شاخص

درمان گیاهی فیبروم رحم – تمام آنچه باید در مورد فیبروم رحم و درمان آن بدانید

رحم یکی از اندام‌های بانوان است که نقش زیادی در بارداری دارد. این اندام در داخل شکم قرار دارد. وظیفه اصلی رحم، رشد جنین است. اما این اندام همیشه نیز به خوبی کار نمی‌کند. بسیاری از بانوان قبل و بعد از بارداری با مشکلاتی در رحم خود روبرو می‌شوند. فیبروم رحم یکی از این مشکلات است.  ماساژ درمانی البته این بیماری قابل درمان است. درمان توسط جراحی یا درمان گیاهی فیبروم رحم دو نمونه از این روش‌ها هستند.

استفاده از هر کدام از این روش‌ها مزیت‌های خاص خود را دارد. امروزه بسیاری از افراد علاقمند به استفاده از طب سنتی برای درمان، از درمان گیاهی استفاده می‌کنند. استفاده از این روش مزیت‌های زیادی نسبت به درمان با دارو دارد. درمان‌های گیاهی امروزه آنقدر پیشرفته شده‌اند که برای بسیاری از بیماری‌ها مفیدترین راه درمان محسوب می‌شوند.

در این مطلب قصد داریم فیبروم رحم را بررسی کنیم. سپس به بیان نکاتی در مورد درمان گیاهی فیبروم رحم می‌پردازیم. اگر شما نیز یکی از بانوانی هستید حجامت که به سلامت خود اهمیت می‌دهد، در این مطلب همراه ما باشید. حتی اگر مبتلا به این بیماری نیستید، داشتن آگاهی برای شما در این زمینه مفید خواهد بود. این آگاهی به آمادگی شما در صورت رویایی با این بیماری، کمک خواهد کرد.

Uterine fibroids (1)

فیبروم رحم چیست

رحم اندامی است که در داخل لگن و بین رکتوم و مثانه بانوان قرار دارد. وظیفه رحم تغذیه و نگهداری از جنین حین رشد است. این اندام حدود 40 گرم وزن دارد. البته در دوران بارداری اندازه و وزن رحم افزایش می‌یابد. این مسئله توانایی انقباض در رحم را نشان می‌دهد. این انقباض و انبساط رحم گاها زمینه مشکلاتی مانند فیبروم رحم یا کیست می‌شود.

فیبروم رحم یکی از بیماری‌های خوش‌خیم محسوب می‌شود. کارشناسان می‌گویند که اکثریت بانوان در طول زندگی خود ممکن است با این عارضه مواجه شوند ولی درمان به راحتی انجام می‌شود. کمتر از ده درصد فیبروم‌های رحم خطرناک هستند. فیبروم در موارد خطرناک باعث سرطانی شدن رحم و ناباروری بانوان می‌شود. علت اصلی خطرناک شدن این فیبروم نیز عدم مراجعه بانوان به پزشک در مراحل اولیه رشد است.

فیبروم در طی یک بازه زمانی رشد می‌‎کند و با گذر زمان وضعیت آن وخیم‌تر و حاد می‌شود. بانوانی که به درمان این عارضه توجهی نمی‌کنند، خود را دچار خطرات جدی خواهند کرد. درمان گیاهی فیبروم رحم در مراحل اولیه می‌تواند بسیار مفید باشد.

انواع فیبروم رحم

رحم از سه لایه تشکیل شده است که هر کدام یک وظیفه خاص خود را دارند. این لایه‌ها، پریمتر، میومتر و اندومتر نام دارند. این سه لایه، در واقع از جنس عضله هستند. ایجاد توده روی لایه‌های این رحم باعث فیبروم می‌شود که ناشی از رشد بیش‌ از اندازه رحم است. فیبروم‌ها به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شوند.

  • اینترامورال
  • ساب سروزال
  • زیرمخاطی
  • فیبروم ساقه رحم

 

 

فیبروم اینترامورال شایع‌ترین نوع فیبروم است و با رشد توده‌هایی روی لایه میانی رحم ایجاد می‌شود. اینترامورال می‌تواند بدون عارضه نیز باشد اما درمان آن نیز راحت است. درمان دارویی و درمان گیاهی فیبروم رحم می‌تواند برای حل این نوع بیماری مفید باشد.

فیبروم ساب سروزال یکی دیگر از انواع فیبروم‌هاست که روی سطح رحم ایجاد می‌شود. گاهی توده‌هایی که روی این سطح ایجاد می‌شوند به خارج از رحم نیز راه پیدا می‌کنند. این نوع فیبروم معمولا دارای علائم است.

فیبروم زیر مخاطی در زیر لایه آندومتر تشکیل می‌شود و باعث اختلال در روند کار رحم می‌شود. این عارضه بسیار خطرناک است. عدم رسیدگی به این نوع فیبروم باعث ایجاد نازایی در زنان می‌شود. در صورت ادامه یافتن این بیماری، شخص مبتلا به سرطان خواهد شد.

فیبروم ساقه رحم همانطور که از نامش پیداست، در ساقه رحم رخ می‌دهد. این ساقه متصل کننده مهبل به رحم است. این نوع بیماری به ندرت بین بانوان رخ می‌دهد.

علت‌های به وجود آمدن فیبروم رحم

این بیماری به دلایل مختلفی روی می‌دهد. ژنتیک هر فرد و مسائل ارثی می‌تواند در ایجاد این عارضه بسیار موثر باشد. معمولا در خانواده‌هایی که مادر به این عارضه دچار است، احتمال می‌رود که دختران نیز در آینده به این مشکل دچار شوند.

از دیگر علت‌های بروز فیبروم و کیست، اختلالات هورمونی است. پرکاری غده‌هایی که وظیفه اصلی ترشح برخی مواد را دارند در سطح پروژسترون بانوان اثر می‌گذارند. این مسئله باعث افزایش حجم رحم خواهد شد. کلیه افرادی که سطح استروژن بالایی دارند باید در مورد خطر فیبروم آگاه باشند. درمان گیاهی فیبروم رحم می‌تواند یک راه مفید برای پیشگیری از این بیماری باشد.

یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن فیبروم رحم چاقی است. چاقی باعث فشرده شدن بافت‌های داخل بدن می‌شود. این مسئله مشکلاتی را برای رحم به وجود می‌آورد که منجر به فیبروم خواهد شد. البته این جمله به معنای این نیست که همه افراد چاق به این بیماری دچار می‌شوند. افراد لاغر نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند.

همچنین سن نیز یکی دیگر از عواملی است که در این مسئله موثر است. سن شایع این نوع بیماری، سنین بین 35 تا 50 سال است. بانوانی که سنشان بیشتر است نیز ممکن است به این عارضه مبتلا شوند. کارشناسان اخیرا ادعا کرده‌اند که بانوان دارای فرزند، با موارد فیبروم رحم کمتری مواجه می‌شوند.

علائم فیبروم رحم

Uterine fibroids (2)

فیبروم رحم علائم متعددی دارد. ژنتیک افراد در رخ دادن این علائم بسیار موثر است. ممکن است بسیاری از افراد تعداد کمی از این علائم را داشته باشند ولی مبتلا به فیبروم باشند. همچنین ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد که جزو موارد زیر نباشد. موارد زیر فقط برخی از مهم‌ترین علائم عمومی فیبروم هستند.

  • اختلال در قاعدگی
  • درد در ناحیه شکم و کمر
  • ادرار خونی
  • خون‌ریزی در فواصل بین قاعدگی
  • پف کردن شکم
  • درد حین نزدیکی
  • احساس درد شدید در دوران قاعدگی
  • حالت تهوع و بی‌حالی

در صورت مشاهده این عوامل، با حفظ آرامش به پزشک مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص بدهد. روش‌های مختلفی برای تشخیص این نوع فیبروم وجود دارد. استفاده از اشعه ایکس و تصویربرداری از بافت‌های داخل بدن می‌تواند در این زمینه مفید باشد. بسیاری از فیبروم‌ها با مصرف داروهای پزشکی یا درمان گیاهی از بین می‌روند.

درمان‌های گیاهی

درمان‌‌های گیاهی، نوعی درمان هستند که در آن شخص با مصرف گیاهان دارویی درمان می‌شود. این روش نوعی از طب سنتی به حساب می‌آید. طب سنتی گونه‌ای از طب است که ریشه در گذشته دارد. قبل از پیشرفت علم، بشر به صورت تجربی به خواص برخی گیاهان و مواد طبیعی پی برده است. استفاده از این روش‌ها در قرون مختلف باعث افزایش آگاهی و رشد طب سنتی شده است.

امروزه در کشورهای مختلفی که تاریخ کهن دارند، مصرف گیاهان دارویی برای انواع بیماری‌ها مفید است. به عنوان مثال در چین مراکزی وجود دارد که به درمان گیاهی فیبروم رحم و بیماری‌های کیستی اندام باروری بانوان می‌پردازند. هند نیز یکی دیگر از کشورهایی است که در این زمینه تاریخی طولانی دارد. در ایران نیز این روش درمانی از گذشته استفاده شده است. امروزه بسیاری از متخصصان ایرانی اقدام به تحصیل در رشته طب سنتی می‌کنند و با تجویز درمان‌های مختلف گیاهی به درمان بیماری‌های مختلف می‌پردازند.

درمان گیاهی فیبروم رحم

گفتیم که فیبروم رحم یکی از بیماری‌هایی است که بدون جراحی نیز قابل درمان است. بسیاری از پزشکان در فرآیند درمان اقدام به تجویز گیاهان به جای دارو می‌کنند. این مسئله بستگی به عوامل مختلفی دارد. شدت بیماری، نوع فیبروم، سن بیمار، طول دوره درمان، انتظارات بیمار و مسائل مربوط به هزینه از جمله عواملی هستند که می‌توانند در این مورد تعیین کننده باشند. همچنین منطقه زندگی بیمار نیز در تعیین درمان گیاهی موثر است. علت این مسئله، در دسترس نبودن برخی از گیاهان است. پزشکان با ارائه یک رژیم گیاهی خاص اقدام به درمان فیبروم می‌کنند. این رژیم‌ها شامل مصرف موادی است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • روغن کرچک

    Uterine fibroids (3)

روغن کرچک یکی از موادی است که از دانه گیاه کرچک به دست می‌آید. این ماده یکی از موادی است که در درمان گیاهی فیبروم رحم کاربرد فراوانی دارد. این روغن خاصیت التهاب زدایی دارد و مصرف آن باعث می‌شود که باکتری‌هایی که توده‌های مختلف فیبروم را می‌سازند از بین بروند. این روغن را می‌توان به راحتی در نقاط مختلف ایران پیدا کرد.

  • استفاده از مکمل‌ها

مکمل‌های گیاهی موادی هستند که می‌توانند در درمان گیاهی فیبروم رحم موثر باشند. این مکمل‌ها باعث تنظیم سطح استروژن بدن می‌شوند. این مسئله باعث می‌شوند که انقباض و انبساط رحم کمتر شود و روشی پیشگیرانه برای درمان فیبروم رحم باشد. همچنین این مکمل‌ها رشد توده‌ها روی لایه‌های مختلف بدن را از بین می‌برند. مکمل‌‎های زیادی هستند که می‌توان به عنوان مثال نام برد. این مکمل‌ها را می‌توانید همراه با چای نوشیدنی مصرف کنید.

لبنیات نیز می‌توانند روی این نوع درمان موثر باشند. شیر و لبنیات حاوی کلسیم هستند. این مسئله باعث می‌شود که رشد توده‌های لایه‌های مختلف رحم کاهش پیدا کند. همچنین خونریزی‌های شدیدی که ممکن است ناشی از فیبروم رحم باشد، بدن را ممکن است با کم خونی مواجه کند. شیر و ماست و انواع لبنیات به بهبود این مسئله کمک فراوانی می‌کنند. علت این امر وجود ویتامین B6 ,B1 ,E در لبنیات است. بسیاری از این ویتامین‌ها به شکل مکمل‌های گیاهی در بازار یافت می‌شوند.

  • مصرف برنج قهوه‌ای

یکی از موادی که در درمان فیبروم به شکل گیاهی مفید است، برنج قهوه‌ای است. این ماده تفاوت چندانی با برنج عادی ندارد. در واقع نحوه جدا کردن پوسته برنج باعث می‌شود که رنگ این برنج متفاوت باشد. این ماده می‌تواند در خواباندن التهابات نقش موثری ایفا کند.

  • مصرف کینوا

این ‌نوع گیاه بیشتر در آمریکای جنوبی یافت می‌شود. کینوا را می‌توان به عنوان یک وعده غذایی استفاده کرد. شکل این گیاه پس از پخت شبیه دانه‌های برنج است. وجود پروتئین در این گیاه باعث می‌شود که توده‌های ملتهب رحم کوچک شوند.

 

  • مصرف لوبیای سیاه

    Uterine fibroids (4)

مصرف لوبیای سیاه نیز یکی از روش‌های مناسب برای درمان گیاهی فیبروم رحم است. وجود پروتئین، آهن، مولیبدن، فیبر، آنتی اکسیدان، فسفر، کلسیم، پتاسیم، زینک، سدیم و چندین ماده مفید دیگر باعث شده که لوبیای سیاه یکی از مواد مصرفی مهم برای کوچک کردن تدریجی توده‌های ملتهب رحم شود. همچنین مصرف لوبیای سیاه باعث جلوگیری از سرطان رحم می‌شود. علت این مسئله وجود فلاونوئید در این مواد غذایی است.

  • مصرف چغندر

مصرف چغندر یکی از بهترین کارها برای جلوگیری از فیبروم رحم و همچنین کوچک شدن غده‌های ملتهب است. ارزش غذایی این ماده بسیار بالا است و مصرف چغندر آنتی اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهد. چغندر را می‌توان همراه با نوشیدنی‌های طبیعی مصرف کرد. همچنین می‌توانید چغندر را همراه با چای عسل مصرف کنید.

  • مصرف سیر

سیر یکی دیگر از مواد غذایی است که در همه جای ایران یافت می‌شود و می‌تواند یکی از راه‌های مناسب برای درمان گیاهی فیبروم رحم باشد. مصرف این ماده همراه با چغندر باعث افزایش آهن، منیزیوم، پتاسیم و ویتامین A,B6,C می‌شود. مصرف پیاز جوشانده به همراه سیر نیز خواص مشابهی دارد.

 

 

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به بیماری فیبروم رحم انداختیم و دیدیم که چه موادی می‌تواند در درمان گیاهی این بیماری موثر باشد. فیبروم رحم بیماری کشنده‌‌ای نیست و اگر در مراحل اولیه به آن رسیدگی شود، خطری به همراه ندارد. مصرف گیاهان دارویی می‌تواند در مراحل مختلف درمان این بیماری به شما کمک کند.

این روش‌ درمانی امتحان خود را پس داده‌ است. مصرف گیاهان ذکر شده، می‌تواند بدن را در برابر کیست رحم و فیبروم حفاظت کند. همچنین کاهش هزینه درمان و افزایش طبیعی سلامت بدن بدون هرگونه عوارض، دیگر علت‌هایی هستند که می‌تواند افراد را ترغیب به استفاده از گیاهان برای درمان فیبروم بکند. توصیه‌های ذکر شده در این مطلب را جدی بگیرید تا همیشه سلامت بمانید.

Uterine fibroids (5)

 

منبع: healthline womenshealth uclahealth carinagreweling

 

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا

می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌های  7-88207836-021 و یا 88174700-021 تماس بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون و … بهره‌مند شوید.  کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باش

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست