5 سؤال در مورد درمان سیاتیک بدون جراحی

سیاتیک نوعی درد است که از ناحیه کمر نشأت گرفته و معمولاً به سمت پایین یک یا هر دو پا منتشر می‌شود. این درد ناشی از التهاب عصب سیاتیک در قسمت پایین کمر شماست. اصطلاح پزشکی سیاتیک، رادیکولوپاتی کمری است که به معنی تیر کشیدن عصب هنگام خروج از ستون فقرات است. برای یافتن راه‌های درمان سیاتیک بدون جراحی با مقاله همراه باشید.

تصمیم برای جراحی سیاتیک

جراحی یکی از روش‌های درمانی سیاتیک است، اما برای همه مناسب نیست. در زیر چند سؤال مهم وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی در نظر بگیرید.

درمان سیاتیک بدون جراحی
سیاتیک نوعی درد است که از ناحیه کمر نشأت گرفته و معمولاً به سمت پایین یک یا هر دو پا منتشر می‌شود.

آیا می‌دانید چه چیزی باعث سیاتیک شما می‌شود؟

سیاتیک ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد، که هر یک به درمانی متفاوت نیاز دارند. اینکه آیا درمان سیاتیک بدون جراحی مشکل شما را از بین می‌برد یا نه، بستگی به این دارد که چرا عصب سیاتیک در وهله اول ملتهب شده است. دلایل احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1- فتق دیسک در قسمت پایین کمر شما؛

2- تنگی نخاع و باریک شدن فضای داخل کانال نخاعی؛

3- اسپوندیلولیستزیس یا مهره‌های لغزیده و نامرتب؛

4- آسیب ستون فقرات به دلیل ساییدگی و پارگی، که ممکن است منجر به خارهای استخوانی (مناطق رشد استخوان اضافی) شود.

5- کیست یا تومور در ستون فقرات؛

اگرچه بیشتر این علل را می‌توان با جراحی برطرف کرد، اما جراحی به ندرت اولین اقدام درمانی است. نوع جراحی به مشکل شما بستگی دارد و اولویت متخصصان طب سنتی، استفاده از راه‌های درمان سیاتیک بدون جراحی است.

علاوه بر این، نوعی درد شبیه سیاتیک ممکن است در نتیجه تحریک عصب سیاتیک توسط عضله پیریفورمیس در باسن ایجاد شده باشد. این بیماری سندرم پیریفورمیس نامیده می‌شود و به ندرت نیاز به جراحی دارد.

درمان سیاتیک بدون جراحی
نوعی درد شبیه سیاتیک ممکن است در نتیجه تحریک عصب سیاتیک توسط عضله پیریفورمیس در باسن ایجاد شده باشد.

سیاتیک چه تاثیری بر کیفیت زندگی شما دارد؟

درد سیاتیک ممکن است از کمر، از قسمت پشت ران تا پای شما گسترش یابد. درد می‌تواند ایجاد شده و از بین برود، گاهی اوقات ممکن است برای روزها و حتی هفته‌ها ادامه داشته باشد. این مشکل ممکن است باعث هر موردی شود، از ناراحتی خفیف گرفته تا غیرقابل تحمل کردن ساده‌ترین کارها. در زمان درد سیاتیک حتی نشستن نیز می‌تواند دردناک باشد و بیشتر از آن رانندگی و علاوه بر آن ورزش و فعال بودن.

در زمانی که به فکر جراحی برای سیاتیک هستید، بررسی کنید که این درد چقدر بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد. اگر کار، سرگرمی‌ها، زندگی اجتماعی یا روابط شما تحت تاثیر درد مداوم مختل شده است، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به جراحی فکر کنید.

اگر چه سیاتیک در ابتدا به عنوان التهاب عصبی شروع می‌شود، اما در نهایت ممکن است منجر به آسیب عصبی شود. اگر عصب سیاتیک آسیب ببیند، می‌تواند منجر به بی حسی، سوزن سوزن شدن و در موارد شدیدتر، ضعف در زانوها یا پاها شود. هر چه درمان آن دیرتر انجام شود، مدت بیشتری طول می‌کشد تا بی حسی و ضعف برطرف شود و ممکن است این مشکلات دائمی شوند. روش‎‌های درمان سیاتیک بدون جراحی می‌توانند به عنوان یک سری روش درمانی مکمل با اقدامات طب مدرن (جراحی و دارودرمانی و…) مورد استفاده قرار گیرند.

درمان سیاتیک بدون جراحی
اگرچه سیاتیک در ابتدا به عنوان التهاب عصبی شروع می‌شود، اما در نهایت ممکن است منجر به آسیب عصبی شود.

کدام درمان سیاتیک بدون جراحی را قبلا امتحان کرده‌اید؟

بسته به علت، روش‌های مختلفی برای کنترل یا درمان سیاتیک بدون جراحی وجود دارد. این روش‌ها شامل داروهای مسکن، تزریق استروئید، فیزیوتراپی، آب درمانی، مدیتیشن و بلوک‌های عصبی و غیره هستند. روشی که برای یک نفر مفید است ممکن است برای شخص دیگری موثر نباشد.

انواع مختلفی از پزشکان وجود دارند که درد سیاتیک را درمان می‌کنند. اگر احساس می‌کنید که تمام گزینه‌های درمانی خود را با پزشک مراقبت‌های اولیه خود امتحان کرده‌اید، قبل از اینکه با جراح تماس بگیرید، یک قرار ملاقات با یک پزشک متخصص طب سنتی داشته باشید. از آنجایی که هر فردی درد را متفاوت تجربه می‌کند، برای یافتن ترکیبی از درمان‌هایی که برای شخص مفید است اغلب نیاز به همکاری با متخصص مناسب دارد.

درمان سیاتیک بدون جراحی
از آنجایی که هر فردی درد را متفاوت تجربه می‌کند، برای یافتن ترکیبی از درمان‌هایی که برای شخص مفید است اغلب نیاز به همکاری با متخصص مناسب دارد.

هدف شما از جراحی سیاتیک چیست؟

هنگامی که درد زیادی دارید، تصمیم گیری در مورد جراحی سیاتیک می‌تواند سخت باشد. حتماً با جراح خود در مورد اهداف پس از جراحی، به ویژه آن‌هایی که در رابطه با درد و فعالیت هستند، صحبت کنید. آیا انتظار دارید یک هفته دیگر به سر کار و باشگاه برگردید؟ آیا امیدوار هستید که درد به طور کامل و برای همیشه از بین برود؟

اگرچه اکثر افراد پس از جراحی سیاتیک تا 90 درصد سطح درد خود را کاهش می‌دهند، اما هیچ پزشکی نمی‌تواند این موضوع را تضمین کند. ممکن است بعد از جراحی همچنان بی حسی وجود داشته باشد و همیشه احتمال بازگشت سیاتیک در مهره دیگری وجود دارد.

بسته به نوع جراحی سیاتیک، بیشتر افراد روز بعد شروع به راه رفتن می‌کنند و بهبودی کامل معمولاً دو تا چهار هفته طول می‌کشد. جراحی سبک معمولاً به معنای بهبودی سریع‌تر است، اما اگر جراحی شامل بیش از یک مهره یا دیسک باشد، ممکن است بهبودی کمر شما بیشتر طول بکشد.

درمان سیاتیک بدون جراحی
جراحی سبک معمولاً به معنای بهبودی سریع‌تر است، اما اگر جراحی شامل بیش از یک مهره یا دیسک باشد، ممکن است بهبودی کمر شما بیشتر طول بکشد.

آیا مزایای آن بیشتر از خطرات است؟

مانند اکثر جراحی‌هایی که نیاز به بیهوشی کامل دارند، جراحی سیاتیک نیز با خطر لخته شدن خون و حمله قلبی همراه است. در اکثر جراحی‌ها ایجاد عفونت نیز یک خطر است و از آنجایی که این عمل خاص شامل بافت‌های اطراف عصب می‌شود، آسیب عصبی امکان‌پذیر است.

علاوه بر خطرات جراحی عمومی، ممکن است عوامل خطرناک خاصی وجود داشته باشد که مربوط به سابقه، سبک زندگی یا وضعیت سلامتی شما است، پزشکان این عوامل خطرناک را بیماری‌های همراه می‌نامند.

این عوامل ممکن است، امکان ایجاد خطر برای شما را در طول جراحی افزایش دهند یا بر میزان موفقیت جراحی در تسکین درد سیاتیک شما تأثیر بگذارند. مطالعات نشان داده‌اند که عواملی مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت و طول مدت درد سیاتیک قبل از جراحی ممکن است بر نتیجه عمل تاثیر بگذارد.

تصمیم به درمان و اقدامات لازم

اگر به طور جدی به انجام عمل جراحی سیاتیک فکر می‌کنید، مهم است که با یک جراح همکاری کنید که فراتر از علائم فیزیکی شما را بررسی کرده و به ارزیابی بسیاری از عوامل دیگر که ممکن است بر تصمیم شما تأثیر بگذارد کمک کند.

البته که تشخیص به انجام جراحی یا استفاده از طب مکمل برعهده پزشک معالج شماست. از این رو مهم است که به پزشک خود اعتماد داشته باشید تا بتوانید با خاطری آسوده درمان‌های لازم را پیگیری کنید. کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا بوده و برای درمان سیاتیک بدون جراحی یا ارجاع شما به جراح می‌تواند راهگشا باشد. برای ارتباط با متخصصین این مجموعه می‌توانید از سراسر ایران به صورت آنلاین و حضوری ویزیت شوید.

منبع: hopkinsmedicine.org ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست