10 درمان درد پای دیابتی با طب سنتی

بررسی شرح حال بیمارانی که برای درمان درد پای دیابتی با طب سنتی به کلینیک طب سنتی دکتر سریتا مراجعه می‌کنند، نشان می‌دهد که تقریبا حدود نیمی از افراد مبتلا به دیابت از نوروپاتی رنج ‌می‌برند، نوعی آسیب عصبی که منجر به بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و درد ‌می‌شود، که اغلب ابتدا در دست‌ها و پاها شروع ‌می‌شود.

چرا به درمان درد پای دیابتی با طب سنتی نیازمندیم؟

دیابت باعث افزایش سطح قند خون ‌می‌شود و قند خون بالای مزمن به مرور زمان به اعصاب آسیب ‌می‌رساند. نوروپاتی غیرقابل پیش بینی است، با خواب تداخل ‌می‌کند و توانایی شما را برای ورزش کردن و حتی درست فکر کردن از بین ‌می‌برد. متاسفانه، نوروپاتی تقریبا فاقد درمان‌های موثر است. در درمان درد پای دیابتی با طب سنتی تعداد بسیاری از افراد مبتلا به درد پای دیابتی به دنبال درمان‌های مکمل برای درمان علائم نوروپاتیک خود هستند.

سطح قند خون را کنترل کنید

درست است، کنترل قند خون دقیقاً خیلی هم روشی سنتی یا جایگزین نیست. اما از آنجایی که اثربخشی هر راهکار دیگری به مدیریت خوب قند خون بستگی دارد، مهم است که اینکار را انجام دهید. پزشک متخصص پینگ اچ وانگ، رئیس و استاد بخش دیابت، غدد درون ریز و متابولیسم در مرکز ملی پزشکی شهر هوپ در دوارته، کالیفرنیا ‌می‌گوید:

قند خون بالا نه تنها به عصب آسیب ‌می‌رساند، بلکه به مرور زمان ‌می‌تواند عملکرد آنها را متوقف کند.

هنگامی که یک عصب به شدت آسیب ‌می‌بیند، تمام حس خود در آن اندام را از دست ‌می‌دهید، که زمینه را برای عوارضی از جمله فساد و قطع عضو فراهم ‌می‌کند. کنترل قند خون ‌می‌تواند به شما کمک کند تا از درد عصبی دور شوید و احساس را در پاهای خود حفظ کنید.

درمان درد پای دیابتی با طب سنتی

یک پزشک متخصص طب سنتی در سانتا باربارای کالیفرنیا معتقد است که:

درد از نوع نوروپاتی از یک درد مبهم تا دردی طاقت‌فرسا متغیر است، و نوع دردی که تجربه می‌کنید می‌تواند در طول زمان تغییر کند. او اضافه ‌می‌کند که پزشکان درمان کننده نوروپاتی معمولاً به داروهای ضد درد، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج با فواید محدود اکتفا ‌می‌کنند.

این بدان معناست که حتی متخصصان نیز ممکن است به دنبال تغییرات سبک زندگی، رویکردهای جایگزین و حتی اپلیکیشن‌های پیگیری وضعیت برای کاهش ناراحتی مزمنی باشند که اغلب با درد پای دیابتی همراه است. در ادامه چند استراتژی پرکاربرد برای درمان درد پای دیابتی با طب سنتی آورده شده است.

درد پای دیابتی با طب سنتی
متخصصان نیز ممکن است به دنبال تغییرات سبک زندگی، رویکردهای جایگزین و حتی اپلیکیشن‌های پیگیری وضعیت برای کاهش ناراحتی مزمنی باشند که اغلب با درد پای دیابتی با طب سنتی همراه است.

گرما را تقویت کنید

کپسایسین جزء فلفل‌های خیلی تند است که دما را افزایش می‌دهد. کپسایسین به عنوان معجزه‌گری برای لاغری علاوه بر اینکه شما را از پا درد دیابتی دور ‌می‌کند، تأثیر مستقیمی بر روی اعصاب دارد. در بررسی 25 کارآزمایی، محققان گزارش کردند که یک بسته کپسایسین 8 درصد به اندازه داروهای خوراکی که پزشکان معمولاً برای دردهای نوروپاتیک تجویز ‌می‌کنند (پره گابالین، دولوکستین و گاباپنتین) موثر است، آن هم بدون عوارض جانبی آسیب‌زا. می‌توانید کرم کپسایسین را مستقیماً روی پوست بمالید یا از مکمل‌هایی برای کمک به کاهش درد از داخل استفاده کنید.

نکته مهم: از آنجایی که کپسایسین احساس سوزشی ایجاد ‌می‌کند که تحمل آن سخت است، آهسته شروع کنید.

قدم به سوی نور

این درمان بیشتر از آنکه زیر مجموعه طب سنتی باشد، با طب مکمل تعریف می‎شود. درمان با نور مادون قرمز انرژی درمانگری را برای افزایش گردش خون، کاهش درد و ترغیب جریان خون برای بازگشت به پاها ساطع ‌می‌کند. در حالی که تحقیقات در مورد اثربخشی آن برای دردهای عصبی کم است، اما این نوع درمان، بی خطر و غیر تهاجمی در نظر گرفته ‌می‌شود و مطالعات تأیید ‌می‌کنند که ‌می‌تواند علائم مربوط به افسردگی را نیز بهبود بخشد. دکتر وانگ توضیح می‌دهد:

عدم توجه به درمان افسردگی می‌تواند درد نوروپاتیک را تشدید کند، زیرا خلق و خوی افسرده می‌تواند عملکرد سیستم عصبی را تغییر داده و درد را بدتر کند، او می‌افزاید که درمان با نور مادون قرمز ممکن است بسته به شدت علائم شما، به بازیابی حس طبیعی در پاها در عرض 30 تا 60 روز کمک کند.

پس وضعیت روحی و عصبی افراد از مهم‍ترین عوامل اثرگذار بر درمان درد پای دیابتی با طب سنتی و مکمل است.

طب سوزنی را امتحان کنید

قطعاً، این روش قدیمی شامل استفاده از سوزن ‌می‌شود، اما طب سوزنی بدون درد است. طبق طب سنتی چینی، نوروپاتی ناشی از انسداد انرژی در بدن است که این امر از دریافت مواد مغذی مورد نیاز سلول‌های ما جلوگیری می‌کند.

مطالعات نشان ‌می‌دهد که طب سوزنی رشته‌های عصبی را فعال و درگیر نگه ‌می‌دارد تا از بین نرود. برای مثال، قرار دادن سوزن در اطراف انگشتان پا و نوک انگشتان، به تحریک جریان خون به مویرگ‌ها کمک می‌کند که باعث حفظ عملکرد اعصاب می‌شود. افراد مبتلا به درد پای دیابتی ممکن است قبل از اینکه کمی تسکین پیدا کنند به چندین جلسه نیاز دارند.

درمان درد پای دیابتی با طب سنتی
طب سوزنی رشته‌های عصبی را فعال و درگیر نگه ‌می‌دارد تا از بین نرود.

ستون فقرات خود را تحریک کنید

دکتر کر ‌پزشک متخصص در درمام دردهای عضلانی معتقد است: تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست با ارسال پالس‌های الکتریکی به مسیرهای عصبی خاص از طریق الکترودهایی که روی پوست قرار ‌می‌گیرند، درد عصبی را کاهش ‌می‌دهد. او بر این باور است که: متاسفانه، برای به دست آوردن مزایای آن باید زیاد از آن استفاده کنید. راه حل موثرتر چیست؟ تحریک عصب نخاع.

در برخی از مراکز پزشکی دانشگاهی و کلینیک‌های تخصصی موجود است. یک مرور علمی از 14 مطالعه شواهد متوسطی را در تایید عمل تحریک نخاع برای مدیریت علائم دردناک نوروپاتی دیابتی گزارش ‌می‌کند. به نظر ‌می‌رسد که تحریک برای برخی از بیماران موثر است، اما نه برای همه.

متأسفانه، مطالعات هنوز برای نتیجه گیری بسیار اندک هستند اما تجربه ثابت کرده که تحریک ستون فقرات بر درمان و بهبود پا درد با طب سنتی اثر دارد.

مکمل‌های خاصی را در نظر بگیرید

اسید آلفا لیپوئیک (ALA) یک آنتی اکسیدان طبیعی است که در جگر، اسفناج، کلم بروکلی و سایر غذاهای سالم یافت ‌می‌شود. دوزهای بیشتر  ALA، به شکل مکمل، ممکن است به تنظیم قند خون و کاهش درد عصبی کمک کند. یک آنالیز وسیع در بیش از 240 مطالعه گزارش داد که 600 میلی گرم ALA تزریق داخل وریدی باعث کاهش قابل توجه درد نوروپاتیک شد.

مکمل دیگری که باید در نظر بگیرید کدام است؟ ویتامین B12 . برخی از داروهای دیابت، مانند متفورمین، ‌می‌توانند B12 را در بدن شما از بین ببرند. طبق گزارش دانشگاه‌ هاروارد، کمبود این ماده مغذی حیاتی می‌تواند باعث آسیب عصبی شود، حتی اگر دیابت نداشته باشید.

درمان درد پای دیابتی با طب سنتی
ALA، به شکل مکمل، ممکن است به تنظیم قند خون و کاهش درد عصبی کمک کند.

ویتامین D را فراموش نکنید

ویتامین D یک ماده مغذی معمولی نیست. این ویتامین بیشتر شبیه یک هورمون عمل ‌می‌کند تا یک ویتامین، و درست مانند یک هورمون، سطح D کافی برای ساخت استخوان‌ها، تقویت ایمنی و حمایت از عملکرد سالم حیاتی است. متأسفانه، دریافت D کافی از غذا به تنهایی دشوار است.

دکتر وانگ توصیه ‌می‌کند که اگر کمبود دارید، مکمل مصرف کنید. مطالعه‌ای که در مجله تحقیقات درد روی 70 فرد مبتلا به نوروپاتی دیابتی منتشر شد که روزانه 5000 واحد بین‌المللی ویتامین D به مدت هشت هفته مصرف می‌کردند، بهبود چشمگیری در خلق و خو و درد ایجاد کرد. برای تصمیم گیری در مورد دوز روزانه D با پزشک خود مشورت کنید.

روغن گل مغربی را در نظر بگیرید

روغن گل مغربی روغنی است که از دانه گیاه گل مغربی بدست ‌می‌آید که سرشار از اسیدهای چرب ضروری است. مطالعات حیوانی نشان ‌می‌دهد که روغن گل مغربی آسیب عصبی را کاهش ‌می‌دهد و به جلوگیری از شکسته شدن پوشش محافظ سلول که میلین نام دارد، کمک ‌می‌کند. متأسفانه، مطالعات با کیفیت بالا که ایمنی و اثربخشی این درمان جایگزین را برای نوروپاتی دیابتی بررسی می‌کنند، کم هستند.

می‌خواهید آن را امتحان کنید؟ دکتر کر، توصیه می‌کند قبل از استفاده از هر مکمل جدیدی با پزشک خود مشورت کنید، او اضافه می‎کند: «دردتان به طور کامل برطرف نمی‌شود، اما می‌تواند طول مدت و شدت آن را کاهش دهد.»

حرکت کنید

به گفته دکتر وانگ، ورزش به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک ‌می‌کند (که ممکن است آسیب عصبی را کاهش دهد)، سلامت قلب و عروق را بهبود ‌می‌بخشد، و مواد شیمیایی تقویت کننده خلق و خو را آزاد ‌می‌کند که ‌می‌تواند به شما در مقابله با ناراحتی کمک کند.

اگر به دلیل از دست دادن حس در اعصاب، در تجسم فضایی و تعادل مشکل دارید، ممکن است در حین ورزش در معرض خطر سقوط قرار بگیرید. با این حال، مزایای ورزش بیشتر از معایب آن است. به پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و یوگا ادامه دهید، از الپتیکال یا دوچرخه ثابت استفاده کنید تا احتمال آسیب را کاهش دهید. همچنین کفش‌های با کیفیت و راحت را انتخاب کنید که منجر به زخم‌های جدید یا سایر مشکلات پا نشود و برای درمان پا درد با طب سنتی بسیار کمک‌کننده است.

درمان درد پای دیابتی با طب سنتی
ورزش به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک ‌می‌کند وممکن است آسیب عصبی را کاهش دهد.

الکل را قطع کنید

مهم است بدانید که مشروبات الکلی ‌می‌تواند باعث نوروپاتی شود، بنابراین اگر درحال حاضر دیابت دارید، مصرف الکل ایده مخربی است و از اقدامات مضر برای درمان درد پای دیابتی با طب سنتی است. دکتر وانگ ‌می‌گوید:

الکل یک سم عصبی است که اثرات مخرب فزاینده‌ای برای افراد مبتلا به دیابت دارد. علاوه بر این، با گذشت زمان، مصرف بیش از حد الکل ‌می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات دیگری مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و کبدی، مشکلات حافظه و غیره شود.

سراغ ابزارهای دیجیتال بروید

ابزارهای سلامت دیجیتال ‌می‌توانند برای افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی مفید باشند. علاوه بر استفاده از برنامه‌ها برای کنترل سطح قند خون، می‌توانید خواب، خلق و خو و سطح فعالیت خود را نیز با فناوری پوشیدنی کنترل کنید. دکتر وانگ ‌معتقد است:

  باید روی سه چیز تمرکز کنیم: دارو، رژیم غذایی و ورزش. این مانند یک صندلی سه پایه است و ابزارهای ردیابی دیجیتال ‌می‌توانند به شما کمک کنند تا وزن یکسانی را برای هر سه پایه داشته باشید.

می‌توانید هشدارهایی را تنظیم کنید تا به شما یادآوری کنند که دارو مصرف کنید، قدم‌های روزانه‌تان را بشمارید و به بهبود پا درد با طب سنتی بپردازید.

برای یافتن یک متخصص طب سنتی معتبر، می‌توانید از کلینیک طب سنتی دکتر سریتا استفاده کنید. این مجموعه تخصصی، زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا است و شامل متخصصین زبده در این حوزه است. این پزشکان در زمینه طب سوزنی و سنتی سال‌ها آموزش دیده‌اند و دارای مدرک رسمی و معتبر طب سنتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند. این مجموعه در خیابان توانیر تهران واقع شده و شما هرروزه می‌توانید با کارشناسان این مرکز تماس گرفته و از خدمات این هولدینگ (شامل طب سوزنی، ماساژ، زالودرمانی، بادکش، حجامت و…) استفاده کنید.

منبع: healthcentral.com ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست