کاربردهای طب سوزنی و اثرات درمانی آن

در این مقاله قصد داریم در مورد کاربردهای طب سوزنی صحبت کنیم. طب سوزنی یک روش درمانی بسیار قدیمی است. این روش، 2500 سال پیش در کشور چین مورد استفاده طبیبان بود. امروزه طب سوزنی، یک روش درمانی شناخته شده در سراسر جهان است و طرفداران بسیاری دارد. اگر می‌خواهید درمورد کاربرد‌های طب سوزنی و فواید آن مطالب بیشتری بدانید، تا آخر مقاله با ما همراه باشید. دکتر طب سوزني می‌تواند به شما در درمان و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها به عنوان طب مکمل کمک کند. 

فواید و کاربردهای طب سوزنی

کاربردهای طب سوزنی در توان‌بخشی

همانطور که گفتیم طب سوزنی یا اکوپانکچر یک روش درمانی قدیمی چینی است که قدمتی بالغ بر 2500سال دارد. کاربرد‌های طب سوزنی در طب فیزیکی و توان بخشی، فراوان است. در ادامه به برخی از این کاربردها، اشاره می‌کنیم.
طب سنتی چین دلیل همه بیماری‌های روحی و جسمی را انسداد جریان نیروی چی یا همان نیروی حیات در بدن می‌داند. طب سوزنی با استفاده از فرو کردن سوزن در محل درد، به جریان نیروی چی کمک می‌کند.  سوزن‎ها باعث تحریک عصب‌های آن قسمت می‌شوند و فرمان تسکین درد را صادر می‌کنند. این سوزن خاصیتی شبیه به مورفین برای بدن دارد.گفتنی است که فصد خون و ماساژ درمانی علاوه بر طب سوزنی در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا صورت می پذیرد.

فروکردن سوزن در نقاط مختلف بدن، در درمان ناتوانی‌های حرکتی و توان‌بخشی بیماران نیز، موثر است. جالب است بدانید اثرات درمانی طب سوزنی، مورد تایید پزشکان طب نوین نیز هست. امروزه این روش، در دانشگاه‌های معتبر علوم پزشکی تدریس می‌شود. دکتر طب سنتي  می تواند با ارائه اطلاعات کامل در این زمینه و مشخص نمودن فرایند طب سوزنی، در نحوه درمان بسیار موثر واقع شوند. بنابراین در صورت وجود هرگونه سوالی در این زمینه با بخش پذیرش کلینیک طب سنتی دکتر سریتا در تماس باشید. 

مزایای طب سوزنی

طب سوزنی و درمان سرطان

دانشمندان و پژوهشگران زیادی مشغول مطالعه روی کاربرد‌های طب سوزنی هستند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا این طب می‌تواند روش مناسبی برای درمان استرس، اضطراب، افسردگی و علائم مربوط به سرطان باشد یا خیر؟
بائو یکی از پزشکان طب سوزنی است که بر روی درمان سرطان پستان با این طب فوکوس کرده است. او می‌گوید: بسیاری از پزشکانی که در خارج از حوزه طب سوزنی چین به فعالیت می‌پردازند، این مسئله را نپذیرفته‌اند که این طب می‌تواند بیماری‌های خاصی، مثل بیماری‌های کبدی، کلیوی و یا دیابت را معالجه کند.اگر کاربرد‌های طب سوزنی بتواند درمان سرطان را هم شامل شود، خیلی شگفت انگیز می‌شود! اما هنوز این طور به نظر می‌رسد که نیاز به تحقیقات بیشتر، در این زمینه است.

طب سوزنی موثر دردرمان سرطان

فواید و کاربردهای طب سوزنی در مطالعات آلمانی‌ها

نتایج تحقیقاتی که در آلمان درباره طب سوزنی انجام شده، نشان می‌دهد که این روش در درمان برخی بیماری‌ها، بسیار اثربخش است. در این تحقیقات دامنه‌دار لیستی از بیماری‌ها که نتایج شگفت‌انگیزی در درمان با طب سوزنی نشان دادند ارائه شد که شامل موارد زیر است.

• درمان زانو درد با طب سوزنی
• درمان کمر درد
• درمان گردن درد
• درمان استئوآرتریت
• سردردهای عصبی و میگرنی
• درمان سلولیت
• رفع افتادگی پلک و پوست
• ناباروری

طب سوزنی موثر در درمان نازازیی

درمورد خانم‌هایی که تخمدان پلی‌کیستیک دارند، تحقیقاتی انجام شده است. هدف از این تحقیقات، بررسی نقش طب سوزنی در درمان ناباروری این گروه از زنان بود. در سال‌های 2006 تا 2014 مقالاتی نوشته شد که نشان می‌دهد حفظ تعادل هورمون، مثل کاهش سطح تستوسترون و تنظیم تخمک‌گذاری به وسیله طب سوزنی قابل انجام است. تمام این موارد منجر به افزایش 33 درصدی یک بارداری موفق می‌شود.

طب سوزنی چگونه انجام می‌شود؟

سوزن‌ها در محل‌هایی قرار می‌گیرند که انرژی در آن جریان پیدا می‌کند و گفتیم که این انرژی “چی” نام دارد. گذاشتن سوزن‌ها در هرجایی درست نیست و همان‌طور که توضیح دادیم، اگر جریان “چی” در بدن قطع شود، فرد دارای حالات روحی و روانی خوبی نخواهد بود. در مواقع انسداد، فرد باید به پزشک طب سوزنی مراجعه کند و با استفاده از کاربرد‌های طب سوزنی، درمان شود.
وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، یافتن محل جریان انرژی توسط پزشک انجام می‌شود و سوزن‌ها در همان قسمت‌ها فرو می‌رود تا با تحریک عصب‌های آن قسمت، درد بهبود پیدا کند.

آیا طب سوزنی دردناک است؟

سوزن‌ها استریل و یک‌بار مصرف هستند و پزشک یک یا چند سوزن را روی سطح پوست قرار می‌دهد. سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی، بسیار نازک هستند. بنابراین قراردادن آن‌ها در پوست، درد شدیدی ندارد. تنها ممکن است بیمار، سوزش بسیار کم یا درد کوتاه مدتی را حس کند. سوزن به وسیله برق تحریک می‌شود یا آن را گرم می‌کنند. مدت زمان نگه‌داری سوزن‌ها 5 تا 30 دقیقه و بنا به وضعیت بیمار است. تعداد جلسات درمان هم بسته به نیاز بیمار متفاوت خواهد بود. از کاربرد‌های طب سوزنی این است که این روش مکملی بی خطر، برای درمان‎های نرمال محسوب می‎شود.

چرا باید طب سوزنی انجام دهیم؟

کاربردهای طب سوزنی در درمان بیماری‌ها

در مطالب قبلی درمورد کاربرد‌های طب سوزنی صحبت کردیم که مبحث بسیار مهمی است. سعی می‌کنیم در ادامه مجددا به بررسی کاربرد‌های طب سوزنی می‌پردازیم. موضوعی که الان می‌خواهیم آن را مورد بررسی قرار دهیم، بیماری‌هایی است که توسط طب سوزنی درمان می‌شوند. این بیماری‌ها شامل موارد زیر است.

کاربردهای طب سوزنی در درمان بیماری‌های استخوان و مفاصل

  • اثرات این روش در درمان آرتروز و ساییدگی مفاصل، شگفت‌انگیز است.
  • درد شانه به کمک چندجلسه طب سوزنی تسکین می‌یابد.
  • آسیب‌های ورزشی با این روش درمان می‌شود.
  • طب سوزنی، درد‌های ستون فقرات، گردن و کمر را بهبود می‌دهد.
  • طب سوزنی در درمان پیچ‌خوردگی مچ پا کاربرد دارد.

طب سوزنی و بیماری‌های روحی

  • طب سوزنی به درمان اضطراب و استرس کمک می‌کند.
  • طب سوزنی موجب ایجاد آرامش و تمدد اعصاب،می‌شود.
  • طب سوزنی در درمان افسردگی موثر است.

کابردهای طب سوزنی در درمان بیماری‌های گوارشی

  • طب سوزنی اثزات زیادی در درمان اسهال موثر است.
  • این طب، یبوست را درمان می‌کند.
  • تهوع و استفراغ به کمک طب سوزنی تسکین می‌یابد.
  • کاربردهای طب سوزنی، در درمان روده تحریک پذیر شگفت انگیز است.
  • بی اختیاری و احتباس ادراری با کمک طب سوزنی درمان می‌شود.

طب سوزنی و تسکین درد

طب سوزنی در تسکین دردهای زیر اثربخش است.

  • درد زانو پس از جراحی
  • گرفتگی و اسپاسم عضلات
  • درد‌های ناشی از سندرم مایوفاشیا
  • دردهای حاد و مزمن
  • دردهای مفاصلی و استخوانی مثل کمردرد، درد شانه، دردهای ستون فقرات

کاربردهای طب سوزنی در زیبایی

کاربردهای طب سوزنی در زیبایی بسیار زیاد است. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

  • رفع افتادگی پلک‌ها
  • درمان شل شدگی پوست
  • رفع سلولیت
  • رفع خطوط و چین و چروک صورت

کاربردهای طب سوزنی در چاقی و لاغری

شاید برایتان جالب باشد بدانید طب سوزنی را هم می‌توان برای چاقی موضعی به کار برد و هم لاغری. این کاربرد در نواحی مختلف، مانند شکم، پهلو، صورت و پاها قابل استفاده است.

از طب سوزنی برای درمان اختلالات دیگری هم استفاده می‌شود. اما باید در نظر گرفت که برای تایید نهایی این درمان‌ها، به تایید علمی بسیار بیشتری احتیاج است.

طب سوزنی مدرن و چینی

شاید در طول زمان کاربرد‌های طب سوزنی تغییر زیادی نکرده باشد؛ اما روش مدرن طب سوزنی با زمانی که اولین بار در چین معرفی شده، تغییرات بسیار زیادی کرده است. این تفاوت از قرن 18 میلادی بسیار عمیق شد. در واقع طب سوزنی همچنان بر درمان همان بیماری‌ها متمرکز شده است. با این‌حال روش‌های درمان را بهبود بخشیده. روش‌های امروزی مبتنی‌بر نتایج مطالعات این حوزه است. بنابراین روش‌های درمان، تعداد و مکان‌های فروبردن سوزن‌ها تغییر کرده است. همچنین نوع و جنس سوزن‌ها با قبل متفاوت است.

سوزن طب سنتی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

بعد از بررسی کاربرد‌های طب سوزنی و مسائل دیگر، خوب است که با ویژگی‌های سوزن مورد استفاده در طب سنتی هم آشنا شوید. این سوزن‌ها اکثرا بی‌درد بوده یا درد بسیار خفیفی دارند. هیچ ماده‌ای توسط سوزن‌ها وارد بدن نمی‌شود و سوزن‌ها بافت و شکل بسیار نازک و ظریفی دارند.
با این تفاسیر، حسی که موقع قرار دادن این سوزن‌ها در بافت پوست شخص حس می‌شود، قطعا با سرنگ‌های دیگر متفاوت خواهد بود. در اکثر مواقع، قسمت کوچکی از سوزن وارد بدن شخص می‌گردد. برخلاف چیزی که بیماران تصور می‌کنند، سوزن‌های این طب، اصلا ترسناک نیستند.
جنس و ماده تشکیل‌دهنده سوزن‎های طب سنتی از فولاد ضد‌زنگ است. این جنس باعث می‌شود که سوزن‌ها انعطاف‌پذیر شوند. سوزن‌ها یک‌بار مصرف بوده و بعد از بار اولی که استفاده شد، دیگر قابل استفاده نخواهد بود. اندازه آن‌ها بین 13 تا 130 است.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد کاربرد‌های طب سوزنی و روش‌های قدیمی و مدرن آن صحبت کردیم. همانطورکه پیش‌تر گفتیم، طب سوزنی روشی کاملا طبیعی است. در این روش، برخلاف روش‌های دیگر، از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. کاربرد‌های طب سوزنی زیاد است و برای درمان انواع بیماری‌ها موثر می‌باشد.

برای رزرو نوبت ماساژ

در کلینیک فوق تخصصی دکتر سریتا

می‌توانید از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 صبح تا 19 و پنجشنبه‌ها از ساعت 10 صبح تا 15، با شماره تلفن 88174700-021 تماس بگیرید.

تماس با ما

شما کاربران گرامی می توانید از دیگر خدمات درمانی طب سنتی مانند فصد خون ، زالو درمانی ، حجامت ، بادکش ، فصد خون ، ماساژ و … بهره‌مند شوید. کلینیک دکتر سریتا نیز به عنوان مرکز طب سنتی آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. 

 

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست