ویزیت دکتر طب سنتی در امریکا، آمارها چه می‌گویند؟

ویزیت دکتر طب سنتی و مراجعه بیماران به آنها برای درمان یک بیماری یا وضعیت پزشکی نشان دهنده دیدگاه مثبت مراجعه کنندگان نسبت به این تجربه است. اکثر افرادی که تحت ویزیت دکتر سنتی قرار می‌گیرند، معتقدند که در این روش درمانی، شرح علائمشان به دقت بررسی شده و پزشک مورد نظر واقعا به سلامت و رفاه آنها اهمیت می‌دهد. در نهایت اطلاعات مورد نیاز برای درمان و مراقبت خانگی را دریافت می‌کند.

طبق آمار، تنها تعداد کمی از افراد اعلام کردند که در اجرای دستورالعمل‌های طب سنتی عجله کرده‌اند یا درمورد اجرای آنها برای مراقبت‌های خانگی یا نیازهای درمانی سردرگم شده‌اند. البته زمانی که افراد درمورد درمان مشکلات جدی سلامت تصمیم‌گیری می‌کنند، علاوه بر ویزیت دکتر طب سنتی یا پزشک طب مدرن، تحقیقات لازم خود را نیز انجام می‌دهند.

برخی از این افراد گزارش داده‌اند که تنها هدف‌شان از انجام تحقیقات، صرفا کسب اطلاعات است؛ در حالی که افراد دیگر این کار را برای بررسی سایر گزینه‌های درمانی یا اطلاع از عوارض جانبی احتمالی درمان انجام می‌دهند.

ویزیت دکتر طب سنتی
مراجعینی که از طب سنتی استفاده کرده‌اند معتقدند، شرح علائمشان به دقت بررسی شده و پزشک مورد نظر واقعا به سلامت و رفاه آنها اهمیت می‌دهد.

آمارها درباره ویزیت دکتر طب سنتی در آمریکا چه می‌گوید؟

حدود نیمی از آمریکایی‌ها گزارش می‌دهند که در طول زندگی خود از طب جایگزین مانند داروهای گیاهی، طب سوزنی، درمان کایروپراکتیک یا انرژی درمانی استفاده کرده‌اند. حدود یک پنجم از آنها نیز از طب درمانی به جای طب سنتی استفاده کرده‌اند و تقریبا از هر 10 بزرگسال، سه نفر طب سنتی را با درمان‌های معمول پزشکی امتحان کرده‌اند.

علاوه براین؛ از هر دوازده آمریکایی، یک نفر گزارش داده است که در هنگام بروز علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا از داروهای بدون نیاز به نسخه استفاده نمی‌کنند و این در حالی است که برخی از افراد دیگر، داروهای بدون نسخه را مصرف می‌کنند یا صبر می‌کنند تا علائم‌شان بدتر شود.

افرادی که از داروهای جایگزین به جای داروهای متداول استفاده کرده‌اند و کسانی که هرگز داروهای بدون نسخه مصرف نمی‌کنند، کمتر تحت ویزیت دکتر طب سنتی قرار می‌گیرند و معاینه مراقبت‌های پیشگیرانه را انجام داده‌اند. گزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متفاوت باشد. اقلیتی از مردم اعلام کرده‌اند که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت، اندازه، نوع جامعه و همچنین درآمد خانواده مرتبط است.

اکثر افراد آمریکایی، ورزش نکردن به اندازه کافی را دلیل اصلی مشکلات سلامت خود می‌دانند. تقریبا از هر 10 آمریکایی، حدود 8 نفر معتقدند که باید بیشتر ورزش کنند. بیشتر افرادی که چند بار در هفته ورزش می‌کنند، معتقدند که باید زمان ورزش کردن را افزایش دهند. درمقابل، افرادی که روزانه ورزش می‌کنند، از فعالیت خود راضی هستند.

صرف نظر از ورزش کردن، از هر 6 بزرگسال، یک نفر از آنها سبک زندگی خود را بسیار سالم توصیف می‌کنند. تقریبا نیمی از آنها اعلام کرده‌اند که حداقل چندبار در هفته ورزش می‌کنند، اما سه چهارم از آنها معتقدند که باید بیشتر ورزش کنند. در این میان، حدود 47% از بزرگسالان بیشتر از چندبار در ماه ورزش نمی‌کنند. این افراد نیاز بیشتری به ویزیت دکتر طب سنتی یا طب مدرن پیدا می‌کنند.

همچنین در سال 2006، تحقیقی انجام شد که نشان داد اکثر آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که باید بیشتر ورزش کنند. در جدیدترین نظرسنجی حدود دو سوم (66 درصد) از آنها معتقدند که ورزش کافی برای جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری‌های جدی بسیار مهم است و سایر افراد می‌گویند که ورزش تا حدودی مهم است.

اکثر آمریکایی‌ها (حدود 66 درصد) سبک زندگی خود را سالم می‌دانند و حدود دو نفر از هر 10 نفر (حدود 19 درصد) سبک زندگی خود را نه چندان سالم یا اصلا سالم نمی‌دانند. افراد غیرسیگاری و کسانی که به طور مرتب ورزش می‌کنند مانند بزرگسالان 50 ساله و بالاتر، احتمالا سبک زندگی خود را بسیار سالم می‌دانند.

حدود 36% از آمریکایی‌هایی که روزانه ورزش می‌کنند بر این باورند که در مقایسه با آن‌هایی که چند بار در ماه یا کمتر ورزش می‌کنند، سبک زندگی بسیار سالمی دارند. به طور مشابه، حدود 18% از افرادی که هرگز سیگاری نبوده‌اند، سبک زندگی خود را بسیار سالم توصیف می‌کنند، در حالی که این رقم در افراد سیگاری 6% است.

حدود یک چهارم (25 درصد) از بزرگسالان بالای 65 سال سبک زندگی خود را بسیار سالم می‌دانند. این در حالی است که حدود 9% از افراد 18 تا 29 ساله با این گروه از پرسش‌شوندگان، هم‌عقیده بوده‎اند. در آمریکا، مردان و زنان به یک اندازه خود را پیرو سبک زندگی سالم می‌دانند. افرادی که پیرو سبک زندگی سالم هستند، تمایل دارند در شبکه‌های اجتماعی مخاطبینی داشته باشند که مشابه خودشان باشند و هر از چندگاهی با ویزیت دکتر طب سنتی وضعیت سلامت خود را بهبود ببخشند.

از هر 5 آمریکایی، یک نفر اعلام کرده‌‌است که بیشتر افراد نزدیک و دوستانشان سبک زندگی سالمی دارند. حدود 56% از آنها می‌گویند که برخی از آنها سبک زندگی سالمی دارند، حدود 20% از آنها پیرو سبک زندگی سالمی هستند و تنها 4% گزارش داده‌اند که هیچ یک از دوستان یا بستگان سبک زندگی سالمی ندارند.

از آنجایی که حدود 46% از افرادی که خود را پیرو یک سبک زندگی بسیار سالم می‌دانند، اکثر خانواده و دوستان نزدیکشان نیز همین کار را می‌کنند. در مقابل، تنها 5% از افرادی که سبک زندگی خود را نه چندان سالم یا اصلا سالم توصیف می‌کنند، گزارش داده‌اند که اکثر افراد خانواده و دوستان نزدیک آنها از یک سبک زندگی بسیار سالم پیروی می‌کنند.

ویزیت دکتر طب سنتی
افرادی که پیرو سبک زندگی سالم هستند، تمایل دارند در شبکه‌های اجتماعی مخاطبینی داشته باشند که مشابه خودشان باشند و هر از چندگاهی با ویزیت دکتر طب سنتی وضعیت سلامت خود را بهبود ببخشند.

دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و ویزیت دکتر طب سنتی

دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت در انواع مناطق متفاوت است. گزینه‌های مراقبت بهداشتی از منطقه‌ای به منطقه‎ی دیگر متفاوت است. به طورکلی؛ حدود 27% از افراد می‌گویند که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت یک مشکل بزرگ در جامعه است. در حالی که 42% از افراد، آن را یک مشکل کوچک و حدود 30% اصلا آن را مشکل نمی‌دانند.

آمریکایی‌‎هایی که در جوامع روستایی (33 درصد) و شهری (30 درصد) زندگی می‌کنند، بیشتر از آنهایی که در مناطق حومه شهر (23 درصد) زندگی می‌کنند، برای دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مشکل دارند. تنها 14% از کسانی که درآمد بالای 100 هزار دلار دارند، معتقدند که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت یک مشکل بزرگ است؛ در حالی که 43% از آنها این دسترسی را مشکل نمی‌دانند و معتقدند به راحتی می‌توانند با ویزیت دکتر طب سنتی یا پزشک طب رایج، وضعیت سلامت خود را ارزیابی می‌کنند.

در مقابل؛ حدود 35% از خانواده‌هایی که درآمد کمتر از 30 هزار دلار دارند، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت را مشکل بزرگی می‌دانند. این در حالی است که حدود 25% از آنها برای این دسترسی مشکلی ندارند.

حدود 33% از زنان دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت را مشکل بزرگی می‌دانند؛ در حالی که این رقم در بین مردان 21% است. تقریبا از هر 10 آمریکایی حدود 6 نفر (63 درصد) در سال گذشته برای  بیماری یا وضعیت پزشکی خاصی به کلینیک طب سنتی یا مدرن مراجعه کرده‌اند؛ در حالی که 36% این کار را انجام نداده‌اند.

اکثر افرادی که به کلینیک طب سنتی و مدرن مراجعه کرده‌اند؛ تجربیات مثبتی گزارش داده‌اند. به طور کلی؛ 87% از مراجعین احساس کرده‌اند که به علائم آنها به دقت گوش داده شده است، حدود 84% می‌گویند که واقعا به سلامت و رفاه آنها اهمیت داده شد و درنهایت حدود 80 درصد اعلام کردند که تمام اطلاعات موردنیاز خود را برای درمان بیشتر و مراقبت در منزل را به دست آورده‌اند.

حدود 23 درصد از کسانی که دارای مدرک دیپلم دبیرستان یا تحصیلات کمتری هستند، پس از ارجاع به کلینیک طب سنتی یا مدرن، درمورد نحوه اجرای دستورالعمل‌های بعدی مراقبت، گیج شده‌اند و این رقم در افراد دارای مدرک فوق لیسانس، 15% بود.

ویزیت دکتر طب سنتی
اکثر افرادی که به ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کرده‌اند؛ تجربیات مثبتی گزارش داده‌اند.

موضع مردم در برابر ویزیت دکتر طب سنتی و درمان جایگزین (طب مکمل)

در این نظرسنجی از مردم درباره عادات و شیوه‌های استفاده از طب سنتی و جایگزین سوال شد. حدود یک پنجم از آمریکایی‌ها از درمان‌های طب سنتی به جای طب مدرن استفاده کرده‌اند. طب سنتی شامل استفاده از مکمل‌های غذایی و گیاهی، طب سوزنی، کایروپراکتیک، انرژی درمانی و سایر درمان‌هایی است که بخشی از مراقبت‌های پزشکی متعارف مبتنی بر غرب نیستند. بسیاری از این درمان‌های مکمل و جایگزین دارای اثرات شفابخش و مثبتی بوده، اگرچه برخی از تکنیک‌ها به تسکین درد و حالت تهوع کمک کرده و به عنوان درمان‌های مکمل علاوه بر مراقبت‌های پزشکی مدرن استفاده می‌شوند.

حدود یک سوم از بزرگسالان درمورد طب سنتی شنیده‌اند و 54% از آنها اطلاع کمی درباره آن دارند؛ این درحالی است که 13% از مردم اصلا چیزی درباره این موضوع نمی‌دانند. حدود نیمی از مردم از درمان‌های جایگزین همراه با درمان‌های پزشکی معمولی استفاده کرده‌اند. همچنین نیمی از بزرگسالان هرگز از داروهای جایگزین استفاده نکرده‌اند.

افراد مسن‌تر، 65 ساله و بالاتر، کمتر از جوانان از داروهای جایگزین به جای داروهای شیمیایی و مدرن استفاده می‌کنند.

ویزیت دکتر طب سنتی
طب سنتی شامل استفاده از مکمل‌های غذایی و گیاهی، طب سوزنی، کایروپراکتیک، انرژی درمانی و سایر درمان‌ها است.

طب مکمل، جایگزین طب مدرن؟

در استفاده از طب مکمل به جای مراقبت‌های بهداشتی متداول، هیچ تفاوت قابل توجهی از نظر جنسیت یا تحصیلات بین افراد وجود ندارد. طبق نظرسنجی، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از درمان‌های مکمل بیشتری استفاده می‌کنند. به طورکلی؛ حدود 41% از آمریکایی‌ها اعلام کردند که درصورت بروز علائم آنفولانزا و سرماخوردگی بلافاصله و حدود 49% پس از بدتر شدن علائم از داروهای بدون نسخه استفاده می‌کنند. این درحالی است که حدود 8% از آنها هرگز از داروهای بدون نسخه استفاده نمی‌کنند.

هیچ گروه جمعیت شناختی یا آموزشی به تنهایی از داروهای بدون نسخه برای علائم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده نمی‌کند. بااین حال؛ کسانی که این حرف را می‌زنند (تقریبا 34 درصد)، بیشتر از سایر آمریکایی‌ها طب مکمل را به جای درمان متداول پزشکی امتحان کرده‌اند. در مقایسه، 18% از کسانی که می‌گویند بلافاصله از داروهای بدون نسخه استفاده می‌کنند، از داروهای مکمل به جای درمان معمولی استفاده کرده‌اند.

رفتارهای مراقبت بهداشتی پیشگیرانه با میزان استفاده مردم از طب مکمل و طب سنتی ارتباط دارد. هدف مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه، ارتقای سلامت و رفاه از طریق معاینات منظم، ایمن‌سازی و آزمایش‌های غربالگری است.

تقریبا سه چهارم آمریکایی‌ها (حدود 76 درصد) می‌گویند به طور مرتب با یک کلینیک پزشکی یا متخصص در ارتباطند. حدود 69% در سال گذشته به منظور معاینه فیزیکی به یک کلینیک پزشکی مراجعه و حدود 40% واکسن آنفولانزا دریافته کرده‌اند.

عادات شهروندان آمریکایی در استفاده از طب سنتی با رفتارهای مراقبت بهداشتی پیشگیرانه آنها مرتبط است. کسانی که از درمان‌های مکمل به جای درمان‌های متداول استفاده کرده‌اند نیز احتمال کمی دارد که از خدمات کلینیک طب سنتی یا مدرن استفاده کرده باشند یا در سال گذشته تحت معاینه فیزیکی قرار گرفته یا واکسن آنفولانزا زده باشند. تقریبا از هر 10 آمریکایی، 3 نفر می‌گویند که سایر گزینه‌های درمانی را مورد بررسی قرار می‌دهند و درباره عوارض جانبی احتمالی تحقیق می‌کنند.

تصمیم برای ویزیت دکتر طب سنتی

زمانی که نوبت به تصمیم‌گیری درمورد درمان یک مشکل جدی می‌شود، از هر ده آمریکایی سه نفر خواهان راهنمایی پزشکی مدرن هستند.حدود دو سوم از مردم ویزیت دکتر طب سنتی را ترجیح می‌دهند و تحقیقات خود را برای بررسی سایر درمان‌ها انجام می‌دهند.

در ایران، طب سنتی و درمان‌های مکمل و جایگزین پیشینه طولانی‌ و قابل توجهی دارند. از این نظر برای دریافت خدمات درمانی طب سنتی می‌توانید با کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا تماس بگیرید. تمامی خدمات طب سنتی که در این مجموعه ارائه می‌شود (رژیم درمانی، زالودرمانی، ماساژتراپی، حجامت، بادکش، شمع گوش و…) پس از ویزیت دکتر طب سنتی انجام می‌شود. برای دریافت نوبت از پزشکان متخصص طب سنتی کلینیک دکتر سریتا با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید. تعیین نوبت می‌تواند به صورت حضوری (خیابان توانیر تهران) یا آنلاین باشد.

منبع: pewresearch.org ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست