بادکش چیست ؟

بادکش چیست ؟ به عنوان یکی از اجزای اصلی طب سنتی، بادکش درمانی برای چندین هزار سال است که در سراسر کشورهای آسیا انجام می‌شود. با اینکه ما هنوز در حال شناخت مکانیسم‌های اثربخشی بادکش هستیم، بیشتر مطالعات نشان داده‌اند که این درمان کاربردی، فواید زیادی دارد. با وجود این شواهد روز افزون و کم خطر بودن این درمان، محبوبیت بادکش هم در طب سنتی و هم در طب مدرن در سراسر جهان بسیار گسترش یافته است.

بادکش درمانی اغلب به عنوان یک درمان کمکی و درکنار درمان‌های دیگر انجام می‌شود، اما از آن می‌توان به ‌عنوان یک درمان اختصاصی قدرتمند و مؤثر هم برای بیماری‌هایی که شخص از قبل به آن مبتلا بوده و هم به عنوان پیشگیری از بیماری‌های جدید نیز استفاده کرد.

روش‌های پیشگیری از بیماری‌ها این توانایی را دارند که میزان بروز بیماری‌های مزمن و همچنین ناتوانی‌ها و مرگ و میرهای مرتبط با آن‌ها را کاهش دهند. با افزایش قابل توجه موارد بیماری‌های مزمن در سال‌های اخیر، مراقبت‌های پیشگیری به ویژه برای بیماران در هر سنی به امری حیاتی تبدیل شده است.

پیشگیری، راه اصلی رسیدن به سلامتی است. این به معنای روزهای مریضی کمتر، آسیب کمتر، حضور کمتر در اورژانس و سبک زندگی سالم‌تر است، دقیقا همان مسأله‎ای که طب سنتی به دنبال آن است.

بادکش چیست ؟

عمل بادکش شامل به کارگیری لیوان‎های ساکشن و حرکات آنها روی پوست است. که هر کدام خلاء بر روی پوست ایجاد می‌کنند. این فنجان‌ها معمولاً از شیشه، پلاستیک یا سیلیکون ساخته می‌شوند. می‌توان آنها را روی پوست خشک، چرب شده با روغن و یا حتی با آتش استفاده کرد. از این روش درمانی برای تسکین دردهای اندام‌های مختلف بدن و درمان طیف وسیعی از مشکلات و بیماری‎ها استفاده می‎شود.

بادکش چیست و فواید آن کدام است؟

بادکش به طور گسترده‌ای برای درمان تعداد زیادی از بیماری‌ها استفاده می‌شود، اخیراً استفاده از آن در بین ورزشکاران برتر المپیک از جمله مایکل فلپس نیز رایج شده است . این روش به بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران کمک می‌کند و همچنین برای پیشگیری و التیام درد و آسیب‌های اسکلتی عضلانی مؤثر است. بادکش درمانی به ویژه در گردن و کمر، باعث افزایش جریان و گردش خون، کاهش التهاب و همچنین بهبود انواع مختلف بیماری‌های مزمن و حاد می‌شود.

با توجه به توانایی بادکش در شل کردن عضلات ناحیه مورد نظر، این درمان طب سنتی به میزان قابل توجهی اسپاسم‌های عضلانی را کاهش می‌دهد، از جمله تنش‌های عضلانی که از رسیدن خون و اکسیژن کافی به مغز جلوگیری می‌کنند.

به همین دلیل، مطالعات زیادی نشان داده است که افرادی که از بیماری میگرن و سردردهای عصبی رنج می‌برند، پس از استفاده از بادکش در شدت درد و تناوب آن کاهش محسوسی را تجربه کرده‌اند.

علاوه بر تاثیرات بی حس کننده و ضد التهابی، بادکش در تقویت سیستم ایمنی و معالجه بیماری‌های خود ایمنی نیز مفید است. همچنین بررسی‎ها نشان داده‎اند که بادکش به طور قابل ملاحظه‌ای شدت علائم را در بیماران مبتلا به بیماری لایم، سندروم تونل کارپال، فیبرومیلاژیا و نقرس بهبود می‌بخشد.

بادکش چیست
بادکش درمانی به بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران کمک می‌کند و همچنین برای پیشگیری و التیام درد و آسیب‌های اسکلتی عضلانی مؤثر است.

بادکش چیست و چه جایگاهی در تحقیقات پزشکی دارد؟

یک کارآزمایی بالینی با نمونه‎گیری تصادفی، به این نتیجه رسیده که بادکش به اندازه دارو برای مدیریت درد ناشی از آرتروز موثر است. در بیماران مبتلا به دیابت حتی پس از درمان کاهش قابل توجهی در قند خون مشاهده شده است.

ثابت شده است که بادکش به وسیله بهبود جریان خون، سیستم عصبی خودمار بدن (که مسئول عملکرد اندام‌های داخلی است) را تحریک می‌کند، تعادل بدن را بازیابی کرده و سلامت قلب و روند هضم و گوارش را تقویت می‌کند. ارتباط ثابت شده‌ای بین بادکش و  بالا رفتن میزان اکسیژن خون وجود دارد، که به ویژه برای بیماران مبتلا به اختلالات خونی خاص (مانند کم خونی) و برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (شرایطی که بر ریه‌ها یا سیستم تنفسی تأثیر می‌گذارد)، مفید است. به همین دلیل معمولاً از بادکش برای پیشگیری و تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا نیز استفاده می‌شود.

هنگامی که از بادکش که برای تحریک سیستم لنفاوی استفاده می‌شود، در کاهش سموم، بهبود تعادل هورمونی و احتباس مایعات اضافی کاملاً تاثیر دارد. در تحقیقات سال‌های اخیر ثابت شده است که اغلب در درمان آکنه، زونا و سایر بیماری‌های پوستی بهتر از داروها عمل می‌کند.

فراتر از مصارف پزشکی، بادکش به عنوان یک درمان زیبایی محبوبیت زیادی پیدا کرده است، که این موضوع به دلیل اثرات ضد پیری و توانایی آن برای به حداقل رساندن ظاهر اسکارها ، علائم ترک‌های پوستی، رگ‌های واریسی، سلولیت و حتی چین و چروک بسیار پرطرفدار است.

این درمان به وسیله افزایش جریان خون درجهت رفع خستگی‌های فیزیکی و احساسی کاربرد دارد. به همین دلیل، جای تعجب ندارد که بیماران پس از بادکش معمولاً سطوح پایین‌تری از افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و حتی خستگی را اعلام می‌کنند. با توجه به اثر آرامش بخش آن بر روی سیستم عصبی، امکان دارد که در حین یا بعد از جلسه درمان، افزایش یا کاهش انرژی را تجربه کنید. همچنین ممکن است احساس تعجیل یا رهایی از احساسات داشته باشید. این عواطف کاملا طبیعی است و بخشی از مسیر رسیدن به سلامتی محسوب می‎شود.

بادکش چیست
در تحقیقات سال‌های اخیر ثابت شده است که بادکش درمانی اغلب در درمان آکنه، زونا و سایر بیماری‌های پوستی بهتر از داروها عمل می‌کند.

بادکش چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

همانطور که در مورد اکثر درمان‌های طب سنتی صدق می‌کند، هدف از بادکش ایجاد تعادل کامل در بدن و ذهن به طبیعی‌ترین راه ممکن است. این درمان برای اکثر بیمارانی که به داروها واکنش‌های نامطلوب دارند و یا نگران تداخل دارویی با سایر درمان‌ها هستند، یک گزینه بی‌خطر است. فرقی نمی‌کند به دنبال رهایی از یک بیماری خاص باشید و یا  اینکه فقط قصد داشته باشید سلامت عمومی خود را تقویت کنید،  در هر صورت بادکش به احتمال زیاد حرفی برای گفتن دارد.

بادکش چیست و چه احساسی در بدن ایجاد می‎کند؟

اگر هنوز مطمئن نیستید که بادکش چیست پیش از هر مسأله‎ای نباید از دایره‌های بنفش ایجاد شده در پشت خود بترسید! بادکش تجربه دردناکی نیست. در واقع، بسیاری از بیماران احساس می‌کنند که بسیار شبیه یک ماساژ است. احساساتی که افراد تجربه می‌کنند به عوامل مختلفی از جمله شرایط فردی بیمار، منطقه و هدف درمان متفاوت است.

برای انجام بادکش پزشک از لیوان‎های سیلیکونی که به سادگی با فشردن و سپس رها کردن و با ایجاد خلاء روی پوست متصل می‌شوند، یا فنجان‌های شیشه‌ای که معمولاً قبل از متصل شدن به پوست با آتش گرم می‌شوند، استفاده می‌کند.

هنگامی که لیوان به پوست بدن چسبیده است، احساس سفتی مختصری خواهید کرد، اما این احساس به سرعت از بین می‌رود. بسته به نوع درمان ممکن است فنجان‌ها روی پوست حرکت داده شوند، برای مدت زمان طولانی‌تری در جای خود باقی بمانند، یا به طور مکرر در همان مکان برای مدت زمان کوتاه‌تری استفاده شوند. پزشک طب سنتی با شما صحبت می‌کند تا اطمینان حاصل کند در طول فرآیند احساس راحتی می‌کنید.

بادکش چیست و در کدام نواحی انجام می‎شود؟

بادکش معمولاً در ناحیه کمر انجام می‌شود، اما در سایر نواحی بدن نیز قابل انجام است. به عنوان مثال، برای رفع مشکلات گوارشی روی شکم، برای درمان میگرن روی سر و گردن و برای سندرم تونل کارپال روی بازوهای شما تمرکز می‌کند. در بادکش درد معمولاً به صورت موضعی درمان می‌شود، اما برای مثال در درمان با طب سوزنی، نقاط مرتبط گاهی اوقات در سایر قسمت‌های بدن درمان می‌شوند. به عنوان نمونه، نقاط هدف در طب سوزنی در اطراف ستون فقرات و اغلب به منظور تحریک نقاط  متفاوتی که مربوط به اندام‌های خاصی در بدن هستند، نشانه گذاری می‌شوند.

در بادکش صورت از تکنیک‌های ملایم‎تری استفاده می‌شود که نباید باعث تغییر رنگ در صورت شود، اما بادکش بدن، به خصوص در پشت، اغلب باعث ایجاد برخی کبودی‌های دایره‎ای شکل و موقت می‌شود. با این حال، این کبودی‌ها مشابه کبودی‌های معمولی نیستند و باعث ایجاد درد نمی‌شوند. پس از اتمام جلسه بادکش، احتمالاً احساس آرامش و شادابی خواهید کرد.

بادکش چیست
بادکش معمولاً در ناحیه کمر انجام می‌شود، اما در سایر نواحی بدن نیز قابل انجام است. به عنوان مثال، برای رفع مشکلات گوارشی روی شکم، برای درمان میگرن روی سر و گردن تمرکز می‌کند.

بادکش چیست و چقدر زمان می‌برد؟

پس از رزرو نوبت و تعیین وقت حضوری و ورود به کلینیک طب سنتی دکتر سریتا و بررسی اولیه شرایط شما، یکی از پرسنل کلینیک راهنمایی‎های لازم را به شما ارائه می‌کند. در این مرحله پیشنهاد می‌کنیم در صورت نیاز از سرویس بهداشتی استفاده کنید. سپس با پزشک معالج خود ملاقات خواهید داشت و پس از آن به اتاق درمان راهنمایی خواهید شد.

 پزشک طب سنتی، سابقه پزشکی و اهداف درمانی شما را بررسی خواهد کرد. در معاینه اولیه پزشک نبض شما را گرفته و زبان شما را معاینه می‌کند، این یک روش تشخیصی کلیدی است. مهم است که با پزشک طب سنتی خود در مورد هر گونه شرایط پزشکی، جراحت، درد و حساسیت صحبت کنید.

توصیه می‌شود که در مورد اولویت‌ها، میزان راحتی و هرگونه نگرانی که ممکن است قبل و در طول درمان داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید. پس از انجام این موارد شما باید آماده شوید و در محل درمان دراز بکشید.

هنگامی که پزشک شما پس از آماده شدن شما بازگشت، درمان آغاز خواهد شد. با توجه به برنامه درمانی یا اولویت‌های شما، لیوان‌های شیشه‌ای یا سیلیکونی در ناحیه درمان شما قرار می‌گیرند. تعداد لیوان‎های استفاده شده برای هر فرد متفاوت است، اما معمولاً برای بیمارانی که حساسیت بیشتری نسبت به بادکش دارند یا تازه درمان را شروع کرده‌اند، لیوان‎های کمتری استفاده می‌شود. احتمال دارد متخصص طب سنتی شما از روغن ماساژ گرم برای کاهش اصطکاک روی پوست استفاده کند، بنابراین مطمئن شوید که هر گونه حساسیت را مطرح کنید.

جلسات بادکش در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا معمولاً حدود 20 دقیقه طول می‌کشد و پس از اتمام جلسه، پزشک طب سنتی روش‌هایی را برای تقویت نتایج در خانه پیشنهاد می‌کند و همچنین توصیه‌هایی را برای ادامه درمان، در صورتی که قصد آن را داشته باشید، ارائه می‌کند.

بادکش چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، همیشه وضعیت هر بیمار، به صورت جداگانه ارزیابی شده تا برنامه درمانی منحصر به فرد برای هر شخص تنظیم و ارائه شود. پس از بررسی سوابق پزشکی و اهداف بیمار از درمان، معاینه مختصری انجام خواهد شد. اگر با پزشکان طب سنتی دیگری در مجموعه ما یا کلینیک‌های دیگر ملاقاتی داشته‌اید، نتایج آن جلسات نیز ممکن است بررسی شوند تا به بهترین شکل نیازهای شما را برآورده شود.

معاینه نبض و زبان و بررسی علائم و اهداف درمان شما از جمله مسائلی هستند که هنگام تعیین دوره درمان در نظر گرفته می‌شوند. در طی جلسه بادکشی نیز پزشک طب سنتی علائم شما را مورد توجه قرار می‌دهد.

پس از اتمام جلسه درمان، پزشک طب سنتی در مورد بهترین کارهایی که می‌توانید برای تسریع روند درمان انجام دهید با شما صحبت می‌کند. این ممکن است شامل توصیه‌هایی برای جلسات بعدی، انجام حرکات کششی در خانه، تغییرات رژیم غذایی، مکمل‌های گیاهی، یا سایر درمان‌های سلامتی یکپارچه مانند طب سوزنی یا ماساژ باشد.

بادکش چیست
برنامه و روش درمانی در این راهکار نیز برای هر بیمار کاملاً منحصر به فرد است. بنابراین تعداد جلسات بادکش درمانی نیز بنا به شرح حال هر سلامت‌جو فرق می‌کند.

 

هر چند وقت یک بار باید برای جلسات بادکش مراجعه کرد؟

حال که متوجه شدید بادکش چیست باید توجه داشته باشید که برنامه و روش درمانی در این راهکار نیز برای هر بیمار کاملاً منحصر به فرد است. بنابراین تعداد جلسات بادکش درمانی نیز بنا به شرح حال هر سلامت‌جو فرق می‌کند. پزشک طب سنتی شما بر اساس شرایط، اهداف و نحوه پاسخ‌دهی بدن شما به درمان، تعداد جلسات را تعیین می‌کند.

مثلا اگر به دنبال درمان برای یک آسیب یا بیماری حاد هستید، ممکن است پزشک شما توصیه کند که برای مدت کوتاهی به صورت هفتگی مراجعه کنید. اما اگر درحال درمان یک بیماری مزمن هستید، یک برنامه طولانی مدت‌تر، می‌تواند ایده آل باشد. بیشتر بیماران پس از اولین جلسه درمان احساس بهبودی می‌کنند، اما برخی از آنها دو یا سه جلسه طول می‌کشد تا تغییرات واقعی را تجربه کنند.

توصیه‎های قبل و بعد از جلسه بادکش

برای استفاده بهینه از بادکش، پیشنهاد می‌کنیم قبل از حضور لباس‌های گشاد بپوشید، آب فراوان بنوشید و یک میان وعده سبک بخورید. از آنجایی که فرآیند بادکش شامل مقداری گرم کردن و کشیدن پوست است، باید مطمئن باشید که در پوست خود آفتاب سوختگی یا زخم‌ باز ندارید. از اصلاح و لایه‌برداری قبل از بادکش خودداری کنید. از مصرف محرک‌ها و سایر داروها قبل از جلسه درمان خودداری کنید. اما مصرف داروهای تجویز شده را بدون اطلاع پزشک، قطع نکنید.

قبل از شروع جلسه بادکش درمانی، سعی کنید چند دقیقه زودتر به کلینیک طب سنتی دکتر سریتا برسید تا بتوانید قبل از شروع جلسه کمی ‌استراحت کنید.

پس از اتمام جلسه درمان، کمی صبر کنید و به آرامی بلند شوید. برای تداوم بهبودی کسب شده، بهتر است کمی استراحت کنید و از اعمال فشار بیش از حد با کار یا ورزش شدید خودداری کنید. به خصوص اگر بادکش را به تازگی آغاز کرده‌اید. پیاده‌روی، حرکات کششی و یوگا گزینه‌های خوبی برای فعالیت‌های بعد از بادکش هستند. ممکن است پوست شما کمی به تغییرات دما حساس باشد، بنابراین بدن خود را گرم نگه داشته و حداقل برای چند ساعت از دوش گرفتن یا شنا خودداری کنید. از همه مهمتر به میزان کافی آب بنوشید.

بعد از گرفتن جواب سؤال بادکش چیست احتمالاً برای شما این سوال به وجود می‌آید که تا چند روز بعد از بادکش ممکن است کبودی‌ها باقی بماند؟ حقیقت این است که شدت و ماندگاری آثار بادکش برای هر شخص و بدن منحصر به فرد است. به طور معمول، پوست شما در عرض سه تا هفت روز به حالت عادی باز می‌گردد، اما گاهی اوقات ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا تغییر رنگ به طور کامل از بین برود. با ادامه درمان، کبودی‌های به وجود آمده به تدریج کمرنگ‌تر می شوند.

اگر می‌خواهید این روند را تسریع کنید، پزشک طب سنتی می‌تواند برای شما پماد مخصوص تجویز کند. با این حال، انجام مراقبت‌های پس از آن، مهم ترین عامل در تعیین زمان بهبودی شما است. از جمله استراحت زیاد، پوشاندن و گرم نگه داشتن ناحیه درمان و مصرف کافی مایعات.

بادکش چیست و چه عوارضی دارد؟

بادکش، زمانی که توسط یک پزشک متخصص طب سنتی انجام شود، یک درمان کاملاً ایمن برای بیشتر افراد است. ممکن است در طول درمان کمی ناراحتی داشته باشید، اما بادکش نباید دردناک باشد. اگر پس از جلسه درمان متوجه افزایش خستگی یا علائم خفیف شبیه آنفولانزا شدید بدانید که اینها نشانه‌های فرآیند سم‌زدایی طبیعی بدن هستند و به سرعت فروکش می‌کنند.

سایر عوارض جانبی، به غیر از کبودی‌های بدون درد پوست، نادر است، از جمله درد، سرگیجه، سردرد یا سوختگی (در حین بادکش درمانی). اگر در مورد بی خطر بودن بادکش اطمینان ندارید یا قصد دارید با این روش یک بیماری خاص را درمان کنید، همیشه بهتر است که ابتدا با پزشک طب سنتی خود مشورت کنید. با اینکه بادکش درمانی فواید زیادی دارد، اما این روش نباید جایگزینی برای سایر مراقبت‌های پزشکی در نظر گرفته شود.

در پایان هنگام استفاده از خدمات بادکش درمانی مراقب باشید سایر درمان‌های پزشکی که دریافت می‌کنید و داروهایی که مصرف می‌کنید (از جمله بدون نسخه و مکمل‌ها) را به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت نیاز اقدامات احتیاطی لازم برای سلامتی شما انجام ‌شود. اگر سؤالی دارید یا دچار تردید هستید که دچار مشکل یا علائمی شده‌اید که مربوط به درمان یا بعد از آن است، فوراً به پزشک طب سنتی خود اطلاع دهید.

منبع: healthquarters.com ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست