نحوه پیشگیری از سردردهای عصبی و درمان گیاهی آن در طب سنتی

آشنایی با نحوه پیشگیری از سردردهای عصبی و درمان گیاهی آن در طب سنتی

سردرد عصبی شایع‌ترین بیماری مغز و اعصاب است که برای آن درمان گیاهی و طب سنتی وجود دارد. دلیل اصلی بروز این نوع از سردرد همچنان ناشناخته است اما برخی از پزشکان دلیل اصلی آن را انقباضات عضلانی در ناحیه سر و گردن عنوان می‌کنند.این نوع از سردرد از همه انواع سردرد شایع‌تر است و در حدود 90 درصد از مراجعین به متخصصین مغز و اعصاب همین سردرد عصبی را دارند.بسیاری از افراد به دنبال درمان گیاهی سردرد عصبی هستند.شاید به این علت که کم خطرتر و کم عارضه‌تر است و شاید هم راه‌های دیگر را قبل از این امتحان کرده‌اند.

پیشگیری از سردردهای عصبی

قبل از اینکه به درمان گیاهی سردردهای عصبی بپردازیم، بیایید کاری کنید که اصلا سردرد نگیرید.

سر درد طب سنتی

1-به طور منظم ورزش کنید.

ورزش‌های منظم ایروبیک مثل راه رفتن تند، شنا، دوچرخه سواری و … می‌توانند تعداد حملات، شدت و مدت سردردهای شما را به طور واضحی کاهش دهند. ورزش باعث کاهش استرس شده،عضلات شما را به حالت ریلکس در آورده و با افزایش سطح بتا اندورفین به عنوان یک کاهنده‌ی طبیعی استرس برای شما عمل خواهد کرد.یوگا، ماساژ، ورزش‌های کششی و غیره باعث پیشگیری از سردردهای عصبی می‌شود.حتی از میزان درد می‌کاهند. البته در برخی موارد، ورزش‌ها موجب شعله‌ور شدن حملات سردرد خواهند شد. به همین دلیل قبل از انجام ورزش، با پزشک خود مشورت کنید.گرچه درمان‌های دارویی می‌توانند بهبودی موقتی در بیماران مبتلا به سردردهای عصبی پدید آورند اما بهترین راه برای کاهش و از بین بردن اینگونه سردردها تغییر نوع نگرش به مسائل مختلف و نیز بازنگری در شیوه‌ی زندگی روزمره است.

2-بر استرس‌های خود غلبه کنید.

استرس عامل اصلی و مهم سردردهای تنشی یا عصبی است، کنترل روح و روان، اعتماد به نفس و توانایی کنار زدن افکار وسواسی، دوری از شرایط استرس زا و برخورد منطقی با شرایط موجود، دوری از احساسات بی‌مورد و غیر منطقی و گاهی استراحت به مغز به وسیله‌ی فکر نکردن! دوری از افکار تنش‌‍زا و بی‌مورد، تمرکز حواس و پرداختن به یک موضوع در زمان واحد و … روش‌های مهمی در کاهش حملات، شدت و مدت سردردهای تنشی هستند.

3-با کمک داروها پیشگیری کنید.

در صورتی که حملات سردرد بیش از 2 بار در هفته باشد، به صلاحدید پزشک، از درمان‌های دارویی مناسب جهت جلوگیری، نیز کاهش شدت، مدت و حملات سردرد استفاده خواهد شد.وقتی مدت حملات بیشتر از 3 تا 4 ساعت است و یا از شدت زیادی برخوردارند نیز ممکن است این گونه درمان‌ها توسط پزشک، به شما توصیه شوند.در اغلب موارد خصوصا سردردهای مزمن و طول کشیده، داروهای ضد افسردگی را برای پیشگیری تجویز می‌نمایند.

این داروها ضد درد نیستند ولی با تنظیم و تثبیت عوامل شیمیایی مغز و سیستم عصبی (مثل سروتونین) از ایجاد حملات سردرد جلوگیری می‌کنند. به همین خاطر مصرف آنها الزاما به معنی وجود افسردگی در شما نیست.در مواردی، بسته به نظر پزشک معالج، از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن، کتوپروفن و … به عنوان پیشگیری از ایجاد این سردردها استفاده می‌شود.حتی برخی از داروهای ضد تشنج مثل گاباپنتین و یا داروهای شل کننده عضلانی نیز بسته به نظر پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مواردی بسیار مفید خواهند بود.در برخی موارد پزشک صلاح می‌بیند که از رژیم چند دارویی به عنوان پیشگیری استفاده کند تا اثرات بهتری را به وجود آورد.نکته مهم تر اینکه مصرف مقادیر زیاد داروهای ضد درد و نیز حاوی کافئین می‌تواند اثر داروهای پیشگیری کننده را کاهش دهد.

 زالو درمانی، طب سوزنی و حجامت از انواع مختلف روش های درمان در  طب سنتي می باشند.

 

راهکارهایی برای تسکین سردرد عصبی

درمان سر درد با طب سنتی

علاوه بر مصرف دارو، روش‌های دیگری برای تسکین این نوع سردردها وجود دارد. در اینجا به برخی از راه‌ها اشاره می‌شود:

  1. به هنگام درد یک کیسه آب گرم یا کیسه یخ روی سر یا گردن بگذارید.
  2. دوش آب گرم بگیرید.
  3. استراحت یا خواب کافی داشته باشید.
  4. به نحوی از امور استرس زا دوری کنید. این کار را با یک پیاده روی کوتاه مدت و یا رفتن به مسافرت طولانی می‌توانید انجام دهید.
  5. ورزش منظم را فراموش نکنید. میزان ورزش توصیه شده 30 تا 60 دقیقه، چهار تا پنج بار در هفته است.

درمان گیاهی سردرد عصبی

در ادامه مقاله چندین نسخه درمان گیاهی سردرد عصبی را عنوان می‌کنیم.

نسخه 1)

  • سنبل الطیب 20 گرم
  • علف چای 20 گرم
  • بادرنجبویه 10 گرم

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری از مخلوط گیاهان فوق را که قبلا نیم کوب شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت 20 دقیقه باقی بگذارید تا دم بکشد، سپس آن را صاف کرده و روزی 2 بار صبح و شب میل کنید.

نسخه های طب سنتی برای سر درد

نسخه 2)

  • بادرنجبویه 20 گرم
  • علف چای 20 گرم
  • رازک 5 گرم

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری از مخلوط گیاهان یاد شده را که قبلا نیم کوب شده باشد، در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت 20 دقیقه بگذارید دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و روزی 2 بار صبح و شب میل کنید.

نسخه 3)

  • اسطوخودوس 3 گرم
  • تخم گشنیز 3 گرم
  • فلفل سیاه 5 دانه

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری از مخلوط گیاهان مزبور را که قبلا نیم کوب شده باشد، در یک لیوان آب جوش بریزید به مدت 30 دقیقه باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و روزی 2 بار و هر بار یک فنجان نیم ساعت بعد از غذا میل کنید.

نسخه 4)

  • صمغ عربی 10 گرم
  • تخم گشنیز 10 گرم
  • تخم کدو 10 گرم

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری از گیاهان مزبور را که قبلا کوبیده و نرم شده باشد، در یک لیوان آب جوش بریزید و نیم ساعت اجازه دهید ت دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و روزی 2 بار و هر بار یک ساعت قبل از غذا میل کنید.

 

نسخه 5)

  • برگ بادرنجبویه 10 گرم
  • گل بهار نارنج 10 گرم
  • اسطوخودوس 10 گرم
  • میوه نسترن 10 گرم
  • تخم رازیانه 10 گرم

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری از گیاهان مزبور را که قبلا کوبیده و نرم شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 20 دقیقه باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و به صورت ولرم میل کنید.

نسخه 6)

  • گل سرخ بدون کاسبرگ 30 گرم
  • سنبل الطیب 20 گرم
  • تخم کاسنی 20 گرم
  • ریشه شیرین بیان 20 گرم
  • بابونه 5 گرم
  • لعاب به دانه به مقدار کافی

طرز تهیه:

داروها را کوبیده و الک کرده با لعاب به دانه مخلوط و به صورت حب درآورید. سپس به مقدار 5 گرم هر روز میل کنید.

نسخه 7)

هر روز 10 گرم از ریشه سنبل الطیب را که قبلا کوبیده شده باشد را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی 3 بار هر بار یک فنجان میل کنید.

نسخه 8)

هر روز 5 گرم گل اسطوخودوس را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و روزی 3 بار و هر بار یک فنجان، یک ساعت قبل از غذا میل کنید. 

نسخه 9)

4 گرم از علف چای را که قبلا کوبیده شده باشد، در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و روزی 3 بار و هر بار یک فنجان یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

نسخه 10)

5 تا 10 گرم گلبرگ شقایق را که قبلا کوبیده شده باشد، در یک لیوان آب جوش بریزید به مدت نیم باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید، روزی 3 بار و هر بار یک فنجان یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

نسخه 11)

2 تا 4 گرم ریحان را که قبلا کوبیده شده باشد، در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و روزی 2 بار هر بار یک فنجان یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

نسخه 12)

2 تا 4 گرم از برگ نعناع را که قبلا کوبیده شده باشد، در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و روزی 2 بار و هر بار یک فنجان بعد از غذا میل کنید.

نسخه 13)

2 تا 4 گرم از برگ نارنج را که قبلا کوبیده شده باشد، در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و روزی 2 بار و هر بار یک فنجان یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

نسخه 14)

2 تا 4 گرم شیرابه خشک شده انقوزه را با کمی شربت میل کنید.

نسخه 15)

2 تا 4 گرم از گل بابونه را که قبلا کوبیده شده باشد، در یک لیوان آب جوش بریزید و نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و روزی 2 بار و هر بار یک فنجان یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

نسخه 16)

2 تا 4 گرم برگ مریم گلی را که قبلا کوبیده شده باشد، در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و روزی 2 بار و هر بار یک فنجان یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

نسخه 17)

2 تا 4 گرم برگ بادرنجبویه هر روز در یک لیوان آب جوش دم کرده و میل کنید.

 

 

منبع کتاب درمان سردرد با طب گیاهی

برای درمان سردرد عصبی با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست