درد مفاصل ، علل و بهترین درمان‌های آن

مفاصل قسمت‌های مهمی از بدن هستند که به حرکت اندام کمک می‌کنند. تجربه درد در مفاصل، اغلب بسیار ناراحت‌کننده است و می‌تواند بر توانایی فرد برای شرکت در فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد.

درد مفاصل را می‌توان در قسمت‌های مختلف بدن احساس کرد. سن، وزن، آسیب‌های قبلی، استفاده بیش از حد و سایر شرایط غیراستاندارد، همگی می‌توانند از عوامل درد مفاصل باشند.  در این مقاله به چیستی مفاصل و برخی ماساژ درمانی از علل درد مفاصل و همچنین علائم مشکلات مفصلی، تشخیص و درمان آن‌ها می‌پردازیم. در مقاله بعدی به صورت اختصاصی چند نمونه ازبهترین درمان‌های درد مفاصل را بررسی خواهیم کرد.

درد مفاصل در قسمت های مختلف بدن

منظور از مفصل چیست؟

مفصل، نقطه‌ای است که استخوان‌ها با هم تماس پیدا می‌کنند و سیستم اسکلتی، به هم وصل می‌شود. اکثر مفاصل متحرک هستند. این متحرک بودن، به بدن اجازه می‌دهد تا انواع مختلف حرکات را داشته باشد. دکتر طب سنتي معمولا درد مفاصل نتیجه آسیب، عفونت، بیماری و التهاب است. سه نوع مفصل در بدن وجود دارد که عبارتند از:
• مفاصل فیبری: معمولا غیر‌متحرک هستند. مثل جمجمه، مفاصل بین دندان‌ها و حفره‌های فک، و مفاصل بین استخوان‌های ساق پا.

• مفاصل غضروفی: مفاصلی هستند که غضروف دو استخوان را به هم متصل می‌کنند. این مفاصل تا حدودی متحرک هستند.حجامت یک مثال، مفصل بین استخوان شرمگاهی راست و چپ است.
• مفاصل سینوویال: مفاصلی هستند که به اندام اجازه می‌دهند؛ آزادانه حرکت کند. این مفاصل دارای یک حفره در خود هستند که حاوی مایع سینوویال است. این مایع به استخوان‌هایی که مفصل آن‌ها را متصل می‌کند؛ اجازه می‌دهد به راحتی در اطراف حرکت نمایند. مانند مفاصل زانو، آرنج، لگن و شانه.

انواع دردهای مفصلی

 

درد مفاصل چیست؟

ناراحتی مفاصل شایع است و معمولاً در دکتر طب سوزنی دست‌ها، پا‌ها، باسن، زانو‌ها یا ستون فقرات احساس می‌شود. درد ممکن است ثابت باشد یا بیاید و برود. برخی از بیماران از احساس سوزش، ضربان‌دار شدن یا “رنده شدن” شکایت دارند. علاوه بر‌این، ممکن است مفصل در صبح احساس سفت شدن داشته باشد اما با حرکت و فعالیت، شل شده و احساس بهتری پیدا کند. با این حال، فعالیت بیش از حد می‌تواند درد را بدتر کند. درد مفاصل ممکن است بر عملکرد مفصل تأثیر بگذارد و توانایی فرد را برای انجام کار‌های اساسی محدود کند.

 

درد مفاصل زانو، علل و درمان آن

درد شدید مفاصل  زالو درمانی می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. درمان باید نه تنها بر درد، بلکه بر روی فعالیت‌ها و عملکرد‌های آسیب دیده نیز تمرکز کند.
درد مفاصل می‌تواند ناشی از آسیبی باشد که بر هر یک از رباط‌ها یا تاندون‌های اطراف مفصل تاثیر می‌گذارد. آسیب همچنین می‌تواند بر رباط‌ها، غضروف‌ها و استخوان‌های داخل مفصل تأثیر بگذارد.درد همچنین یکی از ویژگی‌های التهاب مفاصل و عفونت است.

درد داخل مفصل یکی از علل شایع درد شانه، مچ پا و درد زانو است. درد مفاصل به عنوان آرترالژی نیز شناخته می‌شود.

 علت درد مفاصل چیست؟

شایع‌ترین علل درد مزمن در مفاصل عبارتند از:

  • استئوآرتریت: یک نوع رایج آرتریت است که در طول زمان اتفاق می‌افتد. در این بیماری غضروفی، بالشتک محافظ بین استخوان‌ها، از بین می‌رود. مفاصل دردناک و سفت می‌شوند. استئوآرتریت به کندی ایجاد می‌شوند و معمولا در میانسالی رخ می‌دهد.
  • آرتریت روماتوئید: یک بیماری مزمن است که باعث تورم و درد مفاصل می‌شود. اغلب مفاصل تغییر شکل می‌دهند.
  • نقرس: یک بیماری دردناک است که در آن کریستال‌های بدن در مفصل جمع می‌شوند و باعث درد و تورم شدید می‌شوند که معمولا در شست پا رخ می‌دهد.
  • بورسیت: در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می‌شود. معمولاً در لگن، زانو، آرنج یا شانه دیده می‌شود.
  •  عفونت‌های ویروسی، بثورات پوستی یا تب: ممکن است حرکت مفصل را دردناک کند.

راه های درمانی درد مفصلی

چه کسانی بیشتر در معرض درد مفاصل هستند؟

درد مفاصل بیشتر افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که:
1. آسیب‌های قبلی به مفصل داشته‌اند.
2. استفاده مکرر و یا استفاده بیش از حد از عضله
3. از افسردگی ، اضطراب و یا استرس رنج می‌برند.
4. اضافه وزن دارند.
5. از سلامت ضعیف رنج می‌برند.

6. سن نیز عاملی برای سفت شدن و درد مفاصل است. پس از سال‌ها استفاده و ساییدگی مفاصل، ممکن است مشکلاتی در افراد میانسال ایجاد شود.

برای تسکین درد مفاصل چه باید کرد؟

اگر درد مفاصل طولانی مدت باشد و با دارو‌ها یا فیزیوتراپی و ورزش کاهش نیابد، جراحی ممکن است یک گزینه باشد. گزینه‌های جراحی مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر است:
آرتروسکوپی: روشی که در آن جراح دو یا سه برش کوچک در گوشت روی مفصل ایجاد می‌کند و با استفاده از آرتروسکوپ یا یک ابزار نازک، انعطاف‌پذیر و فیبراپتیک، برای ترمیم غضروف یا برداشتن تراشه‌های استخوان در داخل یا نزدیک مفصل، وارد مفصل می‌شود.
تعویض مفصل: اگر درمان‌های دیگر کمکی نکرد، ممکن است به جراحی برای تعویض مفصل نیاز باشد، زمانی که غضروفی که انتهای استخوان‌ها را متحرک و محافظت می‌کند به تدریج فرسوده شود. این را می‌توان برای مفاصل لگن، زانو و شانه انجام داد.

درد مفاصل چیست و بهترین درمان های آن

درد مفاصل چگونه درمان می‌شود؟

اگرچه ممکن است درمانی برای درد وجود نداشته باشد، اما می‌توان آن را مدیریت کرد تا بیمار را تسکین دهد. گاهی اوقات درد مفاصل ممکن است با مصرف دارو‌های بدون نسخه یا با انجام تمرینات روزانه ساده از بین برود. گاهی اوقات، درد ممکن است نشانه مشکلاتی باشد که فقط با تجویز دارو یا جراحی قابل اصلاح است. در این قسمت به چند نمونه درمان درد مفاصل اشاره می‌کنیم:• درمان‌های خانگی ساده، مانند استفاده از پد گرم‌کننده یا یخ روی ناحیه آسیب‌دیده، ممکن است برای دوره‌های کوتاه مدت، چند بار در روز توصیه شود. خیساندن در وان گرم نیز ممکن است تسکین دهنده باشد.

• ورزش می‌تواند به بازگشت قدرت و عملکرد کمک کند. پیاده روی، شنا یا سایر ورزش های هوازی کم تاثیر بهترین است.

• کاهش وزن نیز ممکن است برای کاهش فشار روی مفاصل پیشنهاد شود.

• استامینوفن یا دارو‌های ضد التهابی، ممکن است به کاهش درد مفاصل کمک کند.
• درمان‌های موضعی، مانند پماد‌ها یا ژل‌هایی که می‌توان روی پوست ناحیه مفصل آسیب‌دیده مالیده شود، نیز ممکن است به کاهش درد کمک کند.
• مکمل‌های غذایی، مانند گلوکزامین، ممکن است به تسکین درد مفاصل کمک کنند.

بیماری های مفصلی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد مفاصل با فعالیت‌های عادی زندگی روزمره تداخل دارد، وقت آن است که در مورد مشکل با پزشک صحبت کنید. تشخیص سریع علت درد و شروع درمان برای تسکین درد و حفظ سلامت و عملکرد مفاصل بسیار مهم است. شما باید در شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:
1. درد همراه با تب باشد.
2. کاهش وزن بدون دلیل وجود داشته باشد.
3. درد شما را از راه رفتن عادی باز دارد.
در طول قرار ملاقات، پزشک سؤالات زیادی می‌پرسد تا بفهمد علت درد مفاصل چیست. بیمار باید آماده پاسخگویی به سوالات مربوط به آسیب‌های قبلی مفصل، زمان شروع درد مفصل، سابقه خانوادگی درد مفاصل و نوع درد باشد. در صورت لزوم، پزشک ممکن است عکس‌برداری با اشعه ایکس یا آزمایش خون را نیز تجویز کند.

دردهای استخوانی

نتیجه گیری

درد مفاصل بسیار شایع است، به خصوص با افزایش سن، که می‌تواند هر قسمتی از بدن شما را درگیر کند؛ از مچ پا و پا گرفته تا شانه‌ها و دست‌ها. استئوآرتریت، یک بیماری “ساییدگی و پارگی”، شایع‌ترین نوع آرتریت است.
بسیاری از شرایط و عوامل می‌توانند باعث شوند که فرد درد مفاصل را تجربه کند که بهتر است قبل از هر چیز با یک پزشک در این خصوص مشورت کند.

 

 

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌های  7-88207836-021 و یا 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست