درمان با طب سنتی یا مکمل

درمان با طب سنتی یا مکمل، کدام بهتر است؟

به احتمال زیاد بسیاری از ما از زمان کودکی برای حفظ سلامتی یا پیشگیری از انواع بیماری­‌ها از درمان با طب سنتی استفاده کرده‌­ایم، مثلا به توصیه مادربزرگ­‌ها برای بهبود سرماخوردگی و سرفه جوشانده برگ آویشن را نوشیده‌­ایم.

جالب است بدانید که درمان با طب سنتی تنها منحصر به افراد سال­‌خورده و نسل­‌های پیشین نبوده و امروزه نیز مردم سراسر جهان در رده­‌های سنی گوناگون از این روش‌­ها بهره می­‌گیرند مثلا در آمریکا حدود 80 درصد از بزرگسالان و 30 درصد از کودکان و نوجوانان برای کاهش علائم یا بهبودی بیماری‌­ها از این روش استفاده می­‌کنند.

در ایران نیز برخی از پزشکان علاوه بر گذراندن دروس علوم پزشکی در حیطه درمان با طب سنتی هم آموزش دیده‌­اند و از این روش­‌ها به­‌عنوان درمان مکمل یا جایگزین برای داروهای شیمیایی و درمان­‌های تهاجمی استفاده می­‌کنند.

تفاوت­‌های طب مکمل و طب سنتی

برای تعریف این طیف از درمان­‌ها که به­‌عنوان مثال شامل طب سوزنی هومیوپاتی، آروماتراپی و مدیتیشن می­‌شوند، توضیح واحدی وجود ندارد و بعضاً به­‌جای یکدیگر استفاده می­‌شوند.

مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا، تفاوت­‌های میان این دو طب را به این صورت بیان کرده است:

زمانی که از مجموعه‌­ای از درمان­‌های غیر اصلی پزشکی برای درمان و بهبود بیماری­‌ها استفاده می‌­شود، به آن طب مکمل می گویند و زمانی که از این  متدهای غیر اصلی را به­‌طور کل، جایگزین درمان دارویی و پزشکی می‌­کنند به آن درمان با طب سنتی می­گویند.

این دو طب در موارد زیادی از نظر درمانی وجه اشتراک دارند.

به ­عنوان مثال یکی از درمان­‌های طب سنتی آروما تراپی یا همان رایحه درمانی است که در آن از روغن­‌های معطر برای ماساژ، استعمال موضعی و استنشاق استفاده می‌­کنند تا در بهبود عملکرد سیستم تنفسی  و آرامش اعصاب و افزایش تمرکز نقش­‌آفرینی کند. این روش برای کمک به زایمان بانوان به­‌عنوان طب مکمل استفاده می­‌شود، درحالی‌که برای بهبود دردهای عضلانی و مفصلی، هنگام ماساژ تراپی به عنوان طب سنتی جایگزین عمل می­‌کند.

درمان با طب سنتی
آنچه امروزه به عنوان طب سنتی و جایگزین می شناسیم از دیرباز مورد استفاده عموم مردم بوده است.

طب سنتی کارآمدتر است یا طب مکمل؟

برای اینکه بدانیم کدام یک از این موارد برای بهبود بیماری ما اثربخش‌­تر و ایمن­‌تر است، در ابتدا بهتر است توسط پزشک طب سنتی ویزیت شویم تا به واسطه مهارت و تخصص این فرد وضعیت سلامتی و نوع و شدت بیماری سنجیده شود و روند درمانی آغاز شود. گاهی پزشکان برای یک دوره از طب مکمل استفاده می­‌کنند و در بازه زمانی دیگری درمان با طب سنتی را در پیش می‌­گیرند.

بنابراین میزان اثربخشی هریک از این دو طب با توجه به نوع بیماری، میزان و شدت علائم و تشخیص پزشک معالج می­تواند متغیر باشد.

بهتر است بدانیم که برخی از متدهای درمان سنتی به­‌طور عمده برای نوع خاصی از مشکلات و بیماری­­‌ها کاربرد دارند. مثلا برای دردهای پشت و کمر، کایروپراکتیک روش بسیار مرسومی­‌است و برای دفع سموم بدن و تصفیه خون حجامت می­تواند بسیار مؤثر باشد.

اشخاص می­‌توانند برای انواع مشکلات جسمی و حتی بهبود وضعیت روحی، از یک یا چند مورد از این درمان‌­ها بهره بگیرند. انتخاب پزشک حاذق و اعتماد به مجموعه­‌ای معتبر، امر بسیار مهمی است که در میزان اثربخشی درمان تاًثیربه­‌سزایی دارد.

از متخصصان مشورت بگیرید

اگر شما به هرنوع بیماری زمینه­‌ای ابتلا دارید یا خانمی هستید که دوران بارداری و شیردهی به‌سر می­‌برید، در ابتدا با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید تا ایشان درمان مناسب برای شما را تجویز کنند، چرا که برخی از داروهای شیمیایی می­‌توانند بر میزان اثربخشی درمان سنتی تاًثیر بگذارند.

همچنین در دوران بارداری و شیردهی  تغییر سطح هورمون­‌های بدن شرایطی را ایجاد می‌­کند که باید در درمان با طب سنتی لحاظ شود، مثلا در تجویز گیاهان دارویی احتیاط لازم صورت گیرد و از برخی درمان­‌های فیزیکی که نیازمند مداخلات فیزیکی سنگین است پرهیز شود.

سؤالاتی که بهتر است پیش از درمان با طب سنتی مطرح شوند

  • در اغلب موارد درمان با طب سنتی قیمت مناسبی دارد و درصورت تکمیل دوره درمان از ابتلا به برخی از بیماری­‌های دیگر پیشگیری خواهید کرد، ولی بهتر است درمورد هزینه نهایی ویزیت پزشک و قیمت داروها اطلاع پیدا کنید تا بتوانید با خاطری آسوده نسبت به هزینه، بهترین خدمات درمانی را بگیرید.
  • بهتراست بدانید که طول دوره درمان چه مدت است و در این زمان چه مراقبت‌­هایی باید صورت گیرد. مثلا ممکن است به مدت یک یا چند هفته نیاز باشد که از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید یا از خوردن برخی غذاها ، میوه­‌ها یا ادویه­‌ها اجتناب کنید.
  • داروها و روش­‌های درمان سنتی و طب مکمل بعضاً می­توانند عوارض جانبی داشته­‌باشند. موقع ویزیت پزشک، درمورد این عوارض احتمالی سؤال کنید تا آمادگی لازم برای این مورد را داشته باشید. به‌­عنوان مثال درد خفیف ناحیه پشت در روزهای بعد از کایروپراکتیک کاملا طبیعی بوده و نشانه‌­ای از ایجاد تغییرات مطلوب در بهبود مشکلات جسمی است.
  • پس از دریافت درمان با طب سنتی یا طب مکمل، ممکن است برخی تمرینات فیزیکی برای تکمیل درمان تجویز شود، مثلا پیاده­‌روی منظم برای افزایش گردش خون بعد از حجامت یا بادکش مرطوب، سرعت بهبود زخم و تصفیه خون را افزایش می­دهد. این موارد را پیش از آغاز درمان با متخصص چک کنید و حتما انجام دهید.
  • از صلاحیت پزشک معالج و کلینیکی که برای این اقدامات درمانی به آن­ مراجعه می­‌کنید اطمینان حاصل کنید.

تا این‌جا به تفاوت میان طب سنتی و مکمل پی بردید و نکات مهمی در مورد احتیاط­‌های قبل از این روش­‌های درمانی آموختید.

درصورتی که قصد دارید با پزشک متخصص در این حوزه ویزیت شوید، ما کلینیک دکتر سریتا را به شما معرفی می­‌کنیم.

این مجموعه با تیمی از پزشکان متخصص در حوزه درمان با طب سنتی می­‌تواند از آغاز درمان تا رسیدن به وضعیت سلامتی مطلوب، در کنار شما باشد.

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. 

منبع: https://www.nhs.uk ;

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست