درمان گیاهی میگرن تا چه میزان موثر است؟

درمان گیاهی میگرن که یکی از انواع سردردها است توسط متخصصان طب سنتی برای برخی از بیماران توصیه می‌شود.بسیاری از داروها حاوی عصاره گیاهان هستند؛ مانند آسپرین که از پوست بید استخراج می‌شود.اما در درمان‌های گیاهی،عصاره‌ها به شکل طبیعی خود و بدون افزودنی‌های دیگر استفاده می‌شوند،از این رو به ندرت عوارض جانبی دربر خواهند داشت.اگر دچار سردردهای میگرنی هستید، خوردن برگ بابونه گاوی به صورت روزانه را امتحان کنید.

این گیاه حاوی ماده‌ ای است به نام پارتنولید (Parthenolide) که می‌تواند حملات میگرن را دفع کند.برای دردهای ناشی از گرفتگی عضلات، چای نعناع یا رزماری بنوشید.یک قاشق چایخوری رزماری یا نعناع تازه و یا خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و 10 دقیقه صبر کنید.سپس چای را صاف کرده و 3 بار در روز کمی از آن را بنوشید.

Migraine

میگرن چیست؟

میگرن یک بیماری عصبی است که می‌تواند علائم متعددی در ایجاد آن نقش داشته باشد. اغلب با سردردهای شدید و ناتوان کننده مشخص می‌شود.

علائم ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، اشکال در گفتار، بی حسی یا گزگز و حساسیت به نور و صدا باشد. میگرن اغلب در خانواده‌ها دیده می‌شود و در تمام سنین تاثیر می‌گذارد.تشخیص سردردهای میگرنی براساس سابقه بالینی، علائم گزارش شده و با رد سایر علل انجام می‌شود.متداول‌ترین انواع سردردهای میگرنی انواع  فاقد هاله (که قبلاً به آن میگرن رایج می‌گفتند) و کسانی که دارای هاله (که قبلاً به آن میگرن کلاسیک می‌گفتند) هستند.

میگرن می‌تواند از کودکی شروع شود یا تا اوایل بزرگسالی رخ ندهد. زنان بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند. سابقه خانوادگی یکی از رایج ترین عوامل خطر ابتلا به میگرن است.

علائم میگرن

علائم میگرن ممکن است یک تا دو روز قبل از خود سردرد  شروع شود. علائم در این مرحله می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • هوس‌های غذایی
  • افسردگی
  • خستگی یا انرژی کم
  • خمیازه مکرر
  • بیش فعالی
  • تحریک پذیری
  • سفتی گردن

در میگرن همراه با هاله، هاله پس از علائم اولیه بیماری رخ می‌دهد. در طول هاله، ممکن است در بینایی، احساس، حرکت و گفتار خود مشکل داشته باشید. نمونه هایی از این مشکلات عبارتند از:

  • مشکل در صحبت کردن به طور واضح
  • احساس خارش در صورت، بازوها یا پاها
  • دیدن اشکال، چشمک‌های روشن یا لکه‌های روشن
  • از دست دادن بینایی به طور موقت

مرحله بعدی به عنوان مرحله حمله شناخته می‌شود. این مرحله حاد یا شدیدترین مرحله است که درد واقعی میگرن ایجاد می‌شود.در برخی افراد، این می‌تواند در طول هاله با هم تداخل داشته باشد یا رخ دهد. علائم فاز حمله می‌تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد.

علائم میگرن در افراد مختلف متفاوت است. برخی از علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش حساسیت به نور و صدا
  • حالت تهوع
  • سرگیجه یا احساس ضعف
  • درد در یک طرف سر شما، یا در سمت چپ، سمت راست، جلو یا عقب، یا در شقیقه‌ها
  • درد سر و ضربان قلب
  • استفراغ

پس از مرحله حمله، فرد اغلب مرحله پس از رانش را تجربه می‌کند. در این مرحله، معمولاً تغییراتی در خلق و خو و احساسات ایجاد می‌شود.

این موارد می‌تواند از احساس سرخوشی و بسیار شاد بودن، تا احساس خستگی و بی احساس بودن باشد. سردرد خفیف و مات ممکن است ادامه داشته باشد.طول و شدت این مراحل می‌تواند در درجات مختلف در افراد مختلف رخ دهد. گاهی اوقات، یک مرحله کنار گذاشته می‌شودو ممکن است حمله میگرن بدون ایجاد سردرد رخ دهد. 

درمان گیاهی میگرن با زنجبیل

یکی از راه‌های درمان گیاهی میگرن، مصرف زنجبیل است. زیرا این گیاه دارویی مفید، برای پیشگیری و کنترل میگرن در حد داروهای شیمیایی مصنوعی مدرن که احتمالا دارای عوارض جانبی نیز هستند، موثر است.طبق نظر دکتر کریشنا سریواستاوا از دانشگاه اودنسن دانمارک، زنجبیل که برای سال‌های متمادی در کشورهای مختلف جهان برای درمان سردرد، تهوع و اختلالات عصبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است،

تاثیری دارد که برای کنترل ناراحتی‌های فوق از نظر دانش فیزیولوژی منطقی به نظر می‌رسد.

وی می‌گوید: زنجبیل مانند آسپرین و برخی از داروهای ضد میگرن، برای کنترل عکس العمل‌های التهابی شامل هیستامین و درد کمک می‌کند.پیشنهاد می‌شود که با احساس اختلال دید که معمولا اولین علامت شروع حمله میگرن است، زنجبیل بخورید.یعنی حدود 500 تا 600 میلی گرم که در حدود یک سوم قاشق مرباخوری است، پودر زنجبیل را در آب ساده بریزید و بخورید.اگر بیماران مبتلا به میگرن، مصرف ریشه زنجبیل تازه را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهند، مشاهده خواهند کرد که تکرار و شدت هر حمله به میزان قابل ملاحظه ای کم می‌شود.

سردردهای میگرنی که 10 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد، در زن‌ها شایع‌تر است و بهتر است افراد مستعد، از خوردن شکلات و پنیر کهنه که باعث شروع سردردهای میگرنی می‌شود و همچنین مصرف الکل، کنسروها و ادویه مخصوص غذای چینی (مونوسدیم گلوتامات) که طعمی شبیه گوشت ایجاد می‌کند، پرهیز کنند.

Migraine

عوامل خطر میگرن

دبیر انجمن سردرد ایران تخمین می‌زند که حدود 12 درصد مردم ایران به میگرن مبتلا هستند. برخی از موارد ممکن است احتمال ابتلای شما را بیشتر کند:

  • ارتباط جنسی. میگرن در زنان سه برابر بیشتر از مردان است.
  • سن. بیشتر افراد از 10 تا 40 سالگی دچار سردردهای میگرنی می‌شوند. اما بسیاری از خانم‌ها متوجه می‌شوند که میگرن آنها بهتر شده یا بعد از 50 سالگی از بین می‌رود.
  • سابقه خانوادگی.  اگر یکی از والدین سابقه ابتلا به این نوع سردردها را داشته باشد، 50٪ احتمال ابتلای کودک به آنها وجود دارد. اگر هر دو والدین آن را داشته باشند، خطر به 75٪ می‌رسد.
  • سایر شرایط پزشکی. افسردگی، اضطراب، اختلال دو قطبی، اختلالات خواب و صرع می‌تواند شانس شما را افزایش دهد.

محرک‌های میگرن

برخی از عوامل محرک میگرن عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی. بسیاری از خانم‌ها متوجه می‌شوند که در دوران بارداری یا هنگام تخمک گذاری سردرد دارند. علائم همچنین ممکن است به یائسگی، کنترل بارداری که از هورمون استفاده می‌کند یا درمان جایگزینی هورمون مرتبط باشد.
  • استرس. هنگامی که استرس دارید، مغز شما مواد شیمیایی را آزاد می‌کند که می تواند باعث تغییر خون رگ‌ها شود که ممکن است منجر به میگرن شود.
  • خوراکی‌ها. برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها مانند پنیر کهنه، الکل و مواد افزودنی غذایی مانند نیترات (در پپرونی ، هات داگ و گوشت ناهار) و مونوسدیم گلوتامات (MSG) ممکن است در بعضی از افراد دلیل ابتلا به میگرن باشند.
  • کنار گذاشتن وعده های غذایی.
  • کافئین. دریافت بیش از حد یا نرسیدن به اندازه عادت می‌تواند باعث سردرد شود. کافئین خود می تواند درمانی برای حملات حاد میگرن باشد.
  • تغییرات آب و هوایی. جبهه‌های طوفان، تغییر فشار بارومتری، وزش شدید باد یا تغییر ارتفاع می‌تواند باعث ایجاد میگرن شود.
  • حواس. صداهای بلند، نورهای شدید و بوی شدید می‌تواند باعث ایجاد میگرن شود.
  • داروها. داروهای گشادکننده عروق، که رگ‌های خونی شما را گشادتر می‌کند، می تواند باعث میگرن شود.
  • فعالیت بدنی. این شامل ورزش و رابطه جنسی است.
  • تنباکو.
  • تغییراتی در خواب شما. ممکن است هنگام خواب بیش از حد یا کمبود، سردرد بگیرید.

نسخه‌های درمان گیاهی میگرن

در ادامه چند نسخه درمان گیاهی میگرن ارائه می‌شود:

Migraine

سخه اول:

عرق سیطرون و عرق طارونه را باهم مخلوط کرده و بعد از هر غذا یک استکان میل کنید.

نسخه دوم:

300 گرم عناب را نیم کوب نموده و با 10 گرم آویشن شیرازی، 25 گرم گل گاوزبان، 25 گرم گل مرزنجوش، 25 گرم گل بابونه، 50 گرم گل اسطوخودوس و 70 گرم پودر شیرین بیان مخلوط نموده و هر روز به مقدار 3 قاشق غذاخوری از آنها را در یک قوری چینی و یا شیشه ای ریخته و قوری را پر از آب جوش کنید و اجازه دهید به مدت 45 دقیقه دم بکشد، بعد آن را صاف نموده و پس از سرد شدن، هر زمان خواستید میل کنید.

نسخه سوم:

هر روز به مقدار 2 الی 4 فنجان یکی از عرقیات زیر را میل کنید:

عرق خارشتر، عرق بادرنجبویه، عرق کرفس و …

نسخه چهارم:

می‌توانید هرشب به هنگام خواب، مقداری پیاز را رنده نموده و بر روی پیشانی قرار داده و با باند بهداشتی آن را ببندید.

نسخه پنجم:

یکی از گیاهان دارویی زیر را دم کرده و یا جوشانده و پس از صاف کردن میل کنید: 

اسطوخودوس، گل بنفشه، برگ گلابی، ریحان، مرزنجوش، شاهتره و …

متخصص درمان گیاهی میگرن

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، مجموعه ای از بهترین پزشکان طب سنتی که سابقه فعالیت طولانی در حوزه درمان سردرد و میگرن را دارند؛ گرد هم آورده است.

برای رزرو نوبت با این پزشکان، با شماره تلفن 88174700-021 تماس بگیرید.

Migraine
Migraine

برای مطالعه مقالات دیگر در زمینه میگرن و سردرد از سایت دکتر سریتا می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

منبع کتاب درمان سردرد با طب گیاهی HEALTHLINE WEBMD

برای درمان میگرن با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ،حجامت ، طب سوزنی ،ماساژ درمانی و … بهره‌مند شوید.

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست