شاخص

طب سوزنی و ناباروری زنان؛ ارتباطی وجود دارد؟

مقدمه

بین طب سوزنی و ناباروری زنان؛ به عنوان راهکاری درمانی، از سوی طرفداران و متخصصین این حوزه ارتباطاتی وجود دارد. پزشکان، ناباروری را به عنوان عدم توانایی در بچه دار شدن  پس از 1 سال انجام رابطه جنسی محافظت نشده تعریف می‌کنند. همچنین زنانی که قادر به باردار شدن نیستند، نیز ممکن است  حجامت مشکل ناباروری داشته باشند. طبق آمارهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، حدود 12 درصد از زنان در سنین 15 تا 44 سالگی مبتلا به مشکل ناباروری هستند. در 35 درصد از زوجینی که مشکل ناباروری دارند، یک عامل مرد و زن ممکن است، نقش داشته باشند. پزشكان در حدود 8 درصد از موارد ناباروری در زوج‌ها را، به مردان به تنهایی نسبت می‌دهند.

sterility

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یک طب سنتی چینی است که برخی از افراد برای مدیریت انواع شرایط، کاهش و از بین بردن دردها و ناراحتی‌ها، از آن استفاده می‌کنند. ماساژ درمانی متخصص طب سوزنی، سوزن‌های بسیار ریز و نازکی را در نقاط خاصی از بدن وارد می‌کند تا جریان خون به آن ناحیه پمپاژ شود. طب سوزنی یک روش درمانی جایگزین است که شامل قرار دادن سوزن‌های بسیار نازک در نقاط مختلف روی بدن است. این روش درمانی نخستین بار در حدود 2000 سال پیش در چین به کار گرفته شد، اما بیشتر آنها معتقدند كه این عمل بین 3000 تا 4000 سال پیش شروع شده است. تکنیک‌ها، انواع، سبک و اندازه سوزن مورد استفاده می‌تواند بسیار متفاوت باشد، زیرا سبک‌های مختلفی با گسترش طب سوزنی ایجاد شد. از طریق آسیا، طب سوزنی به سایر نقاط جهان از جمله ایران به عنوان راهکاری درمانی نفوذ پیدا کرد.

ارتباط بین طب سوزنی و ناباروری زنان؛ به عنوان راهکاری درمانی چیست؟

طرفداران طب سوزنی آن را برای درمان انواع شرایطی که بر باروری تاثیر می‌گذارد، توصیه کرده‌اند. اینها شامل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، فیبروم‌ها، اندومتریوز و مشکلات مربوط به ذخیره تخمدان و کیفیت اسپرم است. همچنین ممکن است به کاهش برخی از عوارض جانبی مرتبط با داروهای باروری (مانند نفخ و حالت تهوع) کمک کند. نشان داده شده است که طب سوزنی باعث آرامش می‌شود. در حالی که برخی از مطالعات پزشکی نشان داده‌اند که طب سوزنی در درمان این مشکلات باروری مفید است، اما مطالعات دیگر چنین نیست. طرفداران طب سوزنی، وقتی بین طب سوزنی و ناباروری زنان به عنوان راهکاری درمانی ارتباط مستقیمی قائل می‌شوند، می‌گویند که طب سوزنی باعث:

  • تقویت جریان خون به اندام‌های تولید مثل
  • متعادل کردن هورمون‌ها
  • از بین بردن استرس

می‌شود.

چه موقع باید درمان طب سوزنی را شروع کرد؟

اغلب به خانم‌ها توصیه می‌شود كه 3 ماه قبل از شروع درمان‌هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا تلقیح داخل رحمی (IUI)، طب سوزنی را شروع كنند. با این حال، شروع طب سوزنی در کنار درمان توصیه شده برای باروری پزشک شما هنوز هم می‌تواند مفید باشد.

Pregnancy health (7)

در اولین مراجعه با طب سوزنی چه انتظاری باید داشته باشید؟

در اولین مراجعه، متخصص طب سوزنی در مورد سبک زندگی شما (رژیم غذایی، میزان استرس، ورزش، عادات خواب) و نگرانی‌های باروری تان سوال خواهد کرد. متخصص طب سوزنی ممکن است در اولین مراجعه نبض و رنگ زبان شما را بررسی کند. سپس از سوزن‌های مخصوص که می‌تواند از حدود 30 دقیقه تا یک ساعت ماندن آن بر روی پوست قسمت‌هایی از بدن ادامه یابد، استفاده می‌شود. پزشک طب سوزنی، مطابق با شرایط شما به طور کلی 2-3 بار در هفته سوزن درمانی را توصیه می‌کند. بعد از جلسه اول، جلسات بعدی ممکن است حداکثر یک ساعت طول بکشد.

ریسک، خطرات و عوارض جانبی طب سوزنی چیست؟

سوزن درمانی اگر در یک کلینیک طب سوزنیِ دارای مجوز و تایید شده، که از سوزن‌ها و چسب‌های استریل شده و یکبار مصرف و متخصصین مجرب و آموزش دیده استفاده ‌می‌کند، انجام شود؛ خطرات و عوارض جانبی در پی ندارد. این کار برای اکثر بیماران بدون درد یا با کمی درد انجام می‌شود. برخی ممکن است درد خفیف، احساس کسالت یا حتی احساس شوک بعد از طب سوزنی را تجربه کنند. گاهی اوقات در محل‌هایی که سوزن‌ها وارد می‌شوند، کبودی به وجود می‌آید. پزشک متخصص طب سوزنی خود را، در صورت مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون)، مطلع کنید. از آنجا که متخصص طب سوزنی از سوزن‌های یکبار مصرف استفاده می‌کند، خطر ابتلا به عفونت بسیار، بسیار کم است.

نتیجه گیری:

هرچند در برخی از تحقیقات علمی ارتباط مستقیم و قطعی بین طب سوزنی و ناباروری زنان به عنوان راهکاری درمانی، ثابت نشده است. اما طرفداران و متخصصین طب سوزنی از این روش درمانی برای درمان ناباروری به عنوان درمان جایگزین در کنار دیگر روش‌های درمانی و برای کاهش یا از بین بردن درد و ناراحتی استفاده می‌کنند.

Pregnancy health (2)

منبع: Medical News Today Reproductive Facts

 

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌های  7-88207836-021 و یا 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باش

 

 

 

 

 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست