درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی

درمان تنبلی تخمدان در طب سنتی چگونه انجام می‌شود؟

درمان تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) با راهکارها و روش‌های مختلف در طب سنتی و طب رایج انجام می‌شود. تنبلی تخمدان شایع ترین بیماری غدد درون ریز ثانویه در میان زنان در سن باروری است. علائم آن عبارتند از:

  • کیست‌های تخمدان
  • پریودهای نامنظم
  • آکنه
  • موهای کم پشت
  • افزایش وزن

محققان می‌گویند منبع معتبر علل PCOS پیچیده است، اما مقاومت به انسولین و تنظیم هورمون از عوامل اصلی هستند.شما ممکن است بتوانید این فاکتورها را کنترل کردهو علائم خود را از طریق تغییر سبک زندگی و مصرف مکمل‌های غذایی کاهش دهید،اما هیچ رویکردی متناسب با همه روش‌های درمانی وجود ندارد.همیشه باید قبل از انجام هر روش درمانی جایگزین با پزشک خود صحبت کنید.آنها می‌توانند در مورد دوز، عوارض جانبی و تداخلات احتمالی بحث کنند. در این مقاله از طب سنتی دکتر سریتا شما را با این مشکل رحمی آشنا می‌نمائیم. 

درمان سندروم پلی کیستیک

درمان تنبلی تخمدان با رعایت رژیم غذایی

مهمترین موارد رعایت رژیم غذایی برای درمان تنبلی تخمدان عبارتند از:

رژیم غذایی را تغییر دهید.

خوردن غذاهای مناسب و اجتناب از برخی مواد ممکن است به شما در مدیریت علائم کمک کند. یک رژیم غذایی مغذی می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها و چرخه قاعدگی کمک کند. خوردن غذاهای فرآوری شده و بسیار محافظت شده می‌تواند به التهاب و مقاومت به انسولین کمک کند.

همه چیز در مورد مصرف غذاهای کامل است.

غذاهای کامل فاقد قندهای مصنوعی، هورمون‌ها و مواد نگهدارنده هستند.این غذاها تا حد ممکن به حالت طبیعی و فرآوری نشده نزدیک هستند.میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات غذاهای کامل هستند که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.بدون هورمون و مواد نگهدارنده، سیستم غدد درون ریز شما می‌تواند قند خون شما را بهتر تنظیم کند.

میزان کربوهیدرات و مصرف پروتئین را متعادل کنید.

کربوهیدرات‌ها و پروتئین هر دو روی انرژی و سطح هورمون شما تاثیر می‌گذارند.خوردن پروتئین بدن شما را برای تولید انسولین تحریک می‌کند.غذاهای فرآوری نشده و پر کربوهیدرات می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.به جای اینکه یک رژیم کم کربوهیدرات را امتحان کنید،  روی دریافت پروتئین سالم کافی تمرکز کنید.منابع پروتئینی گیاهی، مانند آجیل، حبوبات و غلات کامل، بهترین منابع کربوهیدرات و پروتئین خوب و غنی هستند.

مواد غذایی ضد التهاب مصرف کنید.

بیماری تنبلی تخمدان به عنوان یک التهاب مزمن سطح پایین توصیف شده است.افزودن غذاهای ضد التهاب به رژیم غذایی می‌تواند در درمان تنبلی تخمدان موثر باشد.رژیم مدیترانه ای را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید.

  • روغن زیتون
  • گوجه فرنگی
  • سبزیجات برگ دار
  • ماهی‌های چرب مانند ماهی خال مخالی و ماهی تن
  • و آجیل

همه با التهاب مقابله می‌کنند.

سندروم پلی کیستیک در طب سنتی

 طب سوزنی ، فصد خون،ماساژ درمانی ،حجامت،زالو درمانی ،از انواع مختلف روش های درمان در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا می باشند.

میزان آهن مصرفی خود را بالا ببرید.

برخی از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان در طی دوره قاعدگی خود دچار خونریزی شدید می‌شوند. این می‌تواند منجر به کمبود آهن یا کم خونی شود. اگر پزشک هر یک از این دو بیماری را تشخیص داده است، با آنها در مورد اینکه چگونه می‌توانید میزان آهن مصرفی خود را افزایش دهید، صحبت کنید. آنها ممکن است، توصیه کنند تا غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، تخم مرغ و کلم بروکلی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

بدون مشورت با پزشک خود نباید میزان آهن خود را افزایش دهید. آهن زیاد ممکن است عوارض جانبی خطرناکی در پی داشته باشد.

میزان مصرف منیزیم را افزایش دهید.

بادام، بادام هندی، اسفناج و موز غذاهای مفید برای درمان تنبلی تخمدان و غنی از منیزیم هستند.

مقداری فیبر اضافه کنید تا به هضم غذا کمک کند.

رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند به بهبود هضم شما کمک کند. عدس، لوبیا، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، گلابی و آووکادو همگی سرشار از فیبر هستند.

مصرف قهوه را قطع کنید.

مصرف کافئین ممکن است به تغییرات در میزان استروژن و رفتار هورمون مرتبط باشد. سعی کنید انرژی خود را با یک جایگزین برای قهوه، مانند یک چای گیاهی تقویت کنید. خواص پروبیوتیک کامبوجا نیز ممکن است مفید باشد.

و اگر نمی توانید بدون کافئین روز خود را شروع کنید، به جای آن به دنبال چای سبز باشید. چای سبز برای بهبود مقاومت به انسولین نشان داده شده است. همچنین می‌تواند به مدیریت وزن در زنان مبتلا به PCOS کمک کند.

محصولات سویا را در نظر بگیرید.

قبل از افزودن سویا بیشتر به رژیم خود ، در مورد آخرین تحقیقات از پزشک خود س askال کنید. سویا مانند استروژن در بدن شما عمل می کند. در صورت داشتن PCOS این ممکن است به تعادل هورمون ها کمک کند. اما یک منبع معتبر نیز وجود دارد که افزودن سویا به رژیم شما می تواند سیستم غدد درون ریز شما را مختل کند.

افرادی که سابقه خانوادگی سرطان های مرتبط با استروژن دارند ، مانند برخی سرطان های پستان ، باید از محصولات سویا خودداری کنند. اگر پزشک شما افزودن سویا به رژیم شما را تایید کرد ، شیر سویا ، توفو ، میزو و تمپه را در نظر بگیرید.

درمان تنبلی تخمدان با مصرف مکمل‌ها

مکمل‌ها می‌توانند به تنظیم هورمون، مقاومت به انسولین و التهاب مرتبط با PCOS کمک کنند.مصرف مکمل‌ها توسط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان توصیه نمی‌شوند. قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود صحبت کنید. برخی از آنها در واقع می‌توانند با سایر روش‌های درمانی و دارویی PCOS تداخل ایجاد کنند.

مهمترین مکمل‌ها برای درمان تنبلی تخمدان عبارتند از:

اینوزیتول

اینوزیتول یک ویتامین B است که می‌تواند به بهبود مقاومت به انسولین کمک کند. همچنین مشخص شده است که در برخی موارد به درمان تنبلی تخمدان کمک می‌کند.

کرومیوم

مکمل‌های کرومیوم ممکن است با بهبود شاخص توده بدن به درمان PCOS کمک کند. همچنین ممکن است با کمک به بدن شما در متابولیسم قند، مقاومت به انسولین را تثبیت کنند.

دارچین

دارچین از پوست درختان دارچین می‌آید. عصاره دارچین نشان داده شده است که تاثیر مثبتی بر مقاومت به انسولین دارد. دارچین همچنین ممکن است قاعدگی را برای زنان مبتلا به PCOS تنظیم کند.

نحوه درمان سندروم پلی کیستیک با طب سنتی

زردچوبه

ماده فعال موجود در زردچوبه را کورکومین می‌نامند. ممکن است منبع زردچوبه برای کاهش مقاومت به انسولین و به عنوان یک عامل ضد التهاب امیدوار کننده باشد.

روی

روی عنصری کمیاب است که می‌تواند قدرت باروری و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. رشد بیش از حد یا ناخواسته مو و آلوپسی ممکن است بهبود یابد.

همچنین می‌توانید از گوشت قرمز، لوبیا، مغزها و آجیل و غذاهای دریایی استفاده کنید تا روی بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشید.

روغن گل مغربی

روغن گل مغربی برای کمک به درد پریود و قاعدگی نامنظم استفاده شده است. همچنین ممکن است باعث بهبود سطح کلسترول و استرس اکسیداتیو شود که هر دو با PCOS در ارتباط هستند.

ویتامین D و کلسیم ترکیبی

ویتامین D هورمونی است که برای سیستم غدد درون ریز حیاتی است. کمبود ویتامین D در زنان مبتلا به PCOS شایع است. ویتامین D و کلسیم ممکن است قاعدگی نامنظم را بهبود بخشد و به تخمک گذاری کمک کند.

روغن کبد ماهی کاد

روغن کبد ماهی کاد حاوی ویتامین‌های D و A و همچنین مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. این اسیدها می‌توانند نظم قاعدگی را بهبود بخشیده و به خلاص شدن از شر چربی‌های دور کمر کمک کنند.

بربرین

بربرین گیاهی است که در پزشکی چین برای کمک به مقاومت به انسولین استفاده می‌شود. اگر PCOS دارید ، بربرین متابولیسم شما را بالا می‌برد و پاسخ‌های غدد درون ریز بدن شما را متعادل می‌کند.

درمان تنبلی تخمدان با مصرف گیاهان آداپتوژن

وقتی بدن شما نتواند انسولین را تنظیم کند، می‌تواند در بدن شما جمع شده و باعث ایجاد سطح بالاتری از هورمون‌های جنسی مردانه به نام آندروژن شود. گیاهان آداپتوژن می‌توانند به بدن شما کمک کنند تا تعادل این هورمون‌ها را حفظ کند. ادعا می‌شود که برخی از گیاهان آداپتوژن می‌توانند علائم دیگر تنبلی تخمدان مانند قاعدگی‌های نامنظم را کاهش دهند.

مهمترین گیاهان آداپتوژن برای درمان تنبلی تخمدان عبارتند از:

ریشه گیاه ماکا

ریشه گیاه ماکا یک گیاه سنتی است که برای تقویت باروری و میل جنسی استفاده می‌شود. ریشه ماکا ممکن است کمک کند تا هورمون‌ها متعادل شود و سطح کورتیزول پایین بیاید. همچنین ممکن است به درمان افسردگی کمک کند، که می تواند یکی از علائم PCOS باشد.

گیلاس زمستانی 

گیلاس زمستانی، پنیرباد خواب آور، جنسینگ هندی یا آشواگاندا می‌تواند به تعادل سطح کورتیزول کمک کند، که می تواند استرس و علائم PCOS را بهبود بخشد.

ریحان مقدس

ریحان مقدس، که به آن تولسی نیز گفته می‌شود، استرس شیمیایی و متابولیکی را برطرف می‌کند. از آن به عنوان “ملکه گیاهان” یاد می‌شود. ریحان مقدس می‌تواند به کاهش قند خون، جلوگیری از افزایش وزن و کاهش سطح کورتیزول کمک کند.

ریشه شیرین بیان

ریشه گیاه شیرین بیان حاوی ترکیبی به نام گلیسیریزین است که چندین خاصیت منحصر به فرد دارد. ریشه شیرین بیان به عنوان یک ماده ضد التهاب پیشنهاد شده است. این ماده برای کمک به متابولیسم قند و تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند.

گیاه تریبولوس ترستریس

تریبولوس ترستریس (Tribulus terrestris) نشان داده شده است که به تحریک تخمک گذاری و حمایت از قاعدگی سالم کمک می‌کند. همچنین ممکن است تعداد کیست تخمدان را کاهش دهد.

شاه توت

شاه توت (Chasteberry) قرن هاست که برای کمک به شرایط تولید مثل استفاده می‌شود. این ممکن است برخی از علائم PMS را بهبود بخشد، اگرچه تاثیر آن بر باروری نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها فقط به هضم و سلامت روده کمک نمی‌کنند. آنها می‌توانند در درمان تنبلی تخمدان نقش مهمی داشته باشند. آنها همچنین می‌توانند التهاب را کاهش دهند و هورمون‌های جنسی مانند آندروژن و استروژن را تنظیم کنند.

درمان تنبلی تخمدان با بهبود سبک زندگی

تدابیر بهبود سبک زندگی برای درمان تنبلی تخمدان در طب سنتی و طب رایج عبارتند از:

ورزش کنید.

ورزش کردن و حفظ وزن سالم می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین، تنظیم پریود شما و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با PCOS کمک کند.

ورزش برای حفظ وزن سالم مهم است. اما ورزش بیش از حد می‌تواند هورمون‌های شما را مختل کند، بنابراین با پزشک خود در مورد تعادل سالم صحبت کنید.

بهداشت خواب را رعایت کنید.

خواب بر میزان استرس شما تاثیر می‌گذارد و به تنظیم کورتیزول برای تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند. اما اختلالات خواب برای زنان مبتلا به PCOS دو برابر رایج تر است. برای افزایش بهداشت خواب:

  • هشت تا ده ساعت خواب در شب را هدف قرار دهید.
  • یک برنامه منظم برای خواب تنظیم کنید.
  • قبل از خواب از مواد غذایی محرک و غذاهای چرب پرهیز کنید.

 

استرس را کاهش دهید.

پلی کیستیک

کاهش استرس می‌تواند کورتیزول را تنظیم کند. استراتژی‌هایی مانند یوگا، خواب کافی و کاهش مصرف کافئین، می‌توانند در کاهش سطح استرس نقش داشته باشند.

طب سوزنی را امتحان کنید.

یکی از مهمترین تدابیر طب سنتی برای درمان تنبلی تخمدان، طب سوزنی است. تحقیقات کافی برای اینکه طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای درمان PCOS تبدیل شود، انجام شده است. 

طب سوزنی می‌تواند:

  • جریان خون در تخمدان‌ها را افزایش دهد.
  • سطح کورتیزول را کاهش دهد.
  • به کاهش وزن کمک کند.
  • حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

منبع HEALTHLINE

برای درمان تنبلی تخمدان

با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست