عوارض فصد خون

عوارض فصد خون چیست و چطور برطرف می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤال، بهتر است ابتدا مفهوم فصد را مرور کنیم. فصد خون یا رگ زنی یکی از روش‌های درمانی طب سنتی است که به منظور پیشگیری یا درمان بیماری‌ها انجام می‌شود.

این روش درمانی باید بعد از معاینه و تجویز و تنها تحت نظر یک پزشک متخصص طب سنتی انجام شود، در غیر اینصورت می‌تواند با عوارض خطرناکی همراه باشد. در ادامه در رابطه با عوارض فصد خون، فصد خون با چه ابزاری انجام می‌شود، چند وقت یکبار فصد خون را انجام دهیم و در تهران در کجا فصد خون کنیم صحبت می‌کنیم.

آیا عوارض فصد خون با آنژیوکت یا تیغ با هم تفاوت دارد؟

در گذشته فصد خون با استفاده از ابزاری به نام نیشتر که به تیغ شبیه بود، انجام می‌شد. امروزه فصد خون را می‌توان با استفاده از تیغ یا آنژیوکت انجام داد. خون خارج شده از بدن بر اثر فصد خون با تیغ را معمولا جمع‌آوری نمی‌کنند اما در رابطه با فصد خون با آنژیوکت اینطور نیست. روش فصد خون با آنژیوکت به فرایند خونگیری و اهدای خون شباهت دارد.

آنژیوکت وسیله‌ای برای تزریق سرم، خون و داروهای تزریقی از راه ورید است و در سایزها و رنگ‌های مختلفی در دسترس است. در این روش از کیسۀ فصد خون نیز استفاده می‌شود. خون خروجی را می‌توان درون کیسۀ فصد خون جمع‌آوری کرده و به مکان‌های دیگر منتقل کرد. کیسۀ فصد خون استریل هستند و از تاثیر عوامل خارجی مانند رطوبت بر خون جلوگیری می‌کنند.

تاکنون تحقیقی انجام نشده که ثابت کند عوارض فصد خون با آنژیوکت، با عوارض فصد خون با تیغ فرقی دارد، اما برخی از متقاضیان طب سنتی، با توجه به قدمت فصد خون با تیغ در طب ایرانی، این روش را به فصد خون با آنژیوکت ترجیح می‌دهند.

عوارض فصد خون چیست؟

انجام فصد خون توسط یک پزشک متخصص طب سنتی از ابتلا به برخی بیماری‌ها پیشگیری و برخی بیماری‌ها را نیز درمان می‌کند. اما گاهی اوقات ممکن است فصد خون برای فرد تحت درمان عوارضی به همراه داشته باشد.

عارضه‌های ناشی از خونریزی، شایع‌ترین عوارض فصد خون هستند. به طور کلی خروج خون از بدن باعث ضعف و بی‌حالی بیمار می‌شود و ممکن است به اندام‌هایی مانند کلیه، کبد و قلب آسیب وارد کند.

شایع‌ترین عوارض فصد خون کدامند؟

شایع‌ترین عوارض فصد خون عبارتند از:

  • ضعف و بی‌حالی
  • آسیب به بافت و سلول‌های عصبی
  • ضعف معده و کبد
  • بی‌اشتهایی
  • سوءمزاج

دو مورد از عوارض فصد خون که اغلب به دلیل انجام نادرست فصد خون زیر نظر یک فرد آموزش‌ندیده یا انجام فصد خون در یک مرکز نامناسب دیده می‌شود، پارگی رگ، کبودی و عفونت است.

به دلیل همین عوارض فصد خون، این کار برای افراد سالمند، کودکان یا افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن یا افراد مبتلا به سرطان که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند، پیشنهاد نمی‌شود.

 عوارض فصد خون تا چه اندازه شایع هستند؟

بی‌شک افرادی که در گروه آسیب‌پذیر جامعه (کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های جدی و سرطان و…) قرار دارند، بیشتر در معرض عوارض فصد خون هستند. با وجود اینکه گزارش‌های زیادی در رابطه با عوارض فصد خون وجود داشته است، اما به طور دقیق نمی‌توان احتمال مواجهه با این عوارض را پیش‌بینی کرد.

بنابر گزارش‌ها، عوارض فصد خون معمولا به این دلیل که سوابق بیمار قبل از تجویز فصد به درستی بررسی نمی‌شود، رخ می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به یک پزشک متخصص طب سنتی در یک مرکز معتبر طب سنتی، احتمال وقوع این عوارض را به حداقل برسانید. یک پزشک متخصص طب سنتی با تکنیک‌های فصد خون و تدابیر قبل، حین و بعد از فصد خون آشناست و همچنین می‌داند که در مواقع اورژانسی چه اقداماتی را باید انجام دهد و خطرات احتمالی را چگونه کنترل کند.

فصد خون چندوقت یکبار انجام دهیم؟

خون وظایفی حیاتی در بدن دارد. اصلی‌ترین وظایف خون اکسیژن‌رسانی، تغذیه بافت‌ها و همچنین دفع مواد زائد مانند کربن‌دی‌اکسید و لاکتیک اسید است و نقش بسیار مهمی در خط دفاعی بدن نیز دارد. بنابراین می‌توان گفت خون مایۀ حیات انسان است. اما همانطور که آب زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی و مرگ یک گیاه شود، خون نیز حد و اندازه‌ای دارد. با انجام فصد خون می‌توان میزان و غلظت خون و سایر اخلاط چهارگانه (خون، صفرا، سودا، بلغم) را به حالت تعادل رساند و وضعیت سلامتی بدن را بهبود بخشید.

بیمار برای اثربخشی فصد خون باید حداقل 3 بار و در یک بازۀ زمانی مشخص‌شده توسط یک پزشک متخصص طب سنتی فصد خون را انجام دهد. بهتر است فصد خون را در روزهای پشت سر هم انجام داد. همچنین بهتر است در هر نوبت، فصد خون به دفعات و هربار حجم کمی خون از بدن خارج شود تا اینکه در یک نوبت خون زیادی را از بدن فرد بیمار خارج کرد. بیمار نیز می‌تواند در بین این دفعات خونگیری، نوشیدنی‌های توصیه شده را مصرف کند تا قوای خود را باز یابی کند. به این ترتیب می‌توان از غش کردن و بی‌حالی بیمار جلوگیری کرد.

یکی از مراکز معتبر طب سنتی در تهران، کلینیک طب سنتی دکتر سریتا است که کادر درمانی آن از متخصصان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تشکیل شده است. کلینیک طب سنتی دکتر سریتا خدمات متنوع طب مکمل از جمله طب ایرانی (سنتی)، طب سوزنی (چینی) و طب آیورودا (هندی) را به مراجعه‌کنندگان خود ارائه می‌دهد.

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا به رعایت اصول بهداشتی و تدابیر استاندارد برای انجام فصد خون متعهد و پایبند است.

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست