واریکوسل از علت تا درمان

درمان واریکوسل با زالو و بدون جراحی

درمان واریکوسل با زالو امروزه در بسیاری از کلینیک­‌های طب سنتی انجام می­‌شود. مراقبت‌­های بعد از عمل و نگرانی­‌های کلی درباره­‌ی جراحی، باعث شده تا هر روزه، افراد بیشتری برای درمان واریکوسل زالو درمانی را امتحان کنند.

 زالو درمانی  (hirudotherapy)، پیشینه­‌ای بسیار طولانی دارد. شواهد نشان می‌­دهد که مصریان باستان 3500 سال پیش از زالو درمانی استفاده می‌کردند. چینی‌­ها، اعراب، یونانیان همگی از زالو برای درمان ناهنجاری‌های سیستم عصبی، مشکلات دندان­پزشکی، بیماری‌های پوستی و عفونت‌ها استفاده می­‌کردند. با پیشرفت علم پزشکی در قرن نوزدهم و اثبات تاثیرات شگرف زالودرمانی و همچنین به دلیل کم‌­خطر بودن این روش، کلینیک‌­های تخصصی درمان با زالو ایجاد شدند. در ادامه بررسی می­ کنیم که چگونه درمان واریکوسل با زالو و بدون جراحی ممکن است.

واریکوسل چیست؟

واریکوسل (Varicocele)، به زبان ساده، بزرگ شدن رگهای داخل کیسه بیضه است. کیسه بیضه (scrotum)، کیسه‌ای زیر پوستی است که بیضه‌ها را نگه می‌دارد و شامل شریان‌ها و رگ­‌هایی است که خون را به غدد تولید مثلی منتقل می‌کنند. ناهنجاری وریدی در کیسه بیضه ممکن است به تدریج و با گذشت زمان منجر به بروز این بیماری شود. واریکوسل فقط در کیسه بیضه رخ می‌دهد و بسیار شبیه رگ‌های واریسی است که می‌تواند در پا ایجاد شود. درمان واریس با زالو به اثبات رسیده است. برای توضیح نحوه درمان واریکوسل با زالو و بدون جراحی ابتدا به بررسی بیماری واریکوسل می‌­­پردازیم.

واریکوسل بیماری رایجی است. این بیماری در 15 درصد جمعیت مردان بالغ و حدود 20 درصد جمعیت نوجوانان یافت می‌­شود. واریکوسل عموماً در دوران بلوغ شکل می­‌گیرد و بیشتر در بیضه سمت چپ به وجود می­ آیند. آناتومی سمت راست و چپ کیسه بیضه یکسان نیست. واریکوسل می ­­تواند در هر دو طرف وجود داشته باشد، اما این مورد نادر است. همچنین واریکوسل بیضه سمت راست، به تنهایی و بدون انتشار در بیضه سمت چپ بسیار نادر است. واریکوسل ممکن است که در تولید اسپرم اختلال ایجاد کند.

زالودرمانی

چرا زالو؟

از زمان مصر باستان، برای درمان ناهنجاری‌های سیستم عصبی، مشکلات دندان­پزشکی، بیماری‌های پوستی و عفونت‌ها از زالو استفاده می‌کردند.درمان واریکوسل با زالو در بسیاری از کلینیک­ها استفاده می‌­شود. برای مثال در بیمارستان سلطنتی منچستر در بریتانیا، در سال 1831 از 50 هزار زالو استفاده می‌­شد. امروزه از زالو درمانی، در جراحی‌های پلاستیک و سایر میکروجراحی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر به این دلیل است که زالوها، پروتئین‌ها و پپتیدهایی( peptide، پروتئین­های آمینو اسید را برای جلوگیری از لخته شدن خون ترشح می­‌کنند. این ترشحات به عنوان ضد انعقاد نیز شناخته می‌شوند. که باعث می‌شود خون به سمت زخم‌ها جاری شده تا به آن‌ها در بهبودی کمک کند. این ویژگی باعث استفاده از زالو درمانی برای واریکوسل، واریس و بسیاری دیگر از بیماری­های مشابه شده است.

مشاهده مقاله تاریخچه زالو درمانی از ناپلئون تا هیتلر

درمان واریکوسل با زالو چه مزایایی دارد؟

واریکوسل بیماری دردناکی است. در صورتی که به موقع درمان نشود، عارضه‌هایی نظیر ناباروری را به دنبال دارد. همچنین جراحی واریکوسل، صرفا برای بیمارانی با شرایط خاص انجام می‌شود. امروز بسیاری از پزشکان درمان واریکوسل با زالو را، برای بسیاری از بیماران تجویز می‌کنند. با این متد دیگر نیازی به تحمل دشواری‌های جراحی و مراقبت‌های بعد از عمل نیست. زالوها با مکیدن خون، مواد ضد انعقاد و ضد التهابی را به بدن تزریق می کنند که می تواند به کاهش التهاب و درد در وریدهای بیضه کمک کند.

مزایای واریکوسل گرید ۳ با زالو

کاهش التهاب و درد و تورم بیضه ها

بهبود جریان خون در بیضه ها

بهبود کیفیت اسپرم

افزایش شانس باروری

جلوگیری از عوارض واریکوسل

چه عواملی سبب بروز واریکوسل می‌­شوند؟

یک طناب اسپرماتیک (spermatic cord) هر بیضه را نگه می‌دارد این طناب‌ها همچنین شامل رگها، شریان‌ها و رشته­‌های عصبی هستند که وظیفه خون­‌رسانی به غدد را بر عهده دارند. در رگ‌های سالم درون کیسه بیضه، دریچه‌های یک­طرفه، خون را از بیضه‌ها به داخل کیسه بیضه منتقل می‌کنند و سپس آن را به قلب باز می‌گردانند.

هیچ فاکتور خطر مشخصی برای ایجاد واریکوسل وجود ندارد و علت دقیق آن مشخص نیست. با این حال متخصصان معتقدند که این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که خون قادر به گردش صحیح از طریق دریچه‌های داخل رگ های بیضوی (که وظیفه خون رسانی به بیضه ها را دارند) نیست. هنگامی که خون نمی‌تواند به درستی در بیضه‌ها جریان یابد، رگ‌های خونی را بزرگتر کرده و به تدریج  واریکوسل تشکیل خواهد شد. همان‌طور که پیشتر گفتیم، مردان در هر سنی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند اما در دوران بلوغ شایع‌­تر است.

درمان واریکوسل با زالو به بهبود جریان خون در مناطقی که گردش خون کاهش یافته یا متوقف شده است، کمک می‌کنند. این خاصیت زالوها می­ تواند برای درمان واریکوسل بدون جراحی و سایر بیماری­های ناشی از عدم وجود گردش خون مناسب، مفید واقع شود.

شناخت علایم واریکوسل

واریکوسل ممکن است هیچ علایمی نداشته باشد. به همین دلیل مراجعات به پزشک و انجام معاینات دوره‌­ای واریکوسل جهت پیشگیری و یا درمان به موقع این بیماری توصیه می­‌شود. با این حال، فرد مبتلا، ممکن است این علائم را تجربه کند:

  • بوجود آمدن توده یا غده در یکی از بیضه‌ها
  • تورم بیضه­­‌ها
  • رگ‌ها به وضوح بزرگ شده یا پیچ خورده، که اغلب به عنوان کیسه‌ای از کِرم ها توصیف می‌شوند
  • درد مکرر در ناحیه بیضه که ممکن است هنگام ایستادن یا ورزش وخیم تر شود

درد ناشی از واریکوسل اغلب با گذشت زمان بدتر می‌شود. این درد می­تواند در حالت درازکشیده به پشت کمتر شود. اما اگر واریکوسل بسیار بزرگ شده باشد، ممکن است در داخل کیسه بیضه قابل مشاهده یا قابل لمس باشد. این وضعیت همچنین می‌تواند باعث شود تا یکی از بیضه ها متورم شود که غالباً در سمت چپ قرار دارد.

تشخیص و شناسایی واریکوسل

پزشک معمولاً بعد از معاینه فیزیکی شرایط را تشخیص می‌دهد. واریکوسل ممکن است هنگام دراز کشیدن، دیده یا احساس نشود. در نتیجه پزشکان باید مراجعین را هم در حالت ایستاده و هم در حالت دراز کشیده معاینه کنند.

احتمال دارد متخصص تشخیص دهد که نیاز به انجام سونوگرافی کیسه بیضه باشد. این به اندازه‌گیری رگ‌های بیضوی کمک می‌کند و به پزشک یک تصویر دقیق همراه با جزئیات، از وضعیت بیمار خواهد داد.به طور قطع یکی از راه های که پزشک برای درمان واریکوسل پیشنهاد می دهد درمان واریکوسل با زالو است که برای آگاهی بیشتر می توانید با کارشناسان دکتر سریتا در ارتباط باشید.

درجه‌بندی بیماری واریکوسل

پس از تشخیص واریکوسل، با یکی از سه درجه بالینی طبقه بندی می‌­شود. این درجه بندی‌ها براساس اندازه توده موجود در بیضه، دارای درجات 1 تا 3 هستند. درجه 1 کوچکترین و درجه 3 بزرگترین نوع واریکوسل است.

اندازه لزوماً بر کلیت درمان تأثیر نمی‌گذارد چرا که ممکن است بیمار، اصلاً نیاز به درمان پیدا نکند. گزینه‌های درمانی بستگی به میزان ناراحتی یا مشکلات ناباروری فرد مبتلا به واریکوسل دارد. دامنه این گزینه­‌ها از مراقبت­های خانگی تا عمل‌­های جراحی، متغیر است.­

به جز جراحی، امروزه از متد درمان واریکوسل گرید 3 با زالو به عنوان یک روش مفید و کم خطر استفاده می‌شود. زالو خون آلوده و فاقد اکسیژن را تخلیه می‌کند یعنی همزمان عمل تصفیه خون و رقیق کردن خون را انجام می‌دهد. بنابراین زالو همزمان عمل تصفیه خون و رقیق کردن خون را با هم انجام می‌دهد بنابراین خون سالم و پاکسازی شده به کنترل عفونت‌ها و عملکرد بهتر سلول‌های دفاعی خون, سیستم ایمنی و افزایش اکسیژناسیون بافت‌ها منجر خواهد شد. در نتیجه درمان واریکوسل با زالو امکان پذیر است به شرط آنکه به درمانگاه‌های طب سنتی مراجعه شود.

روش‌های درمان واریکوسل

واریکوسل می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد بیضه‌­ها در برخی از افراد شود. هرچه روند درمان سریع تر آغاز شود، احتمال بهبود تولید اسپرم بیشتر خواهد شد. در بسیاری از موارد به درمان واریکوسل نیازی به نیست. با این حال، برخی از مبتلایان برای اصلاح شرایط به عمل جراحی نیاز خواهند داشت. به ویژه اگر درد یا ناراحتی را تجربه کنند یا اگر نتایج تجزیه و تحلیل مایع منی، غیرطبیعی باشد. جراحی اغلب می‌تواند ناباروری مردان ناشی از واریکوسل را درمان یا دست کم تا حد زیادی بهبود ببخشد. ترمیم واریکوسل شامل بستن رگ آسیب دیده است که باعث می­ شود جریان خون از طریق سایر رگ‌های خونی طبیعی و بزرگ نشده، به سمت بیضه‌­ها هدایت شود. جراح ممکن است این روش را تحت بی حسی موضعی یا عمومی انجام دهد.

  1. واریکوسلکتومی

واریکوسلکتومی یک عمل جراحی یک روزه است که در بیمارستان انجام می‌شود. یک متخصص ارولوژی به بررسی شکم یا لگن می­‌پردازد و رگ‌های غیر طبیعی را مسدود می‌کند. سپس خون می‌تواند در اطراف وریدهای غیر طبیعی به حالت طبیعی جریان یابد.

  1. آمبولیزاسیون واریکوسل

آمبولیزاسیون واریکوسل روشی کم تهاجمی و یک روزه است. یک سوند کوچک به داخل ورید کشاله ران یا گردن وارد می‌شود. سپس یک سیم پیچ درون سوند و داخل واریکوسل قرار می‌گیرد. این کار مانع از رسیدن خون به رگهای غیر طبیعی می شود.

زالودرمانی

در اینجا چند روش دیگر برای درمان واریکوسل وجود دارد:

جراحی: این روش درمانی رایج ترین روش برای درمان واریکوسل است در این روش رگ های متورم بسته می شوند.

دارو درمانی: در برخی موارد از دارو برای کاهش درد و تورم بیضه ها استفاده می شود.

تغییر در سبک زندگی: تغییر در سبک زندگی مانند ورزش و کاهش وزن می تواند به بهبود علائم واریکوسل کمک کند.

عوارض واریکوسل

  1. عوارض جراحی

دوران پس از عمل جراحی واریکوسل معمولاً کم خطر است.

با این حال، گاهی اوقات عوارضی به دنبال خواهد داشت. یک عارضه احتمالی، ایجاد غیر طبیعی مایعات در اطراف بیضه ها است که به آن هیدروسل گفته می‌شود.

 همچنین این احتمال وجود دارد که واریکوسل در آینده عود کند.

گاهی اوقات، جراحی می‌تواند به یکی از شریان های خون رسان به بیضه آسیب برساند و همچنین ممکن است عفونت بعد از عمل ایجاد شود.

  1. ناباروری مردان

واریکوسل می‌­تواند باعث ناباروری مردان یا کاهش باروری شود.

 زیرا عروق مسدود شده و بزرگ شده در کیسه بیضه سبب رشد دمای آن‌ها و کاهش تولید اسپرم خواهند شد.

که همین امر رشد غیرطبیعی سلول‌ها را به دنبال دارد.

تعداد اندک اسپرم‌­ها و تحرک پایین می‌تواند باعث ناباروری شود.

علت ناباروری مردان چیست؟

ناباروری مردان می‌تواند دو نوع باشد: ترشحی و انسدادی. 

شکل ترشحی نشان دهندۀ شکل شکسته اسپرم در لوله‌های به هم تنیدۀ بیضه‌هاست.

در حالی که در شکل انسدادی، در مسیر رسیدن به مجرای ادرار مانع وجود دارد.

دلایل ناباروری متفاوت است: اختلالات هورمونی، التهاب اندام‌های تولید مثل، پروستات و … از جمله آن‌هاست.

درمان واریکوسل با زالو برای کدام بیماران است؟

درمان واریکوسل با زالو در شکل انسدادی بیماری، کمک قابل توجهی می‌کند. 

مواد موجود در غدد بزاقی زالو، هنگام انسداد باعث رفع عارضه می‌شود و مسیر بسته شده اسپرم را ترمیم می‌کند.

بنابراین زالوها در درمان پروستاتیت و بیماری التهاب غده پروستات که بر توانایی جنسی اثر منفی می‌گذارد که در نهایت منجر به ناباروری می‌شود، به کار می‌روند.

جادوی زالو ها در چیست؟

زالوهایی که در کلنیک‌­های پزشکی استفاده می­‌شوند دارای سه فک با ردیف‌های ریز دندان هستند.

 این زالوها پوست فرد را با دندان‌های خود سوراخ کرده و ماده ضد انعقاد خون را از طریق بزاق خود وارد بدن شخص می‌کنند.

سپس زالوها به استخراج خون به مدت 20 تا 45 دقیقه می­‌پردازند که این معادل با مقدار نسبتاً کمی خون است.

هنگامی که فرایند درمان واریکوسل با استفاده از زالو در حال انجام است،

طیف وسیعی از ترکیبات فعال به داخل خون شخص توسط این زالوها تزریق می­‌شوند.

این مواد شامل موارد زیر است.

  1. بی حس کننده موضعی: در بزاق زالو یک بی حس کننده است که باعث کاهش درد ناشی از فرایند درمان واریکوسل با زالو می شود.
  2. گشادکننده عروق موضعی این امر باعث افزایش جریان خون در منطقه نیش زالو می‌­شود
  3. ماده ضد انعقاد خون(هیرودین): این ماده اطمینان می‌دهد که خون در اثر مکش زالو لخته نخواهد شد
  4. بازدارنده های تجمع پلاکتی مانند کالین:مهارکننده‌های تراکم پلاکت، مانع از چسبیدن پلاکت‌ها به یکدیگر می­‌شوند. درست برعکس روالی که هنگام بهبود زخم صورت می­‌گیرد.

در بزاق زالو، مجموعه ای از مواد شیمیایی سرگیجه آور وجود دارد، از جمله حدود 60 نوع پروتئین متمایز. 

بزاق زالو حاوی ترکیبی از مواد شیمیایی است که پس از انتشار آن به داخل خون، فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

در صورت تمایل به انجام زالو درمانی برای واریکوسل گرید ۳، حتماً به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید.

توجه: زالو درمانی به عنوان یک روش جایگزین برای درمان واریکوسل گرید ۳ در نظر گرفته می شود. 

منبع: Healthline FactyHealth Leech.com Healthline

 

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌های  7-88207836-021 و یا 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد.

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست