طب سنتی چیست

برای اینکه بدانیم طب سنتی چیست باید توجه داشته باشیم که سلامتی مهم‌ترین داشته بشر است و نبود آن لطمه زیادی به زندگی انسان‌ها وارد می‌کند. به همین دلیل بشر در طول تاریخ همواره به دنبال یافتن راه‌های مناسب برای درمان انواع بیماری‌ها بوده است. اکنون و با توسعه فناوری، علم پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده است. اما با وجود این بسیاری از مردم دنیا هنوز هم به شیوه‌های سنتی و بومی برای درمان بیماری اعتقاد دارند. این شیوه‌ها در اصطلاح سازمان جهانی بهداشت طب سنتی نامیده می‌شود.

 

طب سنتی چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

طب سنتی مبتنی بر آگاهی، توانایی و فعالیت‌های انجام‌شده بر اساس تجربیات و باورهای بومی در کشورهای مختلف است. فعالیت‌هایی که هدف از آن‌ها پیشگیری، تشخیص و درمان انواع بیماری‌های جسمی و روحی در انسان‌ها است.

چند هزار سال است که انسان از گیاهان و قسمت‌های مختلف آن‌ها و یا از بخشی از اندام حیوانات برای درمان بیماری‌های مختلف بهره برده‌اند.

در بسیاری از نقاط مختلف دنیا همچنان درصد استفاده مردم از این طب بین 70 تا 90 درصد است. این در حالی است که در برخی مناطق در قاره‌های مختلف از این نوع طب حمایت علمی می‌شود و دانشگاه‌های مختلفی نیز برای تدریس ابعاد مختلف این علم، تاسیس شده است.

طب سنتی چیست
طب سنتی مبتنی بر تجربیات و باورهای بومی در کشورهای مختلف است.

 

استقبال از طب سنتی در دنیا چگونه است؟

 

اگرچه در برخی از مناطق دنیا دانش مربوط به طب سنتی تا حدی کمرنگ‌تر شده است، اما به دلیل اینکه بسیاری از مردم در کشورهای مختلف به دلیل شرایط زندگی و مشکلات مالی امکان دسترسی به طب مدرن را ندارند، استفاده از روش‌های درمانی طب سنتی را جایگزین پزشکی امروزی کرده‌اند تا بتوانند به خدمات مربوط به سلامت دسترسی داشته باشند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر شاهد تمایل مجدد مردم به دانش بومی کشورهایشان در زمینه علوم پزشکی و بهداشتی هستیم.

طب سنتی چیست؟
در سال‌های اخیر شاهد تمایل مجدد مردم به دانش بومی کشورهایشان در زمینه علوم پزشکی و بهداشتی هستیم.

امروزه قوانین متعددی در رابطه با استفاده از داروهای گیاهی در بیش از 100 کشور دنیا تبیین و ارائه شده است. البته تفاوت میان روش‌های استفاده از این طب را در مناطق مختلف جهان به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و تاریخی، نباید از یاد برد. از انواع طب سنتی رایج در جهان که محافل علمی دنیا نیز آن را پذیرفته‌اند، می‌توان طب سنتی چینی، هندی، آفریقایی و ایرانی را نام برد.

بسیاری از کشورها این روش را به عنوان مکمل طب مدرن مورد استفاده قرار می‌دهند،‌ اما در برخی دیگر از کشورها ممکن است از شیوه‌های متداول در کشورهای دیگر در زمینه طب سنتی، استفاده شود.

 

چرا گرایش به طب سنتی در جوامع امروزی افزایش یافته است؟

 

مهم‌ترین مشکل طب مدرن این است که تولید داروها و تجهیزات مربوط به آن بسیار گران تمام می‌شود و بالطبع بسیاری از مردم از عهده آن برنمی‌آیند. از سوی دیگر در برخی موارد به دلیل آن‌که داروهای طب مدرن به درستی استفاده نمی‌شود، خطرات بسیاری را برای افراد به همراه دارد و عوارض آن به بدن ضربات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. بنابراین گرایش مردم به طب سنتی یک امر طبیعی است که به دو دلیل در سال‌های اخیر بیشتر شده است. یکی به دلیل هزینه پایین آن و دیگری به این دلیل که داروهای گیاهی معمولا عوارضی برای بدن ندارند و افراد بدون نگرانی خاصی می‌توانند این داروها را مصرف کرده و در عین حال نسبت به اثربخشی آن و رفع کامل بیماری، یقین داشته باشند.

طب سنتی چیست
گرایش مردم به دو دلیل پایین بودن هزینه‌ها و بدون عوارض بودن داروها افزایش یافته است.

از طرف دیگر تولید داروهای پزشکی مدرن نیاز به سال‌ها مطالعه و تحقیق دارد و دستگاه‌های پیشرفته‌ای باید برای تولید آن‌ها ساخته شود. این مورد نیز باعث افزایش سرسام‌آور هزینه داروهای شیمیایی می‌شود که این خود مزید بر علت شده تا مردم به طب سنتی تمایل بیشتری پیدا کنند.

 

طب سنتی و طب مدرن هر کدام چه مزیت‌‌هایی دارند؟

 

می توان گفت طب سنتی تقریبا هیچ عارضه‌ای ندارد و به خاطر توصیه‌هایی از نسل‌های قبلی و همچنین کارآمدی این درمان‌ها به اندازه کافی ثابت شده‌ است.

علاوه بر این، طب سنتی از گیاهان و روش‌های طبیعی ساخته شده که نه تنها نشانه‌های خاص بیمای را درمان می‌کند ،بلکه کل بدن را در شرایط سالم و سلامت قرار می‌دهد. بنابراین طب سنتی یک درمان محدود است اما درمان بدون خطا و بی‌عارضه ای را برای نشانه‌ی بیماری فراهم می‌کند.

طب سنتی چیست؟
طب سنتی نه تنها نشانه‌های خاص بیمای را درمان می‌کند ،بلکه کل بدن را در شرایط سالم و سلامت قرار می‌دهد

پزشکی مدرن نه فقط از نظر تئوری که همراه با فرضیه‌ها و نتایج آزمایش‌های واقعی، از نظر علمی به اثبات رسیده است.این طب جایگزین باعث تسکین و بهبود سریع علائم خاص بیماری می‌شود، زیرا این طب فقط آن ناحیه را با فرمول های شیمیایی اثبات شده هدف قرار می‎‌دهند. علاوه بر این، پزشکی مدرن رشدی داشته است که می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات شناخته شده را درمان کند، و همچنین می‌تواند از بسیاری ویروس‌های واگیردار کشنده و بیماری‌های ژنتیکی جلوگیری کند.

 

در درمان بیماری‌های مدرن نقش طب سنتی چیست؟

 

در طب سنتی استفاده از گیاهانی که خواص دارویی دارند، رواج زیادی دارد. این گیاهان به حدی در درمان بیماری‌ها اثرگذار هستند که حتی از آن‌ها می‌توان برای بیماری‌های صعب‌العلاج نیز بهره برد. از سوی دیگر نکته جالب درباره داروهای طب مدرن این است که 25 درصد از این داروها از گیاهان دارویی تولید شده‌‌‌اند. برای مثال در درمان بیماری مهلک سرطان، 121 داروی متفاوت استفاده می‌شود که از این میان 90  دارو از مشتقات گیاهان تولید شده‌اند.

طب سنتی چیست
این گیاهان به حدی در درمان بیماری‌ها اثرگذار هستند که حتی از آن‌ها می‌توان برای بیماری‌های صعب‌العلاج نیز بهره برد

حتی بیماری‌های قرن جدید نیز از اثرگذاری داروهای گیاهی بی‌بهره نبوده‌اند. به عنوان مثال سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرده است که داروهای گیاهی در سال‌های اخیر توانسته بیماری سارس را درمان کند و تحت کنترل دربیاورد. این طب در سال‌های 2002 تا 2005 شصت میلیارد دلار گردش مالی را برای خود ثبت کرده است که این نشان‌دهنده افزایش گرایش انسان‌ها به استفاده از داروهای گیاهی است، مسئله‌ای که امیدواری‌ها برای ارتقای سطح سلامت مردم جهان را افزایش داده است.

 

تحصیلات آکادمیک چه تاثیری در گسترش طب سنتی دارد؟

 

همانطور که قبلا اشاره شد، در دهه‌های اخیر و به دنبال افزایش استقبال از درمان طب سنتی،‌ امکان تحصیل آکادمیک در این زمینه در برخی کشورها فراهم شده است. آموزش طب سنتی به خصوص در دو کشور ایران و چین رواج بسیاری دارد و استفاده از داروهای گیاهی باعث درمان بسیاری از بیماری‌ها شده است که طب مدرن برای آن پاسخی ندارد. برای مثال طب مدرن در زمینه درمان بیماری دیابت، هنوز به داروی موثری دست نیافته و بسیاری از مبتلایان به این بیماری هنوز مجبورند برای جلوگیری از گسترش آن در بدن خود، بخشی از اندام‌های خود را از دست بدهند. اما طب سنتی برای این منظور درمان‌های خاصی دارد که علاوه بر بهبودی کامل بیماری، نیاز به قطع اعضای بدن را از بین می‌برد. به همین دلیل است که افراد زیادی در صدد آموختن طب سنتی به شیوه آکادمیک هستند و این مسئله به خصوص در چند سال گذشته رواج بسیاری داشته است.

در عین حال باید به این نکته اشاره شود که افراد برای درمان بیماری‌های خود با استفاده از طب سنتی، باید به پزشکانی که در این زمینه تخصص دارند،‌ مراجعه کنند. چرا که استفاده از داروهای گیاهی که توسط افراد متخصص توصیه می‌شود، نه‌تنها کمکی به بهبود و درمان بیماری نخواهد کرد، بلکه باعث بروز مشکلات دیگری در بدن بیمار خواهد شد. در واقع یکی از ابعاد مهم در طب سنتی، مزاج‌شناسی است و این کار فقط از عهده افراد متخصص طب سنتی بر‌می‌آید. چرا که داروهای گیاهی در همه افراد اثر یکسانی ندارند و اگر فردی بدون شناختن مزاج بیمار، برای او داروی گیاهی تجویز کند، عوارض آن بسیار سنگین خواهد بود.

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد.

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست