روش‌ های درمانی طب سنتی مکمل یا جایگزین پزشکی مدرن؟

روش‌ های درمانی طب سنتی چیست و چرا باید از این روش‌ها استفاده کنیم؟ اگر با گسترش روزافزون طب سنتی برای شما هم سوالاتی از این دست ایجاد شده و تمایل دارید بیشتر از طب سنتی و روش‌های درمانی مورد استفاده در این طب بدانید، این مقاله را مطالعه کنید.

روش‌ های درمانی طب سنتی به عنوان مکمل یا جایگزین؟

بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

24 آوریل 2000 (شهر بِرکلی، ایالت کالیفرنیا)، زمانی که لزلی پالمر از مشکلات دردناک و ناتوان‌کنندۀ معده رنج می‌برد، با یک متخصص گوارش تماس گرفت و به او گفتند که اولین نوبت برای ویزیت پزشک دو ماه دیگر خواهد بود.

پالمر که از این انتظار طولانی کلافه شده بود، به یک عطار مراجعه و یک نسخه‌ از داروهای گیاهی دریافت کرد. او این داروهای گیاهی را مانند چای دم می‌کرد و روزانه می‌نوشید و این روش درمانی را با جدیت دنبال می‌کرد.

دو ماه بعد، وقتی بالاخره با متخصص گوارش ملاقات کرد، به پزشک متخصص خود گفت که از زمانی که مصرف داروهای گیاهی را شروع کرده است، احساس بسیار بهتری دارد.

پالمر می‌گوید:« نکتۀ عجیب این بود که آن متخصص گوارش کاملا حرف من را نادیده گرفت. او نپرسید که من آن داروهای گیاهی را از کجا و به نسخۀ چه کسی گرفته‌ام. او به حدی نسبت به حرف من بی‌اعتنا بود که شاید حتی اگر برای کاهش علائم بیماری هر دلیل دیگری می‌آوردم، قبول می‌کرد.»

این بی‌اعتناییِ متخصصان به مصرف داروهای گیاهی و به طور کلی استفاده از روش‌ های درمانی طب سنتی توسط بیماران، بسیار رایج است. این موضوع یکی از دلایلی است که بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند در مورد داروهای جایگزین و روش‌ های درمانی طب سنتی که دریافت می‌کنند، به پزشکان خود چیزی نگویند. از آنجایی که بیماران بیشتر و بیشتری به این روش‌ های درمانی طب سنتی روی می‌آورند، خطر و عوارض ناشی از تداخل این روش‌ های درمانی طب سنتی با طب مدرن و مرسوم، محققان را نگران کرده است.

یک مطالعه‌ در سال 1997 که توسط دیوید آیزنبرگ، دارای مدرک دکترای پزشکی و از مرکز درمانی Beth Israel Deaconess  در بوستون انجام شد، نشان داد که تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها از نوعی روش درمانی طب سنتی استفاده می‌کنند، اما تنها یک سوم آن‌ها پزشکان خود را از این موضوع مطلع کرده اند.

از آنجایی که بیماران بیشتر و بیشتری به این روش‌ های درمانی طب سنتی روی می‌آورند، خطر و عوارض ناشی از تداخل این روش‌ های درمانی طب سنتی با طب مدرن و مرسوم، محققان را نگران کرده است.

چرا باید پزشک طب مدرن را از درمان سنتی مورد استفاده مطلع کرد؟

 یک مطالعۀ منتشر شده در مقالۀ شماره 1 ماه فوریه در بخش CANCER در سایت WebMD.com نشان می‌دهد که پزشکان از کارهایی که بیمارانشان انجام می‌دهند اطلاعات بسیار کمی دارند. هنگامی که محققان از 50 مردی که تحت درمان پرتودرمانی برای سرطان پروستات بودند نظرسنجی کردند، از پی بردن به این موضوع که بیش از یک سوم آن‌ها از روش‌های درمانی طب سنتی استفاده می‌کردند شوکه شدند. پزشکان این بیماران تخمین زده بودند که تنها حدود 4 درصد از بیماران از روش‌های درمانی طب سنتی استفاده می‌کنند.

دکتر بَری کَسلت، رئیس بخش طب تلفیقی در مرکز سرطان Memorial-Sloan Kettering می‌گوید: «این ناآگاهی پزشکان از روش‌ های درمانی طب سنتی استفاده شده توسط بیماران سرطانی یک مشکل است. زیرا برخی گیاهان دارویی می‌توانند بیماران را آنقدر حساس کنند که پرتودرمانی آن‌ها را بسوزاند. همینطور برخی دیگر از گیاهان دارویی می‌توانند اثربخشی پرتودرمانی را کاهش دهند.»

چرا بیماران علاقه‌ای به صحبت در رابطه با استفاده از طب سنتی ندارند؟

تقریبا هر هفته، هشدار جدیدی در مورد استفادۀ نادرست از مکمل‌های گیاهی یا غذایی به تنهایی یا تداخل آن‌ها با داروهای تجویزی منتشر می‌شود. پس چرا بیماران تمایلی ندارند در مورد استفاده از روش‌های درمانی طب سنتی با پزشکان خود صحبت کنند؟

بر اساس یک مطالعه‌ بر روی بیماران مبتلا به سرطان سینه که در ژوئن 1999 در مجله Family Practice منتشر شد، زنان استفاده خود از روش‌ های درمانی طب سنتی را فاش نکردند، زیرا احساس می‌کردند پزشکانشان علاقه‌ای به این درمان‌ها ندارند، علیه آن‌ها تعصب دارند، یا صرفا اطلاعات و دانش چندانی در این زمینه ندارند تا بتوانند نظر خودشان را بیان کنند.

لری بورگسدورف، دکتر داروساز در مرکز درمانی Kaiser Permanente واقع در بیکرزفیلد، کالیفرنیا، می‌گوید که یک احتمال دیگر این است که بیماران در واقع مواد غذایی یا رژیمی را به چشم دارو نمی‌بینند.

او می‌گوید:« مکمل‌های غذایی به عنوان محصولاتی طبیعی به بازار عرضه می‌شوند. معمولا هنگام فروش این مواد اینگونه گفته می‌شود که آن‌ها طبیعی هستند، آن‌ها بی‌خطر هستند، آن‌ها آسیبی به شما نمی‌رسانند. به همین دلیل، بیماران مصرف آن‌ها را نوعی فعالیت دارویی نمی‌دانند.»

دکتر دونالد آبرامز، پزشک بیمارستان عمومی سانفرانسیسکو، مردی را به یاد می‌آورد که بخاطر ابتلا به کهیرهای پوستی به بیمارستان مراجعه کرده بود. زمانی که آبرامز پروندۀ این بیمار را بررسی کرد، هیچ دارویی لیست نشده بود. اما هنگامی که او از این بیمار در مورد مکمل‌های گیاهی پرسید، مرد شروع به گفتن لیستی کرد که آبرامز برای یادداشت آن‌ها، هر 12 خط موجود در پروندۀ بیمار را پر کرد.

روش‌ های درمانی طب سنتی
هشدار زیادی در مورد استفادۀ نادرست از مکمل‌های گیاهی یا غذایی به تنهایی یا تداخل آن‌ها با داروهای تجویزی وجود دارد.

آیا پزشکان طب مدرن در رابطه با درمان‌های طب سنتی آموزش دیده‌اند؟

توری هادسون، دارای دکترای طبیعی درمانی که 15 سال است با پزشکان منطقۀ پورتلند، اور سیتی، کار می‌کند، می‌گوید:

«حتی اگر بیماران در رابطه با روش‌های درمانی طب سنتی مورد استفادۀ خود با پزشک صحبت کنند، اکثر پزشکان در رابطه با روش‌های درمانی طب سنتی آموزش ندیده‌اند. منطقی نیست که بیمار از پزشک خود بپرسد «گیاه سرخارگل بخورم یا قرص گلوکزامین؟» زیرا احتمالا آن پزشک هیچ آموزشی در این باره ندیده است.»

برای جلوگیری از عدم تداخل طب سنتی و طب مدرن چه راه‌هایی وجود دارد؟

دنیای طب سنتی و طب مدرن رایج ممکن است هیچوقت به طور کامل با یکدیگر همسو نشوند. اما درمانگران هر دو طرف می‌گویند که شما می‌توانید به منظور جلوگیری از تداخل این روش‌های درمانی با یکدیگر، قدم‌های تاثیرگذاری بردارید که عبارتند از:

    • به پزشک خود توضیح دهید که چرا این موضوع را با او در میان می‌گذارید. جیمی مایرز، یک متخصص پرستار بالینی انکولوژی در مرکز تحقیقات پزشکی در کانزاس سیتی، میزوری می‌گوید:

      «می‌خواهم به شما اطلاع دهم که یک مکمل گیاهی مصرف می‌کنم، و از آنجایی که ممکن است این مکمل با داروهایی که برایم تجویز کرده‌اید تداخل داشته باشد، فقط خواستم شما از این موضوع آگاه باشید.»

    • از مقاله‌های مربوط به روش‌های درمانی طب سنتی مدنظرتان یک نسخه تهیه کنید و آن‌ها را در اختیار پزشک خود قرار دهید تا او بتواند قبل از نظردهی آن‌ها را مطالعه کند (اما مراقب باشید که یک دسته مقالۀ بلند و بالا به پزشک خود ندهید).
    • به پزشک خود بگویید که مایلید اطلاعات مربوط به روش‌ های درمانی طب سنتی که مورد استفادۀ شما هستند، در پرونده پزشکی شما ثبت شوند. به این ترتیب، پزشک شما مجبور خواهد بود از این روش‌های درمانی یادداشت برداری کند و به این ترتیب اگر بعدا مشکلی پیش بیاید، سرنخ‌های مهمی در پروندۀ شما مستند شده است.
    • اگر با مطرح کردن این موضوع با پزشک خود راحت نیستید، ابتدا آن را با پرستار در میان بگذارید.
    • اگر نمی‌توانید این موضوع را با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارید، با یک پزشک طب سنتی دارای گواهینامه، مانند یک متخصص طب سوزنی گواهینامه‌دار یا یک متخصص طبیعی درمانی دارای مدرک (ND) مشورت کنید. این افراد معمولا با همکاری پزشکان کار می‌کنند. این پزشکان طب سنتی حداقل می‌توانند شما را در مورد برخی از بدترین خطرات و عوارض ناشی از تداخل‌ بین روش‌های درمانی طب سنتی و طب مدرن رایج مطلع کنند.
    • و به عنوان سخن پایانی، سعی کنید تحت درمان یک پزشک متناسب با نیازهای خود باشید. اگر به سختی می‌توانید با پزشک خود ارتباط برقرار کنید، احتمالا زمان آن رسیده است که پزشک دیگری را پیدا کنید که راحت‌تر می‌توانید با او صحبت و حمایت بیشتری از او دریافت کنید.
روش‌ های درمانی طب سنتی
دنیای طب سنتی و طب مدرن رایج ممکن است هیچوقت به طور کامل با یکدیگر همسو نشوند.

اگر شما هم از دوست‌داران استفاده از طب سنتی هستید، از پروفایل پزشکان در وبسایت کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، دکتر مناسب خود را انتخاب کرده و بعد از رزرو نوبت، منتظر تماس کارشناسان ما جهت تعیین وقت باشید.

منبع: webmd.com ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست