Slimming

آشنایی با انواع مختلف راهکارهای لاغری در طب سنتی

برای لاغری طب سنتی راهکارهای مختلفی را پیشنهاد می‌کند که در این مقاله بررسی خواهد شد.طب سنتی ایرانی مهمترین دلیل چاقی و ابتلا به بیماری‌های مختلف را به هم خوردن تعادل مزاج می‌داند.مزاج در لغت به معنی درهم آمیختن است و در طب سنتی مفهوم کیفیت یکسان و جدیدی استکه در نتیجه درهم آمیختن ارکان با یکدیگر و فعل و انفعال آنها به وجود می‌آید.

انواع مزاج در طب سنتی

مزاج در طب سنتی به دو نوع اصلی(جبلی یا ذاتی) و اکتسابی تقسیم می‌شود. 

مزاج اصلی (جبلی یا ذاتی)

  • مفرد: گرم-تر-سرد-خشک
  • مرکب: گرم و خشک، گرم و تر، سرد و تر و سرد و خشک.

مشکل زمانی ایجاد می‌شود که به دلیل سبک زندگی غلط و مصرف غذاهای ناسالم غلبه یکی از این مزاج‌ها و افراد دچار سوء مزاج می‌شود که در این زمان باید اصلاح مزاج اتفاق می‌افتد.

  • غلبه دم: سوء مزاج گرم و تر (دموی)
  • غلبه صفرا: سوء مزاج گرم و خشک (صفراوی)
  • غلبه بلغم: سوء مزاج سرد و تر (بلغمی)
  • غلبه سودا: سوء مزاج سرد و خشک (سوداوی)

Slimming (1)

انواع غذای انسان در طب سنتی

در طب سنتی غذای انسان به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  • غذای پنداری و رفتاری
  • غذای شنیداری
  • غذای بویایی
  • غذای دیداری
  • غذای انسی
  • غذای جنسی
  • غذای جذبی و پوستی
  • غذای معدی

لاغری طب سنتی با گیاهان دارویی

لاغری و کاهش وزن یک کار دشوار است و حفظ آن یک مبارزه است،مخصوصاً چربی شکم لجباز که از برطرف شدن سریع خودداری می‌کند و برای نشان دادن زمان می‌برد.از بین بردن چربی شکم مهم است،  زیرا با بسیاری از شرایط سلامتی مرتبط با قلب همراه است.

در حالی که ورزش یکی از روش‌های لاغری ناحیه دور کمر است، اما رعایت رژیم غذایی نیز به همان اندازه مهم است. یک رژیم غذایی سالم و متعادل کلید کاهش وزن، راه سالم است. برای از بین بردن چربی شکم، برخی گیاهان وجود دارد که باید آنها را در رژیم روزانه خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که این روش‌های درمانی ضروری را دنبال می کنید تا نتایج موثر داشته باشید.این گیاهان باعث تقویت بیشتر شما در سوزاندن چربی‌های شکم می‌شوند.

1. قاصدک

گفته می‌شود مصرف چای قاصدک از راه‌های دیگر برای بدن شما مفید است. ماهیت آن ادرار آور است و وظیفه دفع سموم از بدن شما را بر عهده دارد. روند سم زدایی به کاهش وزن کمک می‌کند و نفخ شکم را تسکین می‌دهد.

2. گورمار

گورمار که یک گیاه آیورودا است، در سرکوب اشتهای شما کمک می‌کند. برگ‌های تازه گورمار را می توان جوید و معروف است که باعث کاهش سرعت جذب قند در جریان خون می‌شود.

3. گشنیز

نوشیدن آب گشنیز به شما در کاهش وزن و لاغری  کمک می‌کند. گفته می‌شود که میزان متابولیسم شما را افزایش می‌دهد و بیشتر به شما در سوزاندن کالری کمک می‌کند.  اگر طعم آب آن را دوست ندارید، یک قطره آب لیمو اضافه کنید تا بهتر و موثرتر شود.

4. گوگول

گوگول استفاده از چربی را به عنوان سوخت برای تامین انرژی و تقویت متابولیسم بدن افزایش می‌دهد.این گیاه را می‌توانید با یک لیوان آب یا شیر یا یک قاشق چای خوری عسل میل کنید.

5. تری فالا

تری فالا یکی از بهترین راه حل‌ها برای حل مشکلات معده شما است. بنابراین، اگر از یبوست یا سایر مشکلات گوارشی رنج می‌برید،می‌تواند به مدیریت بهتر آنها کمک کند. یک لیوان آب گرم و یک قاشق چایخوری تری فالا برداشته و یک ساعت بعد از شام بنوشید تا نتیجه موثر داشته باشید.

 

Slimming (2)

6. نعناع فلفلی

شناخته شده است که نعنا فلفلی به هضم غذا کمک و میزان متابولیسم شما را کنترل می‌کند.این دو عامل عامل اصلی کاهش وزن هستند. بنابراین هر روز بر روی یک فنجان چای نعناع با یک قطره آبلیمو میل کنید.

7.زنجبیل

برخی تحقیقات که اغلب در طب سنتی به عنوان یک درمان طبیعی برای انواع مختلف بیماری‌ها استفاده می‌شود،نشان می‌دهد که زنجبیل می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.یک بررسی از 14 مطالعه انسانی نشان داد که مکمل زنجبیل به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن بدن و چربی شکم می‌شود.همچنین در بررسی دیگری که بر روی 27 مطالعه انسانی، حیوانی و آزمایشگاهی انجام شد، نتیجه گیری شد که زنجبیل با افزایش متابولیسم و چربی سوزی در عین کاهش جذب چربی و اشتها، به کاهش وزن کمک می‌کند.

8. جنسینگ

جنسینگ گیاهی است که دارای خواص تقویت کننده سلامتی که اغلب در طب سنتی چینی به عنوان ماده اصلی در تهیه غذا و داروهای گیاهی شناخته می‌شود.این ماده را می‌توان در انواع مختلفی از جمله کره‌ای، چینی و آمریکایی دسته بندی کرد که همگی به یک تیره از گیاهان جینسینگ تعلق دارند.بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه قدرتمند می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف جینسینگ کره‌ای دو بار در روز و به مدت هشت هفته منجر به کاهش کمی وزن بدن و همچنین تغییر در ترکیب میکروبیوتای روده می‌شود.به همین ترتیب ، یک مطالعه حیوانی نشان داد که جینسینگ با تغییر در تشکیل چربی و به تاخیر انداختن جذب چربی روده، با چاقی مبارزه می‌کند.

با این حال، برای بررسی تاثیر جینسینگ در کاهش وزن در انسان، به مطالعات بیشتر در مقیاس وسیع و بیشتری نیاز است.

Slimming (3)

9.شنبلیله

چندین مطالعه نشان داده است که شنبلیله می‌تواند به کنترل اشتها و کاهش مصرف غذا برای حمایت از کاهش وزن کمک کند.

یک مطالعه در 18 نفر نشان داد که مصرف مکمل 8 گرم فیبر شنبلیله روزانه باعث افزایش احساس سیری و کاهش گرسنگی و مصرف غذا می‌شود.یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که مصرف عصاره دانه شنبلیله در مقایسه با دارونما 17٪ میزان چربی روزانه را کاهش می‌دهد.

این منجر به مصرف کالری کمتری در طول روز می‌شود.

10.دارچین

این ماده غنی از آنتی اکسیدان است و چندین مزیت سلامتی را به همراه دارد.حتی برخی مطالعات نشان داده‌اند که دارچین می تواند باعث کاهش وزن شود.این به ویژه در ایجاد ثبات قند خون موثر است، که ممکن است به کاهش اشتها و گرسنگی کمک کند.مطالعات نشان می‌دهد که یک ترکیب خاص موجود در دارچین می‌تواند از اثرات انسولین تقلید کرده و به انتقال قند از جریان خون به سلول‌های شما کمک کند تا به عنوان سوخت استفاده شود.دارچین همچنین ممکن است سطح برخی از آنزیم‌های گوارشی را کاهش دهد تا تجزیه کربوهیدرات‌ها را کند کند.در حالی که این اثرات به طور بالقوه می‌توانند اشتها را کاهش داده و منجر به کاهش وزن شوند،اما تحقیقات بیشتری برای بررسی تاثیرات دارچین روی وزن مستقیم لازم است.

11.هل

هل ادویه‌ای بسیار ارزشمند است که از دانه‌های گیاهی از خانواده زنجبیل تهیه می‌شود.در سراسر دنیا هم در آشپزی و هم در پخت استفاده می‌شود اما ممکن است از کاهش وزن نیز پشتیبانی کند.یک مطالعه حیوانی نشان داد که پودر هل به کاهش چربی شکم در موش‌های دارای رژیم غذایی پرچرب و پر کربوهیدرات کمک می‌کند.

به همین ترتیب، یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که هل سیاه به طور خاص در کاهش چربی شکم و کل چربی بدن در موش های دارای رژیم غذایی پرچرب موثر است .متاسفانه، بیشتر تحقیقات در مورد توانایی کاهش وزن هل به مطالعات حیوانی محدود می‌شود.

تاثیر هل در کاهش وزن در انسان هنوز بررسی نشده است.

 

12.زیره

به دلیل داشتن طعم خاص، متمایز شناخته شده است اما دارای مزایای سلامتی هم هست، از جمله امکان تسریع در کاهش وزن و چربی سوزی.یک مطالعه کوچک و سه ماهه نشان داد زنانی که دو بار در روز ماست با 3 گرم زیره مصرف می‌کردند بیش از گروه کنترل وزن و چربی بدن خود را از دست دادند.

به همین ترتیب، یک مطالعه هشت هفته‌ای گزارش داد که بزرگسالانی که 3 بار در روز مکمل زیره مصرف می‌کردند 2.2 پوند (1 کیلوگرم) بیشتر از کسانی که دارونما مصرف کردند؛ وزن و چربی از دست دادند.

نحوه استفاده ایمن از گیاهان دارویی

گیاهان و ادویه‌های معرفی شده وقتی به عنوان چاشنی غذاها استفاده می‌شوند، می‌توانند فواید سلامتی را با حداقل خطر عوارض جانبی فراهم کنند.

فقط زیاده روی نکنید بیش از یک قاشق غذاخوری (14 گرم) در روز نخورید و مطمئن شوید که آنها را با غذاهای کامل غنی از مواد مغذی ترکیب کنید تا به کاهش وزن حتی بیشتر کمک کند.

اگر گیاهان را به صورت مکمل مصرف می‌کنید، مهم است که برای جلوگیری از عوارض جانبی به دوز توصیه شده روی بسته بندی پایبند باشید.

علاوه بر این، اگر بیماری زمینه‌ای دارید یا دارو مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از شروع هرگونه مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی منفی یا علائم آلرژی غذایی، بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و با یک پزشک متخصص صحبت کنید.

لاغری طب سنتی با روغن مالی

یکی دیگر از راهکارهای طب سنتی برای لاغری روغن مالی است. روغن مالی و ماساژ دادن شکم کمک بزرگی در از بین بردن چربی‌های شکم و اطراف آن دارد.توصیه شده است از روغن‌های سیاهدانه، شوید و بابونه برای ماساژ شکم قبل از ورزش برای کاهش وزن استفاده کنید.

ماساژ طب سنتی شکم با روغن‌های گیاهی تاثیر زیادی در آب کردن چربی‌های ناحیه شکم و نواحی اطراف آن دارد و به کاهش وزن و تناسب اندام کمک شایانی می‌کند.

 

Slimming

 

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند ماساژ درمانی ، طب سوزنی ،زالو درمانی ،حجامت ،فصد خون بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتیآماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. 

برای لاغری با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست