ماساژ درمانی چرا مهم است و باید به چه نکاتی در ماساژ درمانی توجه کنیم ؟

ماساژ درمانی چیست ؟ به عمل دست‌ورزی بر روی قسمت‌های نرم بدن، ماساژ درمانی گفته می‌شود.این عمل باعث کاهش استرس و فشارهای عضلانی بدن می‌شود و دردها و مشکلات حاد و مزمن ناشی از آسیب‌های جسمی و روحی را درمان می‌کند. افراد زیادی از این شیوه درمانی در سراسر جهان استقبال و همچنین بسیاری از متخصصین این کار، در کشورهای مختلف دنیا در این زمینه فعالیت می‌کنند.مرکز در این مقاله موضوع ” ماساژ درمانی چیست ” را بررسی می کنیم و پس از پایان این مطلب شما با مفاهیم کلی تاریخچه، شیوه و اثرات انجام آن بر روی بدن و همچنین عوارض و مزایای ماساژ درمانی آن آشنا می شوید.

توضیحاتی درباره تاریخچه ماساژ درمانی

اساژ درمانی چیست و تاریخچه آن

نخستین بار این شیوه در سال 2700 قبل از میلاد در چین و برای مردم این کشور به کار گرفته شد. در آن دوران پزشکان برای درمان بیماری‌هایی مانند فلج و تب و لرز، افراد را به ورزش، ماساژ پوست و بافت‌های بدن و انجام تمریناتی برای دست و پا تشویق کرده‌اند. از سوی دیگر بقراط پزشک مشهور یونانی، سال 400 قبل از میلاد به پزشکان دیگر لزوم استفاده از شیوه مالش بدن را به منظور درمان آسیب‌های ورزشی و جنگی توصیه کرده بود. از سوی دیگر اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد پزشکان کشورهای مختلف مانند ژاپن، مصر، روم و کشورهای غربی نیز از شیوه ماساژ درمانی برای درمان بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی بهره برده‌اند. اما شیوه امروزی و علمی ماساژ درمانی را یوهان گئورگ مزگر هلندی در قرن 18 میلادی ابداع کرد. 

ماساژ درمانی به چند شیوه انجام می‌شود؟

ماساژ درمانی مدرن بیش از 80 نوع مختلف را در بر می‌گیرد که به طور کلی در 5 گروه عمده جای می‌گیرند: ماساژ سنتی اروپایی، ماساژ معاصر غربی، ماساژ به منظور اصلاح حركت، ماساژ شرقی، و ماساژ بر اساس شیوه انرژی پایه. البته معمولا متخصصین ماساژ درمانی ترکیبی از این 5 روش را برای بیماران خود در نظر می‌گیرند. علاوه بر ماساژ درمانی شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز ماساژ در تهران آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. 

اثرات درمانی ماساژ بر روی بدن چیست؟

اثرگذاری انواع مختلف ماساژ بر روی بدن تفاوت چندانی ندارد و تاثیر آن مشابه است. شیوه آن به این صورت است که گرفتگی عضلات ماهیچه را که به دلیل فعالیت بیش از حد و تجمع زیاد اسید لاکتیک رخ می‌دهد، از بین می‌برد. این روش باعث کاهش درد و اسپاسم عضلات ماهیچه می‌شود. ماساژ گردش خون در بدن را بهبود می‌دهد و به رساندن اکسیژن تازه به بافت‌های حیاتی بدن کمک زیادی می‌کند. این شیوه همچنین روند از بین رفتن سموم موجود در بدن را تسریع می‌کند. بنابراین نمی توان از فواید ماساژ درمانی غافل شد و برای بهبود کنترل عملکردبدن باید آن را در برنامه درمانی خود بگنجانید. 

ماساژ چگونه درد عضلانی را کاهش می‌دهد؟

از سوی دیگر ایجاد کشش در عضلات بدن باعث وارد آمدن فشار به رگ‌ها و اعصاب بدن می‌شود که این مسئله روند انتقال خون را با مشکل مواجه می‌کند. ماساژ باعث کاهش این فشار و درد ناشی از آن می‌شود. در عین حال انجام این عمل اندروفین بدن را که در کاهش و از بین بردن دردهای عضلانی نقش مهمی دارد، به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد، که این عمل باعث افزایش سروتونین و شادابی انسان خواهد شد. آزادسازی هورمون کورتیزول که در کاهش استرس نقش بسزایی دارد، از دیگر فواید ماساژ درمانی است.

ماساژ درمانی چیست ؟
ماساژ درمانی چیست و چرا از اهمیت بالایی برخوردار است ؟

ماساژ درمانی چیست و به چه شیوه‌ای انجام می‌شود؟

این مسئله با توجه به نوع ماساژ تعیین می‌شود. برای مثال در ماساژ سوئدی ابتدا سوابق پزشکی شما مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد و سپس سوالاتی درباره سلامت جسمی و روحی، نداشتن استرس، شیوه زندگی و دیگر مسائل مرتبط با سلامتی افراد، پرسیده می‌شود و در نهایت فرد به محل انجام عمل ماساژ هدایت می‌شود. این محل دمای مطبوعی دارد و نور ملایمی در آن وجود دارد. اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید پخش یک موسیقی ملایم به همراه بخور با یک رایحه مطبوع را نیز درخواست کنید. از سوی دیگر اسانس‌های روغنی مناسبی برای مالش پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد که آرامش بدن را افزایش می‌دهد.

تعداد جلسات ماساژ درمانی

در ماساژ سوئدی تکنیک‌های متعددی برای ضربه زدن به نقاط مختلف بدن و ماساژ آن نقاط مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته اگر در هنگام انجام ماساژ در ناحیه‌ای احساس درد یا ناراحتی کردید، بهتر است این موضوع را به درمانگر خود اطلاع دهید. زمان ماساژ درمانی (Massage Therapy) بسته به نوع آن از 30 تا 90 دقیقه به طول می‌انجامد. بنابراین باید برای آن وقت کافی بگذارید. نوع دیگر ماساژ، به صورت نشسته بر روی صندلی انجام می‌شود که بیشتر کاربرد این شیوه برای کتف‌ها و پاها است و زمان آن از 5 تا 30 دقیقه تخمین زده می‌شود. تعداد جلسات ماساژ درمانی نیز متفاوت است و برای مشکلات مختلف، تعداد جلسات مختلفی توصیه می‌شود. ماساژ درمانی طب سنتی با سنگ گرم از نوع دیگر ماساژ درمانی در ایران است و از محبوبیت خاصی برخوردار است. 

ماساژ درمانی چیست

تحقیقات انجام‌شده دانشمندان درباره این روش چه نتایجی را نشان می‌دهد؟

نتایج مطالعات انجام‌شده حاکی از این است که ماساژ درمانی در بهبود روند گردش خون، بهبود متابولیسم بدن، كاهش دردهای عضلانی، كاهش استرس و بهبود ایمنی به شکل قابل ملاحظه‌ای تاثیرگذار است. از دیگر مزایای این عمل می‌توان به بهبود عملكرد دستگاه تنفسی، كاهش مشکلات و دردهای ناشی از مسدود شدن رگ‌های لنفاوی و تسریع در روند بهبود آسیب‌های وارد شده به قسمت‌های نرم بدن اشاره کرد. با وجود مطالعات و تحقیقات فراوان صورت گرفته، هنوز هم بخش‌های مهمی از مزایای ماساژ درمانی در کاهش استرس و نگرانی‌های روحی به صورت دقیق مشخص نشده است. در عین حال پژوهش‌های 20 سال اخیر در زمینه انواع ماساژ به ویژه ماساژ سوئدی نشان‌دهنده مزایای فراوان این کار برای سلامت روحی و جسمی انسان‌ها است.

افزایش سرعت بهبودی بیماران با ماساژ درمانی پس از ترخیص

این تحقیقات نشان داده است که سرعت بهبودی بسیاری از بیماران که در بیمارستان‌ها بستری بوده‌اند، پس از ماساژ درمانی افزایش یافته است. این افراد همچنین خلق و خوی بهتری پیدا کرده‌اند و انرژی بیشتری نسبت به زمان قبل از ماساژ درمانی به دست آورده‌اند. یکی از موارد بهبود بیماری مربوط به افرادی بود که کمردرد مزمن داشتند. این افراد پس از پنج هفته ماساژ درمانی که به صورت هفته‌ای دو جلسه 30 دقیقه‌ای انجام شد، شاهد كاهش درد، افسردگی و بهبود خواب خود بوده‌اند. کارمندان اداره‌ها نیز پس از انجام ماساژ درمانی فعالیت کاری بهتری داشتند و استرس آن‌ها از افرادی که این کار را انجام نداده بودند، بسیار کمتر شده بود. ماساژ درمانی بانوان به بهبود زندگی و فعالیت روزانه بانوان کمک شایانی می کند. در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا می توانید از خدمات ماساژدرمانی بانوان و آقایان توسط ماساژور های خانم و آقا بهره‌مند شوید.  

کاهش کوفتگی با انجام ماساژ

از موارد دیگر می‌توان به كاهش درد، كوفتگی و خستگی در بیماران مبتلا به دردهای عضلانی،و کاهش مشکلات روحی آسیب‌دیدگان سوانح سوختگی نیز اشاره کرد. تاثیرگذاری ماساژ در کودکان نیز به طور چشمگیری ملاحظه شده است. برای مثال کودکان نارس با ماساژ درمانی زودتر بهبود می‌یابند و از بیمارستان مرخص می‌شوند. در مبتلایان به اوتیسم نیز در پی انجام ماساژ درمانی، رفتارهای غیرمعقول به شدت کاهش یافت. سندرم خستگی مزمن، استئوآرتریت، سندرم تونل كارپال ، میگرن و سیاتیك نیز از دیگر بیماری‌هایی است که ماساژ درمانی اثر مثبتی بر روی آن‌ها داشته است.

آیا می توان در منزل ماساژ درمانی را انجام داد؟

بله شما می توانید در صورت نیاز و پس از تماس با کلینیک دکتر سریتا ماساژ درمانی در منزل را تجربه کنید. 

برای ماساژ درمانی

با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی

در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست