نقاط طب سوزنی – راهنمای کامل طب سوزنی و مراحل انجام آن

مقدمه

طب سنتی بیش از 2000 سال است که انجام می‌شود و در گذشته به دلیل نبودن امکانات کافی از این روش برای درمان بسیاری از دردها استفاده می‌شد. قابلیت اصلی این روش، تسکین درد و نرم کردن عضلات بوده و بیشتر  ماساژ درمانی در کشور چین از آن استفاده می‌شود. در این روش باید به نقاط طب سوزنی بسیار توجه کرد چرا که عدم آگاهی از این مسئله در عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد. محققان چینی با انجام تحقیقات بسیار متوجه شدند که بدن دارای مسیرهای انرژی بوده و در صورتی که جایی از بدن درد می‌گیرد،این کانال‌ها مسدود می‌شوند. آن‌ها می‌تواند با قرار دادن سوزن در نقاط حساس و مورد نظر بدن این دردها را کاهش داد.

طب سوزنی چند سالی است که وارد ایران شده و پزشکان با طی کردن دوره‌های آموزشی در کشورهای مختلف توانسته‌اند این علم را در ایران نیز گسترش دهند. حجامت درمان از طریق طب سوزنی دارای مزایایی است که آن را از سایر درمان‌های طب سنتی متمایز کرده است. در این روش از درمان، دانستن نقاط طب سوزنی بسیار مهم بوده و متخصصان باید سوزن‌ها را به درستی وارد بدن بیماران کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا چگونگی انجام طب سوزنی را به شما بیاموزیم و نقاطی که سوزن برای درمان به آنجا وارد می‌شود را به شما معرفی کنیم.

Acupuncture (1)

طب سوزنی چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که گفتیم تشخیص نقاط طب سوزنی برای تسکین درد بسیار مهم بوده و متخصص طب سوزنی باید به دنبال بهترین نقطه برای قرار دادن سوزن باشد. هنگامی که سوزن در بدن وارد می‌شود، ماده‌ای در مغز به نام اندورفین آزاد شده و مانند یک مسکن درد را کاهش می‌دهد. سوزن به عنوان یک شوک الکتریکی عمل کرده و هنگامی که وارد بدن می‌شود، به طور قابل ملاحظه‌ای به باز شدن جریان بسته شده ماهیچه کمک می‌کند. سوزن‌ها دارای ضخامت بسیار کمی بوده و مانند سوزن‌های تزریقاتی درد ندارند.

البته ممکن است در مواقعی این سوزن‌ها باعث:

  • التهاب پوست
  • خارش
  • و سوزش

‌شوند که بسیار خفیف بوده و سریعا بهبود می‌یابد.

بهتر است به طب سوزنی به عنوان یک درمان موثر نگاه کرد چرا که این روزها نتایج بی‌نظیری را از خود برجای گذاشته است.

نقاط طب سوزنی

طب سوزنی با باز کردن شریان انرژی بدن به نام Chi، درد را در بدن تسکین می‌دهد. متخصص طب سوزنی با پیدا کردن نقاط اصلی و تعیین شده توسط دانشمندان اقدام به درمان بیمار می‌کنند.

مهمترین نقاط طب سوزنی شامل:

  • بالای لگن
  • بالای سر
  • گردن
  • مفصل ران
  • فک
  • شانه
  • کمر
  • زانو
  • بازوی میانی
  • بالای قفسه سینه
  • پایین پا
  • شکم
  • آرنج
  • گوش
  • ساعد

و غیره می‌شود.

متخصص طب سوزنی باید با آگاهی از تمام نقاط کلیدی بتواند بهترین نقطه را برای درمان انتخاب کند تا بیمار دچار مشکل خاصی نشود. در ادامه به چند نقطه مهم بدن که سوزن برای رفع دردهای مختلف بدن در آن‌ها وارد می‌شود، اشاره می‌کنیم.

Acupuncture (3)

درد کمر

درد کمر یکی از رایج‌ترین عارضه‌هایی است که بسیاری از مردم از آن رنج می‌برند. معمولا پزشکان با تجویز ماساژ درمانی و چسب‌های کمر، سعی در تسکین درد در این ناحیه از بدن دارند. این درمان اغلب موقتی بوده و پس از گذشت مدتی دوباره به سراغ افراد بازمی‌گردد. در طب سوزنی می‌توان با وارد کردن سوزن‌های مخصوص به ناحیه‌ی پایینی (گودی کمر)، کمر درد را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داد. اگر این روش درمانی به درستی و مستمر انجام شود، بسیار موثر بوده و فرد را از شر کمردرد خلاص می‌کند.

درد دندان

یکی دیگر از نقاط طب سوزنی، نزدیک فک برای تسکین درد دندان است. بسیاری از افراد پس از اینکه دندان‌های خود را می‌کشند تا مدت‌ها دچار درد هستند و از این مسئله رنج می‌برند. بهتر است با مراجعه به کلینیک طب سوزنی و انجام مراحل متنوع این درد را تسکین داده و به سرعت بهبود یابید. جالب است بدانید دندان دارای کانال‌های انرژی بوده و با سایر کانال‌های انرژی در بدن مرتبط می‌باشد. از این رو با وارد کردن سوزن‌ها طبی به نقاط تعیین شده می‌تواند درد دندان را کاهش داد.

تسکین سردرد

در این روش متخصص طب سوزنی، سوزن‌ها را در بالای لگن و بازو قرار داده و با استفاده از عصب‌هایی که در این ناحیه وجود دارد، اقدام به تسکین سردرد می‌کند. طب سوزنی برای سردردهای مزمن و میگرن بسیار موثر بوده و بسیاری از افراد با انجام آن توانسته‌اند درد ناشی از آن را به طور قابل ملاحظه‌ای التیام دهند. بهتر است قبل از انجام این کار از سلامت لگن و بازوهای خود مطمئن شوید چرا که طب سوزنی در صورت سلامت نبودن این نقاط می‌تواند به بدن شما آسیب وارد کند.

رفع درد آرتروز

Acupuncture (5)

از دیگر نقاط طب سوزنی می‌توان به مفصل‌ها و ناحیه‌های انعطاف‌پذیر بدن نظیر زانو، آرنج، گردن و مچ اشاره کرد.

در این روش سوزن‌ها در قسمت‌های اطراف مفاصل:

  • زانو
  • آرنج
  • مچ
  • و گردن

وارد شده و پس از چند جلسه درد را کاهش می‌دهند.

بسیاری از سالمندان از درد مفصل رنج می‌برند و بدن آن‌ها پاسخگوی شوک‌های الکتریکی در فیزیوتراپی نیست.  از این رو طب سوزنی بهترین راه درمانی برای این افراد بوده و می‌توانند درد خود را در سریع‌ترین زمان ممکن کاهش دهند. پس از درمان نیز باید به توصیه‌های پزشک گوش کرده و تک‌تک آن را رعایت کنید.

درمان ناباروری

بسیاری از زنان از مشکل عدم باروری رنج می‌برند. آن‌ها با مراجعه به کلیلنیک‌های مختلف پزشکی و مصرف داروهای گوناگون سعی می‌کنند که این مسئله را درمان کنند. شاید مراجعه‌های مکرر به پزشک و مصرف داروهای زیاد پر هزینه باشند و بسیاری از افراد نتوانند از پس هزینه‌های آن بر بیایند. از این رو طب سوزنی می‌تواند یک گزینه مناسب و مقرون‌صرفه در درمان نازایی باشد. طب سوزنی بر روی نقاط مختلف شکم باعث می‌شود تا گردش خون افزایش یافته و همین امر موجب تخمک‌گذاری در زنان شود.

sterility

تسکین گردن‌درد، فک و جمجمه

یکی دیگر از کلیدی‌ترین نقاط طب سوزنی، مفصل ران و شانه است. بسیاری از افرادی که از درد گردن، فک و جمجمه رنج می‌برند، می‌توانند با طب سوزنی این عارضه را درمان کنند. همانطور که می‌بینید کانال‌ها انرژی از مفصل ران به جمجمه و گردن متصل بوده و طب سوزنی می‌تواند از طریق نقاط اصلی و حساس، درد را تسکین دهد. این امر بسیار جالب است و احتمالا کسی تصورش را هم نمی‌کند که این نقاط به هم ربط داشته باشند. البته مهارت پزشک برای وارد کردن سوزن در محل دقیق بسیار مهم بوده و در غیر این صورت طب سوزنی نتیجه‌ای را در بر نخواهد داشت.

تسکین کمردرد

زانو و آرنج دارای نقاطی هستند که اگر تحت درمان با طب سوزنی قرار گیرند، می‌توانند درد کمر را کاهش دهد. کمر درد یکی از رایج‌ترین عارضه‌هایی است که معمولا افراد قد بلند دچار آن هستند و سالمندان نیز از آن رنج می‌برند. پیدا کردن نقطه دقیق در کمر بسیار سخت و حساس است. چرا که نخاع در این منطقه از بدن قرار داشته و استفاده نادرست از طب سوزنی می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. بنابراین انتخاب یک کلینیک طب سوزنی که به تمام اصول آن آگاه باشد. بسیار مهم بوده و بهتر است با جستجوی زیاد یک مرکز معتبر پیدا کرد. متاسفانه افراد سودجو در همه جا بوده و به دنبال فریب مردم هستند.

تسکین درد دستگاه تناسلی و دنبالچه

یکی دیگر از نقاط طب سوزنی، دست و پا می‌باشد. پا می‌تواند درد نواحی دستگاه تناسلی را کاهش داده و دست نیز درد دنبالچه را تسکین می‌دهد. معمولا افرادی که به مدت طولانی بر روی صندلی در محل کار خود می‌نشینند، دچار درد در ناحیه دنبالچه و نشیمنگاه خود می‌شوند. درد دنبالچه اگر شدت یابد، مانع تحرک و کار شده و می‌تواند افراد را برای مدتی خانه‌نشیدن کند. از این رو استفاده از طب سنتی برای کاهش درد آن توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که این نواحی از بدن بسیار مهم بوده و با قرار دادن سوزن اشتباهی می‌توان فعالیت بدن را مختل کرد.

تسکین درد ناحیه تناسلی، مثانه و ساکروم

درد مثانه یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که افراد به آن مبتلا هستند. تقریبا درمان این ناحیه از بدن نیاز به زمان و هزینه بالایی داشته و از این رو بسیاری از افراد از درمان آن خودداری می‌کنند. رابطه‌ای که بین قوزک پا و ناحیه تناسلی وجود دارد، این امکان را به پزشکان می‌دهد تا با بهره‌مندی از طب سوزنی، این عارضه را درمان کنند. قوزک پا به دلیل اینکه یک ناحیه استخوانی محسوب می‌شود، بسیار حساس است. به همین خاطر باید سوزن‌ها را به گونه‌ای وارد این قسمت کرد تا آسیبی به مفصل و استخوان آن وارد نشود.

تسکین درد بیضه

یکی دیگر از نقاط طب سوزنی انگشتان دست و پا است. وارد کردن سوزن به نواحی مختلف انگشتان دست و پا می‌تواند بیضه درد را کاهش دهد. بیضه درد اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند مشکلات شدیدی به همراه داشته باشد. از این رو توصیه می‌شود، حتما این عارضه را جدی بگیرید و در اسرع وقت اقدام به درمان آن کنید. طب سوزنی یکی از موثرترین راه‌های درمانی بوده و بسیار مقرون ‍‌به‌صرفه‌تر از سایر درمان‌ها است. بهتر است قبل از اینکه اقدام به طب سوزنی کنید، با پزشکان در این زمینه مشورت شود تا در هنگام استفاده از این روش درمانی موثر به مشکل برنخورید.

تسکین درد شکم و پشت

Acupuncture (2)

شکم درد عارضه‌ای است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. این افراد برای اینکه از شر شکم درد خود خلاص شوند، داروهای زیادی را مصرف می‌کنند که استفاده بیش از حد آن می‌تواند عوارض شدیدی به همراه داشته باشد. از آنجاییکه در طب سوزنی کانال‌های انرژی بدن به یکدیگر مرتبط هستند، ساق پا و ساعد نیز به شکم و پشت ارتباط دارند. از این رو طب سوزنی می‌تواند درد شکم را به طور قابل ملاحظه‌ای تسکین دهد. البته، برای نتیجه‌گیری بهتر باید در چندین جلسه اقدام به سوزن درمانی کنید تا این عارضه به کلی برطرف شود.

سخن پایانی

طب سوزنی قدیمی‌ترین روش درمانی بوده و مردم کشور چین از این شیوه بسیار بهره برده‌اند. ما در این مطلب به نقاط طب سوزنی اشاره کرده و هر کدام از آن‌ها را معرفی کردیم. هر کدام از این نقاط برای تسکین درد در نواحی خاصی بوده و استفاده نادرست از این روش می‌تواند مشکلاتی را بوجود بیاورد.  از این رو بهتر است در انتخاب متخصص طب سوزنی دقت و باتجربه‌ترین آن را پیدا کرد.

طب سوزنی، چند سالی است که در کنار سایر روش‌های درمانی به عنوان یک شیوه موثر عمل می‌کند. بسیاری از افرادی که از این روش برای درمان خود استفاده کرده‌اند، بسیار راضی بوده و نتایج بی‌نظیری کسب کرده‌اند. یکی از طلایی‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کرد، رعایت توصیه‌های پزشک بعد از درمان است.

منبع: amcollege medicalnewstoday woninstitute

 

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌های  7-88207836-021 و یا 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باش

 

 

 

 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست