حزیران ؛ در مورد حجامت در این ایام چه می‌دانید!

حزیران چیست و چه ارتباطی با حجامت دارد. همانطور که اطلاع دارید حجامت یکی از مهمترین روش‌های درمان در طب سنتی است که همواره آداب خاصی را دارد، یکی از مهمترین این آداب انجام حجامت در روزهای خاصی از سال است که توسط بزرگان طب سنتی و معصومین پیشنهاد شده، در ادامه مقاله به بررسی یکی از بهترین زمان‌های حجامت یعنی حزیران میپردازیم.
همراه ما باشید تا در ابتدا به بررسی اینکه چرا این روز مهمی است بپردازیم و در ادامه تاریخ دقیق حزیران در سال 1402 را محاسبه کنیم

 

حزیران نهمین ماه رومی است که در احادیث معصومین (ع) و طب سنتی به انجام حجامت در روزهایی از این ماه توصیه شده است. در فصل بهار به دلیل اینکه بدن انسان تحت تاثیر دو جاذبه خورشید و ماه قرار دارد؛ بهترین زمان برای انجام حجامت است.ساعت و روز حجامت باید معادل قرص ماه قمری باشد، در ایام قرص ماه قمری جاذبه باعث بالا آمدن ترکیبات معلق در خون به سطح می‌شود. وقتی ترکیبات معلق در خون که بخشی از آنها فضولات و آلاینده‌های خون هستند به سطح بیاید، حجامت باعث می‌شود فضولات بیشتری دفع شود. پس از فصل بهار، فصل پاییز بهترین زمان برای انجام حجامت است.

حزیران
حزیران نهمین ماه رومی است که در احادیث معصومین (ع) و طب سنتی به انجام حجامت در روزهایی از این ماه توصیه شده است

 

در سال 1402 چه روزهایی مناسب حجامت است؟

تاریخ دقیق این روز به دلیل اختلاف تقویم قمری با تقویم رومی و شمسی هرسال متفاوت است، اما بطور کلی تقریبا 84 روز پس از نوروز شمسی آغاز حزیران است. یعنی حدودا 22 خرداد آغاز این ایام است، اما طبق گفته امام صادق (علی‎ه‌السلام) : 7 روز و 14 روز پس از آغاز حزیران حجامت بسیار مناسب است. پس  30 خرداد و 6 تیر طبق سخن امام صادق بهترین زمان برای حجامت در سال 1402 میباشد.

 

تاریخ دقیق حزیران 1402 چه روزی است؟

همانطور که بالا ذکر شد در سال 1402 حزیران مصادف با 30 خرداد و 6 تیر است، که طبق گفته امام صادق این دو روز بهترین روز برای حجامت هستند.

حزیران
تاریخ دقیق حزیران به دلیل اختلاف تقویم قمری با تقویم رومی و شمسی هرسال متفاوت است، اما بطور کلی تقریبا 84 روز پس از نوروز شمسی آغاز حزیران است.

 

بهترین روزهای حجامت در سال 1402

  • روزهای 12 تا 15 هرماه قمری
  • 17 و 19 و 21 هر ماه قمری
  • آخرین پنجشنبه هر ماه قمری

البته روزهای خاصی هم برای حجامت وجود دارد، مثل:

  • روزهای 30 خرداد و 6 تیر 1402 یعنی یک هفته و 14 روز پس از آغاز حزیران
  • 22 اسفند 1402 یعنی اولین سه‌شنبه ماه رومی آذار
  • روزهای 16 خرداد، 17 مرداد، 14 شهریور، 14 آذر، 12 دی و 8 اسفند (یعنی سه‌شنبه های مصادف با 17،19و21 ماه قمری)

آیا حجامت در ایام حزیران برای هر اقلیمی مناسب است؟

برای انجام حجامت در حزیران قاعده اقلیمی و شرایط آب و هوایی وجود دارد. به طوری که انجام حجامت در اوج گرما و سرما کراهت دارد. انجام حجامت در ایام حزیران براساس  حجامت قاعده اقلیمی برای نواحی‌ دارای آب و هوای سرد یا دارای 4 فصل مانند مردم شهرهای تهران، ساری، گرگان، آذربایجان شرقی و غربی است. بنابراین برای افرادی که در نواحی دارای 3 فصل یا 4 فصل گرم زندگی می‌کنند، ایام حزیران متفاوت بوده زالو درماني و آنها نباید در 7 و 14 ماه حزیران حجامت کنند.

29 خرداد و 5 تیر برای مردم ساکن اهواز، بندرعباس، هند و دیگر نواحی گرمسیری بسیار گرم است و حجامت در این ایام اصلا توصیه نمی‌شود. برای این افراد ساکن در نواحی گرمسیری بهترین زمان حجامت اوایل فصل بهار و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت است.

چه زمانی نباید حجامت انجام دهید؟

حجامت براساس قواعد خاصی می‌تواند نقش پیشگیرانه و درمان کننده داشته باشد. با استخراج این قواعد و قوانین می‌توان انجام حجامت در حزیران را توجیه کرد. حجامت در زمان زلزله، ماه گرفتگی، طوفان و ترس شدید جایز نیست. چرا که در این ایام ترکیبات خون به طور کامل بهم می‌ریزد و فضولات و آلایندگی‌های خون آرام نیست که به طور متعادل و متعارف با حجامت از بدن فرد خارج شود. برای ارزیابی تاثیر حجامت در ایم خاصی مثل حزیران در اقلیم و شرایط آب و هوایی متفاوت باید خون افرادی که حجامت کرده‌اند در شرایط آزمایشگاهی مقایسه و بررسی شود.

حزیران
حجامت در زمان زلزله، ماه گرفتگی، طوفان و ترس شدید جایز نیست. چرا که در این ایام ترکیبات خون به طور کامل بهم می‌ریزد و فضولات و آلایندگی‌های خون آرام نیست که به طور متعادل و متعارف با حجامت از بدن فرد خارج شود

بهترین متخصصان حجامت در تهران

وقتی مساله طب سنتی و حجامت در تهران، به میان می‌آید، با صدها اسم رو به رو می‌شویم؛ اما از نظر ما متخصص طب سنتی کسی است که علاوه بر دانش تجربی، در این زمینه تحصیل کرده و مدارک و دوره‌های علمی را پشت سر گذاشته باشد. شما میتوانید با مراجعه به صفحه معرفی متخصصان طب سنتی بهترین متخصصان حجامت را پیدا کنید.

 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست