مزایای بادکش درمانی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

در سال‌های اخیر با اخبارهای گوناگونی از مدل‌ها، ستاره‌های سینمایی و ورزشکاران المپیک مواجه شده‌ایم که از مزایای بادکش درمانی برای تسکین درد و افزایش سلامتی و تندرستی استفاده می‌کنند. اما این درمان تنها برای افراد مشهور نیست.

یکی از متخصصان طب سوزنی، روث لمان، معتقد است که بادکش درمانی می‌تواند برای هر کسی مفید باشد. البته می‌توان از این روش درمانی برای کمک به تحریک مکانیسم‌های درمانی خود بدن به جای دارو استفاده کرد.

بادکش درمانی
بادکش درمانی به تحریک مکانیسم‌های درمانی خود بدن به جای دارو، کمک می‌کند.

بادکش درمانی چیست؟

بادکش درمانی، نوعی درمان است که قدمت آن به 2000 سال پیش در چین برمیگردد و دهه هاست که در سراسر دنیا برای تشویق به درمان استفاده می‌شود. بادکش مانند ماساژ بافت عمیق همراه با مکش و رفع فشار است. متخصصان چینی معتقدند که این روش درمانی به حفظ تعادل بدن کمک می‌کند، جریان کلی خون را افزایش می‌دهد و درد را کاهش می‌دهد. همچنین برخی از ورزشکاران برای کاهش زمان ریکاوری عضلات از بادکش درمانی به همراه طب سوزنی یا طب فشاری استفاده می‌کنند.

نحوه عملکرد بادکش درمانی چگونه است؟

در بادکش درمانی از یک فنجان برای کشیدن و مکش ناحیه از پوست به داخل استفاده می‌شود که این امر باعث کاهش فشار عضلات و بافت همبند می‌شود. این درمان سنتی، جریان خون را در ناحیه آسیب دیده را تقویت می‌کند و در نهایت به افزایش فرایندهای بهبود بدن کمک می‌کند.

در این روش درمانی از انواع مختلف لیوان‌ها و فنجان‌ها از شیشه‌ای گرفته تا سیلیکون و بامبو استفاده می‌شود که هر کدام روش خاص خود را برای درمان دارند. گاهی اوقات درمان کنندگان فقط از یک یا دو فنجان استفاده می‌کنند و گاهی اوقات تمام کمر را با فنجان پر می‌کنند.

به طور کلی دو نوع درمان به شیوه بادکش وجود دارد:

  • ثابت (تنها از مکش استفاده می‌کند و فنجان‌ها را برای مدت معینی، معمولا 5 تا 10 دقیقه، در جای خود نگه می‌دارد.)
  • کشویی (بیشتر شبیه یک ماساژ بافت عمیق است که فنجان‌ها روی نواحی که درد می‌کند، حرکت داده می‌شوند.)
بادکش درمانی
بادکش درمانی به تقویت جریان خون در ناحیه آسیب دیده و بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند.

مزایای بادکش درمانی کدامند؟

شاید شما هم زمانی که به باشگاه یا استخر می‌روید، افرادی را دیده باشید که دایره‌های قرمز رنگی روی کمر یا شانه‌های خود داشته باشند. این اثرات ناشی از بادکش درمانی است. بادکش، یک درمان سنتی و ایمن است که به رفع گرفتگی مزمن عضلانی و درد کمک می‌کند. از دیگر مزایای این روش درمانی سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-افزایش گردش خون

مکش از فنجان‌ها باعث افزایش گردش خون به ناحیه‌ای که فنجان در آن قرار می‌گیرد، می‌شود. زمانی که جریان خون به ناحیه موردنظر اضافه می‌شود، تنش عضلانی کاهش و به ارتقای ترمیم سلول کمک می‌کند. افزایش گردش خون از طریق بادکش نیز به کاهش ظاهر سلولیت کمک می‌کند.

2-تشویق بافت‌ها به ترشح سموم

در بدن انسان، اندام‌هایی وجود دارند که سموم را از بدن خارج می‌کنند، اما امروزه سبک زندگی به گونه‌ای شده است که بدن مملو از سموم می‌شود. بادکش به ترشح این سموم کمک می‌کند و گردش خون متمرکز با دفع سموم از طریق سیستم لنفاوی (مسئول دفع سموم و مواد زائد) به بدن شما کمک می‌کند.

مزایای بادکش درمانی
بادکش درمانی به دفع سموم زائد بدن کمک می‌کند.

3-کاهش اضطراب

زمانی که درمانگر فنجان‌ها را روی پوست شما می‌چرخاند، سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما درگیر می‌شود. این امر باعث ایجاد حس آرامش عمیق در کل بدن می‌شود. سیستم عصبی پاراسمپاتیک مسئول کاهش ضربان قلب، کمک به هضم غذا و افزایش فعالیت روده و غدد است.

4-کاهش علائم کشش و اسکار

افزایش جریان خون بدن شما را قادر به دفع سموم می‌کند، گردش خون لنفاوی را بازیابی می‌کند و به حذف مایع اضافی کمک می‌کند که به کاهش جای زخم کمک می‌کند. بادکش اثرات مثبتی بر علائم اسکار دارد.

5-بهبود رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی

وریدهای واریسی شبیه سیاهرگ‌های برآمده و مایل به آبی در زیر پوست هستند که معمولا روی پاها وجود دارند. آنها زمانی اتفاق می‌افتند که دریچه‌های داخل ورید به درستی کار نمی‌کنند و خون را به درستی از ماهیچه به قلب پمپاژ نمی‌کنند. بنابراین؛ خون بند می‌آید، سیاهرگ‌ها می‌پیچند و برآمده می‌شوند.

اینجاست که بادکش به کمک شما می‌آید. این درمان سنتی با بازگرداندن جریان خون تازه و اکسیژن به نواحی مشکل‌دار کمک می‌کند. زمانی که اولین جلسه درمان خود را تمام کردید، متوجه روشن‌تر شدن رگ‌های واریسی خواهید شد. همچنین برای دریافت نتیجه بهتر به جلسات بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد.

6-برطرف شدن احتقان و کمک به درمان آسم

احتقان شامل جمع شدن مایع یا خلط در ریه‌ها است که معمولا ناشی از سرماخوردگی، برونشیت یا حتی آسم است. مکش فنجان‌ها می‌تواند احتقان را برطرف کند. خون و لنف اکسیژن‌دار را به سمت ریه‌ها و سایر ماهیچه‌های تنفسی می‌آورد.

در اینجا ممکن است درمانگر فنجان‌ها را در جای خود ثابت نگه دارد یا آنها را به آرامی به سمت بالا بچرخاند تا حرکت مایع لنفاوی را تسهیل کند. همچنین از بادکش صورت می‌توان برای رفع انسداد سینوس استفاده کرد.

7-کمک به هضم غذا و برطرف کردن انسداد روده بزرگ

بادکش به درگیر شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک کمک می‌کند و باعث افزایش گردش خون در دستگاه گوارش می‌شود. بادکش ملایم روی شکم سبب تحریک اندام‌های گوارشی نیز می‌شود. این امر به پریستالسیس (انقباضاتی که غذا را از طریق دستگاه گوارش شما فشار می‌دهد) کمک می‌کند، انسداد روده‌ها را رفع کرده، خون و مایعات بدن را تشویق می‌کند تا در اندام‌های شما حرکت کند و به درمان سو هاضمه کمک می‌کند.

نکات مهم در حین و بعد از بادکش درمانی کدامند؟

برخی از مردم حس بادکش درمانی را دوست دارند و برخی دیگر از آن متنفرند. در بیشتر موارد، متوجه کبودی‌هایی به رنگ صورتی، فرمز، بنفش و گاهی قهوه‌ای تیره در اطراف ناحیه تحت درمان خواهید شد. این کبودی‌ها در عرض دو هفته از بین می‌روند. همچنین ممکن است بعد از بادکش، تغییراتی در سطح پوست ایجاد شود که باید بعد از درمان از خود مراقبت کنید. مراقبت‌های ویژه بعد از بادکش درمانی عبارتند از: گرم نگه داشتن بدن، نوشیدن آب و غذای سالم همچنین بعد از بادکش درمانی باید تا سه ساع از شنا یا دوش گرفتن خودداری کنید.

خواص بادکش درمانی
کبودی‌هایی که در اثر بادکش درمانی ایجاد می شوند در عرض دو هفته از بین می‌رود.

بادکش درمانی برای کدام مشکلات جسمانی مفید است؟

پزشکان از بادکش درمانی برای درمان طیف وسیعی از مشکلات جسمانی استتفاده می‌کنند. آنها معتقدند که این روش درمانی برای درمان دردهای عضلانی بسیار موثر است. استفاده از فنجان برروی نقاط خاص به کاهش مشکلات گوارشی، مشکلات پوستی و مشکلات تنفسی کمک می‌کند.

عوارض جانبی بادکش درمانی کدامند؟

معمولا عوارض بادکش درمانی خفیف و شامل کبودی و تحریک نواحی تحت درمان است. البته ممکن است بعد از اتمام جلسه درمان، احساس سبکی سر یا حالت تهوع داشته باشید که عادی است.

بادکش درمانی برای چه افرادی مناسب نیست؟

این روش درمانی برای همه افراد مناسب نیست. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که از دوزهای بالایی از داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، یا اگر لاغر، ضعیف یا پوست حساس دارید، بادکش برای شما خوب نیست. همچنین افرادی که دچار سرطان فعال یا اختلالات خونی هستند نیز باید از این درمان دوری کنند. در هر صورت، برای احتیاط سعی کنید که همیشه لیستی از داروهای مصرفی و سابقه سلامتی خود را قبل از شروع جلسه درمان با پزشک در میان بگذارید.

آیا می‌تواند به هر مرکز بادکش درمانی مراجعه کرد؟

همه ما می‌دانیم که هرکسی مهارت و دانش لازم برای بادکش را ندارد اما متخصصان طب سوزنی، ماساژ درمانی، مربیان فیزیکی و کایروپراکتیک در این درمان ماهر هسنتد. لمان توضیح می‌دهد: “متاسفانه هیچ مرجع تاییدکننده‌ای برای بادکش درمانی وجود ندارد. اگر برای درمان عدم تعادل به یک متخصص طب سنتی مراجعه کرده‌اید و احساس بهبودی ندارید، می‌توانید از او بپرسید که آیا بادکش می‌تواند در روند بهبودی تاثیرگذار باشد یا خیر!”

سخن پایانی

گاهی اوقات بدن ما به حمایت نیاز دارد. از آنجایی که بادکش درمانی به کاهش التهاب و افزایش گردش خون کمک می‌کند، این می‌تواند همان چیزی باشد که بدن برای بازگشت به مسیر سلامتی به آن نیاز دارد. برای انجام این روش درمانی، بهتر است قبل از شروع جلسه با پزشک موردنظر مشورت کرده و مطمئن شوید که برای شما مناسب است. کلینیک طب سنتی دکتر سریتا آماده ارائه خدمات به مراجعین محترم و علاقمندان به خدمات بادکش درمانی می‌باشد

منابع: henryford.com و  resolution.health ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست