درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی چیست؟

آیا درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی امکان پذیر است؟ بله! طب سنتی که روز به روز طرفداران بیشتری را جذب خود می‌کند، توانسته در درمان آسم و تنگی نفس نقش به سزایی داشته باشد و بیماران زیادی را با روش‌های درمانی خود، بهبود ببخشد.

درمان‌های مکمل و آسم

درمان‌های مکمل که طب سنتی نیز یکی از آن‌هاست، درمان‌هایی هستند که ممکن است تصمیم داشته باشید در کنار درمان‌های عادی آسم، آن‌ها را امتحان کنید. همیشه قبل از انجام هرگونه درمان تکمیلی با پزشک متخصص مشورت کنید.

قبل از مطالعۀ این مطلب توجه داشته باشید که داروهای معمول برای آسم و داروهای استنشاقی خود را با درمان‌های مکمل جایگزین نکنید. شما باید به مصرف داروهای معمول آسم خود ادامه دهید و طبق تجویز از اسپری پیشگیری‌کننده استفاده کنید.

درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی
شما باید به مصرف داروهای معمول آسم خود ادامه دهید و طبق تجویز از اسپری پیشگیری‌کننده استفاده کنید.

تمرین‌های تنفسی برای کمک به آسم شما

تمرین‌های تنفسی، که اغلب بازآموزی تنفس نامیده می‌شوند، به شما می‌آموزند که چگونه با استفاده از دیافراگم (عضلۀ زیر دنده‌ها) به آرامی و از طریق بینی نفس بکشید.

این روش‌ها همچنین به شما می‌آموزند که چگونه عادت‌های «تنفس بیش از حد» مانند خمیازه کشیدن و آه کشیدن را کاهش دهید.

از تکنیک‌های تمرین تنفسی رایج برای آسم می‌توان تکنیک تنفس بوتیکو (Buteyko) و تکنیک پَپ‌وُرث (Papworth) را نام برد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این تکنیک‌ها می‌توانند به کاهش علائم آسم کمک کنند. اما شما همچنان باید داروی پیشگیری‌کننده خود را هر روز طبق دستور پزشک خود مصرف کنید تا علائم احتمالی و حملات آسم را کاهش دهید و در صورت بروز علائم نیز از داروهای استنشاقی مسکن خود استفاده کنید.

شروع تمرین‌های تنفسی

بازآموزی تنفس، یک راه‌حل زمان‌بر است. به طور کلی یادگیری این تکنیک‌ها و عملی کردن آن‌ها به زمان و تعهد نیاز دارد.

تحقیقات نشان داده است که پیروی از یک برنامه از تمرین‌های تنفسی مبتنی بر فیزیوتراپی در خانه می‌تواند به اندازۀ مراجعه به یک فیزیوتراپیست برای برخی از افراد مبتلا به آسم مفید باشد. دانشگاه ساوت‌همپتون واقع در انگلستان یک برنامۀ تمرینی رایگان به نام «تنفس راحت و بی‌دردسر» ایجاد کرده است.

در ادامه این مقاله با مواردی آشنا خواهید شد که در کنترل نفس کشیدن به شما کمک می‌کند.

درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی
پیروی از یک برنامه از تمرین‌های تنفسی مبتنی بر فیزیوتراپی در خانه می‌تواند به اندازۀ مراجعه به یک فیزیوتراپیست برای برخی از افراد مبتلا به آسم مفید باشد.

ویتامین D

کمبود ویتامین D با حملات آسم در بزرگسالان و کودکان در ارتباط است.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که مصرف ویتامین D ممکن است میزان حملات آسم را به‌ویژه در افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، کاهش دهد. تحقیقات بیشتری برای یافتن تفاوت این مسئله بین بزرگسالان و کودکان و افراد مبتلا به آسم خفیف، متوسط و شدید مورد نیاز است.

تحقیقات سازمان ملی آسم در کشور انگلستان نشان داده است که ویتامین D می‌تواند به افراد مبتلا به آسم که سطح ویتامین D پایینی دارند کمک کند تا آسم خود را کنترل کنند. ویتامین D همچنین می‌تواند به افراد مبتلا به آسم مقاوم به استروئید کمک کند تا از درمان‌های استروئیدی خود نتیجۀ بهتری بگیرند.

ویتامین D (همراه با کلسیم) برای حفظ سلامت استخوان‌ها نیز اهمیت دارد. از آنجایی که زنان مبتلا به آسم بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند، ممکن است پزشک عمومی در مورد مصرف مکمل‌ها با آن‌ها صحبت کند.

درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی
مصرف ویتامین D ممکن است میزان حملات آسم را به‌ویژه در افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، کاهش دهد.

روش‌های درمانی که به مدیریت استرس کمک می‌کنند

استرس یکی از محرک‌های شایع آسم است. علاوه بر درمان‌های گفتاری، چند روش درمانی دیگر نیز برای کمک به مقابله با استرس و اضطراب وجود دارد.

یوگا

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ورزش یوگا، و به ویژه تمرینات تنفسی یوگا، ممکن است برای کاهش علائم آسم مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است.

در حال حاضر به عقیدۀ سازمان‌های پزشکی مانند انجمن قفسه سینه بریتانیا (BTS)، شواهد کافی برای توصیۀ یوگا به عنوان یک درمان معمولی برای آسم وجود ندارد، اما به گفتۀ این سازمان‌ها، یوگا می‌تواند به عنوان یک درمان مکمل یا جایگزینی برای سایر تمرین‌های تنفسی استفاده شود.

با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد یوگا می‌تواند به کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. این احتمال وجود دارد که یوگا با کاهش سطح استرس به آسم و تنگی نفس شما کمک کند.

درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی
یوگا می‌تواند به کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

ماساژ درمانی

مطالعات نشان می‌دهد که ماساژ درمانی می‌تواند برای کاهش استرس مفید باشد. اگر متوجه شده‌اید که استرس یا اضطراب باعث ایجاد علائم آسم و تنگی نفس در شما شده است، این گزینه ممکن است برای شما مفید باشد.

حتما به ماساژدرمانگر خود بگویید که آسم دارید. این امر به ویژه هنگامی اهمیت دارد که ماساژدرمانگر از روغن‎های مخصوص ماساژ دارای اسانس‌های روغنی استفاده کند. این اسانس‌ها حاوی VOCs (ترکیبات آلی فرار) هستند که می‌توانند علائم آسم و تنگی نفس را در برخی افراد تحریک کنند.

اگر به بوها و عطرها حساس هستید از ماساژدرمانگر خود بخواهید که از روغن ماساژ بدون عطر استفاده کند و از استفاده از روغن سوز، شمع یا عود معطر در اتاق ماساژ خودداری کند. بهتر است هنگام رزرو نوبت ماساژ به این موضوع اشاره کنید.

درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی
ماساژ درمانی می‌تواند برای کاهش استرس مفید باشد.

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی یا تمرکز حواس، مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که به شما کمک می‌کند روی لحظۀ حال تمرکز کنید. این تکنیک معمولا مدیتیشن و تمرینات تنفسی را شامل می‌شود است. تکنیک‌های ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند تا افکار، احساسات و حواس بدن خود را مدیریت کنید، و کمتر تحت تاثیر آنها قرار بگیرید.

مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری‌های متمادی، از جمله آسم و تنگی نفس، با استفاده از تکنیک‌های ذهن آگاهی به طور منظم حال خود را بهبود می‌دهند و استرس خود را کم می‌کنند.

هیپنوتیزم درمانی

تحقیقات کافی برای گفتن اینکه آیا هیپنوتیزم به بهبود علائم آسم کمک می‌کند یا خیر، انجام نشده است. اما هیپنوتیزم درمانی می‌تواند یک درمان آرام‌بخشِ موثر برای رفع اضطراب و استرس باشد که از محرک‌های آسم هستند.

روش‌های درمانی که نیازمند تحقیقات بیشتر هستند

درمان‌های مکمل زیادی وجود دارد که برخی افراد معتقدند به درمان آسم و تنگی نفس کمک می‌کنند. این روش‌های درمانی از داروهای گیاهی گرفته تا تمرینات عضلانی و مکمل‌های غذایی را شامل می‌شوند. اما اغلب شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد آن‌ها تا چه اندازه نتیجه‌بخش هستند و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بتوانند آن‌ها را توصیه کنند. این بدان معنا نیست که آن‌ها هیچ نتیجه‌ای ندارند، فقط ما هنوز به اندازه کافی نمی‌دانیم که آیا آن‌ها برای درمان آسم قابل اعتماد هستند یا خیر.

رژیم غذایی گیاهی

در چند مطالعه مشخص شده است که افراد مبتلا به آسمی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، علائم کمتری از خود نشان می‌دهند. این رژیم شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، دانه‌ها و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون است. شما در این رژیم به جای گوشت قرمز، بیشتر ماهی و مرغ چرب می‌خورید. کارشناسان فکر می‌کنند این رژیم غذایی به دلیل کمک به مبارزه با التهاب در بدن به علائم آسم کمک می‌کند.

درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی
رژیم غذایی به دلیل کمک به مبارزه با التهاب در بدن به علائم آسم کمک می‌کند.

روغن سی‌بی‌دی (CBD)

اخیرا محصولات گیاه شاهدانه، به ویژه روغن‌های کانابیدول (CBD) توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. یک مطالعه نشان می‌دهد که کانابیدول ممکن است بتواند التهاب را کاهش دهد، اما مدتی طول می‌کشد تا تحقیقات کافی انجام شود و کارشناسان بتوانند آن را به افراد مبتلا به آسم و تنگی نفس توصیه کنند.

بر اساس یافته‎های مرکز سلامت انگلستان، بیشتر محصولات شاهدانه حاوی مقدار مشخصی THC هستند. THC ماده شیمیایی است که باعث ایجاد احساس سرخوشی می‌شود. خطرات استفاده از محصولات حاوی THC در حال حاضر نامشخص است، اما می‌تواند شامل اختلالات روانی و وابستگی باشد (قطع مصرف دارو بسیار دشوار می‌شود).

درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی
کانابیدول می تواند التهاب را کاهش دهد.

بره موم

بره موم که گاهی به آن چسب زنبور نیز می‌گویند، ماده‌ای است که توسط زنبورها ساخته می‌شود. یک تحقیقات به تازگی نشان داده است که بره موم می‌تواند به افراد مبتلا به آسم کمک کند و شواهدی نشان می‌دهد که می‌تواند التهاب راه‌های تنفسی را کاهش دهد.

با این حال، بره موم همچنین می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک جدی از جمله تنگی نفس شود و آسم شما را بدتر کند. در حال حاضر، دستورالعمل‌های بالینی از بره موم به عنوان درمان احتمالی آسم نام نمی‌برند.

درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی
یک تحقیقات به تازگی نشان داده است که بره موم می‌تواند به افراد مبتلا به آسم کمک کند.

داروهای گیاهی چینی

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که برخی از ترکیبات گیاهی سنتی چینی مانند Pingchuan Yiqi و ASHMI (درمان دارویی گیاهی ضد آسم) ممکن است در صورت استفاده به عنوان یک درمان مکمل، به بهبود علائم آسم کمک کنند. اما برای تشخیص کارایی این ترکیبات به تحقیقات بیشتری نیاز است.

برخی از درمان‌های گیاهی ممکن است با داروهایی که از قبل مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند و باعث واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند.

ویتامین C

در حال حاضر، شواهد کافی برای توصیه به استفاده از مکمل‌های ویتامین C برای درمان آسم وجود ندارد.

شما باید بتوانید تمام ویتامین C مورد نیاز خود را از طریق یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید. شما نباید بیش از 1000 میلی‌گرم ویتامین C در روز مصرف کنید. بیشتر از این مقدار ممکن است مضر باشد.

درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی
شما باید بتوانید تمام ویتامین C مورد نیاز خود را از طریق یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید.

مکمل‌های منیزیم

یک مطالعه نشان داد که مکمل‌های منیزیم به افراد در کنترل علائم آسم کمک می‌کند. با این حال، بررسی تحقیقات نشان داد که در حال حاضر شواهد کافی برای حمایت از استفاده از مکمل‌های منیزیم برای درمان علائم آسم وجود ندارد.

شما باید بتوانید تمام منیزیم مورد نیاز خود را از طریق یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید. شما نباید بیش از 400 میلی‌گرم منیزیم در روز مصرف کنید. بیشتر از این مقدار ممکن است مضر باشد.

روش‌های درمانی که شواهد خوبی ندارند

برای برخی از درمان‌های مکمل، دانشمندان هیچ شواهد قابل اعتمادی مبنی بر بهبود علائم آسم پیدا نکرده‌اند.

طب سوزنی

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن‌های بسیار ظریف در نقاط خاصی از بدن است. در حالی که برخی از افراد مبتلا به آسم می‌گویند که طب سوزنی علائم آنها را کاهش می‌دهد، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این روش به عنوان یک روش درمانی برای آسم عمل می‌کند.

هومیوپاتی

هومیوپاتی با استفاده از دوزهای بسیار کمی از موادی که باعث ایجاد علائم بیماری می‌شوند، پاسخ خود ترمیمی را در بدن ایجاد می‌کند. در حال حاضر شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد هومیوپاتی به افراد مبتلا به آسم کمک می‌کند.

درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی
هومیوپاتی با استفاده از دوزهای بسیار کمی از موادی که باعث ایجاد علائم بیماری می‌شوند.

نمک درمانی (هالوتراپی)

هالوتراپی شامل تنفس ذرات ریز نمک، چه از طریق لوله‌های نمک یا در استراحتگاه‌های بهداشتی نمک (غارهای نمکی) است. نمک درمانی گاهی در غارهای زیرزمینی طبیعی که حاوی نمک هستند انجام می‌شود. این نوع درمان را غار درمانی می‌نامند.

مطالعات قابل اعتماد بسیار کمی در مورد نمک درمانی وجود دارد. استنشاق نمک همچنین می‌تواند راه‌های تنفسی شما را تحریک کند و باعث سرفه و حملات آسم شود. در حال حاضر، اکثر متخصصان نمک درمانی را برای افراد مبتلا به آسم توصیه نمی‌کنند.

درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی
هالوتراپی شامل تنفس ذرات ریز نمک، چه از طریق لوله‌های نمک یا در استراحتگاه‌های بهداشتی نمک (غارهای نمکی) است.

بخار درمانی (بخور)

بخار درمانی (بخور) یک درمان خانگی رایج برای کاهش انسداد در بینی و مجاری تنفسی است. با این حال، به طور خاص هیچ تحقیقی در مورد تاثیر بخار بر آسم انجام نشده است. مطالعات نشان نداده‌اند که بخار به بهبود علائم در سایر بیماری‌های تنفسی مانند عفونت‌های دستگاه تنفسی و التهاب برونشیول‌ها (نایژک‌ها) کمک می‌کند.

بخار درمانی در برخی افراد می‌تواند علائم آسم و تنگی نفس را تحریک کند. استنشاق بخار هم از طریق آب داغ و هم از خود بخار می‌تواند باعث سوختگی شود.

روش‌های درمانی که می‌توانند برای افراد مبتلا به آسم خطرناک باشند

افراد مبتلا به آسم باید از برخی درمان‌هایی که ممکن است علائم این بیماری را در آن‌ها بدتر کنند اجتناب کنند. برخی از روش‌ها حتی ممکن است باعث حملۀ آسمی شود.

شاه انگبین (Royal jelly)

این مادۀ پروتئینی توسط زنبورها ساخته می‌شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف شاه انگبین در برخی از افراد مبتلا به آسم که آلرژی دارند، واکنش‌های بسیار جدی ایجاد کرده است. این واکنش‌ها حملات آسم، مشکلات تنفسی، شوک آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک بسیار خطرناک) و حتی مرگ را شامل می‌شود.

گیاه سایبان (Butterbur) علف چای (St John’s Wort)

برخی از گیاهان دارای عوارض جانبی جدی برای افراد مبتلا به آسم هستند.

بطور مثال:

گیاه سایبان یک داروی گیاهی بدون مجوز است. به افراد توصیه می‌شود که برای درمان بیماری‌هایی مانند آسم، تب یونجه و سرفه از هیچ‌گونه فرآورده‌های گیاهی حاوی دمنوش استفاده نکنند. گیاه سایبان می‌تواند عوارض جانبی جدی از جمله مسمومیت کبدی و نارسایی اندام ایجاد کند.

علف چای نباید توسط افرادی که تئوفیلین مصرف می‌کنند (یک داروی درمانی که برای برخی از افراد مبتلا به آسم تجویز می‌شود) استفاده شود؛ زیرا می‌تواند اثربخشی این دارو را کاهش داده و باعث بدتر شدن علائم آسم شود.

درمان آسم و تنگی نفس در طب سنتی
برای درمان بیماری‌هایی مانند آسم، تب یونجه و سرفه از هیچ‌گونه فرآورده‌های گیاهی حاوی دمنوش استفاده نکنند.

 

اگر شما هم از بیماری آسم رنج می‌برید، کلینیک طب سنتی دکتر سریتا با استفاده از روش‌های طب سنتی و با حضور پزشکان و متخصصان این طب، آماده ارائه خدمات درمانی به شماست. مراجعین گرامی می‌توانند جهت رزرو نوبت آنلاین و یا حضوری از طریق شماره‌های تماس و یا وب‌ سایت مجموعه اقدام کنند.

منبع: asthma.org.uk و webmd.com ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست