غمز چیست

غمز چیست؟ با فواید غمز آشنا شوید

شاید شما هم مثل خیلی از افراد با غمز آشنایی نداشته باشید. چون که در کشور ما ایران،  کمتر به این موضوع پرداخته شده است. با این‌حال، غمز برای سلامت‌جویان و زیباجویان طب سنتی مفهومی آشناست. با ما همراه باشید چون در این مقاله قصد داریم نکات جالبی درباره فواید شگفت انگیز غمز بر سلامت و زیبایی بدن و صورت بگوییم.

غمز چیست؟

 غمز یعنی فشار دادن بعضی از نقطه‌های خاص بدن، که برای درمان بیماری بسیار خوب است. این عمل، مانند دلک با دست انجام می‌شود. در واقع دلک و غمز به صورت همزمان با هم انجام شده و نوع خاصی از ماساژ است که فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد. این شیوه درمانی سابقه بالایی دارد و از قدیم در بین مردم به خصوص بزرگان رواج داشته است. به طوری‌که سابقه این کار به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

فصد خون و ماساژ درمانی از روش های بسیار کاربردی در طب مکمل هستند که در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا توسط دکتر طب سنتي انجام می شود. شما کاربران گرامی می توانید در صورت تمایل جهت برخورداری از چنین روش های درمانی با بخش پذیرش کلینیک دکتر سریتا در تماس باشید. 

اثرات درمانی غمز چیست؟

در بین همه روش‌هایی که برای پیشگیری و درمان بیماری، وجود دارد بهترین و کم ضرر‌ترین آنها غمز است. که یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای درمان بیماری و یکی از بهترین روش‌ها از نظر مراقبتی بهداشتی است. غمز در کشورهای مختلف با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شود.

امروزه غمز، یک روش درمانی رایج در بسیاری از کشورهای جهان است. با این‌حال در کشور ما ایران، هنوز مردم با فایده‌های غمز و دلک، به اندازه کافی آشنا نیستند. ثابت شده است که غمز، روش تاثیرگذاری برای درمان انواع کمردرد، بهترشدن دیسک سیاتیک کمر، کاهش دردهای عضلانی، شل شدن عضلات و محدود شدن حرکت‌ مفاصل است.

دکتر طب سوزني نیز در کلینیک دکتر سریتا آماده ارائه خدمات رسانی در این زمینه می باشد. لازم به ذکر است که پیش از انجام طب سوزنی بایستی توسط پزشک متخصص در این زمینه ویزیت شوید. شما کابران گرامی می توانید علاوه بر طب سوزنی از خدمات زالو درمانی نیز استفاده نمائید.

 

غمز چیست 001

علاوه بر موارد بالا،  استفاده از غمز برای موارد زیر رایج است:

  • کمک به کاهش تب
  • بهبود گردش خون در شریانها
  • رفع اسپاسم‌های عضلانی
  • پیشگیری از کوفتگی و خستگی عضلات
  • انتقال باد از یک قسمت بدن به قسمت دیگر
  • تحریم مثانه و تسهیل ادرار
  • رفع بی‌خوابی
  • افزایش خون
  • پیشگیری از شلی عضلات
  • از بین بردن قولنج ریحی
  • رفع کبودی بدن

 انتخاب سبک مناسب غمز

انتخاب سبک ماساژ به عواملی مثل سن، قوای بدن و جنسیت بستگی دارد.

  • سبک غمز و قوای بدنی

 برای اینکه شما به  نتیجه خوبی از غمز برسید، باید به قوای بدن خود اهمیت بدهید. ماساژ شکم برای قوای لطیف، باید  کوتاه مدت و ضعیف داشته باشد. اما اگر ماده غلیظ باشد؛ باید برای ماساژ زمان زیادی در نظر داشته باشید. برای اینکه مالش زمان کم نمی‌تواند ماده غلیظ را تحلیل کند.

حجامت نیز از دیگر روش‌های طب مکمل است و دارای فواید بسیار زیادی می‌باشد. شما نیز می‌توانید پس از ویزیت توسط دکتر طب سنتی و در صورت تجویز از خدمات حجامت نیز بهره‌مند شوید. 
  • سبک غمز و سن

غمز با توجه به سن نیز، متفاوت است. کودکان برای رشد‌ کردن به رطوبت نیاز دارند. برای اینکه ماساژ، رطوبت را در بدن کودکان تحلیل نکند؛ باید ماساژ ضعیف و کم باشد. اما در سنین جوانی، پیری و میانسالی بهترین ماساژ، مالش زمان دار است. در سنین جوانی، حرکت حرارت بدن کم نیست. مزاج بدن خشک است و مواد بدن لطیف است. پس مالش نباید حرارت زیاد باشد. در افرادی که پیر و میانسال هستند؛ به خاطر بدن ضعیف آن‌ها و جمع شدن مواد زائد باید مالش طولانی مدت باشد.

در وقت بلوغ به خاطر سفت شدن بدن، مالش محکم تحلیل کمی دارد که باعث محکم شدن بدن می‌شود. همچنین در ماساژ باید مواظب اعضایی از بدن که صدمه دیده است باشید و به آنها اهمیت دهید.

  • سبک غمز و جنسیت

جنسیت روی عواملی مثل قوای بدن، استحکام استخوان‌ها، سفتی عضلات و سایر ویژگی‌های فیزیولوژیکی اثرگذار است. بنابراین در هنگام انتخاب سبک غمز باید به آن توجه شود. 

 نکته‌هایی برای روغن مالی در ماساژ

 به طور کلی روغن‌مالی به دو نوع تقسیم می‌شود: روغن معتدله مرتبط و محلله. شما باید متناسب با هدف درمانی روغن مورد نظر را انتخاب کنید. چراکه نمی‌توان برای هر ماساژی از هر روغنی استفاده کرد. روغن‌های معتدله: این روغن‌ها رطوبت می‌بخشند مثل روغن بنفشه، کدو و یا نیلوفر. این روغن‌ها استفاده کنید که با جمع‌آوری پوست و با تنگی منافذ آن، از عرق‌کردن جلوگیری می‌کند و پوست را جلا می‌بخشد  مثل: روغن زیتون و روغن مورد.

روغن محلله نیز مانند روغن بابونه و زیتون است.

اگر ماده‌ای را که تحلیل می‌کنید اخلاط خشک باشد؛ شما به روغن کمی نیاز ندارید و در مقابل آن اگر مرطوب باشد،  شما باید روغن کم استفاده کنید. هر زمانی که توان بدنی‌کم باشد؛ برای جلوگیری از تحلیل بیشتر، روغن کم احتیاج دارید.

فواید روغن غمز

انواع غمز

 دکتر متخصص طب سنتی، با توجه به شرایط شما، ماساژی را که برایتان مفید است؛ در نظر می‌گیرد. چند نمونه از این ماساژ‌ها عبارتند از:

ماساژ رفلکوسی

علاوه بر  ماساژ ریلکسی ، ماساژ رفلوکسی ، یکی از بهترین انواع ماساژ است که خواص درمانی شگفت‌انگیزی دارد. کاهش دردهای بارداری و زایمان، ریلکسی، افزایش گردش خون، دفع سموم بدن تنها بخش کوچکی از اثزات درمانی ماساژ رفلکوسی است.

ماساژ سوئدی یا ماساژ ریلکس کردن

یکی از سبکترین نوع ماساژ است و معمولا مناسب افرادی است که تازه ماساژدرمانی را شروع کردند ، ماهیچه‌ها تحریک پذیرند ونسبت به لمس دستان حساسند

ماساژ با سنگ داغ

در روش ماساژ درمانی سنگ گرم، از سنگ‌هایی که گرم شده‌ است برای بیشتر‌شدن گردش‌خون و ریلکس‌کردن عضلات استفاده می‌شود. ماساژ عمیق بافت و ماساژ سوئدی برای گرفتگی عضلات و بافت‌هایی که با گردن ارتباط دارند و بالای کمر استفاده می‌شود. وقتی از ماساژ بافت عمیق استفاده می‌کنید فشار بیشتری به لایه عضله، وارد می‌کند. این ماساژ مخصوص کسانی است که درگیر فشار ودردهای ماهیچه‌ایی هستند.

درمان نقطه محرک

در این روش غمز برای آزاد کردن دردهای عضلانی بدن و بهتر شدن چرخش ستون فقرات استفاده می‌شود. در بیشتر اوقات نقطه‌ها یا پیچیدگی‌ها در عضلات باعث به‌وجود‌امدن درد می شود، شما توسط این روش می‌توانید این پیچیدگی ها را باز کنید.

شیاقسو

شیاقسو جزو یک مرکز ماساژ ژاپنی است که در آن ماساژ دهنده از وضعیت خودش استفاده می‌کند تا به نقاط بدن فرد فشار بیاورد. در این وضعیت مالش دادن شبکه‌هایی از رگ بدن  که مجموعه انرژی است احساس بهتری برای به وجود آمدن انرژی در داخل بدن ایجاد می‌کند.

روش انجام غمز

فرد مراجعه کننده روی یک تخت دراز می‌کشد و لباس راحتی به تن می‌کند. متخصص حتما باید از روغن یا لوسیون مخصوص برای کم کردن اصطکاک دستش با پوست مشتری استفاده کند. در غمز، بسته به نوع درمان و ویژگی‌های جسمی بیمار، نوع و طول مدت ماساژ متفاوت است.

غمز و دلک

غمز برای چه مواردی کاربرد دارد؟

  • ماساژ درمانی دیسک و درد کمر
  • فیبرومیالژیا
  • آرام کردن درد و ناراحتی
  • ایرج شدن و بهتر شدن
  • درمان کردن سیاتیک
  • ماساژ درمانی برای گردن
  • ماساژ منظم شانه
  • ماساژ دست و پا

موارد منع استفاده از غمز

مواردی که نباید در صورت داشتن آنها ، از غمز استفاده کرد:

۱_ کسی که به تازگی عمل جراحی کرده است.

۲_ فردی که بیماری های پوستی جوش برای زخم های خوب نشده در بدن خود دارد.

۳_ شخصی که رگهای واریسی دارد.

۴_ کسانی که پوکی استخوان دارند.

نتیجه گیری

قطعا شما هم با خواندن این مطالب تصمیم به انجام غمز گرفته اید اگر حتی یک بار می‌خواهید این کار را تجربه کنید قطعاً با یک متخصص در این کار، در ارتباط باشید. چون اگر این کار را نکنید باعث می شود که بدن شما آسیب ببیند و در مورد مکانی که برای انجام این کار می روید به خوبی تحقیق کنید باید به یک مکان معتبر بروید.

 

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌های  7-88207836-021 و یا 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش و … بهره‌مند شوید. کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست