زالودرمانی صورت

زالو درمانی صورت و تاثیر آن بر زیبایی پوست

پوست ما اولین مرز دفاعی بدن در برابر عوامل مخرب محیطی، آلودگی ها و عفونت‌هاست. پاک‌سازی و مراقبت مداوم از پوست در برابر آثار مخرب این عوامل، باعث کاهش سرعت روند پیری پوست و افزایش درخشندگی آن می‌شود. در این نوشتار قصد داریم به معرفی زالو و اثرات درمانی آن بر روی پوست صورت بپردازیم. از زمان‌های بسیار قدیم تاکنون یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان تیرگی، شفاف‌سازی و زیبایی پوست بوده است. زالو درمانی صورت (Facial leech therapy) به‌قدری شگفت انگیز است که با خواندن این مطلب تشویق می‌شوید که یک بار آن را امتحان کنید.

زالو جانوری چندش آور یا پزشک متخصص زیبایی؟!

زالو به ظاهر کرمی لزج، زشت، چسبنده و خون آشام است که ظاهری ناخوشایند دارد. بیشتر ما تصویر نفرت‌انگیزی از زالو درمانی صورت در ذهن داریم. اما با آگاهی از کارایی زالو در طب و خدماتی که این جراح زیبایی به انسان کرده قطعا نظر دیگری در مورد این موجود پیدا می‌کنیم. تاکنون 650 نوع زالو در دنیا شناسایی شده است. 50 نوع از آن‌ها از خون پستانداران تغذیه می‌کنند و تنها 15 گونه از آنها در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زالوی طبی اثرات درمانی قابل توجهی دارد. مادۀ ضد انعقادی موجود در بزاق زالو به نام هیرودین، موجب رقیق شدن خون، باز شدن عروق بسته و بالطبع افزايش خونرساني و اكسیژن‌‌رسانی به محل مکیدگی می‌شود. تاکنون بیش از صد نوع ماده درماني مختلف که توسط زالو ترشح مي‌شود، شناسایی شده است.

 

امروزه در کشورهای اروپایی و آمريكایی از زالو برای مصارف مختلف پزشکی استفاده می‌شود. به‌عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زالو انداختن صورت در تهران

  • عمل‌های جراحی برای رقیق شدن خون در زمان آنژيوپلاستي قلب
  • هنگام پیوند اعضا برای سرعت بخشیدن به خونرسانی موضع و پیشگیري از انعقاد خون در عروق
  • برطرف کردن ضايعات پوسـتي و زيبـايي پوست
  • تقويت سیستم ايمني بدن
  • بیماري‌ھاي خوني و عفوني، فشار خون، سكته قلبـي
  • درمان بسیاري از عفونت‌ها و زخم‌ها و كسالت‌های بدن
  • پیشـگیري از فسـاد دهان و لثـه و داشـتن دندان‌های محكم
  • درمان بیماری‌های چشمي، پوستي، واريس، بواسیر، آبسه‌های چركي و …

زالو درمانی در طب، اثرات شگفت انگیزی دارد. امروزه، بسیاری از کشورهای اروپایی درآمد هنگفتی از طریق صادرات زالو به دست می‌آورند.

ممکن است علاقمند باشید این مقاله را بخوانید: زالو درمانی برای جوش صورت چه تاثیری دارد؟

آیا درست است که زالو درمانی صورت بر زیبایی پوست تاثیر دارد؟

حکمای طب ایرانی ما معتقدند که اکثر بیماری‌ها در بدن انسان ناشی از گردش خون کثیف است. یکی از عوامل مهمی که باعث تیرگی رنگ پوست ما می‌شود نیز، اختلال در مسیر گردش خون، عدم تصفیه خون و ایجاد خون‌مردگی در بافت‌های پوست است. این روزها هزینه زیادی برای استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی برای پاکسازی و مراقبت پوست صورت انجام می‌شود. یکی از روش‌های درمانی مکمل که طب سنتی ما پیشنهاد می‌کند زالو درمانی صورت است. چرا که زالو خون کثیف را از عمق بدن خارج می‌کند. اثرات واقعی و اعجاب انگیز زالو در زمینه درمان لک، از بین بردن جوش و شفافیت پوست بی‌نظیر است. تحقیقات زیادی در دنیا، اثر معجزه گونه زالو در رفع جوش، آکنه، لک و چین و چروک پوستی را اثبات کرده است.

Leech therapy (8)

چگونه زالو انداختن صورت باعث درخشندگی پوست می‌شود؟

همانطور که می‌دانید خون، اکسیژن و مواد غذایی را به سراسر بافت‌ها و اعضای بدن می‌رساند. اگر فرآیند خون‌رسانی به بافت‌ها یا هر عضوی از بدن کاهش پیدا کند یا قطع شود، اکسیژن به آن نقطه نمی‌رسد و باعث اختلال در کارآیی آن می‌شود. با کاهش جریان خون‌رسانی، امکان رساندن دارو و آنتی‌بیوتیک به محل آسیب دیده هم امکان‌پذیر نیست. پس هنگامی که مسیر خون‌رسانی مسدود است، زالو از طریق مکیدن، خون را به سمت بافت آسیب دیده می‌کشاند. همچنین از طریق  آنزیم‌های گشاد کننده عروق موجود در بزاق، لخته‌های خونی را باز می‌کند و از این طریق عفونت‌ها و کثیفی خون را با مکیدن خارج می‌کند و شفافیت را به پوست برمی‌گرداند. با قرار دادن زالو در قسمت تجمع جوش‌های صورت آلودگی‌های موجود در محل آکنه‌ و جوش‌ خارج می‌شود.

همانطور که قبلا گفته شد، عدم تصفیه مناسب خون باعث تیرگی پوست می‌شود. با افزایش سن، سلول‌های بنیادی بالغ موجود در بافت‌ها که نقش بازسازی آنها را دارند پایین می‌آید و موجب پیری می‌شود. زالو درمانی صورت که آن را هیدروتراپی هم می‌نامند، موجب افزایش تعداد این سلول‌ها می‌شود. به همین جهت اثرات جوان کننده، شفاف‌کننده و براق‌کنندگی دارد. زالو برای مکیدن خون باید از لخته شدن خون جلوگیری کند. برای همین هنگام مکیدن خون بزاق خودش را وارد محل مکیدن می‌کند. بزاق زالو صد نوع آنزیم مهم و موثر دارد که حین تغذیه به بافت میزبان تزریق می‌شود. از مهمترین این آنزیم‌ها می‌توان به هیرودین (Hirudin)، بدلین (Bdelin)، آپیراز (Apyrase) و اگلین (Eglin) اشاره کرد. مهمترین تاثیر این آنزیم‌ها بهبود گردش خون در آن ناحیه است.

خواص آنزیم های بزاق زالو

Leech therapy (4)

  • هیرودین: بی حس کنندگی: درد موضعی هنگام مکش را کاهش می دهد.
  • هیستامین: گشادکنندگی عروق است.
  • هیلارودیناز: خاصیت ضد انعقادی و آنتی بیوتیکی دارد.

زالو درمانی صورت؛ ارزان‌ترین و موثرترین روش پاکسازی پوست

پوست ما سه لایه رویی (اپیدرم)، میانی (درم) و زیرین (هیپودرم) دارد. این لایه‌ها به ترتیب از سلول‌های پوستی، مویرگ‌ها و غدد عروقی تشکیل شده است.

  • سطح رویی پوست روزانه با سلول های جدید بازسازی می شود و بیشتر در معرض انواع خطرات قرار دارد
  • لایه میانی که 90 درصد ضخامت پوست را تشکیل می‌دهد متشکل از کلاژن و الاستین است.
  • لایه زیرین هم از چربی ساخته شده است.

آنزیم‌های بزاق زالو به لایه میانی پوست نفوذ می‌کند و باعث افزایش کلاژن و الاستین می‌شود. در نتیجه با کمک این آنزیم‌ها، چروک‌های پوست صورت از بین می‌رود. همچنین از طریق تقویت گردش خون، تغذیه رسانی به پوست را بهبود می‌بخشد و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر بهبود گردش خون، بازسازی رگ‌های ضعیف است. حال شما بگویید که برای دسترسی به این نتایج شگفت‌انگیز درمانی سالانه چقدر هزینه خرید لوازم آرایشی و بهداشتی می‌کنید؟

 طی سالیان دراز، همین جانور یک گرمی، بیماران را از صرف هزینه‌های گزاف نجات داده است. پیشگیری از فلج شدن ناشی از سکته مغزی، از بین رفتن اندام‌ها، و بدترکیب شدن پوست از جمله آن‌هاست. در طب سنتی از روغن زالو برای ساخت انواع کرم‌های پوستی نیز استفاده می‌شود.

زالودرمانی صورت

دلیلی برای ترسیدن از زالو درمانی صورت وجود ندارد

 

باور کنید که گزش زالو درد ندارد. چرا که آنزیم درون بزاق زالو باعث بی‌حس شدن محل اتصال زالو به بدن می‌شود. همچنین در بزاق زالو ماده‌ای وجود دارد که مثل آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند و باعث می‌شود که در محل گزش، آلودگی ایجاد نشود. زالو قبل از نیش زدن به موضع مورد نظر، با بزاق خود که حاوی مواد آنتی‌بیوتیک است موضع را تمیز می‌کند و بعد از طریق بادکش قدامی خود موضع را می‌پوشاند و ارتباط آن را با محیط بیرون قطع می‌کند و سپس در محیط تمیز زیر بادکش قدامی شروع به آشامیدن خون می‌کند.

پس از رها کردن موضع نیز به علت خونریزی ثانویه از زخم، زخم شسته می‌شود و این جریان خود از ورود میکروب به داخل زخم جلوگیری می‌کند. با این حال ممکن است که پس از زالو انداختن صورت تا 12 ساعت خونریزی داشته و تا یک هفته بعد نیز احساس خارش در محل موضع داشته باشید که با رعایت نکات مهم بعد از زالو درمانی مشکلی پیش نخواهد آمد. بهتر است بدانید که خون‌ریزی بعد از زالو درمانی صورت، نقش مهمی در بیرون راندن کثیفی خون دارد بنابراین هیچ نوع نگرانی به خود راه ندهید.

نکاتی که باید پیش از اقدام به زالو درمانی حتما بدانید

  • اگر دچار بیماری‌های خاص از جمله بیماری‌های گوارشی هستید زالودرمانی می‌تواند برای شما مضر باشد.
  • پیش از اقدام به زالو درمانی حتما برای مزاج شناسی به حکیم مجرب مراجعه کنید. چرا که زالودرمانی برای افراد سردمزاج اصلا مناسب نیست.
  • تا دو روز موضع زالو درمانی نباید با آب تماس داشته باشد.
  • خونریزی 8 تا 12 ساعت ادامه دارد و جای هیچ نگرانی نیست. بهتر است بعد از این کار چند ساعت دراز بکشید.
  • تا 24 ساعت بعد نباید پانسمان را باز کنید.
  • پس از باز کردن پانسمان باید ضماد گیاهی مورد توصیه پزشک را روی موضع قرار دهید.
  • خارش موضعی ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد.
  • بعد از زالو درمانی استراحت جسمی و فکری نیاز است.
  • رژیم غذایی مورد توصیه حکیم خود را حتما رعایت کنید.
  • فصل مناسب زالو انداختن صورت، بهار است.

زالو انداختن صورت

زالودرمانی از مصر باستان تا هم اکنون در جهان شهرت دارد

تاریخچه زالو درمانی به 1500 سال پیش از میلاد در مصر باستان برمی‌گردد. با ترجمه آثار بوعلی سینا از جمله کتاب قانون به زبان لاتین، زالو درمانی صورت مورد توجه اطبای غرب قرار گرفت. مرجع اصلی زالو درمانی در دنیا حکیم بوعلی سینا بوده است. پس خالی از لطف نیست که از زبان خود حکیم در مورد روش و خواص زالو درمانی بخوانیم:

“از زالوهایی كه كرك ريز و نرم دارند يـا لاجـوردي رنـگ هستند پرهیز كنیـد. زيـرا دچـار غشـي، خـونريزي، تـب، سستي و قرحه‌های بـدخیم خواهید شـد. از زالـويي اسـتفاده شـود كـه در آب‌های خـزه‌دار كـه محـل زيسـت قورباغه‌هاست نمو كرده و نه زالويي كه در آب‌های گل‌آلود سیاه بوده است. زالو بهتر از حجامت خون تباه را از عمق بدن بیرون مي‌كشد. زالو را ابتدا سرازير نگه دارید تا استفراغ كند و محتويات شكمش بیـرون آيـد سـپس اندكي خون بره به او بدهید. سپس مواد چسبنده و كثیف بدن او را با بوراكس پاك كنید. استفاده از مواد صابوني عطردار مضر است و جايي را كه می‌خواهید زالو بگذاريـد بـا دسـت مـالش دهید تـا سـرخ شـود. اگـر جـاي زالـو انداختن را با گل سرشور يا خون‌اندود كنند. زالو بهتر مي‌چسبد. بهتر آن است كه پس از جدا شدن زالـو، محـل گزش او را حجامت برنهید تا احیاناً اگر آزاري و عفونتي براثر نیش زالو عارض شده، از بـین بـرود. اگـر پـس از زالـو اندازي خون بند نمي‌آيد مازوج سوخته، نوره، خاكستر يا سوده نرم يا پودر باقلا و زردچوبه اسـتعمال شـود. زالـو اندازي براي بیماری‌های پوست از قبیل جوش‌ها، دمل‌ها، لكه‌هاي سیاه و نقطه‌هاي سیاه و سپید و . . . مفیـد است.”

زالو انداختن صورت در تهران

در زالو درمانی صورت چه خونی را زالو می مکد

در طب سنتی علت تیرگی پوست غلبه سودا و صفراست که باعث کثیف شدن خون می‌شود. برای شفاف شدن پوست باید خون کثیف خارج شده و خون تمیز و سالم در بدن جریان یابد. بزاق زالو جریان خون سالم و روشنی ایجاد می‌کند که سلامتی و شفافیت پوست را به دنبال دارد. به زبان ساده زالوها از طریق مکنده‌های روی بدن‌شان به پوست می‌چسبند، رگ‌های خونی را گشاد می‌کنند، جریان خون را افزایش می‌دهند و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند. زالو‌ها خون فاسد را از عمق بدن بیرون می‌کشند. زالو درمانی یک مکمل درمانی است و باید عوارض احتمالی آن توسط یک متخصص طب سنتی به درستی مدیریت شود. در غیر این صورت امکان ایجاد عفونت، طولانی شدن خونریزی و آلرژی را دارد. بزاق دهان زالو ماده‌ای به نام هیرودین دارد که ضد انعقاد خون است و باعث رقیق شدن خون و باز شدن گرفتگی رگ‌ها و افزایش خون رسانی به پوست می‌شود. به طور کلی خواص زالو درمانی صورت را می توان به این صورت خلاصه کرد.

  • موجب افزایش موضعی گردش خون می‌شود
  • جراحت‌ها را بهبود می‌بخشد
  • با افزایش کلاژن و الاستین باعث بازسازی بافت پوست می‌شود
  • پر کننده صورت‌های استخوانی است
  • شاداب کننده پوست صورت و بدن است

از این کرم‌های مکندۀ لزج برای پیوند پوست هم استفاده می‌شود. زالو انداختن صورت در زیباسازی پوست به قدری اعجاب‌انگیز است که پیش‌بینی می‌شود در آینده رشته‌ای به نام زیباسازی با زالو ایجاد شود.

 

 

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌های  7-88207836-021 و یا 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باش

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست