکی واژن در طب سنتی

خشکی واژن  اینکه خشکی واژن چرا اتفاق می‌افتد و چه راهکارهایی برای درمان آن توصیه می‌شود.خشکی واژن یک مشکل شایع است که بعضی از خانم‌ها در برخی از مواقع دچار آن می‌شوند.اغلب اوقات، زنان بعد از یائسگی هنگامی که سطح استروژن پایین‌تر است،خشکی واژن را تجربه می‌کنند، اما ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد.این شرایط کاملاً ناخوشایند است و باعث احساس خشکی در واژن، احساس خارش یا سوزش می‌شود که می تواند در هنگام رابطه جنسی دردناک باشد.همچنین ممکن است بیش از حد معمول نیاز به دفع ادرار داشته باشیدیا ممکن است عفونت‌های ادراری مکرر (UTI) نیز داشته باشید.خشکی واژن همچنین می‌تواند باعث ناراحتی هنگام ادرار شود.

علاوه بر یائسگی، چندین عامل دیگر در خشکی واژن نقش دارند، از جمله:

  • شیر دادن
  • مصرف داروهای خاصی مانند داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد بارداری خوراکی
  • شیمی درمانی
  • هیسترکتومی

نام پزشکی خشکی واژن در زنان یائسه، آتروفی واژن است. آتروفی واژن می‌تواند تاثیر منفی بر زندگی جنسی شما بگذارد زیرا می‌تواند باعث دردناک یا ناخوشایند بودن رابطه جنسی شود. شما ممکن است احساس رضایت یا تمایل به شرکت در رابطه جنسی نداشته باشید، و شریک زندگی شما نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

Vaginal dryness

دلایل خشکی واژن

کاهش سطح استروژن: بیشتر خشکی واژن به دلیل افت سطح استروژن است. این میزان در طی یا در آستانه نزدیک شدن یائسگی کاهش می‌یابد. با کاهش استروژن، واژن نازک‌تر، الاستیکی و خشک می‌شود. این تغییرات به عنوان آتروفی واژن شناخته می‌شوند.
سندرم شوگرن: این سندرم شامل التهاب غدد بزاقی و اشک است.بافت‌های پوشاننده واژن نیز می‌توانند ملتهب شوند که منجر به خشکی می‌شود.
آنتی هیستامین: این داروها برای درمان سرماخوردگی و آلرژی استفاده می‌شوند، با این حال، عوارض جانبی آنها می‌تواند خشکی واژن و دردسر هنگام ادرار باشد.
داروهای ضد افسردگی: برخی از داروهای ضد افسردگی می‌توانند اثرات مضر بر زندگی جنسی ما داشته باشند. این می‌تواند ارگاسم را دشوار کند، میل جنسی را کاهش دهد و باعث  خشکی واژن شود.
یائسگی: به طور کلی، سطح استروژن به دلیل یائسگی کاهش می‌یابد و بنابراین یکی از دلایل اصلی خشکی واژن است.

راه حل‌های خانگی درمان خشکی واژن:

در ادامه برخی از مهمترین راه حل‌های خانگی درمان خشکی واژن بررسی می‌شود.

1. مرطوب کننده‌های واژن

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خشکی واژن استفاده از مرطوب کننده واژن است. اینها مرطوب کننده‌های ویژه ای هستند که مخصوص این ناحیه حساس بدن طراحی شده اند. استفاده از مرطوب کننده واژن هر چند روز می‌تواند به حفظ رطوبت واژن و تسکین علائم خشکی واژن کمک کند.

می‌توانید مرطوب کننده را چند بار در هفته قبل از خواب استفاده کنید. آن را در اطراف دیواره‌های واژن قرار دهید تا جذب شود. سعی نکنید از مرطوب کننده یا کرم مخصوص واژن استفاده نکنید. به همین ترتیب، باید از صابون‌های معطر، مرطوب کننده‌ها یا سایر لوازم بهداشتی خودداری کنید.

2. روان کننده‌های پایه آب

قبل از فعالیت جنسی، یک ماده روان کننده با پایه آب در واژن و همسرتان در صورت تماس استفاده کنید. استفاده از مواد روان کننده می‌تواند به شما در کاهش درد و ناراحتی که به طور معمول در هنگام رابطه جنسی تجربه می‌کنید، کمک کند، زیرا این قسمت مرطوب می‌شود.

حتماً روغنی را انتخاب کنید که حاوی ژل نفتی یا گلیسیرین نباشد. گلیسیرین می‌تواند باعث تحریک بیشتر واژن شما شود و ژله نفتی باعث ضعف یا شکستن کاندوم در هنگام رابطه جنسی می‌شود.

3. تمرینات کف لگن

تمرینات کف لگن می‌تواند به تقویت عضلات ضعیف واژن کمک کند. با کاهش میزان استروژن، عضلات واژن با گذشت زمان ضعیف می‌شوند. ورزش‌هایی مانند Kegels می‌توانند به آرامش و تقویت عضلات ضعیف‌تر کمک کنند. این تمرینات همچنین به افزایش جریان خون در واژن کمک می‌کند.

4. داشتن رابطه جنسی منظم

زندگی جنسی فعال یکی از راه حل‌های درمان خشکی واژن است. جریان خون در بافت‌های واژن با تحریک شدن زن افزایش می‌یابد و این به ایجاد رطوبت کمک می‌کند.

داشتن مقدمه و برانگیختگی کافی قبل از رابطه جنسی نیز خشکی را کاهش می‌دهد و رابطه جنسی را خوشایندتر می‌کند.

5. پوشیدن لباس‌های زیر پنبه ای

لباس زیر مصنوعی می‌تواند چسبنده باشد و منجر به تحریک بیشتر در واژن و محدود شدن جریان هوا شود. لباس زیر پنبه ای هوای کافی به واژن می‌دهد.

6. خوردن غذاهای حاوی فیتواستروژن: توفو، آجیل، دانه‌ها

اینها ترکیباتی بوده که از نظر عملکرد مشابه استروژن هستند. غذاهایی که سرشار از فیتواستروژن هستند شامل سویا، آجیل، دانه‌ها، توفو و غیره هستند.تحقیقات گفته اند که فیتواستروژن‌ها به بهبود خشکی واژن و گرگرفتگی کمک می‌کنند.

 

Vaginal dryness

7. خودداری از استفاده از صابون‌ها / محصولات بهداشتی معطر

در اطراف ناحیه واژن باید از صابون‌های بدون عطر استفاده شود تا از خشکی آن جلوگیری شود. همچنین، محصولات بهداشتی حاوی رنگ و عطرهایی هستند که می‌توانند بافت‌های واژن را خشک کنند. واژن خاصیت خود تمیز کنندگی دارد و بنابراین نیازی به استفاده از صابون‌های معطر نیست.

درمان خشکی واژن طب سنتی

درمان خشکی واژن طب سنتی پس از شناسایی بیماری و بررسی نوع و شدت خشکی توسط متخصص زنان با ارائه برخی راهکارهای کمکی و مصرف برخی غذاها، مایعات و داروهای گیاهی انجام می‌شود.

روغن‌های گیاهی

یکی از بهترین روغن‌های گیاهی برای درمان خشکی واژن طب سنتی، روغن کنجد است. با آغشته کردن پنبه در روغن کنجد و مالیدن آن به دیواره‌های بیرونی و داخلی واژن می‌توانید در مدت کوتاهی شاهد بهبودی خشکی واژن خود باشید. در طب سنتی برای درمان خشکی واژن استفاده از روغن‌های گیاهی چون روغن بنفشه، روغن بادام و روغن کتان هم توصیه شده است.

گیاهان دارویی

در طب سنتی برای درمان خشکی واژن استفاده از تاثیر گل ختمی توصیه شده است. به این صورت که گل ختمی را باید بجوشانید و آب ولرم شده را باید در ظرفی بریزید و روزی چند دقیقه داخل آن بنشینید تا شاهد روند بهبودی خشکی واژن خود باشید. یکی دیگر از ترکیبات گیاهی که تاثیر شگرفی بر روی درمان خشکی واژن طب سنتی شما خواهد داشت استفاده از ترکیب عسل و آب و همچنین ترکیب سرکه سیب و آب و مالیدن آن به واژن است.

غذاها و مواد غذایی

بهتر است تا زنان مبتلا به خشکی واژن به جای غذاهایی چرب، سرخ کردنی و سنگین، غذاهای آبکی مانند انواع آش و سوپ مصرف کنند. مصرف ترکیب خاکشیر، آب و عسل در صبح زود ناشتا هم در بهبود خشکی واژن موثر است. همچنین مصرف مواد غذایی سودازا مانند:

  • بادمجان
  • چای
  • سیب زمینی
  • کلم بروکلی
  • فلفل دلمه ای
  • انواع ترشی
  • گوشت گاو
  • غذاهای کنسروی
  • نوشابه
  • آب میوه‌های صنعتی
  • گوشت‌های فرآوری شده
  • چیپس
  • و پفک

ممنوع است و باعث بدتر شدن یا ایجاد خشکی واژن خواهد شد.

زالو درمانی ،فصد خون،ماساژ درمانی ،حجامت و  طب سوزنی  از انواع روش های مختلف درمان در طب سنتی می باشند.

برای درمان خشکی واژن با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست