Hemorrhoids (5)

پنج درمان بواسیر با طب سنتی، بدون نیاز به جراحی

بواسیر با طب سنتی و ارائه راهکارهای درمانی و غذایی آن قابل درمان است.

بواسیر که به آن هموروئید نیز گفته می‌شود، وریدهای متورم در مقعد و پایین رکتوم شما هستند، شبیه رگ‌های واریسی. بواسیر می‌تواند در داخل راست روده (بواسیر داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود.

      آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • علائم
  • درمان بواسیر با طب سنتی
  • چه موقع به پزشک مراجعه کنیم
  • علل
  • عوامل خطر

تقریباً از هر چهار بزرگسال سه نفر گاه به گاه بواسیر می‌شوند. بواسیر دلایل مختلفی دارد، اما اغلب علت آن ناشناخته است.

خوشبختانه گزینه‌های موثری برای درمان بواسیر وجود دارد. بسیاری از افراد با درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی تسکین می‌یابند.

قبل از اینکه بخواهیم بدانیم بواسیر با طب سنتی و درمان‌های خانگی چطور برطرف می‌شود، ابتدا با این بیماری و علائم و نشانه‌های آن آشنا می‌شویم.

علائم

علائم و نشانه‌های بواسیر معمولا به نوع بواسیر بستگی دارد.

Hemorrhoids (2)

بواسیر خارجی

اینها زیر پوست اطراف مقعد شما هستند. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خارش یا تحریک در ناحیه مقعدی
  • درد یا ناراحتی
  • تورم اطراف مقعد
  • خونریزی

بواسیر داخلی

بواسیر داخلی در داخل رکتوم قرار دارد. فصد خون معمولاً نمی‌توانید آنها را ببینید یا احساس کنید و بندرت باعث ناراحتی می‌شوند. اما فشار یا تحریک هنگام دفع مدفوع می‌تواند باعث:

خونریزی بدون درد در حین حرکات روده. ممکن است ماساژ درمانی مقدار کمی خون قرمز روشن روی دستشویی توالت یا توالت مشاهده کنید.
بواسیر برای عبور از دهانه مقعد (بواسیر افتاده یا برجسته)  حجامت و در نتیجه باعث درد و تحریک می‌شود.

بواسیر ترومبوزه

اگر خون در بواسیر خارجی جمع شود و لخته (ترومبوز) ایجاد کند، می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • درد شدید
  • تورم
  • التهاب
  • یک توده سخت در نزدیکی مقعد

درمان بواسیر با طب سنتی

در ادامه مقاله 5 راهکار طب سنتی برای درمان بواسیر در خانه ارائه می‌شود.

1-فندق جادوگر

فندق جادوگر می‌تواند خارش و درد را کاهش دهد، زالو درماني این دو علامت اصلی بواسیر است. این یک ضد التهاب طبیعی است، بنابراین می‌تواند تورم را نیز کاهش دهد. فندق جادوگر را می توان به صورت مایع خریداری کرد و مستقیماً روی بواسیر گذاشت. این ماده را می‌توان در محصولاتی مانند دستمال مرطوب ضد خارش و صابون‌ها نیز یافت.

2. آلوئه ورا

از ژل آلوئه ورا در طول تاریخ برای درمان بواسیر و بیماری‌های مختلف پوستی استفاده می‌شده است. تصور می‌شود که دارای خواص ضد التهابی است، که ممکن است به کاهش تحریک کمک کند. این ژل را می‌توان به عنوان مواد اولیه در محصولات دیگر یافت، اما شما فقط باید از ژل خالص آلوئه ورا در بواسیر استفاده کنید. ژل خالص آلوئه ورا را می‌توان مستقیماً از داخل برگ‌های گیاه آلوئه برداشت کرد. برخی از افراد به آلوئه ورا حساسیت دارند، به ویژه کسانی که به سیر یا پیاز حساسیت دارند. با مالیدن مقداری به اندازه یک سکه بر روی بازو، از نظر واکنش آلرژیک بررسی کنید. 24 تا 48 ساعت صبر کنید. در صورت عدم واکنش، استفاده از آن ایمن است.

3. حمام گرم با نمک اپسوم

Hemorrhoids (3)

حمام‌های گرم می‌توانند به تسکین تحریکات بواسیر کمک کنند. می‌توانید از وان سیتز که یک وان پلاستیکی کوچک است و روی صندلی توالت فرنگی قرار می‌گیرد، استفاده کنید و یا در وان خود حمام تمام بدن کنید. طبق بهداشت هاروارد، حمام گرم به مدت 20 دقیقه پس از هر بار اجابت مزاج موثرتر خواهد بود. افزودن نمکهای Epsom به حمام می‌تواند با کاهش درد تسکین بیشتری یابد.

4. دستمال مرطوب آرامش بخش

استفاده از دستمال توالت پس از اجابت مزاج می‌تواند بواسیر موجود را تشدید کند. دستمال مرطوب می‌تواند بدون ایجاد تحریک بیشتر به تمیز نگه داشتن شما کمک کند. برای تقویت بیشتر، می‌توانید دستمال مرطوب با مواد تسکین دهنده، ضد بواسیر، مانند جادوگر یا آلوئه ورا پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید که دستمال مرطوب‌های انتخاب شده حاوی الکل، عطر یا مواد تحریک کننده دیگری نیستند. این مواد می‌توانند به جای تسکین علائم، آنها را تشدید کنند.

5. کمپرس سرد

کیسه‌های یخ یا کمپرس سرد را روی مقعد قرار دهید تا هر بار به مدت 15 دقیقه ورم شما برطرف شود. برای بواسیر بزرگ و دردناک، این می‌تواند یک درمان بسیار موثر باشد. همیشه یخ را داخل پارچه یا حوله کاغذی بپیچید و هرگز چیزی را که منجمد شده است، مستقیم روی پوست قرار ندهید.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر در حین حرکات روده خونریزی دارید یا بواسیر دارید که پس از یک هفته مراقبت در منزل بهبود نمی‌یابد، با پزشک خود صحبت کنید.

تصور نکنید که خونریزی مقعدی به دلیل بواسیر است، به خصوص اگر تغییراتی در عادات روده‌ای دارید یا مدفوع تغییر رنگ یا قوام می‌دهد. خونریزی مقعدی می‌تواند در سایر بیماری‌ها از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان مقعد رخ دهد.

اگر مقادیر زیادی خونریزی مقعدی، سبکی سر، سرگیجه یا ضعف دارید، به اورژانس مراجعه کنید.

علل

رگ‌های اطراف مقعد شما تحت فشار تمایل به کشش دارند و ممکن است برجسته یا متورم شوند. بواسیر می‌تواند از افزایش فشار در راست روده تحتانی ایجاد شود:

Hemorrhoids (4)

  • فشار آوردن هنگام حرکات روده
  • مدت طولانی نشستن روی توالت
  • اسهال مزمن یا یبوست
  • چاق بودن
  • باردار بودن
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • بلند کردن وسایل سنگین

عوامل خطر

با افزایش سن، خطر ابتلا به بواسیر افزایش می‌یابد. دلیل آن این است که بافت‌هایی که از رگ‌های راست روده و مقعد شما پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند ضعیف و کشیده شوند. این اتفاق می‌تواند در زمان بارداری نیز رخ دهد، زیرا وزن کودک باعث فشار به ناحیه مقعد می‌شود.

عوارض

عوارض بواسیر نادر است اما شامل موارد زیر است:

کم خونی

به ندرت، از دست دادن خون مزمن بواسیر ممکن است باعث کم خونی شود، در این حالت شما به اندازه کافی گلبول قرمز سالم برای حمل اکسیژن به سلول‌های خود ندارید.

بواسیر خفه

اگر خونرسانی به بواسیر داخلی قطع شود، ممکن است بواسیر “خفه شود”، که می تواند باعث درد شدید شود.

لخته خون

گاهی اوقات، یک لخته در بواسیر ایجاد می‌شود (بواسیر ترومبوز شده). اگرچه خطرناک نیست، اما می‌تواند بسیار دردناک باشد و گاهی اوقات نیاز به زخم و تخلیه دارد.

Hemorrhoids (1)

برای درمان بواسیر

با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی

در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 

تماس با ما

 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست