طب سوزنی چینی

طب سوزنی در تهران توسط بهترین متخصص طب سنتی

هرچند طب سوزنی ریشه در فرهنگ و تاریخ چین دارد اما امروزه طب سوزنی در تهران هم مانند دیگر شهرهای بزرگ کشورهای مختلف انجام می‌شود.  ماساژ درمانی اعتقادات اولیه و سنتی چینی‌ها در ترکیب با علم سنتی گیاهی، طب سوزنی و دانش‌های سنتی بر مبنای سلامتی، علم پزشکی سنتی چینی (TCM) را به وجود آوردند. درمان با سوزن بخش مهمی از طب سنتی چین است.

هزاران سال پیش در چین باستان سربازان هنگام استفاده از تیر و کمان متوجه شدند که با اصابت تیر به نقاطی از بدن‌شان بعضی از بیماری‌های‌شان درمان می‌شود. همچنین در چین باستان مردم دریافته بودند که با فشار به نقاطی از بدن‌شان مشکلاتی مانند سردرد، خستگی یا کمردرد برطرف می‌شود.

تاریخچۀ طب سوزنی (ACUPUNCTURE)

در زمانی که هنوز فلز کشف نشده بود، طبیبان قدیم برای درمان بیماری‌ها از سوزن‌هایی از جنس چوب، سنگ و استخوان استفاده می‌کردند. تعدادی از این سوزن‌های غیرفلزی در موزۀ دانشگاه شانگهای چین موجود است.

در قرن ششم، طب سنتی چین  حجامت در کشورهای هم‌جوار مثل هند، کره، ژاپن و کشورهای خاور دور مورد توجه قرار گرفت و گسترش پیدا کرد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ١٩٧٢ از کشور چین برای آموزش طب سوزنی کمک خواست و آن را جزو درمان‌های کل‌نگر (Holistic)  قرار داد. طب سوزنی در آمریکا، اروپا، کانادا و استرالیا جزو پوشش بیمه قرار گرفت و حتی در دانشگاه‌های بسیاری از این کشورها آموزش داده می‌شود.

پیشینۀ طب سوزنی به آغاز و شاید پیش از تاریخ بشر می‌‌رسد، اما نژاد چینی بود كه نخستین بار آن را نظام‌مند كرد.

اولین كتاب ارزشمند طب سوزنی حدود 200 سال پیش از میلاد در چین نوشته و تکثیر شد. این کتاب به نام Hungdi Niging Suwen (كتاب كلاسیك امپراتور زرد در بیماری‌های داخلی) هنوز معتبر است و دانشی که ارائه می‌کند هنوز قابل استفاده است.

 

طب سنتی در دوران معاصر

امروزه درمان‌های طب سوزنی در سراسر دنیا انجام می‌شود اما هنوز گسترده‌ترین منطقۀ رواج آن در چین و برخی كشورهای جنوب‌ شرقی آسیا است كه تحت نفوذ فرهنگ چینی هستند. دانشجویان پزشكی در این كشورها می‌‌توانند روش‌های پزشكی مكمل را در دانشگاه‌های پزشكی تعلیم ببینند.

در ایالات متحدۀ آمریكا، سازمان مدیریت غذایی‌ دارویی دولت فدرال سرانجام در ماه مارس 1996 قوانین مربوط به طب سوزنی را از حالت آزمایشی خارج کرد. از این زمان یک رشتۀ پزشكی مشروع و مجاز اعلام شد.

امروزه طب سوزنی حداقل در 27 دانشكدۀ پزشكی در سراسر ایالات متحده تدریس می‌شود و 16 دانشكدۀ پزشكی، با تایید و صدور پروانۀ طبابت از سوی دولت فدرال، طب سوزنی را در دوره‌ای چهارساله به غیر پزشكان هم آموزش می‌دهند.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی فرو کردن سوزن‌های بسیار نازک در پوست و روی نقاط استراتژیک و حیاتی بدن است. بیشتر برای درمان درد استفاده می‌شود.

فلسفۀ طب سوزنی

طب سوزنی (Acupuncture) بر اساس یک نظریه استوار شده است: انرژی (Chi) در کانال‌های انرژی داخل و بیرون بدن جریان دارد. به مسیر عبور انرژی در بدن «مریدین» گفته می‌شود.

از نظر طب سنتی چین در انسان ١٤ مدار اصلی یا مریدین وجود دارد. مدارها با ارگان‌های داخلی بدن ارتباط دارند. این ارگان‌ها مثل یک زنجیر، دایره‌وار، یک حلقه را تشکیل می‌دهند و از یکدیگر متأثر می‌شوند.

پزشکان طب سوزنی بر این باورند که در زمان بیماری چیزی مسیر حرکت انرژی را بلوکه کرده یا تعادل آن را به هم زده است.

طب سوزنی مسیر بلوکه‌شده را باز می‌کند و تعادل انرژی را به بدن بازمی‌گرداند. البته پزشکان غربی بر این باورند: طب سوزنی با فشار روی نقاط خاص باعث تحریک اعصاب، ماهیچه‌ها و بافت‌های هم‌بند می‌شود. ترشح مسکن‌های طبیعی بدن و جریان خون در بدن افزایش پیدا کند.

در سیکل تعادلی، عوامل خارجی در عملکرد این ارگان‌ها اختلال ایجاد می‌کنند، عواملی مثل استرس، سرما و… یا عوامل داخلی بدن، مانند کم‌خونی، پرکاری تیروئید و… . در این حالت بیماری ظهور می‌کند.

طب سنتی چین بر این باور است ٤٢٠  نقطه روی این مدارها قرار دارد. با فرو بردن سوزن (Acupuncture) یا فشار روی این نقاط  (Acupressure) حرکت انرژی و خون در بدن تعدیل می‌شود. در نتیجه تعادل به ارگان‌ها بازمی‌گردد.

عملکرد طب سوزنی

بر اساس این شیوۀ درمان، وقتی اندام یا عضوی از بیمار دردناک می‌‌شود، مكان‌هایی خاص زیر پوست، كه آن‌ها را نقاط سوزنی می‌‌نامند، حساس‌تر می‌‌شوند. این حساسیت را گاهی خود بیمار حس می‌کند، گاهی هم ممکن است با فشاری که درمانگر به آن نقطه وارد می‌کند حالت غیرعادی آن احساس شود.

به باور درمانگران چینی این نقاط پس از درمان سوزنی، پزشكی متعارف یا درمان هومیوپاتی ناپدید می‌‌شوند.

کارشناسان این علم، برای یافتن الگوی درمان ابتدا شخص را معاینه می‌کنند. بررسی رنگ و شکل زبان، قدرت نسبی نقاط پالس و بوی نفس از معاینات اولیه و مهم محسوب می‌شود. 

تئوری «پین و یانگ» چیست؟

تئوری «یین و یانگ» پایه‌ای‌ترین مفهوم در طب سوزنی است. بر اساس این تئوری جهان هستی از تعامل و ترکیب این دو نیروی متضاد به حیات خود ادامه می‌دهد. هر اندام بدن نیز درون خود یین و یانگ دارد.

`مجموع یین و یانگ در بدن تعادل ایجاد می‌کند. وقتی تعادل میان یین و یانگ بیش از حد نوسان‌های معمول باشد بیماری رخ می‌دهد. در صورت افزایش یانگ (و کاهش یین) بیماری با طبیعت گرم و در صورت افزایش یین (و کاهش یانگ) بیماری با طبیعت سرد دیده می‌شود.

نام این روش به استفاده از سوزن‌ها اشاره می‌کند. در گذشته گاهی از تراشه‌های سنگی به جای سوزن استفاده می‌شود.

شیوه‌های متفاوت طب سوزنی در جهان

روستایی‌های آفریقایی با خاراندن شدید نقطه‌های خاصی از بدن بیماری‌ها را درمان می‌‌كنند. قبایل اسكیمو از تكه‌سنگ‌های لبه‌تیز و قبیله‌ای وحشی در جنگل‌های آمازون برزیل تیرهای سوزن‌مانند را با نی دمیدنی، روی نقاط سوزنی بدن بیمار پرتاب می‌‌كنند.

سوزن‌های آهنی در عصر آهن وارد این نظام طبی شدند. احتمالاً این روش پیش از عصر آهن وجود داشته و درمانگران آن از تراشۀ چوب‌های نوک‌تیز یا خارهای بلند گیاهان خاردار استفاده می‌‌كرده‌اند.

امروزه نوع فلز سوزن‌ها، نقشی در درمان سوزنی ندارد. آنچه اهمیت دارد، شیوۀ انجام کار است. سوزن‌هایی كه امروزه در این درمان استفاده می‌ شوند همگی از فولاد ضد زنگ ساخته می‌‌شوند. این سوزن‌ها بهتر ضدعفونی می‌شوند.

 

چه بیماری‌هایی با طب سوزنی درمان می‌شوند؟

طب سوزنی به‌تنهایی یا به‌عنوان طب مکمل در کنار درمان‌های معمول انجام می‌شود.

مواردی که در آن‌ها از طب سوزنی استفاده می‌شود، عبارت‌اند از:

  • مشکلات بعد از سکتۀ مغزی
  • درمان سردردها از جمله میگرن.
  • گرفتگی‌های ناشی از قاعدگی.
  • فیبرومیالژیا (Fibromyalgia)، یا درد خشکی گستردۀ ماهیچه ها و بافت‌های نرم بدن.
  • دردهای گرفتگی عضلات.
  • دردهای آرتروز (Osteoarthritis) و بهبود عملکرد مفصل آرتروزی.
  • درد کمر.
  • محدودیت‌هاى حرکتى در شانۀ منجمد.
  • درمان مشکل کارپال تونل (Carpal tunnel).
  • آسم.
  • اعتیاد به مواد مخدر.
  • کاهش یا درمان درد دندان.
  • کاهش درد زایمان.
  • فتق دیسک بین مهره‌اى.

 طب سوزنی در چه مواردی خطرناک است؟

  • اگر بیمار مبتلا به اختلال خونریزیِ دهنده باشد.
  • اگر بیمار از داروهای رقیق‌کنندۀ خون استفاده کند.
  • ممکن است در جایی که سوزن فرو می‌رود خونریزی، کبودی و درد ایجاد شود.
  • احتمال بسیار کمی هست که سوزن بشکند و به یکی از اندام‌های داخلی آسیب برساند.
  • سوزن استریل‌نشده ممکن است بیمار را آلوده کند.
  • اگر سوزن عمیقاً وارد قفسۀ سینه یا قسمت بالایی پشت شود، امکان خوابیدن ریه‌ها وجود دارد.

طب سوزنی در تهران

در کلینیک دکتر سریتا پزشکان تحصیل‌کرده در ایران و خارج از کشور روش‌های طب سوزنی را برای درمان بیماران به کار می‌گیرند. این نوع درمان به‌ویژه در درمان بیماری‌های زنان، پوست و زیبایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و اثرگذاری بسیاری دارد. با مراجعه به کلینیک دکتر سریتا از بهترین و مطمئن‌ترین شیوۀ ارائۀ خدمات در زمینۀ طب سوزنی بهره‌‎مند شوید.

 

 

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌های  7-88207836-021 و یا 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد.

تماس با ما

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست