شاخص

بعد از طب سوزنی به چه نکاتی توجه کنیم – مراقبت‌های قبل و بعد از درمان

طب سوزنی از دیرباز بکار گرفته شده و برای درمان بسیاری از دردها مناسب است.

چند سالی است که طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی در ایران جا افتاده است

و بسیاری از کلینیک‌های طب سوزنی توانسته‌اند با خدماتی که ارائه می‌دهند، رضایت بیماران را جلب کنند.

یکی از مهمترین مواردی که باید در این روش درمانی در نظر گرفت،

مراقبت‌هایی است که باید قبل و بعد از طب سوزنی به آن توجه کرد.

بسیاری از افراد متاسفانه به این مسئله اعتنایی  ماساژ درمانی نکرده و با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند.

ما در این مطلب قصد داریم به مزایای طب سوزنی و همچنین مراقب‌های قبل و بعد از آن بپردازیم

و به شما بگوییم که طب سوزنی واقعا حقیقت داشته و بسیاری از افراد نتایج بی‌نظیری از آن کسب کرده‌اند.

ما در این مطلب به کاربرد طب سوزنی اشاره کرده

و بیماری‌هایی را که می‌توان از طریق این روش درمان کرد به شما معرفی می‌کنیم.

توجه داشته باشید که قبل و بعد از طب سوزنی حتما باید توصیه‌های پزشک را جدی گرفت و به تک‌تک آن‌ها عمل کرد.

سپس، مزایای طب سوزنی و مراقبت‌هایی که قبل و بعد از آن باید به آن توجه کرد را در اختیار شما می‌گذاریم.

Acupuncture (4)

طب سوزنی چه کاربردی دارد؟

طب سوزنی برای تسکین بسیاری از دردها و عارضه‌ها مفید است.

انجام آن می‌تواند شما را از شر بسیاری از دردها و بیماری‌های مزمن خلاص کند.

طب سوزنی از دیرباز مورد توجه بسیاری از افراد بوده و در کنار درمان‌های سنتی، یکی از شیوه‌های موثر برای بهبود درد و بیماری‌های مزمن بوده است.

ما در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم و  حجامت مهمترین درمان‌های این روش را به شما معرفی می‌کنیم.

 

  • درمان سردرد

سردرد یکی از رایج‌ترین عارضه‌هایی است که تقریبا تمامی افراد حداقل یکبار در طول زندگی خود دچار آن می‌شوند.

روش‌های درمانی زیادی برای سردرد وجود دارد که متداول‌ترین آن مصرف مسکن و ژلوفن است.

اما، مصرف بیش از اندازه مسکن می‌تواند کبد و سیستم ایمنی بدن را از کار بندازد

و مشکلاتی زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد.

از این رو استفاده از طب سوزنی بهترین روش برای تسکین سردرد است.

البته مهمترین بخش از این روش درمانی، مراقبت‌های بعد از طب سوزنی است

که عدم رعایت آن می‌تواند نتایج درمان را بی‌اثر کند.

  • درمان بی‌خوابی

بی‌خوابی می‌تواند مشکلات زیادی را بوجود بیاورد.

متاسفانه اغلب افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، رو به مصرف قرص‌های خواب آور کرده و همین امر تاثیر زیادی بر روی سلامتی آن‌ها می‌گذارد. اگر استفاده از این قرص‌ها بیشتر شود، مسلما افراد دوز قرص‌ها را بالا برده که منجر به مصرف بیشتر و در نتیجه آسیب‌های جسمی می‌شود. طب سوزنی گزینه‌ای مناسب برای درمان بی‌خوابی بوده و در چند جلسه نتیجه می‌دهد. طب سوزنی با برطرف کردن استرس، آرامش را به بیمار بازگردانده که این امر می‌تواند روی خواب او تاثیر مثبت بگذارد.

  • تقویت سلامت روان

    Acupuncture (1)

پزشکان طب سوزنی معتقدند که در بدن کانال‌هایی تحت عنوان کانال انرژی وجود دارد که به یکدیگر متصل‌اند. در صورتی که یکی از آن‌ها دچار اختلال شود می‌تواند، نقاط دیگر بدن را با مشکل مواجه کند. بسیاری از افرادی که دچار اختلال روان بوده‌اند، بعد از طب سوزنی بهبود یافته و استرس و اضطراب آن‌ها از بین رفته است.

مزایای طب سوزنی

طب سوزنی دارای مزایای بی‌نظیری بوده که آن را با سایر روش‌های درمانی متمایز کرده است. طب سوزنی بسیاری از دردهای مزمن نظیر دندان‌درد، سردرد، درد کمر، درد مفصل را بهبود بخشیده و به طور قابل ملاحظه‌ای آن‌ها را تسکین داده است. البته زمانی این روش درمانی موثر واقع می‌شود که بیمار مراقبت‌های بعد از طب سوزنی را جدی گرفته و هر کدام را به درستی انجام دهد. طب سوزنی همچنین بسیاری دیگر از عارضه‌ها نظیر حالت تهوع، استرس، اختلال روان و مسائل روحی را درمان می‌کند. بسیاری از پزشکان معتقدند که طب سوزنی برای درمان سرطان و افزایش باروری در زنان موثر بوده است.

مراقب‌های قبل از طب سوزنی

توجه به برخی از نکات مهم قبل از مراجعه به کلینیک طب سوزنی بسیار مهم است. معمولا پزشکان پس از انجام طب سوزنی برای اینکه فرایند پس از درمان به خوبی طی شود، توصیه‌هایی را به بیماران ارائه می‌دهند و به رعایت آن تاکید می‌کنند. ما در ادامه به چند مورد مهم آن اشاره می‌کنیم و رعایت آن را به همه افراد قبل از درمان توصیه می‌کنیم.

  • انجام آزمایش برای تشخیص بیماری

بهتر است قبل از اینکه به متخصص طب سوزنی مراجعه کنید یک آزمایش کلی از خود تهیه کنید. این کار باعث می‌شود تا پزشک از مشکلات شما باخبر شود و هنگام انجام طب سوزنی به آن‌ها توجه کند. عدم توجه به مشکلات درونی و بیماری‌های خاص ممکن است عوارضی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

  • عدم انجام فعالیت‌های سنگین

    Acupuncture 6

بسیاری از افرادی که طب سوزنی انجام داده‌اند، به این نکته توجه نداشته و با مشکلاتی جدی مواجه شده‌اند. بهتر است تا چند روز قبل از انجام طب سوزنی باشگاه نروید و فعالیت‌های شدید انجام ندهید. این کار باعث می‌شود تا عضلات  بدن به خوبی استراحت کنند و آمادگی لازم برای درمان را داشته باشند. البته با گذشت چندین روز و بهبود یافتن شرایط خود، می‌توانید فعالیت‌های ورزشی خود را آغاز کنید.

  • ارائه فهرستی از داروهایی که مصرف می‌کنید

بهتر است قبل از انجام طب سوزنی فهرستی از تمام داروهایی که تاکنون مصرف می‌کرده‌اید را تهیه کنید. این کار باعث می‌شود تا پزشک در صورت صلاحدید از انجام طب سوزنی خودداری کند تا به سلامتی شما آسیبی وارد نشود. همچنین ممکن است پزشک بعد از درمان به شما داروهایی تجویز کند. بنابراین اگر دارویی مصرف می‌کنید که با داروهای تجویز شده از سوی پزشک تداخل دارد، باید از مصرف آن جلوگیری کنید تا به سرعت بهبود یابید.

  • قبل از طب سوزنی غذای سبک مصرف کنید

لازم نیست قبل از درمان ناشتا باشید. می‌توانید با مصرف غذاهای سبک و در عین حال مغذی آماده درمان شوید. البته بهتر است بعد از طب سوزنی تا 1 الی 2 ساعت چیزی نخورید تا سیستم گوارشی شما دچار مشکل نشود. توجه داشته باشید که اگر قبل از طب سوزنی، غذاهای مغذی و سبک مصرف نکنید، ممکن است دچار ضعف و سرگیجه شدید شوید.

  • استرس نداشته باشید

داشتن استرس قبل از طب سوزنی می‌تواند آدرنالین بدن را افزایش دهد و فرایند درمان را دچار مشکل کند. درمان طب سوزنی باید در کمال آرامش انجام شود تا نتیجه بهتری حاصل شود. طب سوزنی تقریبا دردی ندارد و داشتن استرس بی‌مورد است. لازم به ذکر است از مصرف آرامبخش و قرص‌های ضد استرس استفاده نکنید چرا که ممکن است درمان را مختل کند. در صورت نیاز می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید، شاید او اجازه داد تا از آرامبخش استفاده کنید.

مراقبت‌های بعد از طب سوزنی

Acupuncture (5)

بعد از طب سوزنی باید به چند نکته مهم توجه کرد تا درمان نتیجه بدهد. عدم توجه به این نکات، ممکن است نتایج درمان را بی‌اثر کند. در ادامه به چند نکته مهم در این خصوص اشاره می‌کنیم.

  • استراحت کافی

بهتر است پس از انجام طب سوزنی تا چند روز از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید. استراحت باعث می‌شود تا بدن ریکاوری شده و عضلات و نقاطی که مورد درمان قرار گرفته‌اند، بازیابی شوند. معمولا پس از طب سوزنی، عضلات به استراحت کافی نیاز داشته و اگر پزشک چندین جلسه درمانی را تجویز کرده باشد، باید عضلات فعالیت شدیدی نداشته باشند.

  • خودداری از مصرف الکل، کافئین

بهتر است قبل و بعد از طب سوزنی از خوردن الکل و کافئین پرهیز کنید. مصرف الکل و کافئین باعث کاهش هوشیاری و تحلیل عضلات شده که این امر طب سوزنی را بی‌اثر می‌کند. طب سوزنی رابطه‌ای مستقیم با عضلات و سطح هوشیاری (مغز) بدن داشته و اگر یکی از آن‌ها به خوبی کار نکند، فرایند درمان نیز دچار اختلال می‌شود. از این رو تا می‌توانید از مصرف مواد مخدر، الکل، کافئین و داروهای انرژی‌زا پرهیز کنید.

  • مصرف غذاهای مغذی

پس از انجام طب سوزنی از غذاهای مغذی و مناسب استفاده کنید تا فرایند بازیابی عضلات سریع‌تر انجام شود. متاسفانه بسیاری از افراد پس از اینکه از کلینیک خارج می‌شوند، برنامه غذایی پزشک را رعایت نکرده و همین امر طب سوزنی را بی‌اثر می‌کند. مصرف غذاهای پرچرب و شکردار هرگز توصیه نشده و نباید تا چند مدت از آن استفاده کرد. بهتر است این مسئله را جدی بگیرید تا فرایند درمان شما با موفقیت طی شود.

  • ماساژ درمانی

    Massage therapy (1)

ماساژ درمانی بعد از طب سوزنی فرایند درمان را سرعت می‌بخشد. ماساژ عضلات و نقاطی که تحت طب سوزنی قرار گرفته‌اند می‌تواند عضلاتی را که دچار گرفتگی شده‌اند، باز کند. معمولا پس از انجام طب سوزنی افراد از گرفتگی عضلات خود گلایه می‌کنند که این امری طبیعی خواهد بود. بهتر است برای مراجعه به ماساژدرمانی از متخصص طب سوزنی کمک بگیرید چرا که او با مراکزی آشنا است که خدمات بهتری ارائه می‌دهند.

  • بدن خود را گرم نگه دارید

برای بهبود وضعیت خود بهتر است از سرما دروی کرده و بدن خود را تا می‌توانید گرم نگه دارید. از آنجاییکه طب سوزنی تاثیر مستقیمی بر روی عضلات و نقاط حساس بدن داشته، لازم است تا آن‌ها را تا جلسه بعدی درمان گرم نگه دارید. عدم توجه به این مسئله می‌تواند عضلات را منقبض نگه داشته که این امر اصلا خوب نیست. پزشک برای اینکه بتواند در جلسات بعدی سوزن‌ها را درون نقاط طبی قرار دهد، نیاز به عضلاتی منعطف و نرم دارد.

  • انجام ورزش‌های سبک

برای اینکه بعد از طب سوزنی عضلات خود را برای انجام دوره بعدی آماده نگه دارید، لازم است تا با تمرین‌های سبک عضلات خود را ریکاوری کنید. بهتر است کمی پیاده‌روی کنید چرا که نباید حتی با ورزش‌های سبک نیز خسته شوید. توجه به این مسئله شما را یک گام تا درمان پیش می‌برد.

سخن پایانی

طب سوزنی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی طب سنتی بوده و بسیاری از افراد از آن نتایج بی‌نظیری گرفته‌اند. طب سوزنی دارای فواید زیادی است که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. اگر شما هم قصد بهره‌گرفتن از طب سوزنی دارید، بهتر است مراقبت‌های طب سوزنی قبل و بعد از انجام آن را جدی بگیرید تا نتایج بهتری در این زمینه کسب کنید. تا می‌توانید قبل و بعد از درمان طب سوزنی استراحت کرده و عضلات خود را ریکاوری کنید. متاسفانه برخی از افراد به تصور اینکه پس از طب سوزنی دیگر نیازی به مراقبت و رعایت نکات توصیه شده از سوی پزشک نیست، اقدام به فعالیت‌هایی می‌کنند که فرایند درمان را دچار اختلال کرده و تمام نتایج آن را بی‌اثر می‌کنند. از این رو نباید با کارهایی نظیر پرخوری، انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین، کشیدن سیگار، داشتن استرس و غیره فرایند درمان را مختل کرد.

 

 

منابع:  pacificcollege

 

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌های  7-88207836-021 و یا 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باش

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست