درمان کشیدگی و درد عضلانی با طب سنتی

کشیدگی‌ها و دردهای عضلانی از مشکلات شایع در همه جوامع امروزی‌ست که بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند. اگر شما هم مایلید بیشتر در رابطه با درمان کشیدگی و درد عضلانی با طب سنتی بدانید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

رگ به رگ شدن و کشیدگی

رگ به رگ شدن و کشیدگی معمولا آسیب‌های جزئی هستند که اغلب در حین ورزش یا سایر فعالیت‌های بدنی رخ می‌دهند.

رگ به رگ شدن آسیبی است که به رباط وارد می‌شود. رباط بافتی است که استخوان‌ها را در مفاصل به یکدیگر متصل می‌کند. رگ ‌به‌ رگ شدن یا پیچ‌خوردگی اغلب در مچ پا، زانو، آرنج یا مچ دست اتفاق می‌افتد.

کشیدگی، پارگی در بافت عضلانی است. کشیدگی اغلب در ماهیچه‌هایی که از ساق پا، ران، کشالۀ ران و شانه حمایت می‌کنند اتفاق می‌افتد.گاهی اوقات رگ به رگ شدن و کشیدگی می‌تواند شدید باشد و به هفته‌ها توانبخشی نیاز داشته باشد.

درد عضلانی با طب سنتی
رگ به رگ شدن آسیبی است که به رباط وارد می‌شود.

علائم و نشانه‌ها

علائم کشیدگی عبارتند از:

  • سفتی، حساس به لمس، یا درد عضلانی
  • تورم

علائم رگ به رگ شدن عبارتند از:

  • درد در هنگام آسیب‌دیدگی
  • تورم
  • کبودی

مفصل آسیب‌دیده ممکن است ناپایدار باشد یا اگر آسیب جدی باشد یعنی پارگی عضله یا رباط را شامل شود، ممکن است نتوانید از قسمت آسیب‌دیدۀ بدن خود استفاده کنید.

چه‌چیزی باعث این دردهای عضلانی می‌شود؟

رگ به رگ شدن معمولا زمانی رخ می‌دهد که یک نیروی پیچشی به مفصلی که در حال تحمل یک وزن است، وارد شود، که این باعث می‌شود رباط بیش از حد معمول خود کشیده شود. رگ به رگ شدن معمولا با یک حرکت ناگهانی و غیرمنتظره مانند زمین خوردن یا پیچ خوردگی اتفاق می‌افتد.

کشیدگی عضلانی زمانی اتفاق می‌افتد که وزن عضله بیشتر از تحمل عضله باشد. کشیدگی‌ها معمولا در حین فعالیت‌هایی اتفاق می‌افتند که به کشش عضلات و تحمل وزن همزمان نیاز دارند. آسیب‌دیدگی قبلی یا داشتن انعطاف‌پذیری محدود ممکن است به پیچ خوردگی کمک کند.

موارد ذکر شده از عواملی هستند که شما را در معرض خطر رگ به رگ شدن یا کشیدگی عضلات قرار می‌دهد:

  • بدون گرم کردن صحیح، ورزش کردن
  • استفاده از وسایل ورزشی که مناسب شما نیستند
  • شرکت در ورزش‌ها و فعالیت‌هایی که با شرایط شما همخوانی ندارند
  • ورزش کردن زمانی‌که استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما خسته هستند
درد عضلانی با طب سنتی
رگ به رگ شدن معمولا زمانی رخ می‌دهد که یک نیروی پیچشی به مفصلی که در حال تحمل یک وزن است، وارد شود.

دکتر ممکن است چه چیزهایی را برای شما تجویز کند؟

پزشک شما ممکن است از شما عکس اشعۀ ایکس بگیرد. اگر آسیب شما شدید باشد، پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری دیگری مانند ام‌آرآی (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) را نیز برای شما تجویز کند. ممکن است لازم باشد اندام آسیب دید را باند کشی کرده یا در یک گچ نرم قرار دهید.

درد عضلانی با طب سنتی
اگر آسیب شما شدید باشد، پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری دیگری مانند ام‌آرآی (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) را نیز برای شما تجویز کند.

گزینه‌های درمان دردهای عضلانی

پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که ناحیه آسیب دیده را با روش R.I.C.E. درمان کنید: استراحت (REST)، یخ (ICE)، بانداژ یا فشردن (COMPRESSION) و بالا نگه داشتن عضو (ELEVATION). از یخ پیچیده شده در یک پارچه یا حوله استفاده کنید. یخ را مستقیما روی پوست خود قرار ندهید. چند روز بعد از آسیب‌دیدگی و در صورت نیاز از روش R.I.C.E. استفاده کنید.

اگر چه هیچ مدرکی در رابطه با موثر بودن روش R.I.C.E. وجود ندارد، اما برخی پزشکان هنوز بر این باورند که این روش می‌تواند کارساز باشد.

یخ، درد، خونریزی و التهاب را کاهش می‌دهد. همچنین ممکن است مانع از آسیب بیشتر به سایر قسمت‌های مفصل شود. برخی شواهد نشان می‌دهد که استفاده از یخ و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) به بهبودی سریع‌تر شما کمک می‌کند. برای دردهای عضلانی شدیدتر، ناحیۀ آسیب‌دیده را در یک باند کشی بپیچید. ممکن است برای تثبیت جراحات به گچ نیاز داشته باشید.

حدود 7 روز به ناحیۀ آسیب‌دیده استراحت دهید. پزشک شما ممکن است شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد. فیزیوتراپیست تمریناتی را برای کمک به تقویت عضلات، مفاصل و رباط‌ها به شما ارائه می‌دهد.

درمان‌های دارویی دردهای عضلانی

مسکن‌های بدون نسخه و داروهای ضد التهاب معمولا موثر هستند. شما باید از پزشک خود در مورد دوز مناسب این داروها برای خود سوال کنید. بیش از 2 هفته از مسکن‌های بدون نسخه استفاده نکنید. همچنین، از مسکن‌ها به منظور ساکت کردن درد و استفاده از ناحیۀ آسیب‌دیده استفاده نکنید.

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی درد، التهاب و تورم را کاهش می‌دهند. این داروها ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند، بنابراین اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) یا کلوپیدوگرل (پلاویکس) استفاده می‌کنید، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی را مصرف نکنید. تعدادی از این داروها در ادامه آورده شده است:

  • آسپرین: به کودکان زیر 18 سال آسپرین ندهید. زیرا خطر ابتلا به سندرم ری (نوعی سندرم کشنده) را در آن‌ها افزایش می‌دهد.
  • ناپروکسن (Aleve)
  • ایبوپروفن (Advil, Motrin)

کرم‌ها و پمادهای تسکین‌دهندۀ درد: مطالعات نشان می دهد که استفاده از ژل دیکلوفناک دی اتیلامین (DDEA) 2.3 درصد، دو بار در روز به تسکین درد، بهبود عملکرد و سرعت بخشیدن به بهبودی کمک می‌کند.

استامینوفن (تایلنول): استامینوفن را بیش از دوز توصیه شدۀ آن مصرف نکنید. دوزهای بالا می‌تواند به آسیب کبدی منجر شود.

درد عضلانی با طب سنتی
داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی درد، التهاب و تورم را کاهش می‌دهند.

درمان‌های مکمل و سنتی

برخی از مواد مغذی و داروهای گیاهی ممکن است در بهبود بافت آسیب‌دیده، کاهش تورم و تسکین درد به بدن کمک کنند.

تغذیه و مکمل‌ها

  • ویتامین C و بتاکاروتن: بدن از ویتامین C و بتاکاروتن برای ایجاد بافت پیوندی استفاده می‌کند. این ترکیبات همچنین ممکن است درد را نیز کاهش دهند. مکمل‌های ویتامین C ممکن است با سایر داروها از جمله داروهای شیمی درمانی، استروژن، وارفارین (کومادین) و غیره تداخل داشته باشند.
  • بروملین: این آنزیم که از آناناس به دست می‌آید، التهاب و تورم را کاهش می‌دهد. افرادی که به آناناس حساسیت دارند باید به منظور جلوگیری از واکنش آلرژیک، از مصرف بروملین خودداری کنند. افراد مبتلا به زخم معده باید از مصرف بروملین اجتناب کنند. بروملین اگر همراه با آنتی‌بیوتیک مصرف شود، سطح آنتی‌بیوتیک را در بدن افزایش می‌دهد که این می‌تواند خطرناک باشد.
  • روی (Zinc): به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند. روی ممکن است با تعدادی از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروی شیمی درمانی سیس پلاتین (cisplatin) تداخل داشته باشد.
  • گلوکوزامین و کندروئیتین: این داروها مکمل‌های محبوبی برای درمان آرتروز هستند که به بازسازی بافت پیوندی کمک می‌کنند. به عقیدۀ برخی از متحققان این داروها ممکن است به بهبود سریع‌تر زخم‌ها نیز کمک کنند. آن‌ها اغلب به شکل مکمل تهیه می‌شوند. گلوکزامین و کندروئیتین خطر خونریزی را به ویژه در افرادی که از داروهای رقیق‌کنندۀ خون مانند وارفارین (کومادین) یا کلوپیدوگرل (پلاویکس) استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهند. گلوکزامین ممکن است با داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان تداخل داشته باشد. قبل از مصرف گلوکزامین و کندروئیتین با پزشک خود مشورت کنید.

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی به تقویت سیستم‌های بدن کمک می‌کنند. قبل از استفاده از داروهای گیاهی نیز مانند هر درمان دیگری، با پزشک خود مشورت کنید. شما می‌توانید از گیاهان دارویی به شکل عصارۀ خشک (کپسول، پودر یا چای)، گلیسریت (عصارۀ گلیسیرین) استفاده کنید. در غیر اینصورت می‌توانید با 1 قاشق چایخوری از آن‌ها چای درست کنید.

شما باید به ازای هر فنجان آب داغ، 5 گرم گیاه دارویی بریزید. سپس بگذارید چای گیاهی شما دم بکشد. اگر گیاه شما برگ یا گل بود 5 تا 10 دقیقه و اگر ریشه بود 10 تا 20 دقیقه زمان لازم است. 2 تا 4 فنجان در روز بنوشید. شما می‌توانید تنتور گیاهان دارویی را نیز به تنهایی یا ترکیبی استفاده کنید.

  • زردچوبه: برای درد و التهاب مفید است. زردچوبه می‌توانید تاثیر بروملین را بیشتر کند و در نتیجه گاهی اوقات با بروملین ترکیب می‌شود. زردچوبه ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد، بنابراین افرادی که از داروهای ضد انعقاد (رقیق‌کننده‌های خون)، مانند وارفارین (کومادین)، کلوپیدوگرل (پلاویکس) یا آسپرین استفاده می‌کنند، نباید بدون مشورت با پزشک خود زردچوبه مصرف کنند. اگر سنگ کیسه صفرا یا مشکلات کیسه صفرا دارید، زردچوبه مصرف نکنید.
  • بید سفید: برای تسکین درد مفید است. بید مشابه آسپرین عمل می‌کند. اگر از آسپرین یا داروهای رقیق‌کنندۀ خون نیز استفاده می‌کنید، بید سفید مصرف نکنید. اگر به آسپرین یا سالیسیلات‌ها حساسیت دارید از محصولات پوست درخت بید استفاده نکنید. بید نباید به کودکان زیر 18 سال داده شود. اگر مشکلات کلیوی دارید، قبل از مصرف بید سفید با پزشک خود مشورت کنید.
  • ماده موثر موجود در شاه بلوط هندی که به صورت موضعی (روی پوست) استفاده می‌شود، ممکن است حساسیت و تورم را کاهش دهد. هر 2 تا 3 ساعت یک ژل حاوی اسسین 2 درصد را روی ناحیۀ آسیب دیده بمالید.
  • درد عضلانی با طب سنتی
    گیاهان دارویی به تقویت سیستم‌های بدن کمک می‌کنند.

هومیوپاتی

مطالعات اندکی اثربخشی داروهای هومیوپاتی خاص را بررسی کرده‌اند. با این حال، هومیوپات‌های حرفه‌ای ممکن است بر اساس دانش و تجربۀ بالینی خود، یک یا چند مورد از درمان‌های زیر را برای درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی‌های عضلانی توصیه کنند. هومیوپات‌ها قبل از تجویز دارو ساختار فرد را در نظر می‌گیرند که آرایش فیزیکی، عاطفی و فکری شما را شامل می‌شود. یک هومیوپات با تجربه تمام این عوامل را هنگام تعیین مناسب‌ترین روش درمانی برای یک فرد خاص ارزیابی می‌کند.

  • آرنیکا یا گل همیشه بهار کوهی (استفاده موضعی): این گیاه دارویی به طور کلی به عنوان اولین روش درمان هومیوپاتی برای آسیب‌های حاد در نظر گرفته می‌شود. این گیاه علاوه بر یک درمان داخلی مناسب، به صورت موضعی نیز استفاده می‌شود. با این حال، اگر پوست در ناحیۀ آسیب‌دیده بریدگی‌های باز دارد، نباید از آرنیکا استفاده کنید.
  • آرنیکا یا گل همیشه بهار کوهی (درمان داخلی). برای صدمات همراه با تورم، کبودی و التهاب مفید است. پس از کاهش تورم، باید به سراغ روش درمانی دیگری بروید.
  • بریونیا یا گیاه کدوی دشتی: این گیاه برای آسیب‌های متورم که با حرکت بدتر می‌شوند مفید است. این درمان مخصوصا برای صدمات قفسه سینه، شانه و همسترینگ مفید است. اغلب در صورت ناموفق‌بودن آرنیکا یا سماق سمی استفاده می‌شود.
  • لِدوم یا چای مرداب: این گیاه برای مچ پاهای رگ به رگ شده که با کمپرس‌های سرد (مانند یخ) بهبود می‌یابند اما باعث سردی یا بی‌حسی می‌شوند و با کمپرس‌های گرم بدتر می‌شوند، مفید است.
  • سماق سمی: این گیاه دارویی پس از بهبود علائم اولیۀ آسیب (مانند استفاده از آرنیکا) استفاده می‌شود و درد اولین حرکات را که با ادامه تحرک فروکش می‌کند کاهش می‌دهد. ناحیۀ آسیب‌دیده بعد از استفاده احساس گرما می‌کند. این درمان به ویژه برای جراحات ناشی از بلند کردن وزنه یا فشار بیش از حد مناسب است.
  • سُداب: این گیاه دارویی برای تاندونیت، پارگی رباط‌ها و سایر آسیب‌هایی که در لمس گرم هستند، مفید است. سداب به عنوان درمانی برای آسیب‌های ناشی از فعالیت بیش‌از‌حد، مانند آسیب‌دیدگیِ آرنج تنیس‌بازان و زانوی دوندگان بسیار مفید است. در این آسیب‌دیدگی‌ها علائم با اولین حرکات بدتر می‌شوند، اما ادامه تحرک نیز باعث تسکین درد نمی‌شود.
  • ترامیل: یک ترکیب اختصاصی برای مدیریت صدمات خفیف تا متوسط است. یک مطالعه نشان داد که پماد گیاهیِ ترامیل به اندازۀ داروهای معمولی برای کاهش درد و التهاب ناشی از صدمات مانند رگ به رگ شدن، کشیدگی و کوفتگی موثر است.

طب سوزنی

به نظر می‌رسد طب سوزنی می‌تواند برای درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلانی مفید واقع شود. یک مطالعه روی 20 نفر نشان داد که طب سوزنی باعث بهبود احساس درد می‌شود. متخصصان طب سوزنی اغلب از تکنیک موکسا‌باسشن (moxibustion) استفاده می‌کنند.

موکساباسشن تکنیکی است که در آن گیاه موکسا بر روی نقاط خاص طب سوزنی سوزانده می‌شود. این تکنیک را در ترکیب با طب سوزنی به منظور تقویت یا تعمیق درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی استفاده می‌کنند.

درد عضلانی با طب سنتی
طب سوزنی می‌تواند برای درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلانی مفید واقع شود.

مراقبت‌های کایروپراکتیک

بسیاری از افراد برای آسیب‌های ناشی از رگ به رگ شدن و کشیدگی به متخصصان کایروپراکتیک‌ مراجعه می‌کنند. کایروپراکتیک‌ها برای درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی علاوه بر دستکاری مفاصل، از درمان‌های دیگری مانند استفاده از یخ، گرما، اولتراسوند یا تحریک الکتریکی عضلات استفاده می‌کنند. کایروپراکتیک‌ها همچنین از تمرینات کششی و تقویتی برای کمک به بهبودی توصیه می‌کنند. یک مطالعه نشان داده است که یک برنامۀ تمرینی تعادلی خطر پیچ خوردگی مچ پا را در بین بازیکنان فوتبال و بسکتبال دبیرستانی کاهش می‌دهد.

در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به پیچ خوردگی مچ پا، محققان دستکاری مفصل توسط متخصص کایروپراکتیک را با یک داروی ضد التهاب مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند که دستکاری مفاصل و همچنین داروهای ضد التهابی در بهبود درد و انعطاف‌پذیری موثر هستند و در بهبود دامنه حرکتی تاثیر بیشتری در مقایسه با دارو دارند.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی ممکن است به افزایش گردش خون و تسکین اسپاسم در عضلات اطراف ناحیۀ آسیب‌دیده کمک کند.

درد عضلانی با طب سنتی
ماساژ درمانی ممکن است به افزایش گردش خون و تسکین اسپاسم در عضلات اطراف ناحیۀ آسیب‌دیده کمک کند.

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا با حضور پزشکان و متخصصان حرفه‌ای در زمینه طب سنتی، خدمات درمانی برای انواع بیماری‎‌ها و همچنین خدمات دیگری چون طب سوزنی و ماساژ درمانی مخصوص کاهش دردهای عضلانی را به مراجعین محترم ارائه می‌دهد.

منبع: stlukes-stl.com ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست