درمان بیماری ها با زالو درمانی از شایعه تا واقعیت! (لییچ تراپی)

هر روز به طرفداران زالو درمانی (Leech therapy) در جهان افزوده می‌شود و گروه بیشتری به این روش درمانی طب سنتی روی می‌آورند. این محبوبیت باعث شده سوالاتی در رابطه با درمان بیماری ها با زالو درمانی ایجاد شود. در ادامه ضمن معرفی مرکزی معتبر جهت ارائه خدمات زالو درمانی، به سوالات متداول در زمینه این درمان پاسخ خواهیم داد و بیماری‌هایی که با زالو درمانی امکان بهبود دارند را بررسی خواهیم کرد.

استفاده از زالو در جراحی:

زالو درمانی در گذشته به عنوان درمان اصلی برای بیماری‌های فلبیت و ترومبوز استفاده می‌شد. بهره‌گیری از زالو درمانی از آن زمان تا به امروز ادامه داشته به طوری که در حال حاضر برای درمان احتقان‌های موضعی که پس از انجام جراحی پلاستیک به وجود می‌آید از زالو استفاده می‌کنند. در اروپا و آمریکا نیز در بسیاری از جراحی‌های مدرن از زالو استفاده می‌شود.

در یکی از تجربیات پزشکی سال‎های اخیر که امکان استفاده از جراحی میکروواسکولار به دلیل له شدن بافت برای بیمار وجود نداشته به همین دلیل از جراحی ترمیمی ساده استفاده شده است. بعد از این جراحی از 15 زالو برای بیمار استفاده شد که در روزهای متمادی روی انگشت وی قرار داده می‌شد. نتیجه این تحقیق فواید استفاده از زالو درمانی بعد از جراحی را تایید کرد چرا که بیمار 13 روز پس از جراحی از بیمارستان مرخص شد و 3 ماه بعد حرکت طبیعی درست خود را به دست آورد.

زالو درمانی در جراحی میکروواسکولار پیوند انگشت نیز احتناق عروق ناشی از پیوند را کاهش می‌دهد.

درمان بیماری‌ ها با زالو درمانی
بهره‌گیری از زالو درمانی از زمان باستان تا به امروز ادامه داشته به طوری که در حال حاضر برای درمان احتقان‌های موضعی که پس از انجام جراحی پلاستیک به وجود می‌آید از زالو استفاده می‌کنند.

استفاده از زالو برای درمان التهاب لثه و دندان:

زالو درمانی توانسته در درمان التهابات موثر عمل کند چرا که (به جز هیرودین)  مواد ضد التهابی و هیالورونید در بزاق دهان زالو وجود دارد. در درمان درد دندان، عفونت ریشه لثه و دندان و آبسه لثه از زالو استفاده می‌شود. از زالو همچنین برای درمان بیماری‌های عفونی و التهابات دهان و دندان نیز استفاده می‌شود.

مطالعات پزشکان طب سنتی که در آن تاثیر زالو را با پماد موضعی دیکلوفناک مقایسه کردند، از تاثیر زالو درمانی در کاهش التهابات در بیماران مبتلا به آستئوآرتروز خبر می‌دهد.

درمان بیماری‌ ها با زالو درمانی
زالو توانسته در دمان التهابات موثر عمل کند چرا که مواد ضد التهابی و هیالورونید در بزاق دهان زالو وجود دارد.

استفاده از زالو برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی:

به تازگی در روسیه یک داروی ضد انقعاد و ضد ترومبوز ساخته شده که این محصول از فرآوری بزاق زالو تشکیل شده است. مطالعات بالینی بر روی این دارو نشان از خواص ضد انعقادی آن در درمان بیماران مبتلا به ترومبوفلبیت دارد. بزاق زالو به صورت موقت به بهبود سیستم جریان خون کمک می‌کند که باعث شده از زالو درمانی به عنوان درمان کمکی در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی نیز استفاده شود.

بیماران فلبیت که از زالو درمانی بهره گرفته بودند رنگ پوست نزدیک‌تری به وضعیت طبیعی داشته‌اند و توانایی بیشتر در راه رفتن به خاطر درد و تورم کمتر کسب کرده ‎اند. در درمان این بیماران 4-6 زالو مستقیما بر روی عضو مبتلا گذاشته می‌شد.

استفاده از زالو برای درمان سرطان:

در ابتدا محققان کشف کردند زالو همانند داروهای ضد انعقاد وارفارین و هپارین اثر ضد متاستاز دارد. بعدتر خواص ضد انعقادی و ضد متاستاتیک که در ماده‌ای پروتئینی به نام  ghilanten وجود دارد در بزاق زالو به دست آمد. این ماده پروتئینی در مهار متاستاز ملانوما، سرطان پستان، ریه، پروستات، مثانه، کولون، سارکوم، بافت نرم و لنفوم‌ها موفق عمل کرده است.

بزاق نوعی از زالو به نام زالوی مکزیکی ماده‌ای پروتئینی به نام antistasin را داراست که از کلونیزه شدن سلول‌ها در مبتلایان به سرطان ریه جلوگیری می‌کند.

درمان بیماری‌ ها با زالو درمانی
زالو همانند داروهای ضد انعقاد وارفارین و هپارین اثر ضد متاستاز دارد.

استفاده از زالو برای درمان دیابت:

دیابت یک بیماری متابولیک شایع در جهان است که با سرعت در حال پیشرفت می‌باشد به طوری که طبق برآوردها تا سال 2030 در جهان حدود 366 میلیون بیمار دیابتی زندگی خواهند کرد. زالو به شکل سنتی برای درمان دیابت استفاده می‌شود اما هیچ مدرک دقیقی از تاثیر زالو درمانی در کاهش قند خون تا به حال در مطالعات به دست نیامده است.

عوارض قلبی و عروقی، افزایش قند و چربی خون، اختلال پلاکت و فاکتورهای انعقادی، فشار خون، استرس و التهاب از مهمترین عوارض دیابت هستند، که بزاق زالو در کم کردن این عوارض موثر بوده است.

زالو در برقراری چرخش خون سیستم عروقی موثر است در نتیجه بیماری گانگرن که به علت مشکلات عروق محیطی به وجود می‌آید و از عوارض دیابت است را بهبود می‌بخشد.

در سال‌های اخیر در مالزی مرکز مخصوص زالو درمانی افتتاح شده که به طور تخصصی به درمان دیابت با زالو درمانی پرداخت و توانست بسیاری از مبتلایان به دیابت را از قطع عضو نجات دهد.

استفاده ا زالو برای درمان آرتریت:

مطالعات نشان می‌دهند در درمان مبتلایان به آرتریت روماتوئید، هیرودین موجود در بزاق زالو التهاب بافت سینوویال را کم می‌کند. همچنین یک گروه از زنان مبتلا به آرتروز مفاصل تحت درمان با 2-3 زالو روی مفصل به مدت یک دوره تحت زالو درمانی قرار گرفتند و در پایان همه افراد گروه درد و ناتوانی کمتری داشتند. این اثر درمانی از یک هفته بعد از درمان شروع شده و تا 2 ماه بعد ادامه داشت.

درمان بیماری‌ ها با زالو درمانی
در درمان مبتلایان به آرتریت روماتوئید، هیرودین موجود در بزاق زالو التهاب بافت سینوویال را کم می‌کند.

استفاده از زالو در دندانپزشکی:

در بزرگی و یا تورم زبان بر اثر حادثه یا جراحی که مشکلی تهدید کننده حیات و مسدود کننده راه هوایی است و در هماتوم زبان و یا هماتوم‌های زیرزبانی استفاده از زالو اثرگذار بوده و و توانسته تورم را کنترل کند. گذاشتن 3-4 زالو یه طور مستقیم بر روی لثه در درمان بیماری‌های لثه و التهاب و آبسه‌های لثه مفید بوده است. البته هنوز مزایای زالو درمانی در دندان پزشکی به اثبات نرسیده است.

استفاده از زالو برای مشکلات گوش و شنوایی:

ترشحات بزاق، در درمان وزوز گوش با زالو و عفونت گوش حاد و مزمن موثر بوده است. همچنین این روش درمانی در کاهش شنوایی ناگهانی هم کاربرد دارد. در این موارد از 2 عدد زالو استفاده می‌شود، یک زالو را پشت گوش و یک عدد را جلوی گوش بر روی فک قرار می‌دهند و هر 3-4 روز یک بار 2-3 مرتبه تکرار می‌شود.

درمان بیماری‌ ها با زالو درمانی
این روش درمانی در کاهش شنوایی ناگهانی هم کاربرد دارد.

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا با بهره‌گیری از پزشکان و متخصصان با تجربه خدمات زالو درمانی را برای درمان طیف متنوعی از بیماری‌ها به متقاضیان محترم ارائه می‌دهد. شما می‌توانید جهت رزرو نوبت مشاوره به صورت آنلاین یا حضوری از طریق وب‌سایت اقدام کنید و پس از دریافت مشاوره‌های تخصصی از خدمات زالو درمانی استفاده کنید. این مجموعه همچنین جهت رفاه حال متقاضیان، امکان زالو درمانی در  منزل را برای بیماران که در تهران ساکن هستند فراهم کرده است.

منبع: برگرفته از کتاب اعمال یداوی (فصد، حجامت، بادکش، زالو)؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست