سبک زندگی سالم چیست؟

سبک زندگی سالم طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان “وضعیتی کامل از نظر جسمی، روانی و اجتماعی و نه صرفاً عدم وجود بیماری یا ناتوانی” است، که بیانگر آن است که این مفهوم فراتر از ابتلا یا مبتلا نشدن به بیماری‌های مختلف است.

       آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • چگونه می‌توانیم یک سبک زندگی سالم داشته باشیم؟
  • مولفه‌های یک سبک زندگی سالم چیست؟
  • کدام سبک زندگی منفی بر سلامتی و کیفیت زندگی شما تاثیر می‌گذارد؟
  • فواید سبک زندگی سالم
  • چه رابطه‌ای بین کیفیت زندگی و سبک زندگی سالم وجود دارد؟
  • اهمیت سبک زندگی سالم

در نتیجه، فراتر از فقط زندگی سالم، باید در مورد یک سبک زندگی سالم صحبت کنیم که شامل غذا، ورزش بدنی، مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه، کار، رابطه با محیط و فعالیت‌های اجتماعی باشد.

چگونه می‌توانیم یک سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

healthy-lifestyle

سبک زندگی سالم یک شبه حاصل نمی‌شود، فصد خون اما باید ثابت قدم باشیم. شما باید بر اساس عادت‌های سالم برنامه خوبی را دنبال کنید. با این کار، بدن و ذهن ما وارد ریتمی می‌شوند که در نهایت به طبیعت دوم تبدیل می‌شوند. معمولاً افراد معمولاً عادت‌هایی دارند که فقط کمی سالم هستند یا اصلاً سالم نیستند. 

مولفه‌های یک سبک زندگی سالم چیست؟

از دیدگاهی که قبلاً ذکر شد، می‌توان تشخیص داد که برخی از عادت‌های لازم برای داشتن یک سبک زندگی سالم، شامل موارد زیر است:

اهمیت سبک زندگی سالم

تمرین فیزیکی انجام دهید.

معمولاً توصیه می‌شود حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید. ماساژ درمانی پیاده روی با سرعت سریع کافی است – به شرطی که ضربان قلب شما را بالا ببرد!

NHS می گوید: “یکی از روش‌های انجام 150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته، انجام 30 دقیقه در 5 روز هر هفته است.”

این به شما امکان می‌دهد نه تنها کالری اضافی بسوزانید دکتر طب سنتی و عضلات و استخوان‌ها را تقویت کنید، بلکه به کنترل فشار خون، کلسترول و سطح گلوکز خون نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، این امر به کاهش سطح استرس و داشتن خواب بهتر کمک می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا آرامش بهتری داشته باشید، از تغییرات خلقی جلوگیری کنید، عزت نفس را بهبود ببخشید و به رضایت شخصی برسید. حجامت همچنین وقتی این تمرین با دیگران تمرین می‌شود می تواند یک روش خوب برای ایجاد یک فعالیت اجتماعی سالم باشد.

رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

یک رژیم غذایی سالم با گنجاندن همه غذاهایی که دکتر طب سوزنی در بشقاب ظاهر می‌شوند (که هرم غذایی کلاسیک را در سال 2011 جایگزین کرده‌اند)، اما در نسبت‌های مناسب و با مقدار صحیح حاصل می‌شود. هدف اصلی باید حفظ نیازهای تغذیه‌ای بدن و تامین انرژی کافی برای روز باشد.

بشقاب خود را به چهار بخش تقریباً 30٪ غلات، 40٪ سبزیجات، 10٪ میوه و 20٪ پروتئین تقسیم کنید كه همراه با دایره كوچكتری از لبنیات مانند یك فنجان ماست یا لیوان شیر است.

فعالیت اجتماعی داشته باشید.

زندگی اجتماعی شما در واقع یک جنبه اساسی زالو درمانی از سلامتی شماست. انزوای اجتماعی می‌تواند منجر به زوال تدریجی و برگشت ناپذیر توانایی‌های جسمی و روحی، از جمله ناتوانی جسمی و زوال عقل شود.

تعادل ذهنی داشته باشید.

این فقط به وجود بیماری‌های روانی اشاره ندارد، بلکه به وضعیت سلامتی عاطفی و روانی اشاره دارد. سلامت روان برای حفظ و رشد توانایی‌های شناختی، روابط اجتماعی و کنار آمدن با چالش‌های شخصی و شغلی در زندگی روزمره ضروری است. استرس، خستگی و اضطراب از جمله علائم دیگری است که نشان می‌دهد وضعیت روانی شما کاملاً سالم نیست.

در وبلاگ خود ، ما همچنین در مورد مزایای یوگا برای سلامت روان و مراقبه ذهن آگاهی نوشتیم. ما قبلا به شما هشدار دادیم ، ما طرفداران بزرگ یوگا هستیم!

life style

از اوقات فراغت خود لذت ببرید.

از انجام کار زیاد بپرهیزید لطفاً از اوقات فراغت خود لذت ببرید و از آن به روشی کارآمد و دلپذیر استفاده کنید.

ذهن خود را ورزش دهید.

این فقط بدن شما نیست که نیاز به ورزش دارد! ورزش ذهن به کارکرد خوب آن کمک می‌کند و از تحلیل رفتن شناخت و ظهور زوال عقل جلوگیری می‌کند.

سعی کنید با تمریناتی که باعث تقویت حافظه، توجه، توانایی تمرکز و یادگیری مباحث جدید می‌شود، یک تمرین منظم به مغز خود بدهید. این به شما کمک می‌کند از این مسائل جلوگیری کرده یا حداقل آنها را به تأخیر بیندازید.

از رابطه جنسی سالم لذت ببرید

خبر عالی – رابطه جنسی نه تنها سرگرم کننده است بلکه برای سلامتی شما نیز مفید است! این برای سلامتی قلب و عروق شما عالی است و ذهن ما را آرام می‌کند. با این حال، برای محافظت از خود در برابر بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک و سیفلیس، همیشه باید رابطه جنسی ایمن را انجام دهید.

سبک زندگی سالم

خواب خوب و با کیفیت داشته باشید.

لازم است خوب بخوابید و برای تعداد کافی ساعت – حداقل 8 ساعت در شب – بخوابید. این به شما کمک می‌کند تا برای روز بعد استراحت کنید و انرژی تولید کنید. بی خوابی دلیل فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های ذهنی، متابولیکی و غدد درون ریز است، بنابراین قبل از رفتن به رختخواب سعی کنید تلویزیون و گوشی موبایل خود را خاموش کنید.

کدام سبک زندگی منفی بر سلامتی و کیفیت زندگی شما تاثیر می‌گذارد؟

رعایت نکردن همه موارد بالا بدیهی است که تاثیرات منفی روی شما خواهد گذاشت. یکی از زمینه‌های اصلی یک سبک زندگی ناسالم انتخاب هایی است که شامل عادات و محصولات سمی است.

عادات و محصولات سمی

تنباکو، الکل و داروها تاثیر بسیار منفی بر سلامتی دارند.  محصولات زیادی وجود دارد که قرار گرفتن در معرض آنها، به صورت گاه به گاه یا مداوم، می‌تواند خطر جدی برای سلامتی ما باشد. آلودگی محیط زیست شهرها یکی از مهمترین عوامل خطر برای سلامتی محسوب می‌شود.

چه رابطه ای بین کیفیت زندگی و سبک زندگی سالم وجود دارد؟

life style (3)

کیفیت زندگی به جنبه‌های زیر مربوط می‌شود:

  • رضایت از فعالیت‌های روزمره.
  • ارضای نیازها.
  • دستیابی به اهداف در زندگی.
  • تصویر از خود و نگرش نسبت به زندگی.
  • دخالت عوامل فردی و اجتماعی – محیطی.

سبک زندگی سالم

فواید سبک زندگی سالم

فواید سبک زندگی سالم تقریبا بی حد و حصر است. داشتن عادات و روال‌های سالم به ما امکان می‌دهد که فعال بمانیم و به اهداف خود برسیم. با انجام این کار، رضایت داخلی ما افزایش می‌یابد و در بالاترین سطح باقی می‌ماند.

نباید فراموش کنیم که اگر سالم نباشیم، شانس انجام فعالیت‌هایی که دوست داریم به شدت کاهش می‌یابد.

با عادت‌های سالم، فقط مزایایی خواهیم دید، هم برای خودمان و هم برای جامعه‌ای که ما را احاطه کرده است.

مزایای سبک زندگی سالم برای خودتان

  • به طور کلی، شما احساس بهتری خواهید داشت! بدن و ذهن شما آزادی بیشتری خواهد داشت و قادر خواهید بود کارهایی را انجام دهید که قبلاً نمی‌توانستید.
  • از آنجایی که قدرت می‌گیرید، هنگام انجام هرگونه فعالیت بدنی، خستگی شما کاهش می‌یابد.
  • وقتی احساس خوبی نسبت به خود دارید، آن را در بیرون بیان خواهید کرد، و نزدیکان نیز آن را احساس خواهند کرد. از این لحاظ روابط اجتماعی شما بهتر می‌شود.
  • شما به طور مناسب استراحت خواهید کرد، که هر روز صبح شما را سرشار از انرژی خواهد کرد.
  • به لطف تعادل روحی که دارید به درستی تصمیم خواهید گرفت.
  • این تعادل روانی به شما کمک می‌کند تا از مصرف مواد سمی جلوگیری کنید.
  • شما فعال خواهید بود و خطر آسیب دیدن را به حداقل می‌رسانید.
  • شما یک رژیم غذایی متنوع و متعادل خواهید داشت که باعث می‌شود بدن و ذهن تان قوی و سالم بماند.

مزایای سبک زندگی سالم برای جامعه

  • شما از کمک به دیگران برای شروع عادت‌های سالم خود لذت خواهید برد. شما همچنین تمام مزایایی را که از پیروی از روال سالم خود دریافت کرده‌اید با آنها به اشتراک خواهید گذاشت.
  • هزینه‌های سیستم بهداشتی کاهش می‌یابد، زیرا به لطف تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمتر بیمار می‌شوید.
  • آخرین و نه مهمترین، شما با محیط پیرامون خود احترام بیشتری خواهید گذاشت و در نتیجه به تمیز نگه داشتن کره زمین و در شرایط مناسب برای نسلهای آینده کمک خواهید کرد.

اهمیت سبک زندگی سالم

اگر مجبور باشید از بین داشتن یک سبک زندگی سالم یا ناسالم که یکی را انتخاب می کنید، احتمالاً اولین مورد را انتخاب می‌کنید. این به این دلیل است که همه ما دوست داریم بهترین احساس در مورد خود را داشته باشیم. بسیاری از مردم زندگی سالم را با رعایت رژیم یا ورزش سخت و طاقت فرسا پیگیری می‌کنند. اینطور فکر کردن روی آن یک اشتباه بزرگ است. به این روش فکر نکنید، زیرا احساس می‌کنید خود را تحت فشار غیرضروری قرار داده‌اید و به دلیل ترس می‌خواهید از یک سبک زندگی سالم جلوگیری کنید.

عادات سبک زندگی سالم شامل رژیم‌های غذایی شدید برای کاهش وزن نیست، بلکه در تهیه وعده‌های غذایی روزانه و سالم به شما کمک می‌کند. اگر برای کاهش وزن رژیم می‌گیرید، معمولاً شامل کمتر غذا خوردن بدن شما می‌شود. با استفاده از این گزینه، از بسیاری از غذاها نیز منع خواهید شد. از طرف دیگر، اگر از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید، مجبور نخواهید بود که هیچ غذایی را از رژیم خود دور بریزید یا از کنار گذاشتن وعده‌های غذایی در طول روز گرسنه شوید.

در مورد ورزش بدنی که انجام می‌دهید، در یک طرف برنامه‌های بدنی شدید و در طرف دیگر فعالیت بدنی سالم دارید. اولین مورد ممکن است دشوار باشد و در واقع می‌تواند بر سلامتی شما اثرات بدی بگذارد. بیماری‌هایی به صورت آسیب‌های عضلانی و مفصلی می توانند در بدن شما ظاهر شوند. حتی اگر این فعالیت‌ها را با سرعتی مناسب برای سطح آمادگی جسمانی انجام ندهید، می‌توانند جدی‌تر باشند. از طرف دیگر، اگر با توجه به شرایط فعلی خود ورزش بدنی انجام دهید، سلامتی خود را بهبود می‌بخشید.

سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم احتمال بارداری شما را بهبود می‌بخشد.

اگر هدف شما در کوتاه مدت یا در آینده نزدیک باردار شدن است، باید سبک زندگی سالمی داشته باشید. برای زنان، می‌تواند به بهبود تخمک گذاری و سلامت رحم کمک کند، هر دو برای بارداری مهم هستند. برای مردان، یک سبک زندگی سالم به افزایش کیفیت اسپرم آنها کمک می‌کند.

پس از باردار شدن، باید مراقبت از خود را ادامه دهید. در داخل بدن شما، جنین نه ماه زنده خواهد ماند. در طی آن مدت، از آنچه شما از طریق جفت منتقل می‌کنید تغذیه خواهد کرد. بنابراین، اگر بد غذا بخورید، جنین بد غذا می‌خورد. اگر سیگار می‌کشید، جنین سیگار می‌کشد. اگر کم بخوابید، جنین آنطور که باید آرام نمی‌گیرد.

بهترین گزینه این است که یک سری عادت‌های سالم قبل، حین و بعد از بارداری داشته باشید. به این ترتیب شما به یک فضای سالم برای کودک آینده خود ایجاد خواهید کرد تا به درستی رشد کند. علاوه بر این، به او در مورد رعایت یک سبک زندگی سالم که برای همیشه در خدمت آنها خواهد بود، آموزش خواهید داد. ثابت شده است که اگر عادت‌های سالم از سنین پایین شروع شود، ادامه آنها آسان تر است. بنابراین، شما برا پسر یا دخترتان تا آخر عمر میراث بسیار سودمندی ارائه خواهید کرد.

life style (2)

برای سبک زندگی سالم

با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی

در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

 

سبک زندگی سالم

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست