درمان افسردگی با ماساژ

ماساژدرمانی چیست؟

در یک جلسه ماساژدرمانی، درمانگر عضلات و بافت‌های نرم را برای تقویت عملکرد آن‌ها و آرامش فرد ماساژ می‌دهد.

ماساژدرمانی بیش از 3000 هزار سال پیش در چین استفاده می‌شده است. برخی از پزشکان معتقدند درمان افسردگی با ماساژ یک روش موثر برای بهبود این بیماری است. حجامت زیرا لمس کردن باعث آزاد شدن هورمون‌ها در بدن می‌شود و احساس خوبی در فرد ایجاد می‌کند. ماساژ نه تنها دردهای جسمانی را تسکین می‌دهد بلکه به آرامش ذهنی و بهبود روحیه هم کمک می‌کند.

دانشمندان شواهدی یافته‌اند که تایید می کند، ماساژدرمانی تاثیرات مثبتی بر سلامت روان افراد دارد. آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد که ماساژدرمانی در کاهش افسردگی موثر است. اما باید به عنوان برنامه جانبی در کنار برنامه درمانی دنبال شود.

 

 

درمان افسردگی با ماساژ

وقتی که ماهیچه‌ها و بافت‌های همبند ماساژ درمانی منقبض و خشک می‌شوند باعث ایجاد درد و مشکلات حرکتی می‌شود. ماساژدرمانی می‌تواند به تسکین عضلات و بافت‌های همبند کمک کند. زیرا جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث آرامش می‌شود.

اگر دچار افسردگی هستید ماساژدرمانی شما را درمان نمی‌کند. اما احتمالا به تسکین علایم جسمی مربوط به آن کمک می‌کند. برای مثال، به کاهش کندی، کمردرد، درد مفاصل و عضلات کمک می‌کند. همچنین ماساژدرمانی می‌تواند در کاهش خستگی و مشکلات خواب موثر باشد.

 

 

ماساژدرمانی چگونه است؟

در حین ماساژدرمانی، درمانگر بر عضلات شما مالش، کشش و یا فشار وارد می‌کند. بعضی از روش‌ها به‌صورت غیرمستقیم و از روی لباس انجام می‌شود. بعضی دیگر شامل تماس مستقیم با پوست می‌شود که اغلب این‌کار با روغن‌های معطر انجام می‌شود. برخی شامل طب سوزنی، سنگ داغ، یا حالت‌های پیچیده می‌شود.

برخی روش‌های معمول ماساژدرمانی:

  • ماساژ سوئدی:

در این روش که بسیار هم متداول است، درمانگر با ورز دادن و حرکات نرم و دایره‌ای شکل ماهیچه‌ها را ماساژ می‌دهد.

  • ماساژ روی صندلی:

در این روش شما باید روی یک صندلی مخصوص با جای مشخصی برای قرار دادن سر، بنشینید. از ویژگی‌های خوب این روش این است که جلسات معمولا کوتاه است و نیاز نیست که لباس‌تان را بیرون بیاورید.

 

 

 

  • ماساژ بافت عمیق:

درمانگر از این روش برای درمان عضلات منقبض شده ناشی از استرس یا سایر مشکلات استفاده می‌کند. این روش روی عضلات نزدیک به استخوان‌ها و بافت‌های همبند تمرکز دارد.

  • ماساژ شیاتسو:

در این تکنیک، درمانگر مانند طب سوزنی، روی نقاط خاصی از بدن فشارهای محکمی اعمال می‌کند. فشار نسبت به سایر روش‌ها خیلی بیشتر است، اما به‌ندرت باعث ایجاد انقباض و سفتی می‌شود.

  • ماساژ بازتاب شناسی:

 درمانگر به نقاطی از پاها فشار وارد می‌کند که به سایر سیستم‌ها و ارگان‌های بدن مرتبط است.

  • ماساژ رایحه درمانی:

درمانگر ماساژ را با روغن‌های معطر ترکیب می‌کند تا استرس را کاهش و انرژی فرد را افزایش دهد.

  • ماساژ سنگ داغ:

 پزشک سنگ‌های صاف و داغ را روی بدن قرار می‌دهد تا به آرامش عضلات کمک کند. همچنین از طریق فشار بر سنگ به رفع فشار عضلانی کمک می‌کند.

 

 

مزایای درمان افسردگی با ماساژ

اگر ماساژ توسط یک فرد متخصص آموزش دیده انجام شود، عموما برای همه افراد بی خطر است. بعد از انجام ماساژ رضایت فوری را احساس خواهید کرد. از زمانی که ماساژ شروع می‌شود احساس آرامش و آسودگی می‌کنید. برای درمان افسردگی می‌توان آن را با دارو درمانی و روان درمانی ادغام کنید.

محدودیت‌های ماساژدرمانی

ماساژدرمانی به تنهایی به از بین بردن بلندمدت افسردگی کمک نمی‌کند. در واقع مشکلات عاطفی که فرد افسرده با آن درگیر است را به‌طور پایدار درمان نمی‌کند. بنابراین نباید از آن به عنوان جایگزینی برای گزینه‌های درمانی مرسوم استفاده کرد.

نظر پزشکان درباره درمان افسردگی با ماساژ

رئیس یک بیمارستان روان‌پزشکی در سانفرانسیسکو می‌گوید: ماساژدرمانی با رفع تنش عضلانی و بهبود سلامت جسمانی به درمان افسردگی کمک می‌کند. ماساژ باعث تقویت ارتباط ذهن و جسم می‌شود.

او اظهار داشت که هر چیزی که ذهن و جسم را به هم متصل نگه دارد، برای فرد مفید است.

این‌کار می‌تواند به بهبود سلامت عمومی و مدیریت استرس کمک کند. ماساژدرمانی افسردگی به آرامش جسمی شما کمک می‌کند و به دنبال آن ذهن‌تان آرام می‌شود.

کلام آخر

اگر مشکوک هستید که دچار افسردگی یا سایر مشکلات مربوط به سلامت روان هستید، به پزشک مراجعه کنید. احتمالا او به شما دارو درمانی یا ماساژدرمانی و یا هر دو را پیشنهاد می‌کند. برخی درمان‌های تکمیلی مثل روان درمانی ماساژ ممکن است به کاهش یا تسکین نشانه‌ها کمک کند. از پزشک خود درباره فواید  اضافه کردن ماساژدرمانی به برنامه درمانی‌تان سوال کنید.

 

منبع: Healthline

 

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌های  7-88207836-021 و یا 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست