طب سوزنی چیست

طب سوزنی چیست ؟ همه چیز درباره طب سوزنی و کاربردهای آن

طب سوزنی چیست ؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای تسکین و درمان درد، بخواهید طب سوزنی (Accupuncture) انجام دهید. یا قصد استفاده از اثرات طب سوزنی برای زیبایی را داشته باشید. به همین دلیل لازم دانسته‌اید که با آگاهی بیش‌تر این کار را انجام دهید. ما در این مقاله قصد داریم؛ به سوالات رایج درباره طب سوزنی پاسخ دهیم. و در پایان بهترین مراکز طب سوزنی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید…

طب سوزنی چیست

طب سوزنی چیست ؟

طب سوزنی پیشگیری و درمان با روش وارد کردن سوزن‌های نازک، به قسمت‌های مختلفی از بدن است. این طب، نخستین بار در کشور چین ارائه شد. به همین دلیل، برخی از عنوان طب چینی برای توصیف آن استفاده می‌کنند. اگرچه طب چینی، دامنه وسیعی دارد و تنها در طب سوزنی خلاصه نمی‌شود. طب سنتی چینی، معتقد است؛ وارد کردن سوزن‌، اعصاب و سلول‌های آن ناحیه را تحریک می‌کند. همچنین موجب آزادسازی انرژی در بدن می‌شود. طب سوزنی بایستی توسط دکتر طب سنتي و به روشی بسیار علمی انجام شود.  سوزن‌های طب چینی، در مناطق خاصی از بدن که به آن گذرگاه انرژی گفته می‌شود؛ وارد می‌شود. 
پس اگر از شما بپرسند که طب سوزنی چیست ؟ به راحتی می‌توانید بگویید: روشی برای تسکین درد یا درمان، با فرو کردن سوزن در نقاط خاصی از بدن است. تاریخچه استفاده از این طب به دوران نوسنگی در کشور چین بر‌می‌گردد.

روش استفاده از سوزن‌های طب سوزنی چگونه است؟

طب سوزنی اغلب به صورت دستی و گاهی هم به روش الکتریکی انجام می‌شود.
جنس سوزن طب سوزنی، فولاد ضد زنگ، اندازه آن بین 13 تا 130 میلی‌متر و قطر آن از 0.66 تا 0.46 میلی‌متر، است. بهتر است پوست را قبل از انجام طب سوزنی ضدعفونی کنید.

برای قرار دادن صحیح سوزن، معمولا از یک لوله راهنمای پلاستیکی استفاده می‌کنند. همچنین برای وارد کردن سوزن، روش‌های مختلفی وجود دارد؛ از‌جمله حرکت به بالا و پایین روی پوست و یا چرخش. بدیهی است که متخصص و با‌تجربه بودن پزشک طب سوزنی تأثیر زیادی روی چگونگی انجام آن دارد. اگر متخصص طب سوزنی خبره باشد؛ سوزن را بدون هیچ دردی وارد پوست می‌کند.

نحوه کار کردن طب سوزنی در بدن

طب سنتی چین بر این باور است که بدن انسان با یک نیروی نامرئی به اسم چی، پر شده است. اگر این نیرو به خوبی در تمام قسمت‌های بدن جریان داشته باشد، فرد از نظر جسمی و روحی کاملا سالم خواهد بود. اگر مسیر حرکت آزادانه انرژی در بدن مسدود شود؛ فرد دچار بیماری خواهد شد.
در چنین شرایطی، پزشک متخصص طب سوزنی با پیدا کردن مانع و استفاده از سوزن، جریان چی را به حالت عادی خود بر‌می‌گرداند.
تا این قسمت متوجه شدیم که پزشک با وارد کردن سوزن‌های کوچک به نقاط طب سوزنی، بیماری را درمان و یا درد آن را کاهش می‌دهد. همچنین، از این روش، برای مراقبت از پوست و مو، استفاده می‌شود.

در ادامه با مزایا و کاربرد‌های طب سوزنی بیش‌تر آشنا خواهیم شد. فکر کنم تا اینجا، دیگر بتوانید به راحتی بگویید: طب سوزنی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

درمان با طب سوزنی ؛ با این بیماری ها خداحافظی کنید

طب سوزنی چیست
طب سوزنی چیست

طب سوزنی مزایا و فواید بسیار زیادی دارد که در زیر به چند مورد از آن اشاره شده است:

  •  درمان یبوست و زخم معده
  • کمک به درمان دیابت 
  • درمان بیماری‌های زنان مثل: تخمدان پلی کیستیک
  • درمان روده تحریک‌پذیر
  • کمک به روند بهبود سرطان
  • درمان چاقی و لاغری موضعی و عمومی
  • درمان سینوزیت و میگرن
  • درمان گردن درد و کمر درد
  • درمان بیماری‌های پوستی
  • درمان بیماری‌های رماتولوژیک
  • درمان نا‌باروری
  • درمان آسم، درد قفسه سینه، سرفه
  • درمان افسردگی و اضطراب
  • زیبایی و جوانسازی پوست

و…

درست است که تا این‌جا متوجه شدید؛ منظور از طب سوزنی چیست ؛ اما شاید خیلی از سؤالاتتان هنوز بی‌پاسخ مانده باشد. در ادامه به شرح بیش‌تر طب سوزنی و سؤالات رایج می‌پردازیم.

عوارض این روش درمانی مکمل

هر روش درمانی در کنار مزایایی که دارد، می‌تواند خطرات و معایبی داشته باشد. جالب است بدانید طب سوزنی یک روش ایمن و کم عوارض است. چرا که در این روش از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. همچنین طب سوزنی یک روش غیر تهاجمی است. در ادامه به عوارض طب سوزنی اشاره می‌کنیم.

  • یک یا چند روز کبودی و التهاب در محل سوزن:

افرادی که پوست حساسی دارند؛ ممکن است این عارضه را تجربه کنند. اما جای نگرانی نیست؛ چرا‌که بعد از گذشت زمان رفع خواهد شد.

  • احتمال انتقال بیماری عفونی

اگر از سوزن‌های یک‌بار مصرف و استریل استفاده نشود، امکان ورود عفونت به خون وجود دارد.

  • خستگی شدید و طغیان عاطفی

این حالت به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد. بعد از استراحت و گرفتن دوش این مسئله، حل خواهد شد.
سعی بر این است که در بحث طب سوزنی چیست، تمام نکات ابتدایی لازم را گفته و آگاهی بیش‌تری به شما برسانیم.

طب سوزنی چیست

برای کاهش عوارض ناشی از طب سوزنی چه پیشنهادی دارید؟

پیش‌تر با عوارض احتمالی طب سوزنی آشنا شدید. برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های عفونی، کبودی و التهاب، بهتر است در انتخاب مرکز انجام طب سوزنی دقت کنید. مرکزی را انتخاب کنید که دارای متخصصانی خبره باشد. همچنین از پاکیزگی و نظافت آن، اطمینان حاصل کنید.

مراقبت های بعد و قبل از طب سوزنی

پیش‌تر گفتیم که طب سوزنی چیست و چه کاربردی دارد. باید این نکته را در نظر بگیرید که مثل هر درمان دیگری، این روش نیز به یک‌سری مراقبت‌های بعد از درمان نیاز دارد. مراقبت های بعد و قبل از طب سوزنی به شرح زیر است:

  • پرهیز از فعالیت‌ها و حرکات ورزشی سنگین قبل و بعد از انجام طب سوزنی
  • مصرف نکرن غذاهای سنگین قبل و بعد از انجام طب سوزنی
  • مصرف نکردن مشروبات الکی شش ساعت قبل و بعد از طب سوزنی
  • عدم استفاده از مواد مخدر حداقل یک هفته قبل از طب سوزنی

موارد منع طب سوزنی

افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند؛ نباید طب سوزنی انجام دهند. همچنین افرادی که دارو‌های رقیق کننده خون مصرف می‌کنند؛ از انجام طب سوزنی منع شده‌اند. زنان باردار نیز باید قبل از انجام طب سوزنی، با پزشک مشورت کنند.

هزینه و قیمت این روش از پزشکی جایگزین

مشخص کردن طول درمان با طب سوزنی به نوع بیماری، طبیعت فرد، سن، جنسیت و شدت وخامت بیماری بستگی دارد. هر جلسه تقریبا 20 دقیقه طول می‌کشد. ممکن است بعضی بیماری‌ها به 2 و یا 3 جلسه درمان نیاز داشته باشد. با این حال، اغلب درمان‌های طب سوزنی به 10 جلسه مراجعه نیاز دارد.

چرا باید طب سوزنی توسط پزشک متخصص انجام شود؟

در قسمت بالا که در مورد طب سوزنی چیست صحبت می‌کردیم، اهمیت این موضوع را مشخص کردیم. زمانی که طب سوزنی توسط فرد متخصص مجرب که دارای مجوز لازم هست، انجام شود، از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است.
قبل از مراجعه به مرکز طب سوزنی ، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی از معتبر بودن آن مرکز، مطمئن شوید.

آیا کودکان می‌توانند طب سوزنی انجام دهند؟

همانطور که گفتیم استفاده از طب سوزنی برای درمان بیماری‌ها، اگر توسط پزشک متخصص و با رعایت دستورالعمل‎‌های لازم انجام شود؛ کاملا ایمن است. این گفته در مورد کودکان نیز صادق است و برای کاهش درد، استفراغ و… می‌توان از درمان با طب سوزنی ، کمک گرفت.

درمان اندرومتریوز با این روش از طب جایگزین

اندومتریوز، یک بیماری رایج در بانوان به‌خصوص بانوان جوان است. این بیماری با درد‌های شدید دوره‌ای همراه است. طب سوزنی با بهبود جریان خون، باعث تخفیف درد و بهبود عملکرد کلی دستگاه تناسلی می‌گردد.

با این حال، درمان اصلی برای بیماری اندومتریوز عمل جراحی به شکل باز و یا بسته است. و طب سوزنی تنها یک درمان مکمل برای این بیماری می‌باشد.

نتیجه‌گیری

وقتی می‌گوییم طب سوزنی چیست ؛ شاید یاد سوزن‌هایی بیافتید که برای درمان بیماری‌ها، وارد قسمت‌های مختلفی از بدن می‌شود. این برداشت تا حدود زیادی از آنچه در طب سوزنی رخ می‌دهد؛ متفاوت است. چرا که سوزن‌های طب چینی، بسیار نازک است. این سوزن ها بر خلاف تصور سلامتجوها، دردناک نیستند.
همانطور که قبلا گفتیم، برای اینکه نتیجه بهتری از طب سوزنی بگیرید و از عوارض احتمالی آن دور باشید، به یک مرکز معتبر طب سوزنی بروید و از پزشک متخصص طب سوزنی کمک بگیرید. از این روش می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، کمک گرفت.
امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی به دست آورده باشید و بدانید که طب سوزنی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در حوزه طب سوزنی به دست آورید، دیگر مقالات ما رو در این زمینه، دنبال کنید. شما کاربران گرامی می‌توانید علاوه بر طب سوزنی از خدماتی مانند فصد خون ، زالو درمانی، بادکش و … بهره‌مند شوید.

برای دریافت خدمات پزشکی جایگزین در زمینه طب سوزنی

با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی

در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست