روش‌های درمان کمر درد در طب سنتی

شما هم جزو افرادی هستید که کمر درد خانه نشین‌تان کرده است؟ روش‌های درمان کمر درد در طب سنتی به شما کمک می‌کنند تا برای این قبیل دردها تسکین مناسبی پیدا کنید.

شاید ماه‌ها یا حتی سال‌ها باشد که از کمر درد رنج می‌برید و هنوز پزشکی پیدا نکردید که متوجه علت درد شما شود؟ شما تنها نیستید. طبق آمار موسسه ملی سلامت آمریکا، کمر درد بیشترین دلیل ناتوانی مرتبط با کار در کشور امریکا است و در سال بالغ بر 50 میلیارد دلار برای درمان این بیماری هزینه می‌شود.تنها در کشور امریکا، 80% مردم گاهی اوقات در زندگی کمردرد را تجربه می‌کنند. با این وجود، در بیشتر اوقات کمر درد، علت روشن و مشخصی ندارد.

پزشکان معتقدند اینکه ما برای درمان کمر درد هم تکنیک‌های طب سنتی و هم طب مدرن را داریم، پیدا کردن نسخه درمانگر مناسب را کمی پیچیده کرده است. با این تنوع زیاد از افرادی که علت کمردردشان به درستی تشخیص داده نشده است، نمی‎توان درمان مناسب را به موقع پیدا کرد.

پاسخ‌های مبهم پزشکی مدرن برای درمان قطعی کمر درد، باعث سوق پیدا کردن گروه زیادی از مبتلایان به کمردرد به سوی درمان‌های طب سنتی می‌شود. از ماساژ و طب سوزنی گرفته تا درمان‌های مبتنی بر مدیتیش و برنامه‌های تمرینی مثل یوگا و تای چی.

برای مثال مطالعات نشان می‌دهد که 20 درصد از مراجعین با مشکل کمردرد به ماساژ درمانی و 14 درصد به طب سوزنی روی آورده‌اند.

درمان کمردرد در طب سنتی
گرایش افراد با مشکل کمردرد به ماساژ درمانی و طب سوزنی افزایش چشم‌گیری داشته است.

آیا درمان کمردرد با طب سنتی  واقعا جواب می‌دهد؟

این موضوع هنوز در دانشکده‌های علوم پزشکی کشورهای مختلف جهان در حال تحقیق و بررسی است. مطالعات اخیر، ماساژ، طب سوزنی و درمان‌های دستی ستون فقرات را به عنوان درمانی برای کاهش کمر درد مد نظر قرار داده‌اند. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، بیانگر اثر بخشی بیشتر ماساژ درمانی روی ستون فقرات و تاثیر کمتر، طب سوزنی در این زمینه است.

این مطالعات، بیانگر تأثیر درمان‌های مبتنی بر طب سنتی در کاهش نشانه‌ها و افزایش عملکرد افرادی است که به  صورت مداوم کمر درد داشته‌اند. البته درست مثل درمان‌هایی چون فیزیوتراپی و استفاده از داروهای شیمیایی در طب مدرن، درمان‌های دستی ستون فقرات نیز قادر به معجزه‌گری‌های یک شبه نیستند.

در مطالعات گذشته میزان اثرگذاری طب سوزنی نامشخص باقی مانده بود، اما مطالعات جدیدی که بر روی جامعه آماری بزرگ‌تری در گروه سلامت آمریکا انجام شده به تعدادی از این سوالات پاسخ می دهد. در این مطالعات که بیشتر از 4 سال به طول کشیده است، بیشتر از 700 نفر از مبتلایان به کمر درد حضور داشتند و در مقایسه‌ی بین درمان با طب سوزنی و مراقبت‌های مرسوم در طب مدرن قرار گرفتند.

قوی کردن عضلات کمر

به گفته دکتر ورت مانی مدیر مرکز درمانی – ورزشی ستون فقرات سان‌دیگو، قابل پیش‌بینی‌ترین راه حل مشکل کمردرد، بر اساس قواعد علمی، افزایش استقامت است. شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد در هنگام مواجهه با کمر درد مزمن، ماهیچه‌های اطراف ستون فقرات اهمیت بالایی پیدا می‌کنند و منطقی‎‌ترین راه درمانی، انتخاب یک برنامه درمانی تقویتیِ تهاجمی است .

به صورت ایده‌آل بهتر است که این قبیل برنامه‌های درمانی به صورت مرحله به مرحله و گام به گام انجام شوند تا پیشرفت روش درمان درد کمر در طب سنتی قابل اندازه‌گیری و آزمون و خطا باشد.

این دکتر متخصص طب مکمل اضافه می‌کند با توجه به اینکه انجام تمرین‌های ورزشی بدون استفاده از وزنه و تنها با تکیه بر وزن بدن، تقریبا مسیر ثابتی را دنبال می‌کنند، این قبیل تمرین‌ها تأثیر بیشتری در بهبود دردهای کمر به همراه دارند.

توماس هاید متخصص کایروپرکتیک از فلوریدا بر اهمیت ثبات در هر برنامه تمرینی که در جهت تقویت عضلات کمر و تسکین دردهای مزمن طراحی شده، تاکید می‌کند.

برای مثال این متخصص طب مکمل می‌گوید من دوست دارم از توپ تناسب اندام استفاده کنم. در مراحل اولیه، فرد ممکن است کاری به غیر از نشستن ساده را انجام ندهد، همین کار ساده کمک می‌کند تا بیمار یاد بگیرد چطور به طور صحیح تعادلش را به‌گونه‌ای حفظ کند که وزن بدن به درستی روی مفصل‌ها پخش شود و بعضی قسمت‌ها تحت فشار بیشتری قرار نگیرند.

بعد از این مرحله تازه جمع کردن پاها و انجام سایر حرکات را روی توپ امتحان می‌کنیم. برای انجام تمرینات استقامتی بر روی توپ، از وزنه استفاده می‌شود. پس از انجام این حرکات اصلاحی، در یک دوره زمانی مشخص، تعادل بیمار بهتر می‎شود، دردش تسکین پیدا می‌کند و با پرداخت هزینه‌های درمان نسبتا پایینی، به نتایج مطلوبی می‌رسد.

مطالعه روی تاثیر انواع  دیگر تمرینات مثل یوگا، پیلاتس  و تای چی بر درمان کمردرد به تازگی آغاز شده است و هنوز نتایج قطعی این تحقیقات منتشر نشده است.

درمان کمردرد در طب سنتی
تاثیر انجام حرکات ورزشی بر تسکین کمردرد مزمن با روش‌های قابل اندازه‌گیری انجام می‌شود.

ریشه‌های ذهنی دردهای مزمن کمر درد

کمردرد مزمن شاید الزاما ناشی از اختلالات روان‌تنی نباشد اما در مورد بعضی افراد ممکن است علت درد به مسائل ذهنی برگردد. به گفته اندره بلاک دکترای روانپزشکی بالینی و استادیار دانشگاه تگزاس تعدادی از رویکردهای معطوف به اصلاح ذهن-بدن برای درمان کمردرد، موفقیت‌ها قابل توجهی به دست آورده‌اند.

رویکردهای اساسی که به آنها استراتژی‌های خود تنظیمی گفته می‌شود شامل هیپنوتیزم، بیوفیدبک و تمرینات ریلکسیشن هستند. این تمرینات طراحی شده‌اند تا تقویت ماهیچه‌ها، کنترل درد، ورزیدگی عضلات و بهبود موقعیت بیمار را به دنبال داشته باشند.

این پزشک متخصص می گوید اغلب او برای کمک به کنترل درد بیمار از تصویرسازی ذهنی استفاده می‌کند. من امروز بیمارم را دیدم و ما در حین قدم زدن در مورد دردی که  در ستون فقرات داشت صحبت کردیم. سعی کردم تصویر مملوس و قابل فهمی از درد ارائه کنم. در واقع به بیمار  کمک شد بر مبنای تجربه‌ی زیسته‎ی خود،  مشکل را بفهمد و برای تسکین درد گام‌هایی بردارد.

او اضافه می کند: گاهی اوقات مسأله، خلاص شدن از درد نیست بلکه تسکین درد با سایر رویکردهای درمانی مدنظر است. رویکردهای درمانی که در دسته مداخلات رفتاری-شناختی قرار می‌گیرند. در این شرایط، تلاش می‌شود تا به بیمار کمک شود تا از نظر ذهنی، تحمل خود را در مواجهه با دردهای مزمن بالاتر ببرد. بنابراین بیمار بهتر می‌تواند با این موضوع کنار بیاید. این متخصص روانشناسی معتقد است که تسکین درد تنها در مصرف دارو طبیعی یا شیمیایی و حتی انجام حرکات اصلاحی خلاصه نمی‌شود و نیازمند آمادگی‌های ذهنی و شناختی نیز هست.

درمان کمردرد در طب سنتی
گاهی اوقات مسأله، خلاص شدن از درد نیست بلکه تسکین درد با سایر رویکردهای درمانی مدنظر است.

درمان کمر درد، طب سنتی یا مدرن؟

پزشکان طب سنتی می‌گویند درمان کمر درد با طب سنتی انتخابی شخصی است. آنها معتقدند هچ یک از رویکردهای سنتی یا مردن به خودی خود برای کمر درد، خطرناک محسوب نمی‌شود. بنابراین این مسئله واقعا بستگی به کارکرد، هر رویکرد درمانی برای شخص بیمار دارد. اما بهرحال روشن است که درمان واحدی که برای همه افراد اثرگذاری برابر داشته باشد، وجود ندارد. بیماران با مشکلات دردهای عضلانی و کمردرد می توانند از کلینیک طب سنتی دکتر سریتا نوبت رزرو کرده و از دانش و تخصص پزشکان این مرکز جهت بهبود کمردرد و دردهای عضلانی استفاده کنند.

منبع: webmd.com

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست