نشانه ها و درمان زانو درد با طب سنتی

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‎‎‌تان از زانو درد رنج می‌برید و  مشتاقید در رابطه با درمان زانو درد با طب سنتی بدانید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنیذ. در این مقاله ضمن توضیح چرایی ایجاد زانو درد، روش‌های درمانی، روند بهبود و مراقبت بعد از درمان را شرح خواهیم داد

علت زانو درد چیست؟

زانو یک ساختار پیچیده با تعداد زیادی قطعۀ متحرک است. زانوهای شما وزن کل بدن شما را تحمل می‌کنند، در حالی که به طور همزمان به شما اجازه می‌دهند راه بروید، بدوید، خم شوید و بپرید. در این سیستم پیچیده، یک «نقص» می‌تواند به درد منجر شود. برخی از شایع‌ترین شرایطی که باعث زانو درد می‌شوند عبارتند از:

  • آرتروز
  • سندروم زانوی دوندگان (سندروم درد پاتلوفمورال یا سندروم ایلیوتیبیال باند)
  • کیست بیکر (کیست پوپلیتئال)
  • بورسیت
  • پارگی رباط (به عنوان مثال پارگی رباط صلیبی جلویی (ACL) )
  • پارگی مینیسک
  • تاندونیت
  • درد ارجاعی ناشی از مشکلات لگن یا پا
  • زانو درد با طب سنتی
    زانو یک ساختار پیچیده با تعداد زیادی قطعۀ متحرک است.

زانو درد هنگام دویدن؟

اگر هنگام دویدن در زانوی خود احساس درد دارید، احتمالا درد شما در جلوی زانو (زیر یا اطراف کلاهک زانو) یا در امتداد دو طرف زانو رخ است.

این نوع زانو درد معمولا سندروم زانوی دوندگان نامیده می‌شود. این اصطلاح در واقع یکی از دو مشکل در زانو را توصیف می‌کند. اولین مورد سندروم درد کشککی نام دارد که به درد در جلویِ زانو اشاره دارد. دومین مورد سندروم ایلیوتیبیال باند نامیده می‌شود و به درد در کناره‌های زانو اشاره دارد.

زانو درد با طب سنتی
اگر هنگام دویدن در زانوی خود احساس درد دارید، احتمالا درد شما در جلوی زانو (زیر یا اطراف کلاهک زانو) یا در امتداد دو طرف زانو رخ است.
  • سندروم درد کشککی

سندروم درد کشککی هنوز یک معمای پزشکی باقی مانده است. در این وضعیت درد در پشت یا اطراف کاسۀ زانو (استخوان کشکک) رخ می‌دهد و زمانی‌که زانو را هنگام بالا رفتن از پله‌ها یا بعد از نشستن خم کنید، میزان درد زیاد خواهد بود. اگر چه علائم رایجی مشاهده شده است، اما علت سندروم زانوی دوندگان هنوز حدس و گمان است. امروزه بهترین حدسی که برای علت این سندروم وجود دارد این است که استفادۀ بیش از حد از زانو باعث کشیدگی رباط‌هایی می‌شود که استخوان کشکک را در جای خود نگه می‌دارند.

  • سندروم ایلیوتیبیال باند

سندروم ایلیوتیبیال باند یا سندروم باند IT باعث درد در کنارۀ زانو می‌شود. ایلیوتیبیال یک نوار پهن و بلند است که از قسمت خارجی ران شروع شده و تا پایین زانو ادامه دارد. اگرچه این نوار با مشکلات مربوط به لگن و ران همراه بوده است، اما در واقع به کنارۀ زانو محدود است. در این وضعیت درد اغلب در هنگام دویدن یا خم شدن احساس می‌شود. علت سندروم ایلیوتیبیال باند نیز مانند سندروم درد کشککی هنوز قطعی نیست، اما شواهد نشان می‌دهد که استفادۀ بیش از حد از زانو می‌تواند علت آن باشد؛ زیرا در دوندگان، کوهنوردان و دوچرخه‌سواران شایع‌ترین مبتلایان آن هستند.

  • زانو درد ارجاعی (زانو درد ریفرال)

زانو درد هنگام دویدن می‌تواند از ناحیۀ ران یا پا نیز ناشی شود. اگر قوس کمری کمی دارید یا شیوۀ راه رفتن مناسبی ندارید، الگوهای تحمل وزن روی زانوها دچار تغییر می‌شود. توزیع نابرابر وزن روی زانوها به معنای فشار جدید به ماهیچه‌ها، رباط‌ها، مینیسک و غضروف است که همگی این‌ها می‌توانند دردناک باشند.

زانو درد با طب سنتی
توزیع نابرابر وزن روی زانوها به معنای فشار جدید به ماهیچه‌ها، رباط‌ها، مینیسک و غضروف است که همگی این‌ها می‌توانند دردناک باشند.

درد زانو هنگام خم شدن؟

درد در هنگام خم کردن زانو برای نشستن، چمباتمه زدن یا بالا رفتن از پله‌ها، به دلیل وارد شدن فشار به داخل مفصل زانو رخ می‌دهد. جایی که درد احساس می‌شود به تعیین علت درد کمک می‌کند. اگر هنگام خم شدن یا بالا رفتن از پله‌ها درد قابل توجهی را تجربه می‌کنید، این می‌تواند نشانۀ بورسیت، آرتروز یا آسیب‌دیدگی رباط‌ و تاندون‌ باشد.

  • بورسیت

بورسیت زانو التهاب کیسه‌های بورس در مفصل زانو است. حرکات مکرر مفصل و فشار طولانی‌مدت روی مفصل مانند زانو زدن یا آسیب حاد مانند زمین خوردن می‌تواند باعث بورسیت شود. زانوی مبتلا به بورسیت در هنگام خم شدن به دلیل تحت فشار قرار گرفتن بورس ملتهب، درد بیشتری را تجربه می‌کند.

  • آرتروز (ورم مفاصل)

آرتروز شایع‌ترین شکل ورم مفاصل است. آرتروز می‌تواند هر مفصلی در بدن از جمله مفصل زانو را تحت تاثیر قرار دهد. با ساییدگی یا تحلیل رفتن غضروف مفصل زانو، درد به وجود می‌آید. درد به ویژه هنگام خم کردن زانو احساس می‌شود؛ زیرا آرتروز باعث سفت شدن تمام ساختارهای مفصل زانو می‌شود. اگر در بیماری‌های دژنراتیو یا ساییدگی سابقه خانوادگی داشته باشید و در گذشته نیز زانوی شما آسیب دیده باشد، ممکن است به آرتروز زانو مبتلا شوید.

زانو درد با طب سنتی

 

  • رباط‌های رگ به رگ شده

رگ به رگ شدن زانو زمانی رخ می‌دهد که رباط‌های زانو به طور کامل کشیده یا پاره شوند. این یک آسیب حاد است و می‌تواند در حین تمرین یا ورزش، فشار آمدن به زانو یا انجام یک حرکت تند و ناگهانی اتفاق بیفتد. هنگام خم شدن زانو بسته به رباط آسیب‌دیده، ممکن است درد احساس شود. آسیب‌های رباط معمولا با تورم و کبودی همراه است.

درد در پشتِ زانو؟

اگر در پشتِ زانو درد دارید (که درد زانوی خلفی نامیده می‌شود)، ممکن است به کشیدگی عضلۀ همسترینگ، پارگی مینیسک یا وضعیتی به نام کیست بیکر دچار شده باشید. با این حال، اگرچه درد در پشت زانوی شما احساس می‌شود، اما ممکن است ناشی از سندروم زانوی دوندگان، آرتروز یا آسیب رباط باشد.

زانو درد با طب سنتی
اگر در پشتِ زانو درد دارید، ممکن است به کشیدگی عضلۀ همسترینگ، پارگی مینیسک یا وضعیتی به نام کیست بیکر دچار شده باشید.
  • فشار همسترینگ (تاندونیت)

اگر تاندون همسترینگ شما کشیده شده باشد، ممکن است در پشت زانوی شما درد احساس شود. همسترینگ یک تاندون در پشت زانو است. وارد شدن یک نیروی ناگهانی به تاندون می‌تواند آن را فراتر از دامنۀ حرکتی خود بکشد و منجر به کشیدگی شود. اگر به طور کلی همسترینگ ضعیف‌تری داشته باشید، خطر آسیب در شما افزایش می‌یابد.

  • پارگی مینیسک

درد در پشت زانو نیز می‌تواند نشانۀ پارگی مینیسک باشد. مینیسک غضروفی است که بین استخوان‌های زانو قرار دارد. مینیسک مانند یک ضربه‌گیر عمل کرده و از برخورد دو استخوان جلوگیری می‌کند. زمانی‌که این غضروف در اثر چرخش ناگهانی زانو آسیب می‌بیند، درد ایجاد می‌شود. بسته به پارگی، ممکن است در پشت زانو درد احساس شود.

  • کیست بیکر

به ایجاد یک برآمدگیِ قابل‌توجه در پشت زانو، کیست بیکر گفته می‌شود. درد ناشی از کیست بیکر (که تحت عنوان کیست پشت زانو (کیست پوپلیتئال) نیز شناخته می‌شود) می‌تواند از خفیف تا بسیار زیاد باشد. این درد اغلب‌ اوقات شدید نیست، بلکه درد مبهمی است که با احساس سفتی همراه است. کیست بیکر زمانی تشکیل می‌شود که یکی از بورس‌های زانو بر اثر آسیب‌دیدگی زانو، از مایع پر می‌شود.

به ایجاد یک برآمدگیِ قابل‌توجه در پشت زانو، کیست بیکر گفته می‌شود.

زانو درد و آسیب‌دیدگی‌های قبلی

مشکلات مربوط به زانو می‌تواند در نتیجۀ آسیب‌های درمان نشدۀ سابق رخ دهد. هنگامی‌که زانو آسیب می‌بیند (به عنوان مثال آسیب‌دیدگی در فوتبال، افتادن از دوچرخه، افتادن روی یخ، چرخش ناگهانی) ممکن است یک آسیب‌دیدگی حاد مانند پارگی رباط صلیبی جلویی (ACL) یا پارگی مینیسک را تجربه کنید.

آسیب‌های سابقی که هیچوقت به درستی بهبود نیافته‌اند نیز می‌توانند در آینده به مشکلات مزمن زانو منجر شوند. عدم التیام صحیح آسیب‌دیدگی زانو (یا به عبارت دقیق‌تر، به مدت کافی التیام یافتن آن) می‌تواند به ضعیف شدن رباط‌ها یا تاندون‌های زانو منجر شود. این امر زانو را با افزایش سن در معرض آسیب‌دیدگی مجدد قرار می‌دهد.

اگر در گذشته دچار آسیب‌دیدگی زانو شده‌اید و بهبودی کامل یا کافی را تجربه نکرده‌اید، درمان‌هایی مانند تزریق‌های ترمیمی ‌را امتحان کنید که به‌طور طبیعی می‌توانند روند بهبودی را از سر بگیرند.

چگونه درد زانو را تسکین دهیم؟

در بیشتر موارد، زانو درد ناشی از یکی از این دو موارد است: آسیب‌دیدگی حاد زانو، یا دژنراسیون (ساییدگی) زانو که با افزایش سن رخ می‌دهد.

درمان و تسکین درد زانو بستگی به این دارد که علت درد زانوی شما کدامیک از این دو مورد است.

درمان آسیب‌دیدگی حاد زانو

اگر زانو درد شما پس از یک آسیب‌دیدگی احتمالی زانو، مانند زمین خوردن، آسیب ورزشی، یا حرکت چرخشی ناگهانی زانو شروع شده است، روش درمانی زیر را در نظر در نظر داشته باشید:

  • از زانوی خود زیاد کار نکشید و اجازه دهید استراحت کند.
  • در صورت لزوم، زانو را با استفاده از زانوبند تثبیت کنید و اجازه دهید استراحت کند.
  • ورزش نکنید! و همچنان اجازه دهید زانوی شما استراحت کند.
  • در صورت لزوم از داروهای NSAIDs (مسکن) مانند ادویل استفاده کنید و به استراحت ادامه دهید.

بنابراین بهترین راه برای بهبودی از آسیب‌دیدگی حاد زانو، کار نکردن و فشار نیاوردن به زانو است. این به معنای نشستن روی ویلچر و راه نرفتن نیست، بلکه به معنای ترک موقت دویدن، ورزش و فعالیت‌هایی است که بیش از حد به زانو فشار وارد می‌کنند. استفاده از کمپرس‌های سرد مانند کیسه یخ، استفاده از باندهای فشاری و بالا نگه داشتن زانو به منظور سرکوب التهاب می‌تواند به کاهش درد کمک کند. بدن توانایی درمان خود را دارد و این کار را انجام خواهد داد. اما ابتدا شما باید این اجازه را به بدن خود دهید. اما تا چه مدت باید صبر کنید؟

بدن توانایی درمان خود را دارد و این کار را انجام خواهد داد.

زمان نقاهت آسیبدیدگی حاد زانو

اکثر افراد مبتلا به زانو درد سعی می‌کنند درد را نادیده بگیرند و خیلی زود فعالیت‌های عادی خود را از سر می‌گیرند. آن‌ها زودتر از زمان لازم ورزش می‌کنند، می‌دوند و چمباتمه می‌زنند. اغلب اوقات، افراد به اشتباه فکر می‌کنند که زانوی آن‌ها مرحلۀ بهبودی را پشت سر گذاشته است، در صورتی که در حقیقت اینطور نیست.

زمان لازم برای بهبودی آسیب‌دیدگی زانو به عوامل مختلفی بستگی دارد:

اگر در گذشته زانوی شما ضربه دیده است، یا اگر سابقۀ خانوادگی آرتریت دارید، یا اگر شغلی با استرس بالا دارید، احتمالا لازم است دورۀ استراحت طولانی‌تری برای بهبودی سپری کنید.

اگر نسبتا سالم و بدون استرس هستید و در خانواده خود سابقۀ آرتریت ندارید، احتمالا می‌توانید زودتر به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. همه‌چیز به بدن شما بستگی دارد و هر بدنی منحصربه‌فرد است. با این حال، بهتر است مدت بیشتری استراحت کنید تا اینکه خطر آسیب‌دیدگی بیشتری را به جان بخرید.

زانو درد با طب سنتی
اگر در گذشته زانوی شما ضربه دیده است، یا اگر سابقۀ خانوادگی آرتریت دارید، یا اگر شغلی با استرس بالا دارید، احتمالا لازم است دورۀ استراحت طولانی‌تری برای بهبودی سپری کنید.

پرولوتراپی برای آسیبدیدگی حاد زانو

اگر آسیب‍دیدگی حاد زانو آسیب رباط یا تاندون را شامل شود، تزریق ترمیمی، پرولوتراپی، پی‌آرپی (PRP) یا سلول‌های بنیادی ممکن است به تقویت بافت آسیب‌دیده کمک کند. تزریق‌های ترمیمی، همانطور که از نامش پیداست، بافت آسیب‌دیده را بازسازی کرده و بدن را به رشد مجدد بافت سالم و جدید تحریک می‌کند.

طب سوزنی و استئوپاتیک (استخوان درمانی) برای کمک به درمان‌های پرولوتراپی توصیه می‌شوند و به اطمینان از عملکرد طبیعی زانو پس از پرولوتراپی یا درمان‌های PRP کمک می‌کند.

حرکات کششی برای تسکین درد زانو

توصیه نمی‌شود بعد از آسیب‌دیدگی زانو و احساس درد حرکات کششی انجام دهید. در صورت انجام این حرکات، شما بدون هیچ تسکین درد درازمدتی، درد زیادی را احساس خواهید کرد. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید استراحت دادن به زانو است.

زانو درد با طب سنتی
توصیه نمی‌شود بعد از آسیب‌دیدگی زانو و احساس درد حرکات کششی انجام دهید.

تسکین درد مزمن زانو

اگر درد مزمن زانو را تجربه می‌کنید، ممکن است به آرتریت زانو دچار شده باشید. به تخریب ساختارهای مفصل زانو آرتریت زانو گفته می‌شود. میزان درد بسته به پیشرفت آرتریت می‌تواند متفاوت باشد.

انواع مختلفی آرتریت وجود دارد که مفصل زانو را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و به درد مزمن زانو منجر می‌شود. از جملۀ آن‌ها می‌توان آرتروز، آرتریت روماتوئید و نقرس را نام برد.

درمان‌های طبیعی برای درد مزمن زانو شامل تغییر سبک زندگی، ورزش‌های ملایم، کاهش وزن و پمادهای گیاهی است. تغییرات مثبت در سبک زندگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ورزش‌های ملایم و آرام‌بخش مانند تای‌چی، یوگا و شنا
  • حفظ یک وزن مناسب برای کاهش فشار از روی زانو
  • کرم‌ها و پمادهای گیاهی مانند پماد کپسایسین و روغن
  • مصرف مکمل‌هایی مانند سولفات گلوکزامین
  • روش‌های درمانی استئوپاتیک (استخوان درمانی)
  • روش‌های درمانیِ طب سوزنی

زانو درد مزمن و جراحی دبریدمان (برداشت بافت اسکار و مرده)

بدن توانایی زیادی در بهبود و بازسازی خود دارد. هنگام در نظر گرفتن جراحی دبریدمان (یا برداشتِ مینسیک زانو) برای درمان آرتریت زانو، به یاد داشته باشید که با توجه به تحقیقاتی که روزبه‌روز بیشتر می‌شوند، جراحی‌های دبریدمان در درمان آرتریت زانو هیچ مزیت بیشتری نسبت به درمان‌های دستی ندارند. در صورت نیاز به جراحی، جایگزین‌های طبیعی مانند پرولوتراپی یا پی‌آرپی را در نظر داشته باشید.

زانو درد با طب سنتی
بدن توانایی زیادی در بهبود و بازسازی خود دارد.

تشخیص دقیق زانو درد اهمیت دارد

شما باید قبل از شروع هر ورزش یا برنامۀ درمانی، به یک پزشک مراجعه کنید تا بفهمید چه چیزی باعث درد شما می‌شود. اگر در زانوی خود یک پارگی حاد دارید، می‌توانید برای بهبودی از درمان‌های ترمیمی ‌مانند پرولوتراپی و پی‌آرپی استفاده کنید. اگر مشکل شما ناشی از عضلات سفت یا نقاط ماشه‌ای باشد، درمان دستی یا طب سوزنی می‌تواند به طور چشمگیری سرعت بهبودی شما را افزایش دهد. نکته کلیدی در اینجا این است که هیچ زانودردی را که فراتر از مقدار مدت معقول به استراحت و بهبودی نیاز دارد، نادیده نگیرید.

آیا سیاتیک می‌تواند باعث زانو درد شود؟

بله، اعصاب عصبِ سیاتیک از درون زانو عبور می‌کنند و در نتیجه می‌توانند باعث زانو درد شوند.

چگونه از آسیب‌دیدگی زانو جلوگیری کنیم؟

دوندگان و ورزشکاران

برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی زانو در حین ورزش، به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • برای فعالیت‌های خود از کفش مناسب استفاده کنید
  • قبل از تمرین‌های ورزشیِ شدید، زانوهای خود را با انجام حرکات کششی گرم کنید
  • به طور منظم درمان‌های دستی استئوپاتیک را دریافت کنید
  • مراقب اضافه وزنتان باشید.

کارمندان اداره

نشستن طولانی‌مدت روی صندلی نیز فشار زیادی به رباط‌های زانو وارد می‌کند. برای جلوگیری از درد زانو به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • هرازگاهی از جای خود بلند شوید و کمی راه بروید.
  • سعی کنید در حد ممکن فعالیت داشته باشید.
  • مراقب اضافه وزنتان باشید.

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا از معتبرترین مراکز فعال در حوزه درمان با طب سنتی می‌باشد که بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات درمانی را توسط بهترین پزشکان این طب به متقاضیان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید بعد از دریافت نوبت به صورت حضوری به کلینیک طب سنتی دکتر سریتا مراجعه کرده و یا با گرفتن  نوبت به صورت آنلاین ویزت شوید.

منبع: drdanielwilliams.com ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست