بهترین زمان انجام حجامت چه فصلی است؟

حجامت راه درمانی بسیار محبوب و پرطرفدار در طب سنتی است که روز به روز بر تعداد علاقه‌منداش افزوده می‌شود. اگر شما هم جزو طرفداران این طب هستید یا اینکه قصد انجام حجامت را داشته باشید، دانستن بهترین زمان انجام حجامت برای شما هم مهم است. در ادامه به تعدادی از سؤالات شما در رابطه با زمان انجام حجامت و بایدها و نبایدهای این روش درمانی پاسخ می‌دهیم.

چه زمانی برای انجام حجامت مناسب است؟

فصل: حجامت در همه فصول می‌تواند انجام شود اما در سرما و گرمای خیلی شدید توصیه نمی‌شود. فصد خون هم مانند حجامت شامل همین محدودیت می‌شود، ولی در صورتی که خارج کردن خون برای فرد در شرایط آفتاب شدید یا سرمای شدید ضروری باشد حجامت و  فصد بلامانع است. حتی برخی پزشکان معقدند؛ گرما خون را رقیق می‌کند که این مسئله عامل تخلیه بهتر خون است.

ماه: حجامت در ماه فروردین توصیه شده است و در منابع پیشنهاد شده که افراد در این فصل حتما حجامت انجام دهند.

هفته: در اکثر منابع طب سنتی، هفته خاصی برای انجام این عمل نهی یا انتخاب نشده است.

ساعت: انجام حجامت در روز زمان مناسب‌تری از شب است. این عمل در فصل گرما ساعت دوم روز یعنی حدودا 5 ساعت بعد از طلوع آفتاب و در فصول سرد سال 7.5 ساعت پس از طلوع آفتاب توصیه شده است. این ساعات که در آن گرمای هوا رو به خنکی می‌رود از این جهت مناسب‌ند که با اینکه حرارت باعث خروج راحت‌تر خون از بدن می‌شود، اما ضعف زیادی را هم ایجاد می‌کند.

حجامت در ظهر توصیه نمی‌شود زیرا بیمار به ناچار باید قبل یا بعد حجامت غذا میل کند که این موضوع به بدن ضرر می‌رساند.

بهترین زمان انجام حجامت
انجام حجامت در روز زمان مناسب‌تری از عصر و شب است.

آیا قبل یا بعد از حجامت می‌توان استحمام کرد؟

بلافاصله قبل یا بعد از حجامت نباید استحمام کرد. افرادی که خون غلیظی دارند می‌توانند قبل از انجام حجامت حمام کنند و یک ساعت بعد این عمل را انجام دهند چرا که در این صورت به خاطر ماندن در حمام و بخار آب گرم خون در بدنشان رقیق می‌شود.

انجام عمل حجامت در حمام هم به چند دلیل مجاز نیست. یکی اینکه باعث تحلیل و ضعف در بدن می‌شود و دیگری این‍‌که پوست نرم و برآمده می‌شود که نیازمند تیغ قوی‌تر و در نتیجه درد بیشتر می‌شود. علاوه بر این‌ها به دلیل رطوبت حمام زخم حجامت دیر التیام پیدا می‌کند.

بهترین زمان انجام حجامت
بلافاصله قبل یا بعد از حجامت نباید استحمام کرد.

در زمان انجام حجامت می‌توان غذا خورد یا خیر؟

اگر در زمان انجام حجامت فرد گرسنه باشد باعث می‌شود تعادل صفرا به هم بریزد و همین موضوع عامل ضعف و بیماری‌های صفرایی می‌شود. انجام حجامت بلافاصله بعد از خوردن غذا نیز باعث می‌شود غذای هضم نشده به سمت عضوی که مورد حجامت قرار گرفته جذب شود که مضرات بسیاری از جمله تشکیل پیسی در ناحیه مورد حجامت را به همراه دارد.

در صورتی که انجام حجامت برای بیمار واجب باشد اما او به تازگی غذا خورده باشد باید به تشخیص پزشک  تنقیه انجام شود.

بهترین زمان انجام حجامت
انجام حجامت با معده خالی یا بلافاصله پس از غذا خوردن توصیه نمی‌شود.

می‌توان  قبل از انجام حجامت فعالیت بدنی انجام داد ؟

هر نوع فعالت بدنی قوی و سریع، ورزش سنگین و داشتن رابطه جنسی باید با فاصله 12 ساعت از حجامت انجام شود. همچنین اگر با فاصله کمتر از 12 ساعت قبل از حجامت نیز بیمار دچار  استفراغ یا خون ریزی بینی شود، حجامت برای او ممنوع می‌شود.

بهترین زمان انجام حجامت
اگر با فاصله کمتر از 12 ساعت قبل از حجامت بیمار دچار استفراغ یا خون ریزی بینی شود، حجامت ممنوع می‌شود.

حجامت برای چه سنی مناسب است؟

متخصصین طب سنتی توصیه می‌کنند حجامت برای افراد کمتر از دو سال و بالای 60 سال انجام نشود. با این حال بسته به شرایط بدنی بیمار استثنا وجود دارد و این محدودیت مطلق نیست. به عنوان مثال بعضی منابع معتقدند برای کودکان بعد از خوردن غذای کمکی می‌توان حجامت کرد.

حجامت همین طور در افراد بالای 60 سال به دلیل اینکه حرارت و رطوبت غریزی بدنشان کاهش می‌یابد و برودت و سرما بر آنها غلبه می‌کند و با توجه به اینکه انجام حجامت باعث خشکی پوست و بیشتر شدن غلظت خون می شود، توصیه نمی‌شود.

حجامت برای چه افرادی مناسب نیست؟

  • حجامت برای افرادی که به چاقی و اضافه وزن بالا دچارند مناسب نیست چرا که دفع مواد زاید از بدن این افراد به سختی ایجاد می‌شود، خون غلیظی دارند که خون به راحتی خارج نمی‌شود، غالبا مزاج سردی دارند و در اکثر اوقات ساکن و کم تحرک‌اند.
  • شخصی که به شدت لاغر و نحیف باشد.
  • افرادی که خون خیلی رقیق داشته باشند چرا که احتمال می‌رود فرد دچار تب شود.
  • افرادی که خون خیلی غلیظ داشته باشند زیرا بهبود آن‌ها با حجامت انجام نمی‌پذیرد.
  • کسانی که شدیدا سرد مزاج هستند.
  • بیمارانی که در نواحی قلب، کبد یا معده دچار مشکل باشند.
  • برای خانم‌هایی که در دوران قاعدگی به سر می‌برند.
  • برای خانم‌هایی که دوران بارداری هستند. (برای این گروه در صورت ضرورت می‌توان خون‌گیری بسیار کمی انجام داد.)

فاصله بین دو حجامت چه‌قدر است؟

فاصله بین دو حجامت بسته به مزاج افراد، نوع بیماری که به آن دچارند، منطقه جغرافیایی و فصل متفاوت است. علاقمندان به حجامت می‌توانند در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا که یکی از باسابقه‌ترین مراکز طب سنتی در ایران است زیر نظر پزشکان حرفه‌ای ویزیت شوند و زمان مناسب برای انجان حجامت را پیدا کنند.

این مرکز همچنین امکان انجام حجامت در منزل را برای عزیزانی که ترجیح می‌دهند در شرایطی مانند شدت گرفتن بیماری کرونا و بیماری‌های ویروسی از خانه خارج نشوند یا دوری مسیر و حمل و نقل آزارشان می‌دهد، فراهم کرده است. شما می‌توانید نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید یا به صورت تلفنی با مجموعه در تماس باشید.

منبع: برگرفته از کتاب اعمال یداوی (فصد، حجامت، بادکش، زالو)؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست