آیا درمان دیابت با طب سنتی ممکن است؟

درمان دیابت با طب سنتی برای بسیاری از مبتلایان به این بیماری سوالاتی  ایجاد کرده است، دیابت نوع 2 در حال حاضر بیش از 20 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است و به نظر نمی‌رسد این همه‌گیری ‌دیابت قصد عقب‌نشینی داشته باشد.

مکمل‌ها و داروهای گیاهی متعددی به عنوان درمان‌های جایگزین برای دیابت نوع 2 مورد مطالعه قرار گرفته‌اند؛ از جمله جینسینگ، دارچین و آلوئه‌ورا.

فردی که به دیابت نوع 2 مبتلا است، باید سطح قند خون خود را کنترل کند. زمانی‌که رژیم غذایی و ورزش برای کنترل قند خون کافی نیست، این افراد باید به داروهایی مانند متفورمین روی آورند. با این حال، روزبه‌روز تحقیقات بیشتری نشان می‌دهند که طب جایگزین و سنتی نیز می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند.

بهترین مکمل‌های گیاهی برای درمان دیابت با طب سنتی

اگرچه تحقیقات محدودی در رابطه با اثربخشی برخی از مکمل‌های گیاهی در درمان دیابت نوع 2 انجام شده است، اما برخی از آن‌ها نتایج امیدوار کننده‌ای از خود نشان داده‌اند. در ادامه به برخی از این مکمل‎های گیاهی برای درمان دیابت با طب سنتی اشاره می‎کنیم:

  • کورکومین و درمان دیابت با طب سنتی:

    ترکیب کورکومین که در ادویۀ زردچوبه یافت می‌شود، هم کنترل قند خون را افزایش می‌دهد و هم به پیشگیری از این بیماری کمک می‌کند. در یک مطالعه 9 ماهه روی 240 بزرگسال مبتلا به پیش دیابت، کسانی که کپسول کورکومین (که بدون نسخه در دسترس هستند) مصرف کردند، به طور کامل از ابتلا به دیابت جلوگیری کردند در حالی که این نتیجه تنها در یک‌ششم از بیماران گروه دارونما دیده شد.

  • جینسینگ و درمان دیابت با طب سنتی:

    جینسینگ بیش از 2000 سال است که به عنوان یک داروی سنتی استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که جینسینگ آسیایی و آمریکایی ممکن است به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. یک مطالعه نشان داده که عصارۀ توت جینسینگ قادر به تنظیم سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در موش‌هایی است که برای ابتلا به دیابت پرورش داده شده بودند.

درمان دیابت با طب سنتی
جینسینگ بیش از 2000 سال است که به عنوان یک داروی سنتی استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که جینسینگ آسیایی و آمریکایی ممکن است به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.
  • شنبلیله و درمان دیابت با طب سنتی:

    هزاران سال است که از این گیاه به عنوان دارو و ادویه در خاورمیانه استفاده می‌شود. فواید شنبلیله برای دیابت در آزمایشات حیوانی و انسانی نشان داده شده است. در یک مطالعه روی 25 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، مشخص شده است که شنبلیله تاثیر قابل‌توجهی در کنترل قند خون دارد.

  • اسفرزه (پسیلیوم یا بارهنگ کتانی) و درمان دیابت با طب سنتی:

    این فیبر گیاهی در ملین‌ها و داروهای یبوست پرطرفدار و مکمل‌های فیبری یافت می‌شود. اسفرزه همچنین در طول تاریخ نیز برای درمان دیابت استفاده شده است. مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که روزانه 10 گرم اسفرزه مصرف می‌کنند، می‌توانند سطح قند خون خود را بهبود بخشند و کلسترول خون را کاهش دهند.

  • دارچین و درمان دیابت با طب سنتی:

    مصرف حدود نصف قاشق چای‌خوری دارچین در روز می‌تواند منجر به بهبود قابل‌ توجهی در سطح قند خون، کلسترول و تری‌گلیسیرید در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.

درمان دیابت با طب سنتی
مصرف حدود نصف قاشق چای‌خوری دارچین در روز می‌تواند منجر به بهبود قابل‌ توجهی در سطح قند خون، کلسترول و تری‌گلیسیرید در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.
  • آلوئه‌ورا و درمان دیابت با طب سنتی:

    این گیاه هزاران سال است که به دلیل خواص درمانی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که آب گیاه آلوئه‌ورا می‌تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. شیرۀ خشک گیاه آلوئه‌ورا به طور سنتی در عربستان برای درمان دیابت استفاده می‌شود.

  • خربزه تلخ و درمان دیابت با طب سنتی:

    خربزه تلخ، کارلا یا بیتر ملون یک عنصر محبوب در آشپزی آسیایی و طب سنتی چینی است. اعتقاد بر این است که این گیاه تشنگی و خستگی را که از علائم احتمالی دیابت نوع 2 هستند، تسکین می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که عصارۀ خربزه تلخ می‌تواند قند خون را کاهش دهد.

  • خار مریم و درمان دیابت با طب سنتی:

    این گیاه گلدار در اطراف دریای مدیترانه یافت می‌شود و هزاران سال است که به دلیل خواص دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات با نام ترکیب فعالی که دارد، یعنی سیلی‌بینین، شناخته می‌شود. خار مریم ممکن است مقاومت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که بیماری کبدی نیز دارند کاهش دهد.

درمان دیابت با طب سنتی
خار مریم مقاومت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که بیماری کبدی دارند نیز کاهش می‌‌دهد.
  • ریحان مقدس و درمان دیابت با طب سنتی:

    این گیاه معمولا در هند به عنوان یک داروی سنتی برای دیابت استفاده می‌شود. مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که ریحان مقدس ممکن است ترشح انسولین را افزایش دهد. یک آزمایش کنترل‌ شده در رابطه با تاثیر ریحان مقدس در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که این گیاه تاثیر مثبتی بر قند خون ناشتا و قند خون بعد از غذا دارد.

به گفتۀ مرکز ملی طب مکمل و جایگزین، هنوز شواهد کافی به منظور تایید استفاده از مکمل‌های گیاهی به عنوان درمان موثر برای دیابت نوع 2 وجود ندارد. در حالی که نتایج حاصل از بررسی بسیاری از این مکمل‌ها امیدوارکننده است، تا زمانی که نتایج مطالعات تکمیلی به دست نیاید، بدون مشورت با پزشک طب سنتی از مکمل‌های گیاهی برای درمان دیابت نوع 2 استفاده نکنید. مکمل‌های گیاهی عوارض جانبی دارند و می‌توانند با سایر داروها نیز تداخل داشته باشند.

پزشکان و متخصصان در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا که یکی از معتبرترین و با سابقه‌ترین مراکز طب سنتی در کشور است آمادگی ارائه مشاوره‌های لازم در زمینه درمان دیابت با طب سنتی و سایر درمان‌های مرتبط با طب سنتی را به سلامت‌جویان محترم داراست. شما می‌توانید جهت رزرو نوبت به صورت حضوری و یا آنلاین از طریق وبسایت مجموعه اقدام کنید.

منبع: everydayhealth.com ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست