مراکز حجامت تهران مورد تایید وزارت بهداشت کدام مراکز هستند؟

مراکز حجامت تهران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؛ تا مورد تایید وزارت بهداشت قرار گیرند؟ این روزها، حجامت به عنوان یکی از روش‌های موثر در پیشگیری و درمان بیماری‌ها، در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر ساکن تهران هستید و قصد مراجعه به یکی از مراکز حجامت این شهر را دارید؛ حتما با این مقاله همراه ما باشید؛ چون قصد داریم بهترین مراکز حجامت در تهران را به شما معرفی کنیم.

ویژگی‌های مراکز معتبر حجامت در تهران

مراکز حجامت تهران که مورد تایید وزارت بهداشت هستند؛ دو ویژگی مهم دارند:

  • کادر درمان و پزشکان متخصص طب سنتی (یعنی درمانگران و متخصصان اعمال یداوی) در این مرکز فارغ التحصیل از دانشگاه های علوم پزشکی می‌باشند.
  • محیط درمان در این مراکز، بهداشتی و منطبق با استانداردهای وزارت بهداشت است.

همچنین این مراکز حجامت مجوزها و تاییده‌های لازم برای ارائه خدمات اعمال یداوی طب سنتی از جمله:

  • حجامت درمانی
  • ماساژ درمانی
  • زالو درمانی
  • فصد و …

را اخذ کرده‌اند.

اکلینیک طب سنتی دکتر سریتا 

یکی از مراکز معتبر طب سنتی در تهران است.  برای رزرو نوبت در این کلینیک می توانید به صورت آنلاین اقدام به تعیین وقت نموده و از خدمات کلینیک تخصصی طب سنتی دکتر سریتا بهره‌مند شوید و یا برای رزرو نوبت با شماره تلفن 02188174700 تماس بگیرید.

مراکز حجامت در تهران

حجامت چیست؟

حجامت یکی از انواع اعمال یداوی و درمانی طب سنتی است که ابتدا از چین آغاز شده؛ اما امروزه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، آلمان و امریکا انجام می‌شود. حجامت و بادکش با مکشی که ایجاد می‌کند؛ به تسهیل حرکت جریان چی در بدن کمک می‌کند. واژه “چی” در زبان چینی به معنی نیروی زندگی است.  گفته می‌شود که یک کیمیاگر و گیاه داروی معروف تائوئیست، Ge Hong، برای اولین بار حجامت را انجام داده است. بسیاری از تائوئیست‌ها معتقدند که حجامت به تعادل یین و یانگ یا نیروی مثبت و منفی در بدن کمک می‌کند. تصور می‌شود که برقراری تعادل بین این دو حالت افراطی به مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا و همچنین توانایی آن در افزایش جریان خون و کاهش درد منجر می‌شود.

انواع حجامت

حجامت در حالت کلی به دو نوع حجامت تر (حجامت) و حجامت خشک (بادکش) تقسیم می‌شود. در طب سنتی ایرانی، منظور از حجامت همان حجامت تر، است. اما حجامت تر یا حجامت از نظر کارکرد، به لفظ کلی به انواع زیر تقسیم بندی می‌شود.

 

انواع حجامت

طبقه‌بندی حجامت در طب سنتی

  • حجامت عام
  • حجامت سر
  • حجامت کبد
  • حجامت ساکرال یا کمر
  • حجامت ساق‌ها
  • حجامت نقره
  • حجامت پشت گوش
  • حجامت چانه و …

حجامت عام

یکی از انواع حجامت که حکیمان طب سنتی ایرانی قدیمی آن را شفای تمامی امراض و حجامت نافع می‌دانستند، حجامت عام است. این نوع از حجامت که رایج‌ترین و شناخته شده‌ترین انواع حجامت (کوزه اندازی تر) است بین دو کتف و در خط وسط بین مهره‌های 5-3 کمر انجام می‌شود. دلیل نامگذاری این حجامت به نام حجامت عام این است که مقدمه حجامت خاص و تخصصی است و تقریبا می‌تواند تمامی امراض را درمان کند. مثلا در مورد بیماری میگرن اگر سه نوبت از حجامت عام فایده نداشت، بعد از آن از حجامت سر استفاده می‌شود. بهتر است قبل از حجامت قسمتی از بدن را که قرار است بر روی آن حجامت انجام شود را با روغن ماساژ داد. بهترین روغن برای ماساژ قسمتی از بدن که قرار است؛ حجامت شود، روغن بنفشه است. روغن مالی باعث می‌شود تا محل حجامت نرم و بی‌حس شود و خراش‌ها درد کمتری ایجاد کند و حجامت بهتر انجام شود. همچنین روغن مالی به استریل شدن محل انجام حجامت کمک بیشتری می‌کند.

حجامت چه بیماری‌هایی را می‌تواند درمان کند؟

از حجامت برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌ها استفاده شده است. ممکن است این روش به ویژه در کاهش شرایطی که باعث ایجاد دردهای عضلانی می‌شوند، موثر باشد. یک بررسی در سال 2012 از منابع معتبر نشان می‌دهد که قدرت بهبودی درمان حجامت ممکن است چیزی بیش از یک اثر دارونما باشد. محققان دریافتند که حجامت درمانی ممکن است در موارد زیر به موارد زیر کمک کند:

  • زونا
  • فلج صورت
  • سرفه و تنگی نفس
  • آکنه
  • فتق دیسک کمر
  • اسپوندیلوز گردنی

اثرات جانبی حجامت

عوارض جانبی زیادی با حجامت همراه نیست. عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید معمولاً در طول درمان یا بلافاصله پس از آن اتفاق می‌افتد. در طول دوره درمان ممکن است احساس سبکی سر یا گیجی داشته باشید. همچنین ممکن است تعریق یا حالت تهوع داشته باشید. پس از درمان، ممکن است پوست اطراف لبه فنجان تحریک شده و به صورت دایره‌ای مشخص شود. همچنین ممکن است کمی بعد از جلسه خود در محل‌های برش درد داشته باشید یا احساس سبکی سر یا گیجی داشته باشید. عفونت پس از انجام حجامت درمانی همیشه خطرناک است. این خطر کم است و اگر پزشک شما روش‌های صحیح تمیز کردن پوست و کنترل عفونت را قبل و بعد از جلسه شما دنبال کند، از آن جلوگیری می‌شود.

سایر خطرات عبارتند از:

  • زخم شدن پوست
  • هماتوم (کبودی)

پزشک باید از پیش بند، دستکش یکبار مصرف و عینک یا سایر محافظ‌های چشم استفاده کند. آنها همچنین باید از تجهیزات تمیز و واکسن‌های منظم برای اطمینان از محافظت در برابر بیماری‌های خاص مانند هپاتیت استفاده کنند. همیشه برای محافظت از ایمنی خود، کاملا روی پزشکان تحقیق کنید. اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها ممکن است برای جلوگیری از ناراحتی، روش‌های درمانی یا مراحلی را که می‌توانید قبل از جلسه خود بردارید، ارائه دهند.

بهترین زمان حجامت

بهترین زمان مراجعه به مراکز حجامت تهران، فصل بهار، سپس ایام حزیران و فصل پاییز است. چنانچه امام رضا (ع) در این زمینه می‌فرمایند: « فصل بهار روح زمان‌ها است، در این فصل خون به هیجان در می‌آید و از حجامت در این زمان از سال باید استفاده شود». هدف از حجامت خارج کردن خون کثیف و آلوده از بدن برای بهبودی بیماری و تقویت سلامت عمومی بدن است. حجامت باید زیر نظر متخصص آموزش دیده و با تجربه طب سنتی انجام شود. متخصص طب سنتی قبل از انجام حجامت مزاج فرد را مشخص کرده و پس از معاینات و آزمایش‌های لازم تشخیص می‌دهد که آیا حجامت برای فرد مورد نظر لازم است یا خیر. بهترین روزهای حجامت، روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه و بدترین روزهای حجامت روزهای دوشنبه و جمعه به ویژه ظهر روز جمعه است. روزهای هفتم و چهاردهم ماه رومی حزیران مصادف با اواخر خرداد ماه و روزهای شانزدهم و هفدهم ماه قمری بهترین روزهای انجام حجامت هستند.

حجامت را کجا باید انجام دهیم؟

نکته مهم در طب سنتی این است که بیماران برای استفاده از این روش‌ها به افراد غیر متخصص و بدون صلاحیت مراجعه نکنند. گاهی اوقات، وضعیت بیماری فرد به‌گونه‌ای است که نیاز به بررسی‌های تشخیصی کامل‌تر دارد. گاه شدت و نوع بیماری ایجاب می‌کند که فرد علاوه بر طب سنتی از روش‌های درمان طب جدید نیز بهره‌مند شود. تشخیص به موقع این موارد و تعیین مسیر درست درمان تنها به عهده پزشکانی است که صلاحیت لازم را برای مداخله در مسائل مربوط به سلامت افراد دارند.

تجویز دارو‌ها و انجام اعمال دستی در طب سنتی، نیازمند داشتن مهارت و تخصص در این زمینه است. اقداماتی که توسط افراد غیرمتخصص و فاقد مهارت‌های لازم صورت می‌گیرد گاه با عوارض جبران ناپذیری همراه است؛ بنابراین لازم است بیماران برای انجام امور طب سنتی از جمله انواع حجامت، از مراجعه به افراد غیر پزشک و موسسات بدون مجوز قانونی اجتناب کنند و به کلینیک های تخصصی و معتبر در زمینه حجامت مراجعه کنند. در کلینیک تخصصی طب سنتی دکتر سریتا بهترین متخصصان طب سنتی آماده ارائه انجام هرگونه خدمات درمانی طب مکمل از قبیل مرکز حجامت ، بادکش، زالو درمانی ، طب سوزنی و … می باشند.

اهمیت مراجعه به مراکز حجامت تهران تایید شده

یکی از مهمترین دلایل مراجعه به مراکز حجامت تایید شده در تهران،  استفاده از محیط و مرکز بهداشتی و اصولی انجام حجامت است. وزارت بهداشت و درمان برای دادن مجوز تاسیس کلینیک طب سنتی از جمله حجامت، استانداردهایی را مشخص کرده است. یک مرکز حجامت  مورد تایید در تهران، باید دارای اتاق‌هایی منطبق با شرايط و وضعيت اتاق عمل سرپايي باشد. اصول ضد عفوني سازی و سترون سازی نیزدر مراکز تایید شده باید بر اساس مقررات و ضوابط اعلام شده توسط وزارت بهداشت، انجام شود. در غیر این صورت مرکز، در بازرسی های انجام شده توسط وزارت بهداشت، پلمپ می‌شود. پزشکان و متخصصان طب سنتی نیز، برای انجام اعمال یداوی و حجامت باید دارای مدرک و مجوز فعالیت باشند. این پزشکان و متخصصان طب سنتی باید قبل از انجام حجامت، بیماران را معاینه کنند و نتایج آن را، در پرونده پزشکی سلامتجو درج کنند. 

مراکز حجامت در تهران
مراکز حجامت در تهران

بهترین مراکز حجامت در تهران

یکی از بهترین مراکز حجامت تهران، کلینیک طب سنتی دکتر سریتا است. در این کلینیک تمام اعمال درمانی توسط بهترین پزشکان فارغ التحصیل از دانشگاه های علوم پزشکی داخل و خارج از کشور، انجام می‌شود. همچنین در این مرکز حجامت، از وسایل پانسمان، دستکش و تیغ استریل شده و یکبار مصرف استفاده می‌گردد. شما همچنین می توانید علاوه بر دریافت خدماتی از قبیل حجامت ، زالو درمانی و … توسط دکتر طب سنتي ویزیت و سپس از این روش درمانی نیز استفاده نمائید. 

بهترین مرکز حجامت در تهران ، جایی است که در آن از بهترین و باتجربه‌ترین متخصصان طب سنتی استفاده می‌شود. متخصص طب سنتی که حجامت یا کوزه‌اندازی تر یا بادکش درمانی انجام می‌دهد باید آموزش‌های لازم و دوره‌های حرفه‌ای برای اینکار را گذرانده باشد. بنابراین اگر به آنها برای انجام ویزیت و معاینه مراجعه می‌کنید آنها می‌توانند مشاوره‌های لازم و تخصصی را ارائه دهند. آنها باید تشخیص دهند که فردی که برای حجامت به این مرکز طب سنتی مراجعه کرده است، آیا واجد شرایط برای این کار است یا نه؟ با ما همراه باشید تا با ویژگی های بهترین مرکز حجامت در تهران بیشتر آشنا شوید.

خصوصیات بهترین مرکز حجامت در تهران

در تهران و دیگر شهرهای ایران مراکز و کلینیک‌های طب سنتی فراوانی وجود دارند که کار حجامت را انجام می‌دهند. حتی اگر این مراکز حجامت از بهترین متخصصان ماساژ درمانی طب سنتی بهره ببرند اما باید نکات بهداشتی لازم را رعایت کنند. یکی از مهمترین نکات بهداشتی که توسط بهترین مراکز حجامت در تهران رعایت می‌شود،استفاده از وسایل یکبار مصرف و استریل از جمله تیغ و پانسمان است. پزشکان طب سنتی که حجامت، بادکش ، زالو درمانی، طب سوزنی، فصد خون، ماساژ و … را انجام می‌دهند؛ در ابتدا پزشک عمومی هستند.

خود افراد مراجعه کننده به هر مرکز حجامت باید از ظاهر مرکز و استفاده از پرسنل و پزشکان متخصص و باتجربه و وسایل بهداشتی، یکبار مصرف و استریل متوجه شوند که آیا مراجعه به این مرکز و انجام کار درمانی، برای سلامتی من خطرساز است یا خیر. برخی از افراد پس از گذراندن برخی از دوره‌های حجامت و با خرید یک دستگاه ساکشن بدون داشتن مجوز از وزارت بهداشت و درمان، اقدام به انجام حجامت در منزل بیماران می‌کنند که می‌تواند برای سلامتی مردم خطرآفرین باشند و نباید به این افراد اعتماد کرد.

یک مرکز حجامت خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  1. حجامت در مراکز معتبر، توسط پزشک متخصصِ طب سنتی انجام می‌شود.
  2. قبل از حجامت باید بیمار توسط پزشک ویزیت شود.
  3. سطوح اتاق حجامت باید از جنس سنگ، سرامیک یا رنگ روغن و قابل شستشو باشد.
  4. به منظور رعایت اصول بهداشتی، اتاق معاینه، باید از اتاق حجامت جدا باشد.
  5. انجام همزمان حجامت برای چند بیمار در یک اتاق و توسط یک پزشک، می‌تواند موجب انتقال بیماری‌های واگیردار شود. 
  6. مراکز معتبر حجامت، از وسایل یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند.
  7. کلینیک تخصصی دکتر سریتا

    کلینیک تخصصی دکتر سریتا، یک مرکز مدرن طب سنتی با خدماتی از قبیل حجامت، بادکش، فصد خون، ماساژ درمانی، طب سوزنی، طب آیورودا و زالو درمانی است. این مرکز با بیش از 20 پزشک متخصص در زمینه طب سنتی همکاری می‌کند.

    کلینیک دکتر سریتا چند مزیت مهم دارد:

    1. این مرکز تنها با آن دسته از متخصصان طب سنتی همکاری می‌کند که در دانشگاه‌های معتبر پزشکی تحصیل کرده‌اند.
    2. همه ضوابط و استانداردهای وزارت بهداشت در این کلینیک رعایت شده است. این ضوابط مواردی از قبیل استفاده از وسایل یکبار مصرف و اختصاصی برای هر بیمار، لزوم معاینه بیمار توسط پزشک قبل از انجام اعمال یداوی و ممنوعیت مداوای همزمان چند بیمار در یک اتاق و توسط یک پزشک را شامل می‌شود.
    3. کلینیک دکتر سریتا، جز معدود مراکز حجامت در تهران است که برای هر یک از اعمال یداوی، با پزشک ویژه و متخصص همان زمینه همکاری می‌کند. در این کلینیک هر پزشک تنها در یک زمینه کاری فعالیت می‌کند.

    تهران- خیابان ولی عصر (عج)، نرسیده به توانیر، کوچه ترابنده، پلاک .6

    تلفن: 88207837- 021

رزرو نوبت حجامت

برای رزرو نوبت حجامت توسط بهترین پزشکان طب سنتي  فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست