شاخص

درمان کیست تخمدان با طب سنتی – راهکارهای شفابخش طب سنتی برای کیست تخمدان

تخمدان یکی از مهم‌ترین اعضای بدن بانوان است. این عضو که در داخل بدن بانوان قرار دارد، نقش مهمی در فرآیند تولید مثل دارد. اما این عضو بدن همیشه به‌طور سالم کار نمی‌کند. فرآیند کارکرد تخمدان طوری است که مستعد نوع خاصی از بیماری است. این بیماری به نام کیست معروف است. کیست تخمدان به دو روش قابل درمان است. نوع اول این درمان استفاده از روش‌های مدرن، داروها و جراحی است. روش دوم کیست تخمدان با طب سنتی است.

طب سنتی هزاران سال است که در میان بشر رواج داشته است. اجداد ما به وسیله آن توانسته‌اند انواع بیماری‌های خود را در نبود پزشکی مدرن، درمان کنند. طب سنتی حتی در ایران نیز جایگاه ویژه دارد. بسیاری از پزشکان ایران با طب ایرانی اقدام به درمان بیماران می‌کردند. این روش امروزه نیز کاربرد فراوانی بین اقشار مختلف مردم دارد. این نوع درمان حتی به عنوان یک رشته علمی پذیرفته شده است. بسیاری از پزشکان علاقمند به این نوع طب، اقدام به گرفتن تخصص در این نوع درمان می‌کنند.

در این مطلب ما قصد داریم که در ابتدا به بررسی بیماری کیست تخمدان بپردازیم. سپس نکاتی کلیدی در زمینه درمان کیست تخمدان با طب سنتی در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما نیز یکی از بانوانی هستید که از این مشکل رنج می‌برید، این مطلب را از دست ندهید. استفاده از طب سنتی می‌تواند یک راه خوب برای درمان این بیماری باشد.

تخمدان چیست؟

Cysts (14)

پیش از این که به درمان کیست تخمدان با طب سنتی بپردازیم، حجامت باید کارکرد تخمدان را مورد بررسی قرار دهیم. تخمدان‌ها دو غده تقریبا بیضی شکل هستند. این غده‌ها در سمت چپ و راست رحم زنان قرار دارند. در واقع جایگاه اصلی آن‌ها داخل لگن خانم‌ها است.

اندازه هر کدام از این عضوها تقریبا 3 سانتی متر است. لیگام‌ها وظیفه ثابت نگه داشتن این عضوها را در سر جای خود به عهده دارند. تخمدان‌ها به رحم نیز متصل هستند. آن‌ها به وسیله لوله‌هایی موسوم به فالوپ با رحم در اتصال هستند.

تخمدان یکی از اعضای مهم بدن خانم‌ها است. علت این است که تخمدان وظایف بسیار کلیدی در تولید مثل دارد. وظایف تخمدان‌ها را به چند بخش تقسیم می‌کنند. حفاظت از تخمک‌ها اولین وظیفه تخمدان‌ها است. این عضو تخمک‌ها را در فواصل معینی به داخل رحم می‌ریزد. این عمل توسط بافتی به نام فولیکول انجام می‌شود. تخمک‌های آزاد شده نقش مهمی در باروری احتمالی دارند. اگر تخمدان‌ها، تخمک‌ها را آزاد نکنند، باروری اتفاق نخواهد افتاد.

تخمدان‌های زنان همچنین روی هورمون‌ها زنانه نیز اثر دارند. در واقع یکی از مهم‌ترین وظایف تخمدان‌ها تولید هورمون‌های زنانه است. این هورمون‌ها را معمولا به نام‌های پروژسترون و استروژن می‌شناسیم اما هورمون‌های دیگری نیز وجود دارد. با اختلال در کار تخمک، این هورمون‌های نیز وظایف خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهند.

کیست تخمدان چیست؟

حال باید پیش از صحبت در مورد کیست تخمدان با طب سنتی درمورد این بیماری نیز صحبت کنیم. کیست یک بافت اضافی است که روی تخمدان رشد می‌کند. این بافت شبیه به یک کیسه است که داخل آن مایعاتی وجود دارد. این کیسه‌ها معمولا باعث ترشح موادی در لوله‌های رحم می‌شوند. ماساژ درمانی در صورتی که به درمان این کیست رسیدگی نشود، عارضه تنبلی تخمدان به وجود می‌آید. اگر پس از عارضه تنبلی تخمدان نیز به این بیماری رسیدگی نشود، شخص توانایی باروری خود را از دست می‌دهد.

کیست تخمدان یک بیماری شایع محسوب می‌شود. در زمان بارداری ممکن است چنین مشکلی رخ بدهد که درمان آن آسان است. برخی کارشناسان معتقد هستند که اختلالات هورمونی ارثی، مصرف چربی‌های دارای ترانس بالا و روغن‌های صنعتی، استفاده فراوان از مواد غذایی فست فودی، سرخ‌کردنی و کشیدن سیگار و چاقی می‌توانند در ایجاد کیست تخمدان موثر باشد. همچنین عوامل دیگری نیز در ایجاد این کیست دخیل هستند. مصرف زیاد آب یخ و استحمام در زمان قاعدگی و یا در معرض سرما بودن سه مورد از این علل هستند.

انواع کیست تخمدان

گفتیم که کیست‌ها انواع مختلفی دارند. کیست تخمدان ممکن است شامل یکی از موارد زیر شود:

  • کیست فولیکول
  • کیست شکلاتی
  • کیست خونی
  • سندروم تنبلی تخمدان
  • کیست درمویید Cysts

 شایع‌ترین نوع کیست، کیست‌های مربوط به فولیکل‌های داخل رحم هستند. این نوع کیست زمانی رخ می‌دهد که فولیکل نمی‌تواند تخمک را آزاد کند و به همین دلیل بزرگ می‌شود. بزرگ شدن فولیکل باعث ایجاد کیست می‌شود. گاهی این بزرگ شدن فولیکول به علت ترشح فراوان پروژسترون است. این نوع کیست با روش‌های درمان کیست تخمدان با طب سنتی به خوبی برطرف می‌شود.

نوع دیگری از کیست وجود دارد که به آن کیست آندومتریا یا کیست شکلاتی گفته می‌شود. در این نوع کیست مایعی قهوه‌ای رنگ در داخل کیست به وجود می‌آید. این نوع کیست بیشتر حاصل بزرگ شدن جداره رحم است. این عارضه گاهی منجر به فیبروم رحم نیز می‌شود.

کیست دیگری به نام کیست خونی تخمدان نیز وجود دارد. پاره شدن این نوع کیست موجب خونریزی در تخمدان می‌شود. به همین دلیل به این کیست، کیست خونی می‌گویند. این نوع کیست از کیست‌های کم‌خطر است. مصرف دارو یا استفاده از روش‌های پیشگیرانه درمان سنتی می‌تواند در رفع این نوع کیست مفید باشد.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز یکی از شایع‌ترین نوع‌های کیست است. این عارضه با نام تنبلی تخمدان نیز شناخته می‌شود. این نوع سندروم بیشتر به دلایل ارثی به وجود می‌آید. فولیکل‌ها در این نوع بیماری از آزاد کردن تخمک ناتوان هستند.

کیست درموئید نیز یکی دیگر از انواع کیست است. این نوع کیست بیشتر در بانوان زیر 30 سال رخ می‌دهد. این نوع کیست بیشتر منشا ارثی دارد. کیست درموئید یکی از کم‌خطرترین انواع کیست است. درمان این کیست توسط روش‌های درمان کیست تخمدان با طب سنتی بسیار راحت است.

علائم کیست تخمدان

کیست تخمدان علائم متعددی دارد. بسیاری از این عوامل طبق خواص ژنتیکی اشخاص تغییر می‌کنند. موارد زیر از جمله مواردی هستند که علائم کیست تخمدان محسوب می‌شوند.

  • احساس درد در قفسه سینه
  • افزایش وزن
  • احساس سنگین شدن شکم
  • اختلال در قاعدگی
  • درد در ناحیه ران
  • فوریت در ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • حالت تهوع
  • احساس درد حین نزدیکی

طب سنتی

همانطور که گفتیم طب سنتی می‌تواند یکی از بهترین روش‌های درمان باشد. طب سنتی به معنای استفاده از روش‌های مختلف طبیعی برای درمان است. به عنوان مثال استفاده از گیاهان، غذاهای خاص، دمنوش‌ها و انجام درمان بدون استفاده از دارو و جراحی، گونه‌های مختلف طب سنتی هستند.

طب سنتی در کشورهای مختلف کاربرد دارد. چین و هندوستان دو کشوری هستند که در طب سنتی بسیار پیشرفته هستند. در ایران نیز از هزاران سال پیش این نوع طب وجود داشته و پزشکان زیادی به درمان انواع بیماری‌ها پرداخته اند. گیاهان دارویی و روش‌هایی که طب سنتی در درمان بیماری‌ها به کار می‌برد بسیار متنوع است. در ادامه روش‌هایی که با مصرف آن می‌توان کیست تخمدان را طب سنتی درمان کرد، بررسی خواهیم کرد.

درمان کیست تخمدان با طب سنتی

Cysts (8)

طب سنتی می‌تواند به درمان کیست تخمدان کمک کند. از آن جایی که تخمدان یک عضو داخلی است، درمان آن بسیار مشکل است. استفاده از داروهای شیمیایی می‌تواند برای درمان این بیماری بسیار مفید باشد اما خطرات خاص خود را نیز دارد. به عنوان مثال درمان کیست با روش‌های درمانی می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. همچنین داروهای مصرفی می‌تواند مشکلات مربوط به خود را داشته باشد. بسیاری از عارضه‌ها مانند ریزش مو از اثرات درمان بیماری‌ها با دارو هستند.

از آن جایی که طب سنتی به استفاده از مواد طبیعی تاکید دارد، خطرات استفاده از آن بسیار کم است. بدن انسان با مواد طبیعی بسیار سازگارتر از مواد شیمیایی مصنوعی است. خواص خوراکی‌هایی که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شگفت انگیز است.

در درمان کیست تخمدان با طب سنتی می‌توان به راحتی مشکلات مربوط به تخمدان را حل کرد. همچنین یکی از نکات مفید استفاده از طب سنتی این است که می‌تواند از ایجاد چنین کیست‌هایی پیشگیری کرد. در ادامه نگاهی به برخی از مواد و خوراکی‌هایی می‌اندازیم که تاثیر مثبتی روی جلوگیری از ایجاد کیست و از بین رفتن آن دارند.

  • استفاده از رازیانه

رازیانه یکی گیاهان موجود در طبیعت است که در ایران به وفور یافت می‌شود. این گیاه هم به شکل دمنوش در بازار دیده می‌شود و هم به شکل گیاه خشک شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از رازیانه برای درمان کیست تخمدان با طب نیز می‌توان استفاده کرد. استفاده از رازیانه علاوه بر جلوگیری و بهبود کیست‌های تخمدان، برای سلامت سایر بافت‌های تناسلی بانوان نیز مفید است. بهتر است که این ماده را همراه با مقدار کمی عسل مصرف کنید.

استفاده از رازیانه به شکل دمنوش یکی از موثرترین راه‌ها برای درمان این عارضه است. البته نباید در مصرف این ماده زیاده‌روی کرد. رازیانه هورمون‌های زنان را به کار می‌اندازد. به همین دلیل مصرف فراوان باعث افزایش سطح چربی بدن و چاقی می‌شود.

  • استفاده از اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از گیاهانی است که در درمان سنتی تخمدان مفید است. این گیاه بنفش دارای سرشاخه‌های گلدار است. از این سرشاخه‌ها در تولید عرق اسطوخودوس استفاده می‌شود. مصرف عرق اسطوخودوس به اندازه یک لیوان نیز می‌تواند یکی از روش‌های پیشگیری از درمان کیست تخمدان با طب سنتی باشد. همچین استفاده از دمنوش‌های گیاهی این ماده نیز بسیار مفید است.

  • بالا بردن سطح دمای بدن

    Cysts (1)

از آن جایی که یکی از مهم‌ترین عوامل کیست تخمدان، سردی بدن است، استفاده از آب گرم می‌تواند برای درمان این بیماری مفید باشد. کیسه‌های آب گرم را می‌توان روی شکم قرار دارد تا سطح گرمای بدن بالاتر برود. گذاشتن آجر گرم روی شکم نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد. دقت کنید که حین استفاده از آجر به بدن خود آسیب نزنید. وزن آجر باید سبک باشد.

  • استفاده از بابونه

بابونه یکی دیگر از موادی است که در درمان کیست تخمدان با طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است که این گیاه را به شکل دمنوش مصرف کنید. استفاده از عسل به همراه بابونه نیز هم به خوش طعمی آن کمک می‌کند و هم اثر گذاری آن را بالاتر می‌برد.

  • استفاده از گیاهان چینی

همانطور که گفتیم طب سنتی چینی یکی از پیشروترین روش‌های طب سنتی است. علت این امر تاریخ کهن چین و استفاده هزاران ساله از طب سنتی است. در چین گیاهان خاصی رشد می‌کند که می‌تواند برای کیست تخمدان مورد استفاده قرار بگیرد. تومریک و فلفل کاین دو مورد از این گیاهان درمانی چینی هستند. مواد دیگری نیز در طب سنتی چینی استفاده شده‌اند که در ایران نیز یافت می‌شود.

هل یکی از این مواد است. همچنین زعفران نیز توانایی بالایی در خواباندن کیست‌های تخمدان دارند. زنجبیل نیز می‌تواند آثار معجزه‌آسایی در درمان کیست تخمدان داشته باشد. این ماده هم به شکل آب رنجبیل و هم به شکل خوردنی می‌تواند مورد مصرف قرار بگیرد.

  • کاهش مصرف قند

یکی از موادی که تشدید کننده کیست تخمدان است، مواد قندی است. هر چقدر مصرف قند و شکر را کاهش بدهید، وضعیت کیست بهبود می‌یابد. همچنین مصرف موادی که قند را پایین می‌آورند نیز می‌تواند مفید باشد. پیاز، سیر و شنبلیله سه نمونه از این گیاهان هستند. از مصرف مواد زیر پرهیز کنید:

  • بستنی
  • مربا
  • شکلات شیرین
  • پنیر

سخن پایانی

Cysts (2)

در این مطلب علاوه بر بررسی انواع کیست تخمدان، نگاهی به درمان کیست تخمدان با طب سنتی پرداختیم. طب سنتی یکی از موثرترین روش‌های ممکن برای درمان کیست تخمدان است. استفاده از این روش سنتی کم‌هزینه و بدون عوارض است و می‌توانید به راحتی انواع کیست‌ها را به وسیله آن درمان کنید. همچنین این نوع طب خاصیت پیشگیرانه نیز دارد. در هر زمانی با رعایت توصیه‌های طب سنتی می‌توانید از ایجاد کیست تخمدان پیشگیری کنید.

 

منابع: yinovacenter natural-fertility itmonline ncbi

 

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌های  7-88207836-021 و یا 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باش

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست