شاخص

یائسگی طب سنتی ؛ درمان معجزه آسای یائسگی زودرس با طب سنتی

یائسگی طب سنتی؛ به راهکارهایی برای درمان یائسگی زودرس با داروها و روش‌های طب سنتی و طبیعی اشاره دارد. بیشتر خانم‌ها یائسگی را در سنین 45 تا 55 سالگی شروع می‌کنند. میانگین سن شروع یائسگی جهانی 51 سال است. یائسگی زودرس معمولا به شروع قبل از سن 45 سالگی اشاره دارد.  فصد خون یائسگی زودرس یا نارسایی زودرس تخمدان قبل از 40 سالگی رخ می‌دهد. یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها تولید تخم را متوقف می‌کند و در نتیجه سطح استروژن کم است. استروژن هورمونی است که چرخه تولید مثل را کنترل می‌کند.

یائسگی طب سنتی؛ یائسگی زودرس

        آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  •  یائسگی زودرس چیست؟
  • علائم یائسگی زودرس چیست؟
  • یائسگی طب سنتی؛ راهکارهای درمانی

یک زن در دوران یائسگی ماساژ درمانی است که بیش از 12 ماه پریود نشده است. اما علائم مرتبط با آن، مانند گرگرفتگی، مدتها قبل از یائسگی در دوره ای به نام یائسگی زودرس شروع می‌شود. هر چیزی که به تخمدان شما آسیب برساند یا تولید استروژن را متوقف کند،  حجامت می‌تواند باعث یائسگی زودرس شود. این شامل شیمی درمانی برای سرطان یا اوفورکتومی (برداشتن تخمدان‌ها) است. در این موارد، پزشک در آماده سازی شما برای یائسگی زودرس کمک خواهد کرد. اما شما می‌توانید دچار یائسگی زودرس شوید حتی اگر هنوز تخمدان‌های بدن تان سالم باشد.

Menopause (4)

یائسگی طب سنتی؛ علائم یائسگی زودرس 

یائسگی زودرس می‌تواند به محض شروع پریود نامنظم یا پریودهایی که زالو درماني به طور قابل توجهی طولانی تر یا کوتاهتر از حد طبیعی طول می‌کشند، شروع شود.

علائم دیگر یائسگی زودرس شامل موارد زیر است:

  • خونریزی شدید
  • لکه بینی
  • پریودهایی که بیش از یک هفته طول می‌کشد
  • مدت زمان طولانی تر بین پریودها

اگر این موارد اتفاق افتاد، به پزشک مراجعه کنید تا مشکلات دیگری که ممکن است این علائم را ایجاد کند، بررسی کند.

سایر علائم شایع یائسگی عبارتند از:

  • نوسانات خلقی
  • تغییر در احساسات یا میل جنسی
  • خشکی واژن
  • مشکل خواب
  • گرگرفتگی
  • تعریق شبانه
  • از دست دادن کنترل مثانه

یائسگی طب سنتی ؛ راهکارهای درمانی

در ادامه مقاله راهکارهای طب سنتی برای درمان یائسگی زودرس معرفی و بررسی خواهند شد.

جینسینگ

یکی از راهکارهای درمانی یائسگی طب سنتی مصرف جینسینگ به صورت چای، پودر و عصاره است. جینسینگ گیاهی است که به مدت پنج هزار سال توسط چینی‌ها، کره‌ای‌ها و بومیان آمریکایی پرورش داده شده است و از مزایای درمانی آن استفاده می‌شود. این ممکن است برای درمان علائم یائسگی از خستگی، اضطراب و استرس استفاده شود زیرا آن را “نرم کننده” و “تقویت کننده” می‌دانند.

یوگا

شواهد مداوم از این عقیده پشتیبانی می‌کنند که یوگا می‌تواند به تسکین تحریک پذیری و افسردگی ناشی از یائسگی کمک کند. زنان گزارش می‌دهند که تکنیک‌های آرامش و کشش یوگا ضمن ایجاد بهبود در بهزیستی، به تثبیت روحیه آنها کمک می‌کند. یک یا دو بار در هفته کلاس یوگا را امتحان کنید تا بیشترین فواید را از آن  ببرید. پس از یادگیری اصول اولیه، می توانید آن را در خانه تمرین کنید.

طب سوزنی

Menopause (2)

طب سوزنی یکی دیگر از راهکارهای طب سنتی برای درمان یائسگی زودرس است. بسیاری از خانم‌ها از طریق طب سوزنی از علائم یائسگی خود رهایی می‌یابند. مطالعات نشان داده‌اند که طب سوزنی ممکن است یک منبع معتبر برای هورمون درمانی برای زنان مبتلا به گرگرفتگی باشد.

روغن مالی بدن

بسته شدن منافذ پوست در خانم‌هایی که به سن یائسگی رسیده‌اند از مهمترین دلایل گرگرفتگی بدن‌شان است. به همین دلیل طب سنتی به روغن مالی بدن به ویژه پس از استحمام برای این خانم‌ها به مدت 5 دقیقه تاکید می‌کند. وقتی منافذ پوست با کمک روغن‌های گیاهی باز شود، تبادل حرارتی و برودتی بدن به خوبی صورت می‌پذیرد و به اصطلاح پوست نفس می‌کشد و دمای بدن متعادل می‌شود. برای افراد گرم مزاج بهتر است مصرف غذاهای گرم و تند را متوقف کنند. ورزش و خواب منظم و کافی به تنظیم دمای بدن و عدم گرگرفتگی در دوران یائسگی کمک بزرگی می‌کند.

حجامت، خون دادن و فصد

یکی از راهکارهای طب سنتی برای درمان یائسگی زودرس مصرف ملین‌ها و حجامت، خون دادن و فصد برای افزایش دفع مایعات و سموم از بدن است. به این دلیل که در افراد دچار یائسگی دفع سموم بدن از طریق پریود صورت نمی‌پذیرد این افراد باید راه‌های دیگر خروج سموم از بدن از طریق ادرار . مدفوع را جدی بگیرند و سدهایی از جمله یبوست که مانع دفع مناسب سموم از بدن می‌شود را از بین ببرند. مصرف ملین‌هایی چون (انجیر، روغن زیتون، آلو، خاکشیر، بادام و …) و مسهل‌ها به دفع بهتر و بیشتر سموم از طریق ادرار و مدفوع کمک می‌کند.

ماساژ 

از آنجایی که افرادی که به یائسگی زودرس دچار شده‌اند، استرس و فشار بیشتری نسبت به دیگر افراد تجربه می‌کنند، ماساژ طب سنتی به آنها توصیه می‌شود. آنها از طریق ماساژ اصولی در کلینیک تخصصی طب سنتی به آرامش روح و روان می‌رسند و هرگونه استرس، فشار و تنش از بدن‌شان تخلیه می‌شود. ماساژ کل بدن و رفلکس در زنانی که به سن یائسگی رسیده‌اند باعث تمدد اعصاب و تنظیم هورمون های‌شان می‌شود.

Menopause (3)

بادکش

بادکش می‌تواند زمان یائسگی زنان را به تاخیر بیندازد و از یائسگی زودرس جلوگیری کند. برای زنان در معرض سن یائسگی بادکش باید در ناحیه تخمدان (پایین شکم، بالای کشاله ران و لگن در دو طرف چپ و راست) گذاشته شود.

دمنوش‌های گیاهی 

مصرف دمونش‌های گیاهی هم می‌تواند کمک بزرگی به درمان یائسگی زودرس و علائم و نشانه‌های آن کند. دمنوش‌های گیاهی‌ زیر می‌تواند باعث تمدد اعصاب و افزایش و تقویت آرامش و روحیه آنها شود :

  • سنبل الطیب
  • اسطوخودوس
  • گل گاو‌زبان

دمنوش‌های گیاهی‌ زیر نیز می‌تواند باعث تقویت و تنظیم هورمون‌های زنانه شود:

  • رازیانه
  • بومادران
  • انیسون 
  • پنج انگشت

Menopause (1)

منبع : healthline

بهترین متخصصان طب سنتی زنان در تهران

وقتی مساله طب سنتی و بیماری‌های زنان در تهران، به میان می‌آید، با صدها اسم رو به رو می‌شویم؛ اما از نظر ما متخصص طب سنتی کسی است که علاوه بر دانش تجربی، در این زمینه تحصیل کرده و مدارک و دوره‌های علمی را پشت سر گذاشته باشد. در این مقاله، چند نفر از بهترین پزشکان طب سنتی شهر تهران را معرفی می کنیم. 

دکتر رادمنش

 

دکتر مریم رادمنش

دکتر فاطمه مرادی

 

دکتر فاطمه مرادی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

برای درمان یائسگی زودرس

با بهترین پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی

در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 با شماره تلفن‌  88174700-021  تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست