Cough

درمان سرفه خشک با طب سنتی؛ با سرفه کرونا و بیماری های ریوی چه کنیم؟

درمان سرفه خشک به عنوان یکی از نشانه‌های ابتلا به بیماری کووید 19 از طریق راهکارهای طب رایج و طب سنتی امکان پذیر است.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • سرفه خشک چیست؟
  • علل شایع سرفه خشک
  • چگونه می‌توان سرفه خشک را تشخیص داد؟
  • سرفه مرطوب چیست؟
  • درمان سرفه خشک با طب سنتی

البته سرفه خشک تنها مختص به ابتلا به بیماری کووید 19 نیست و مربوط به ابتلا به بیماری‌های ریوی و دیگر بیماری‌های نسز است.

در این مقاله ابتدا کمی با سرفه خشک و علل ایجاد آن و سرفه خشک مربوط به یکی از عوامل کرونا ویروس جدید و درمان آن با راهکارهای طب سنتی و رایج آشنا خواهید شد.

سرفه خشک چیست؟

سرفه نوعی عمل انعکاسی است که مجاری تنفسی شما را از تحریک کننده‌ها و مخاط پاک می‌کند. سرفه دو نوع دارد: مولد و غیر مولد. سرفه مولد باعث تولید بلغم یا مخاط می‌شود و آن را از ریه‌ها پاک می‌کند. سرفه غیرمولد، که به عنوان سرفه خشک نیز شناخته می‌شود، بلغم یا مخاط تولید نمی‌کند.

بسیاری از موارد – از آلرژی گرفته تا ریفلاکس اسید – می‌تواند باعث سرفه خشک شود. در بعضی موارد، دلیل واضحی وجود ندارد.

صرف نظر از علت، سرفه خشک مداوم می‌تواند فصد خون زندگی روزمره شما را تحت تأثیر جدی قرار دهد، خصوصاً اگر در شب بدتر باشد.

Cough (6)

علل شایع سرفه خشک

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل احتمالی سرفه خشک و راه های تسکین ، به مطالعه ادامه دهید.

آسم

آسم وضعیتی است که در آن مجاری تنفسی شما متورم و باریک می‌شود. ماساژ درمانی سرفه‌های مربوط به آسم می‌توانند هم مولد باشند و هم غیرمولد، اما غالباً غیر مولد هستند.

سرفه علامت شایع آسم است، اما معمولاً برجسته ترین آن نیست. حجامت با این حال، نوعی آسم به نام آسم وارینات سرفه (CVA) وجود دارد که شامل سرفه خشک مزمن به عنوان علامت اصلی آن است.

علائم دیگر آسم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خس خس
  • تنگی نفس
  • تنگی یا درد در قفسه سینه
  • خوابیدن به دلیل خس خس سینه یا سرفه
  • حملات سرفه یا خس خس سینه
  • صدای سوت هنگام بازدم

درمان طولانی مدت آسم اغلب شامل داروهای طولانی مدت مانند زالو درماني کورتیکواستروئیدهای استنشاقی است ، مانند:

  • فلوتیکازون (Flovent)
  • تریامسینولون (آزماكورت)
  • بودزوناید (Pulmicort)

داروهای کوتاه اثر که برای درمان حملات گاه به گاه آسم مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل استنشاق کننده‌های گشادکننده برونش مانند آلبوترول (Proventil ، Ventoline) هستند. اینها همچنین می‌توانند بخشی از یک برنامه درمانی طولانی مدت باشند. بدانید کدام نوع درمان برای شما مناسب است.

بیماری بازگشت اسید به معده و مری

ریفلاکس معده و روده (GERD) نوعی رفلاکس اسید مزمن است. این اتفاق می‌افتد زمانی که اسید معده به طور منظم به داخل مری برمی‌گردد که دهان شما را به معده متصل می‌کند. اسید معده می‌تواند مری شما را تحریک کرده و رفلکس سرفه را تحریک کند.

علائم دیگر رفلاکس معده و روده:

  • سوزش سردل
  • درد قفسه سینه
  • تجدید غذا یا مایع ترش
  • احساس یک توده در پشت گلو
  • سرفه مزمن
  • گلودرد مزمن
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در بلعیدن

اکثر افراد با ترکیبی از تغییر سبک زندگی و کاهش دهنده های اسید بدون نسخه (OTC) مانند امپرازول (Prilosec) و لانزوپرازول (Prevacid) از ریفلاکس ریفلاکس رهایی می یابند. همچنین می‌توانید این درمان های خانگی را برای ریفلاکس اسید معده و روده امتحان کنید.

ترشحات پشت حلق

Cough (5)

ترشحات پشت حلق هنگام سرماخوردگی و آلرژی به گلوی شما می‌ریزد و باعث سرفه می‌شود. هنگامی که به سرماخوردگی یا آلرژی فصلی مبتلا هستید، غشاهای موجود در بینی شما با تولید ترشحات بیشتر از حد معمول پاسخ می‌دهند. برخلاف ترشحات طبیعی (سالم)، این ترشحات و مخاط آبکی و آبریزش است، بنابراین به راحتی از پشت گلو می‌چکد.

مخاط پشت حلق می‌تواند اعصاب پشت گلو را قلقلک دهد و باعث سرفه شود.

سایر علائم ترشحات پشت حلق عبارتند از:

  • گلو درد
  • احساس یک توده در پشت گلو
  • مشکل در بلعیدن
  • آبریزش بینی
  • سرفه در شب

درمان ترشحات پشت حلق به علت ایجاد آن بستگی دارد. این معمولاً نتیجه آلرژی، عفونت باکتریایی یا ویروس است.

صرف نظر از علت اصلی، بخار دوش آب گرم یا قوری چای می‌تواند به پاکسازی سینوس‌ها کمک کند. اسپری بینی نیز می‌تواند به دفع مخاط اضافی کمک کند.

بیماری کرونا ویروس جدید

بیماری کووید 19 یا کرونا ویروس جدید یکی از بیماری‌های مربوط به ویروس کرونا است که علائمی شبیه آنلفولانزا دارد و یکی از علائم آن سرفه خشک است.
هنگامی که به یکی از ویروس‌های زیادی که باعث آنفلوانزا از جمله بیماری کووید 19 یا کرونا می‌شوند، آلوده شوید، علائم کوتاه مدت شما معمولاً کمتر از یک هفته طول می‌کشد. با این وجود غیر معمول نیست که سرفه مدتها پس از بهبود علائم دیگر شما ادامه یابد.

این سرفه‌ها معمولاً خشک هستند و می‌توانند تا دو ماه ادامه داشته باشند. آنها معمولاً نتیجه تحریک در مجاری تنفسی و ریه شما هستند، که اغلب بعد از یک بیماری ویروسی بیش از حد حساس هستند.

درمان سرفه خشک دشوار است و اغلب به زمان و حوصله نیاز دارد. سرفه فقط تحریکات مجاری تنفسی شما را افزایش می‌دهد، بنابراین سعی کنید از قرص های گلو و مایعات گرم برای تسکین گلو استفاده کنید. این ممکن است به کاهش سرفه شما کمک کند، به مجاری تنفسی و ریه فرصت بهبودی می‌دهد.

چگونه می توان سرفه خشک را تشخیص داد؟

سرفه یک عمل دفاعی طبیعی بدن برای دفع مواد تحریک کننده مانند مخاط، گرد ، دود یا مواد حساسیت زاست.

تقریباً 60٪ موارد مثبت COVID-19 سرفه خشک را به عنوان یک علامت برجسته گزارش می‌کنند. با داشتن چنین آماری، طبیعی است که افراد به محض شروع سرفه نگران باشند. با این حال ، تفاوت‌های خوبی بین این دو وجود دارد.

طبق گفته دکتر Jayalakshmi TK، مشاور، ریه، بیمارستان‌های آپولو، ناوی بمبئی، سرفه خشک سرفه‌ای است که مخاط ایجاد نمی‌کند و از این رو، سرفه غیر تولیدی نامیده می‌شود. ممکن است احساس کند مانند قلقلک در پشت گلو شما باعث ایجاد رفلکس سرفه شده و باعث سرفه‌های هک شده می‌شود. در مقایسه با این، سرفه مرطوب معمولاً مخاط را از سیستم تنفسی شما، از جمله بینی یا گلو خارج می‌کند.

سرفه مرطوب چیست؟

Cough (4)

“یک سرفه مرطوب به نظر مرطوب می‌رسد زیرا بدن شما به معنای واقعی کلمه مخاط را به بیرون هل می‌دهد و ممکن است مردم احساس کنند در پشت گلو چیزی گیر کرده است. در برخی موارد، علائم دیگری مانند آبریزش بینی، ترشحات پشت حلق یا خستگی نیز همراه است. ” 

دکتر راویندرا نالاگوندا، مشاور ارشد پزشکی مراقبت‌های ویژه ریوی، بیمارستان آستر پرایم همچنین اضافه می‌کند که در بسیاری از موارد، سرفه مرطوب ممکن است با تولید چرک (خلط) یا خون همراه باشد، در حالی که مشخصه سرفه خشک تولید خلط صفر است.

سرفه‌های خشک رخ می دهد زیرا در دستگاه تنفسی شما التهاب یا تحریک وجود دارد. معمولاً، گلو و ریه‌ها می‌توانند در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی، فشار فیزیکی یا شرایط محیطی ملتهب شوند. سرفه خشک و مرطوب نیز از نظر شدت درد و صدا متفاوت است. سرفه خشک انواع “صدا” را ایجاد می‌کند. افراد ممکن است احساس قلقلک یا گرفتگی صدا در پشت گلو خود را داشته باشند یا این که می‌تواند رفلکس سرفه را نیز تحریک کند.

دکتر Meenakshi Jain، بخش داخلی MBBS MD، بیمارستان فوق تخصص فوق العاده Patparganj و Noida می‌گوید: “بر خلاف سرفه مرطوب، سرفه خشک معمولاً چندین هفته پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا ادامه دارد و در بسیاری از موارد، ممکن است اغلب باشد کنترل و ارائه آن در موارد طولانی، هم در کودکان و هم در بزرگسالان دشوار است. “

همچنین لازم به ذکر است که گرچه سرفه خشک به عنوان علامت اصلی عفونت ویروس کرونا شناخته شده است، اما اغلب می‌تواند در نتیجه آلرژی، سینوزیت، آسم، التهاب لوزه یا قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده مانند گرد و غبار یا دود باشد.

کرونا ویروس جدید: چه زمانی باید نگران باشید؟

اگر از سرفه خشک رنج می‌برید و به عفونت در حال رشد ویروس کرونا مشکوک هستید، باید در جستجوی علائم دیگری مانند تب بالا، از بین رفتن حس چشایی یا بویایی، تنگی نفس و مشکلات گوارشی مانند اسهال باشید.
در ضمن، آنچه که می‌توانید انجام دهید این است که برای رفع سرفه‌های نابهنگام از دارو کمک بگیرید. سرفه خشک با بخار، مرطوب کننده‌ها، قرص‌های لوزه و سرکوب کننده‌های سرفه که برای مدتی منظم استفاده می شود ، بهتر می‌شود.

برای درمان و تسکین سرفه خشک نیز داروهای طبیعی وجود دارد. غرغره با آب نمک، مصرف شربت عسل و زنجبیل می‌تواند کمک کند.

در صورت سرفه مداوم، آنچه می‌توانید انجام دهید استفاده از بالش بلند هنگام خواب است، که می‌تواند باعث کاهش تحریک شود.

درمان سرفه خشک با طب سنتی

هرچند برای درمان بیماری کرونا هنوز هیچ دارو و واکسنی کشف نشده است در این زمینه نه طب رایج و نه طب سنتی کمکی نمی‌توانند بکنند اما برای کاهش و بهبود علائم آن از جمله سرفه خشک طب سنتی راهکارهای زیادی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شربت لیمو، زنجبیل و عسل

Cough (3)

یکی از بهترین گیاهان دارویی درمان سرفه خشک، زنجبیل است. زنجبیل دارای ترکیباتی است که می‌تواند درد گلو به خاطر سرفه‌های خشک متعدد و طولانی را کاهش و تسکین دهد. برای تاثیر بیشتر می‌توانید از مخلوط زنجبیل، لیمو و عسل شربتی درست کنید و آن را میل کنید.

معجون گیاهی

معجون‌های گیاهی زیادی وجود دارد برای درمان و کاهش سرفه خشک، اما چیزی در اینجا می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، معجون گیاهی حاوی روغن زیتون، سیر و آویشن است که معجزه می‌کند. سیر یکی از بهترین و قوی ترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی است که می‌تواند بسیاری از بیماری‌های ویروسی تنفسی را درمان کند. گوگردهای موجود در سیر می‌تواند به همراه آویشن و روغن زیتون پاکسازی محیط اطراف گلو و سیستم تنفسی از هرگونه عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را انجام دهد.

پیاز و فلفل قرمز

پیاز هم مانند سیر دارای آنتی بیوتیک و گوگرد است که می‌تواند برای پاکسازی محیط گلو از وجود هرگونه ویروس و باکتری کمک کنند باشد. فلفل قرمز دارای طبع گرم و مواد تحریک کننده است که می‌تواند دردهای موجود در ناحیه گلو را برطرف کند.

دمنوش گیاهی

دمنوش‌های گیاهی زیادی هم برای درمان انواع بیماری‌ها و تسکین و برطرف کردن گلودرد وجود دارد که یکی از بهترین و موثرترین آنها دمنوش آویشن شیرازی، پونه کوهی، زنجبیل و عناب است. گیاهان دارویی موجود در این دمنوش گیاهی به پاکسازی عفونت‌های سیستم تنفسی و ریه و دفع کردن آنها دارد.

Cough (1)

برای درمان سرفه

با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی

در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 

تماس با ما

 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست