درمان آسیب دیدگی و جااندازی با ماساژ

یکی از راه‌‎های علمی و اصولی درمان آسیب دیدگی، جااندازی با ماساژ است. در این روش مورد استفاده در طب سنتی ضمن بهره گیری از تمامی فواید درمانی ماساژ که در ادامه همین مطلب به آن‌ها پرداخته خواهد شد،آسیب دیدگی ها نیز به خوبی جااندازی شده و به بهبود بیماری کمک می‌کند.

فواید ماساژ درمانی بعد از آسیب‌دیدگی

ماساژ درمانی می‌تواند نقش مهمی در روند بهبودی آسیب داشته باشد. ماساژ، گردش خون را افزایش می‌دهد و عضلات را از حالت تنش خارج می‌کند. ماساژ به رساندن اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به بافت‌های نرم و اندام‌ها کمک می‌کند. افزایش مواد مغذی حیاتی به بافت‌ها، سرعت بهبودی نواحی آسیب‌دیده را سرعت می‌بخشد.

ماساژ می‌تواند به طیف وسیعی از آسیب‌ها از جمله رگ به رگ شدگی، کشیدگی، شکستگی استخوان و پارگی عضلات کمک کند. با استفاده از انواع تکنیک‌های ماساژ، می‌توان سفتی و انقباض عضلات را کاهش داده و بافت اسکار را شل کرد. استفاده از ماساژ به عنوان بخشی از روند بهبود آسیب می‌تواند سرعت بهبودی را افزایش داده و زمان بهبودی را کوتاه کند.

بعد از آسیب‌دیدگی از چه نوع ماساژی استفاده می‌شود؟

انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که می‌توان بعد از آسیب‌دیدگی از آن‌ها استفاده کرد. انواع ماساژ مورد استفاده پس از آسیب عبارتند از:

  • ماساژ ترمیمی
  • ماساژ سوئدی
  • ماساژ بافت‌های عمیق
  • ماساژ ورزشی
جااندازی با ماساژ
ماساژ درمانی می‌تواند نقش مهمی در روند بهبودی آسیب داشته باشد.

ماساژ چه زمانی بعد از آسیب‌دیدگی می‌تواند مفید باشد؟

ماساژ می‌تواند بعد از آسیب‌دیدگی به درمان بافت‌های نرم کمک کند. شرایط مفید بودن ماساژ عبارتند از:

  • درد حاد
  • عضلات سفت و منقبض
  • جای زخم

پس از آسیب‌دیدگی از انواع ماساژ برای کمک به تسکین درد حاد استفاده می‌شود. عضلات و بافت‌های نرم ممکن است بعد آسیب‌دیدگی دچار درد حاد شوند. این درد می‌تواند به دلیل سفتی عضلات و محدودیت تحرک بافت فاشیا (بافت نرم بین اندام‌ها یا مفاصل) پس از آسیب ایجاد شود. زمانی‌که یک آسیب رخ می‌دهد، ماهیچه‌ها به عنوان یک مکانیسم محافظ عمل می‌کنند و در اطراف ناحیۀ آسیب‌دیده منقبض می‌شوند. فاشیا بافت پیوندی است که در زیر پوست قرار دارد. تحرک بافت فاشیا ممکن است بخاطر بافت آسیب‌دیده و کم بودن دامنه حرکت محدود شود. ماساژ به رفع این سفتی و بازگرداندن گردش خون در بافت‌ها کمک می‌کند.

ماساژ برای رفع سفتی و انقباض عضلات پس از آسیب‌دیدگی استفاده می‌شود. ماهیچه‌ها معمولا پس از آسیب منقبض می‌شوند که این منجر به محدودیت دامنۀ حرکتی فرد می‌شود. آسیب می‌تواند بر طول عضله تأثیر بگذارد و منجر به افزایش سفتی آن می‌شود. ماهیچه‌ها از الیاف همپوشانی تشکیل شده‌اند. اگر یک ماهیچه سفت باشد، فیبرها بیش از حد روی هم قرار می‎گیرند و این انعطاف‌پذیری را کاهش می‌دهد. ماساژ می‌تواند به افزایش دمای بافت‌ها و در نتیجه شل شدن و افزایش کشش فیبرها کمک کند. فیبرهای کشیده‌شده به عضلات اجازه می‌دهند تا بهتر عمل کنند و آسیب‌دیدگی بهبود یابد.

ماساژ یک روش درمانی موثر برای کاهش بافت اسکارِ پس از آسیب است. ایجاد بافت اسکار یک فرآیند طبیعی در بهبود بافت‌های آسیب‌دیده است. بدن فیبرهای کلاژن تولید می‌کند و آن‌ها را برای ترمیم به اطراف محل آسیب می‌فرستد. بافتِ الیاف کلاژن با بافت الیاف معمولی تفاوت دارد. کلاژن بافتی سخت و مستحکم است و هم جهت فیبرهای عضلانی قرار می‌گیرد. بافت اسکار می‌تواند برای فرد محدودیت ایجاد کند و باعث تشدید درد شود. ماساژ برای شل کردن، شکستن و تنظیم و هماهنگی مجدد فیبرهای کلاژن از تکنیک‌های تخصصی استفاده می‌کند. کاهش بافت اسکار باعث افزایش عملکرد طبیعی بافت‌های نرم و کاهش درد و سفتی می‌شود.

جااندازی با ماساژ
ماساژ می‌تواند بعد از آسیب‌دیدگی به درمان بافت‌های نرم کمک کند.

تاثیرات فیزیولوژیکیِ دریافت ماساژ پس از آسیب‌دیدگی چیست؟

ماساژ می‌تواند اثرات فیزیولوژیکی مهمی بر بدن ایجاد کند. اثرات فیزیولوژیکی ماساژ پس از آسیب‌دیدگی عبارتند از:

  • افزایش ظرفیت رگ‌های بدن
  • تجزیه / تنظیم مجدد الیاف کلاژن
  • افزایش خاصیت ارتجاعی بافت

زمانی‌که از ماساژ برای درمان آسیب استفاده می‌شود، ظرفیت رگ‌های بدن افزایش پیدا می‌کنند یا به عبارتی اندازۀ رگ‌های خونی بیشتر می‌شود. اندازۀ بزرگتر رگ‌های خونی باعث می‌شود خون بیشتری در بدن جریان پیدا کند. افزایش ظرفیت رگ‌ها در حین ماساژ با ایجاد اصطکاک بر روی پوست و افزایش دما اتفاق می‌افتد. افزایش ظرفیت رگ‌ها میزان خونی را که به ناحیۀ آسیب‌دیده فرستاده می‌شود بیشتر می‌کند. افزایش جریان خون، اکسیژن و موادمغذی بیشتری را برای کمک به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده منتقل می‌کند. ماساژ دورۀ نقاهت پس از آسیب را کوتاه می‌کند.

دریافت ماساژ بعد از آسیب‌دیدگی به تجزیۀ بافت اسکار کمک می‌کند. بافت اسکار بخشی از روند بهبودی بدن است. بافت نرمال ماهیچۀ اسکلتی از کلاژن تشکیل شده است که به شکل موازی درون ماهیچه قرار گرفته‌اند و از این طریق به انقباض و انعطاف‌پذیری آن کمک می‌کنند. هنگامی‌که یک آسیب رخ می‌دهد، بدن کلاژن اضافی تولید می‌کند. تولید اولیۀ کلاژن باعث محافظت و استحکام محل آسیب می‌شود. با این حال، تولید بیش‌ازحد کلاژن منجر به سازماندهی ساختاری ضعیف در بافت می‌شود که این امر به عدم انعطاف‌پذیری منجر می‌شود. توزیع مخرب بافت اسکار معمولا باعث درد و اغلب اختلال در عملکرد می‌شود.

ماساژ به افزایش کشسانی بافت کمک می‌کند. تمرین‌های ورزشی شدید می‌تواند منجر به سفتی و کشش عضلات و کارایی ضعیف ‌آن‌ها شود. ماساژ با افزایش جریان خون در بافت‌ها خاصیت ارتجاعی بافت را افزایش می‌دهد. جریان خونِ بیشتر در بافت‌ها باعث افزایش دما می‌شود به طوری که فیبرهای عضلانی شل شده و می‌توانند کشیده شوند. از تکنیک‌های ماساژ خاصی برای کشیده شدن بافت‌های عضلانی استفاده می‌شود. افزایش خاصیت ارتجاعی، انعطاف‌پذیری و دامنۀ حرکت بیشتری را در اطراف مفصل فراهم می‌کند.

مزایای دریافت ماساژ پس از آسیب‌دیدگی چیست؟

ماساژ پس از آسیب فواید زیادی دارد از جمله:

  • تسریع روند بهبودی
  • روند بهبودی بهتر
  • افزایش دامنۀ حرکتی

ماساژ باعث تسریع روند بهبودی می‌شود. ماساژ با تحریک جریان خون به روند بهبود بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند. ماساژ نفوذپذیری بافت را افزایش می‌دهد به طوری که خون، اکسیژن و موادمغذی به مناطق آسیب‌دیده می‌رسند و روند بهبودی سرعت می‌گیرد. ماساژ جریان موادمغذی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود این مواد راحت‌تر از بافت‌ها عبور کنند. ماساژ مخصوصا به منظور افزایش بهبودی پس از انجام ورزش‌های شدید و قدرتی استفاده می‌شود. ماساژ به حذف مواد زائد متابولیک، به ویژه اسید لاکتیک کمک می‌کند. با حذف سریع مواد زائد از ماهیچه‌ها، آسیب به هر بافت کاهش و سرعت بهبودی افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از مزایای ماساژ، داشتن یک روند بهبودی بهتر است. ماساژ به تسهیل بهبودی پس از آسیب، جراحی یا ورزش کمک می‌کند. ماساژ به گردش خون در سراسر بدن کمک می‌کند. گردش خون بهبودیافته به عضلات آسیب‌دیده و منقبض اجازه می‌دهد تا با خونِ غنی از اکسیژن پر شوند و بهتر و سریع‌تر بهبود یابند. ماساژ با استفاده از بسیاری از تکنیک‌ها که به تسریع جریان خون در مناطق پر احتقان و گرفته کمک می‌کند، گردش خون بیشتری را ایجاد می‌کند. حرکات ناشی از ماساژ همچنین مواد زائد را از ماهیچه‌ها خارج می‌کند و گردش مایع لنفاوی را افزایش می‌دهد. وظیفۀ مایع لنفاوی دور کردن مواد زائد از عضلات است.

ماساژ باعث شل شدن عضلات و افزایش دامنۀ حرکتی می‌شود. با شل شدن عضلات، دامنۀ حرکت نواحیِ اطراف مفصل افزایش می‌یابد. عضلات به صورت جفتی و در مقابل یکدیگر در اطراف مفاصل قرار دارند. هنگامی‌که عضلات منقبض می‌شوند، طولِ جفت‌های مقابل یکدیگر در عرضِ مفصل در نتیجۀ انقباض ایجاد شده کوتاه می‌شود. این کشش دامنۀ تحرک مفصل را کاهش می‌دهد. ماساژ به عضلات مقابل یکدیگر اجازه می‌دهد تا شل و در نتیجه کشیده شوند. با شل شدن عضلۀ مقابل، دامنۀ حرکت افزایش می‌یابد.

جااندازی با ماساژ
ماساژ با تحریک جریان خون به روند بهبود بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند.

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا با بهره‌گیری از متخصصان حرفه‌ای در زمینه انواع خدمات ماساژ درمانی برای بانوان و آقایان  آماده ارائه خدمات به مراجعین محترم می‌باشد. همچنین این مرکز امکان استفاده از خدمات ماساژ درمانی را در منزل برای عزیزانی که امکان مراجعه حضوری را ندارند فراهم کرده است. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت به صورت آنلاین اقدام کنید و یا به صورت تلفنی با کلینیک در ارتباط باشید.

منبع: evolvecollege.com ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست