درمان دیابت طب سنتی چه راهکارهایی وجود دارد؟

درمان دیابت طب سنتی راهکارهای وجود دارد. اما قبل از آن باید بدانیم دیابت چیست؟چرا برخی از افراد به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند؟ این بیماری چه عوارضی دارد؟دیابت شیرین، معروف به دیابت، بیماری متابولیکی است که باعث افزایش قند خون می‌شود.هورمون انسولین قند را از خون به داخل سلول‌های شما منتقل می‌کند تا ذخیره شود یا برای انرژی استفاده شود.با دیابت، بدن شما انسولین کافی تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند به طور موثری از انسولین ساخته شده استفاده کند.قند خون درمان نشده ناشی از دیابت می‌تواند به اعصاب، چشم‌ها، کلیه‌ها و سایر اعضای بدن آسیب برساند.

Diabetes (2)

انواع مختلفی از دیابت وجود دارد

  • دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی به سلول‌های پانکراس‌، جایی که انسولین ساخته می‌شود، حمله کرده و آنها را از بین می‌برد. مشخص نیست که علت این حمله چیست. حدود 10 درصد افراد دیابتی از این نوع برخوردار هستند.
  • دیابت نوع 2 زمانی اتفاق می‌افتد که بدن در برابر انسولین مقاوم شود و قند در خون شما جمع شود.
    پیش دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که قند خون شما بالاتر از حد طبیعی باشد ، اما برای تشخیص دیابت نوع 2 به اندازه کافی بالا نیست.
  • دیابت بارداری قند خون بالا در دوران بارداری است. هورمون‌های انسداد انسولین تولید شده توسط جفت باعث این نوع دیابت می‌شوند.
  • یک بیماری نادر به نام دیابت بی مزه مربوط به دیابت شیرین نیست، اگرچه نام مشابهی دارد. این یک وضعیت متفاوت است که در آن کلیه‌های شما مایعات زیادی را از بدن شما خارج می‌کنند.

هر نوع دیابت علائم ، علل و روش های درمانی منحصر به فردی دارد. درباره تفاوت این انواع با یکدیگر بیشتر بیاموزید.

تفاوت دیابت نوع 1 و نوع 2 در چیست؟

کنترل سطح قند خون (گلوکز) هدف اصلی درمان دیابت به منظور جلوگیری از عوارض بیماری است.دیابت نوع 1 با انسولین و همچنین تغییرات رژیم غذایی و ورزش کنترل می‌شود.دیابت نوع 2 ممکن است با داروهای غیر انسولین، انسولین، کاهش وزن یا تغییرات رژیم غذایی کنترل شود.

انتخاب داروها برای دیابت نوع 2 با در نظر گرفتن موارد زیر به صورت فردی انجام می‌شود.

  • اثربخشی و مشخصات عوارض جانبی هر دارو،
  • وضعیت سلامتی زمینه‌ای بیمار،
  • هر گونه مسئله انطباق با دارو، و
  • هزینه برای بیمار یا سیستم مراقبت های بهداشتی.

داروها برای دیابت نوع 2 می‌توانند به روش‌های مختلفی برای کاهش سطح گلوکز خون کار کنند. آنها ممکن است:

  • حساسیت بدن به تولید انسولین را افزایش دهند.
  • دفع گلوکز را افزایش دهند.
  • جذب کربوهیدرات از دستگاه گوارش را کاهش می‌دهند.
  • از طریق مکانیسم‌های دیگر کار می‌کنند.

داروها برای دیابت نوع 2 اغلب به صورت ترکیبی استفاده می شوند.روش‌های مختلف رساندن انسولین عبارتند از:

  • سرنگ
  • قلم‌های از قبل پر شده
  • پمپ انسولین

تغذیه مناسب بخشی از هر برنامه مراقبت از دیابت از جمله درمان دیابت طب سنتی است. هیچ “رژیم غذایی دیابتی” خاصی وجود ندارد که برای همه افراد توصیه شود.پیوند لوزالمعده منطقه ای فعال برای درمان دیابت است.

رژیم غذایی درمان دیابت طب سنتی

رژیم دیابت نوع 2 بر اساس خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی است، به عنوان مثال:

  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • گندم کامل
  • برنج قهوه‌ای
  • بلغور جو دوسر
  • لوبیا
  • عدس Diabetes (1)

درمان دیابت چیست؟
هدف اصلی در درمان دیابت نوع 1 و 2 کنترل سطح قند خون (گلوکز) در محدوده طبیعی، با حداقل نوسان در سطوح پایین یا زیاد است.

دیابت نوع 1 با این موارد درمان می‌شود:

  • انسولین
  • ورزش و
  • رژیم دیابت نوع 1.

دیابت نوع 2 درمان می‌شود:

ابتدا با کاهش وزن، رژیم دیابت نوع 2 و ورزش داروهای دیابت (خوراکی یا تزریقی) هنگامی تجویز می شوند که این اقدامات نتوانند قند خون افزایش یافته دیابت نوع 2 را کنترل کنند.در صورت بی اثر بودن سایر داروها، درمان انسولین آغاز می‌شود.

رژیم غذایی درمان دیابت طب سنتی

تغذیه مناسب برای همه افراد دیابتی ضروری است. کنترل سطح گلوکز خون تنها یک هدف از یک برنامه غذایی سالم است. رژیم دیابتی ضمن جلوگیری از عوارض شایع قلبی و عروقی دیابت، به دستیابی و حفظ وزن طبیعی بدن کمک می‌کند.

هیچ برنامه غذایی خاصی برای دیابت و هیچ “رژیم دیابتی” وجود ندارد. برنامه‌های غذایی متناسب با نیازها، برنامه‌ها و عادات غذایی هر فرد متناسب است. هر برنامه غذایی دیابت باید با مصرف انسولین و سایر داروهای دیابت متعادل باشد.

به طور کلی، اصول یک رژیم غذایی درمان دیابت طب سنتی برای همه یکسان است. مصرف غذاهای مختلف در یک رژیم غذایی سالم شامل غلات سبوس‌دار، میوه‌ها، لبنیات بدون چربی، لوبیا، گوشت بدون چربی، جایگزین‌های گیاهخواران، مرغ، یا ماهی است.

افراد دیابتی ممکن است به جای خوردن یک یا دو وعده غذایی سنگین، از خوردن وعده‌های غذایی کم در طول روز بهره مند شوند. هیچ غذایی برای افراد دیابتی کاملاً ممنوع نیست. توجه به کنترل بخش و برنامه ریزی قبلی برای وعده‌های غذایی می‌تواند به افراد دیابتی کمک کند از وعده‌های غذایی مشابه بقیه لذت ببرند.

شاخص گلیسمی و بار گلیسمی از دیگر ملاحظات در نظر گرفتن یک برنامه غذایی برای افراد دیابتی است. غذاهای با شاخص گلیسمی پایین و بار قند خون را کندتر از غذاهای با شاخص گلیسمی بالا / بار می‌آورند. شاخص گلیسمی به یک اندازه گیری استاندارد اشاره دارد، در حالی که بار گلیسمی یک اندازه معمول را در نظر می‌گیرد.

زمان وعده غذایی و میزان مصرف انسولین مواردی است که هنگام برنامه ریزی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برنامه ریزی می‌شود.

کاهش وزن و ورزش

یکی دیگر از عناصر مهم در یک برنامه درمانی برای دیابت، ورزش است. با هر دو نوع دیابت، قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. ورزش استفاده از انسولین در بدن را بهبود می‌بخشد و ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد.

برای جلوگیری از افت سطح قند خون به میزان خطرناک پایین، قند خون خود را بررسی کنید و در صورت لزوم، نیم ساعت قبل از ورزش میان وعده کربوهیدرات بخورید.

اگر شروع به احساس علائم افت قند خون (به نام افت قند خون) کردید، ورزش را متوقف کنید و یک میان وعده یا نوشیدنی کربوهیدرات بخورید. 15 دقیقه صبر کنید و دوباره بررسی کنید. اگر هنوز خیلی کم است، یک میان وعده دیگر بخورید.

ورزش به برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند تا سطح گلوکز خون خود را کاهش دهند و ممکن است به جلوگیری از بیماری در افراد در معرض خطر کمک کند.

Diabetes (4)

برای افرادی که به هر دو نوع دیابت مبتلا هستند، ورزش می‌تواند احتمال حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد و گردش خون را بهبود بخشد. همچنین ممکن است استرس را کاهش دهد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که باید لاغر شوند می‌توانند از ورزش متوسط ​​بهره مند شوند.

بیشتر افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود هر هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط ​​مانند پیاده روی داشته باشند. تمرینات قدرتی اغلب حداقل دو بار در هفته توصیه می‌شود. با پزشک خود درمورد اینکه چه نوع ورزشی برای شما مناسب است صحبت کنید.

بیاموزید که چگونه هنگام ابتلا به دیابت یک تمرین روزمره را شروع کنید (و به آن پایبند باشید).

داروهای جایگزین برای درمان دیابت

در ادامه مقاله داروهای جایگزین برای درمان دیابت معرفی می‌شود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

از داروهای جایگزین هرگز نباید به تنهایی برای درمان دیابت استفاده کرد. اما مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید – علاوه بر دارو ، رژیم غذایی مناسب و ورزش – که ممکن است به شما در کنترل قند خون کمک کرده و از عوارض دیابت جلوگیری کند.

اگرچه مکمل‌های حاوی کروم بر انسولین و همچنین بر متابولیسم گلوکز تاثیر دارد، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف این مکمل‌ها می‌تواند به درمان دیابت کمک کند. اما کروم در بسیاری از غذاهای سالم مانند سبزیجات سبز، آجیل و غلات یافت می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که بیوتین، که ویتامین H نیز نامیده می‌شود، در صورت استفاده با کروم، ممکن است باعث بهبود متابولیسم گلوکز در افراد دیابتی شود. اما هیچ مطالعه‌ای نشان نداده است که بیوتین به خودی خود مفید است.

ویتامین‌های B6 و B12

اگر مقادیر کمی از این ویتامین‌ها داشته باشید و در درد عصبی نقش داشته باشد، ویتامین‌های B6 و B12 می‌توانند به درمان درد عصب دیابتی کمک کنند. اما در غیر این صورت، هیچ مدرکی وجود ندارد که مصرف این ویتامین ها کمک کند.

ویتامین C

ویتامین C ممکن است سطح انسولین خون را کم کند، که به طور معمول برای جذب ویتامین به سلول‌ها کمک می‌کند. مقادیر مناسب ویتامین C ممکن است به بدن در حفظ سطح کلسترول خوب و کنترل سطح قند خون کمک کند. اما مقدار زیاد می‌تواند باعث سنگ کلیه و سایر مشکلات شود. با پزشک خود مشورت کنید که آیا مکمل ویتامین C برای شما مناسب است یا خیر.

ویتامین E

ویتامین E ممکن است به کاهش آسیب رگ‌های خونی کمک و از ابتلا به بیماری‌های کلیه و چشم محافظت کند. اما مقدار زیاد می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند خطر سکته مغزی شود. قبل از افزودن این مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

منیزیم

منیزیم به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. برخی از افراد دیابتی دچار کمبود جدی منیزیم هستند. در این حالت مکمل‌های منیزیم ممکن است عملکرد انسولین را بهبود بخشد.

ذهن / داروی بدن

Diabetes (3)

تصاویر و موسیقی مثبت، بازخورد زیستی، مراقبه، هیپنوتیزم درمانی و یوگا هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهند، که به نوبه خود ممکن است به ثبات سطح قند خون کمک کند. بازخورد زیستی همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، اما تحقیقات بیشتری برای کشف نقش آن در درمان دیابت و فشار خون بالا لازم است.

داروهای گیاهی

یکی از راه‌های درمان دیابت طب سنتی استفاده از داروهای گیاهی است.کرم کپسایسین، یک پماد موضعی ساخته شده با کاین، توسط برخی بیماران گزارش شده است که به کاهش درد دست و پا در اثر نوروپاتی دیابتی کمک می‌کند. اما افرادی که احساس دست و پا ندارند، هنگام استفاده از کپسایسین باید احتیاط کنند، زیرا ممکن است نتوانند احساس سوزش را به طور کامل احساس کنند. اگر به فکر امتحان این محصول هستید با پزشک خود مشورت کنید.تصور بر این است که روغن گل مغربی می‌تواند به درد عصب دیابتی کمک کند، اما هنوز هیچ مدرک قطعی یافت نشده است.

گیاه جینکو، سیر، برگ ریحان مقدس، دانه شنبلیله، جینسینگ و زالزالک گیاهان دارویی دیگری هستند که توسط برخی به عنوان دارویی برای علائم دیابت توصیه شده‌اند. تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم این گیاهان دارویی در صورت وجود چه نقشی دارند. قبل از امتحان هر محصول گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

Diabetes (1)

 

 

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند ماساژ درمانی ، فصد خون ،زالو درمانی ،طب سوزنی ،حجامت  بهره‌مند شوید.کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. 

برای درمان دیابت با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی

در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست