خواص بادکش ساق پا

خواص بادکش ساق پا چیست؟ شاید تابه‌حال تجربه کرده باشید که شب هنگامی‌که دراز کشیده‌اید با خوابیده‌اید، ناگهان عضلات پای شما دچار گرفتگی شود؟ اگرچه این گرفتگی‌ها معمولا مدت زیادی طول نمی‌کشند اما شاید کنجکاو باشید که این گرفتگی عضلات پا دقیقا چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

گرفتگی عضلات پا در شب (NLC) که اسب چارلی هم نامیده می‌ود، نوعی اسپاسم عضلانی است که در طول شب و معمولا در ساق پا رخ می‌دهد. این گرفتگی‌ها می‌توانند دردی ناگهانی و شدید در عضلات ساق پا ایجاد کنند که از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد.

در حالی که این امر به طور معمول یک بیماری جدی در نظر گرفته نمی‌شوند، گرفتگی عضلات پا در شب می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و خواب افراد را بهم بریزد. گرفتگی عضلات پا در شب یک مشکل شایع است و می‌تواند افراد در هر سنی را تحت‌تاثیر قرار دهد، اما در بزرگسالان بالای 50 سال شایع‌تر است.

علل احتمالی گرفتگی عضلات پا در شب عبارتند از کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت در بدن، رگ‌های واریسی، بیماری‌های مزمن، سن بالا، عدم تحرک در روز و عارضۀ جانبیِ برخی داروها.

داده‌های موجود نشان می‌دهد که 37 تا 50 درصد از افراد مسن‌تر گرفتگی عضلات پا در شب را تجربه می‌کنند که معمولا در ساق پا، همسترینگ (عضلات پشت ران) رخ می‌دهد. این نوع گرفتگی به‌عنوان انقباضات ماهیچه‌ای شدیدا دردناک و غیرارادی شناخته می‌شوند که می‌توانند از چند ثانیه تا حداکثر 10 دقیقه طول بکشند.

معیارهای تشخیص گرفتگی عضلات پا در شب

شرح حال بیمار کلید شناسایی علت احتمالی گرفتگی عضلات پا است. معیارهای تشخیص گرفتگی عضلات پا در شب که توسط آکادمی ‌پزشکی خواب آمریکا ارائه شده است به شرح زیر است:

  1. یک احساس دردناک در ساق پا ممکن است به دلیل انقباض ناگهانی عضلات ایجاد شود.
  2. انقباضات دردناک عضلانی در پاها در هنگام خواب رخ می‌دهد، اگرچه ممکن است در هنگام بیداری نیز رخ دهد.
  3. با کشش عضلات آسیب‌دیده، درد تسکین می‌یابد.
  4. علائم گرفتگی عضلات پا که در طول خواب رخ می‌دهد را نباید با اختلال خواب، وضعیت پزشکی یا عصبی، مصرف دارو یا اختلال مصرف مواد اشتباه گرفت.
خواص بادکش ساق پا
علل احتمالی گرفتگی عضلات پا در شب عبارتند از کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت در بدن، رگ‌های واریسی، بیماری‌های مزمن، سن بالا، عدم تحرک در روز و عارضۀ جانبیِ برخی داروها.

خواص بادکش ساق پا و گرفتگی عضلات پا در شب

به غیر از کینین و هیدروکینون، اثربخشی مداخلات دارویی برای درمان این مشکل نسبتا محدود است. برخی از اقدامات رایج غیردارویی شامل ورزش بدنی، تکنیک‌های آرام‌سازی، بهبود حالت قرارگیری پا، کشش عضلانی، ماساژ، تحریک عصب حسی، تغییر کفش، کاهش وزن، اجتناب از خستگی فیزیکی، گرما درمانی، باندهای کشی، آتل‌های دورسی فلکشن مچ پا در شب و تغییر وضعیت خوابیدن هستند.

در کنار موارد بالا یکی از مؤثرترین درمان‌های طب سنتی برای گرفتگی عضلات پا در شب، بهره‎گیری از خواص بادکش ساق پا برای این منظور است.

چرا خواص بادکش ساق پا در درمان گرفتگی مؤثر است؟

بادکش درمانی یک روش درمانی در طب سنتی است که قرار دادن تعدادی فنجان‌ گرما دیده روی بدن برای خارج کردن سموم و بهبود جریان خون موضعی را شامل می‌شود. این روش درمانی قرن‌هاست که برای کمک به طیف گسترده‌ای از مسائل پزشکی از جمله تسکین درد و بیماری‌های مزمن مورد استفاده قرار گرفته است. بادکش درمانی با ایجاد یک فشار منفی در فنجان، مواد مضر را از بدن خارج می‌کند. اعتقاد بر این است که بادکش می‌تواند در تسکین درد عضلانی، کاهش سفتی و بهبود گردش خون موثر باشد.

با کاوش در درمان‌های طب سنتی و جایگزین و بررسی مزایای بالقوۀ بادکشی به طور عام و خواص بادکش ساق پا برای سلامتی، این روش درمانی روز‌به‌روز محبوبیت بیشتری بین عامۀ مردم به دست می‌آورد.

خواص بادکش ساق پا
بادکش درمانی یک روش درمانی در طب سنتی است که قرار دادن تعدادی فنجان‌ گرما دیده روی بدن برای خارج کردن سموم و بهبود جریان خون موضعی را شامل می‌شود.

خواص بادکش ساق پا با آب گرم

بادکش با آب گرم یک درمان طبیعی و جایگزین است که برای درمان گرفتگی عضلات پا استفاده می‌شود. در این نوع درمان، درمانگر فنجان‌هایی حاوی آب گرم را در نواحی آسیب‌دیده قرار می‌دهد.

درمانگر ابتدا یک سوم فنجان را با آب گرم که معمولا دمایی در حدود 42-45 درجه سانتی‌گراد دارد، پر می‌کند. دمای آب باید بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که بیش‌ازحد گرم نیست؛ در غیر اینصورت ممکن است باعث ناراحتی یا احساس سوزش شود. هنگامی‌که فنجان در جای خود قرار می‌گیرد، یک نیروی مکش ایجاد می‌کند که به بیرون کشیدن هر گونه انرژی راکد یا مسدود شده و افزایش گردش خون در ناحیۀ آسیب‌دیده کمک می‌کند.

فنجان‌ها تا 10 دقیقه روی پوست ثابت باقی می‌مانند و پس از آن می‌توان آن‌ها را برداشت و از خواص بادکش ساق پا در درمان دردها و مشکلات بهره‌مند شد.

خواص بادکش ساق پا چطور و چگونه؟

می‌توان برای درمان گرفتگی عضلات ساق پا در شب از ترکیب یک رژیم سنتی و بادکش با آب گرم استفاده کرد. این نوع درمان به مدت 4 هفته با 3 جلسه در هفته انجام می‌شود.

مراحل درمان به شرح زیر است:

  1. حرکات مچ پا: 15 با تکرار
  2. حرکات پاشنۀ پا: 15 بار تکرار
  3. بادکش آب گرم: به مدت 15 دقیقه
  4. حرکات کششی عضلات گاستروکنمیوس و سولئوس (عضلات پشت ساق پا): دو بار به مدت 60 ثانیه
  5. شل کردن ماهیچۀ ساق پا

برای استفاده از خواص بادکش ساق پا و درمان گرفتگی عضلات ساق پا در شب می‌توان آب گرم (45-50 درجه سانتیگراد) را در تعدادی فنجان ریخت و به صورت وارونه روی ناحیۀ ساق پا قرار داد. خلاء درون فنجان‌ها را می‌توان با استفاده از یک پمپ دستی ایجاد کرد. فنجان‌ها در هر جلسه باید به مدت 15 دقیقه در جای خود باقی بمانند.

خواص بادکش ساق پا
آب گرم باعث افزایش جریان خون در ناحیۀ مورد نظر می‌شود و در نتیجه می‌تواند تولید مواد آرامش بخش را افزایش دهد. این به نوبۀ خود به تحریک سیستم عصبی محیطی و در نتیجه کاهش یا از بین بردن اسپاسم و درد عضلانی کمک می‌کند.

چرا خواص بادکش ساق پا قابل توجه است؟

اعتقاد بر این است که بادکش با آب گرم باعث بهبود سلامت کلی بیماران مبتلا به گرفتگی عضلات پا در شب می‌شود. مکانیسم اثر طولانی‌مدت این روش درمانی هنوز در حال مطالعه است، اما تصور می‌شود که این اثر به دلیل ترکیب اعمال گرمادهی و نیروی مکش حاصل از خلاء ایجاد می‌شود.

آب گرم باعث افزایش جریان خون در ناحیۀ مورد نظر می‌شود و در نتیجه می‌تواند تولید مواد آرامش بخش را افزایش دهد. این به نوبۀ خود به تحریک سیستم عصبی محیطی و در نتیجه کاهش یا از بین بردن اسپاسم و درد عضلانی کمک می‌کند. افزایش جریان خون همچنین در دفع سمومی‌ که می‌توانند در بافت عضلانی انباشته شده و باعث مشکلات بیشتر شوند، نیز موثر است.

علاوه بر این، خلاء ایجاد شده توسط نیروی مکش درون فنجان‌ها می‌تواند به شل شدن ماهیچه‌های سفت، آزادسازی سموم به دام افتاده و تشویق آرامش ماهیچه‌ها کمک کند. ترکیبی از این اثرات می‌تواند به کاهش یا حتی از بین بردن درد مرتبط با گرفتگی عضلات پا در شب کمک کند.

توجه به این نکته ضروری است که بادکش آب گرم نباید به عنوان جایگزینی برای درمان‌های رایج گرفتگی عضلات پا در شب مانند داروها و فیزیوتراپی استفاده شود. در عوض، باید به عنوان یک گزینۀ درمانی مکمل استفاده شود که می‌تواند به تسکین برخی از علائم گرفتگی عضلات پا در شب کمک کند.

برای بهره‌گیری از خدمات بادکش درمانی کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، رزرو نوبت و اطلاع از جزئیات هزینه‌ها با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید.

منبع: physio-pedia.com ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست