با درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ بیشتر آشنا شویم

درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ اغلب می‌تواند برای فردی که دچار آن شده است، مفید باشد. اسپاسم عضلانی می‌تواند به علل متفاوتی رخ دهد. برخی از شایع‌ترین دلایل اسپاسم عضلانی عبارتند از: کم آبی ماهیچه‌ها، گردش خون ضعیف، عدم انجام حرکات کششی قبل از ورزش شدید، ورزش در گرما و فشار بیش از حد به عضله در طول ورزش یا فعالیت.

اسپاسم عضلانی یک انقباض غیرارادی است که باعث افزایش درد می‌شود. این مشکل ممکن است خفیف باشد و معمولاً به عنوان «انقباض» شناخته می‌شود یا می‌تواند شدید باشد که بیشتر به عنوان «گرفتگی» نام برده می‌شود. ماساژدرمانگران ما در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا اسپاسم عضلانی را توسط ماساژ کاهش می‌دهند تا به کاهش درد و افزایش آرامش شما کمک کنند.

درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ چگونه انجام می‌گیرد؟

برای درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ می‌توان از تکنیک‌های متفاوتی استفاده کرد. انواع ماساژ که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارتند از:

  • ماساژ بافت‌های عمیق
  • ماساژ درمانی ساده
  • ماساژ سوئدی

ماساژ بافت عمیق

ماساژ بافت عمیق بیشتر اوقات برای کاهش گرفتگی عضلات استفاده می‌شود. اسپاسم عضلانی می‌تواند ناشی از فشار بیش از حد باشد که باعث ایجاد تنش می‌شود. افزایش تنش می‌تواند باعث انقباض غیر ارادی عضلات شود که به بیان دیگر اسپاسم عضلانی نامیده می‌شود. ماساژ بافت عمیق می‌تواند با بهبود فشار وارد بر ناحیه دردناک، اسپاسم را کاهش دهد. ماساژ بافت عمیق در نواحی عضلانی به منظور کشش، شل کردن و راحتی عضله انجام می‌شود که درنتیجه تنش از بین می‌رود.

ماساژ درمانی ساده

انجام ماساژ درمانی ساده، با حرکت دست بر روی ماهیچه‌ها انجام می‌شود تا فرد را از نظر جسمی و ذهنی آرام کند. خستگی عضلات عامل متداول دیگری است که باعث اسپاسم عضلانی می‌شود. ماساژ درمانی با کشش ماهیچه‌ها، افزایش جریان لنفاوی و ایجاد آرامش عضلانی، خستگی ماهیچه‌ها را از بین می‌برد. افزایش جریان لنفاوی مواد زائدی را که باعث خستگی و رخوت می‌شود، از ماهیچه‌ها خارج می‌کند. حذف مواد زائد به درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ کمک می‌کند.

درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ
انجام ماساژ درمانی ساده، با حرکت دست بر روی ماهیچه‌ها انجام می‌شود تا فرد را از نظر جسمی و ذهنی آرام کند.

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی معمولاً برای کاهش اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود. ماساژ سوئدی با ایجاد اصطکاک بین پوست و انگشتان دست باعث افزایش گردش خون در محل درمان می‌شود. در خیلی از موارد اسپاسم عضلانی به دلیل کمبود گردش خون اتفاق  می‌افتد. گردش خون ضعیف باعث تولید مواد زائد و کمبود اکسیژن و مواد مغذی برای حفظ سلامت عضله می‌شود. تجمع مواد زائد و کمبود اکسیژن و مواد مغذی می‌تواند باعث خستگی و ضعف عضلانی و در نهایت اسپاسم عضلانی گردد.

افزایش گردش خون و جریان لنفاوی باعث حذف مواد زائد شده و دسترسی به اکسیژن و مواد مغذی را بهبود می‌بخشد. پیشرفت دفع مواد زائد و در دسترس بودن اکسیژن و مواد مغذی، از خستگی و ضعف عضلانی جلوگیری کرده و اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد.

چه تکنیک‌هایی برای درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ استفاده می‌شود؟

طیف وسیعی از تکنیک‌ها را می‌توان برای کاهش اسپاسم عضلانی استفاده کرد. مرسوم‌ترین تکنیک‌های مورد استفاده عبارتند از:

  • افلوراژ
  • ورز دادن
  • ماساژ نقاط ماشه‌ای

افلوراژ

افلوراژ به طور دائم برای کاهش اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود. افلوراژ یک تکنیک ملایم است که شامل ضربات طولانی و جهت دار است که با دست‌ها و انگشتان صاف انجام می‌گردد. افلوراژ یک روش موثر برای افزایش جریان خون، کاهش سفتی عضلانی و کاهش تنش عضلانی است. ورزش‌هایی که شامل نگه داشتن عضله در یک موقعیت خاص برای زمان طولانی یا استفاده بیش از اندازه از یک عضله در طول ورزش یا فعالیت است، می‌تواند میزان اسپاسم عضلانی را افزایش دهد.این روش برای کشش و شل کردن ماهیچه ای که بیش از حد فعالیت داشته، به منظور کاهش تنش و همچنین پیشگیری از اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود.

ورز دادن

ورز دادن اغلب برای کاهش اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود. تکنیک ورز دادن شامل اعمال فشار محکم به منظور کشیدن و اعمال فشار بر ماهیچه‌ها است. عمل کشیدن و فشردن از افزایش اصطکاک استفاده می‌کند تا جریان خون را بهبود ببخشد. بهبود جریان خون از طریق ورز دادن، افزایش گردش خون، کاهش سفتی عضلات، رفع تنش عضلانی و کاهش خستگی عضلانی. تمام شرایطی که تکنیک ورز دادن می‌تواند در کاهش آن‌ها موثر باشد، همگی از علل شایع اسپاسم عضلانی هستند. بنابراین تسکین علائم اسپاسم عضلانی تعداد دفعاتی که اسپاسم عضلانی ایجاد می‌شوند را کاهش می‌دهد.

درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ
عمل کشیدن و فشردن از افزایش اصطکاک استفاده می‌کند تا جریان خون را بهبود ببخشد. بهبود جریان خون از طریق ورز دادن، افزایش گردش خون، کاهش سفتی عضلات، رفع تنش عضلانی و کاهش خستگی عضلانی.

ماساژ نقاط ماشه‌ای

یکی از راه‌های درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ، استفاده از ماساژ نقاط ماشه‌ای است. این ماساژ شامل اعمال فشار محکم بر نقاط ماشه‌ای است که در مرکز فیبرهای عضلانی قرار دارند . نقاط ماشه‌ای به دلیل ایجاد سفتی و کشش عضلانی ایجاد می‌گردند که دلیل آن اغلب به دلیل استفاده بیش از حد از یک عضله است. نقاط ماشه ای می‌توانند باعث اسپاسم عضلانی شوند زیرا با محدود کردن دامنه حرکتی عضله، عملکرد صحیح آنها را مختل می‌کند.

اعمال فشار به نقاط ماشه ای، جریان خون را در ناحیه دچار ایسکمی، محدود می‌کند. اعمال فشار باعث می‌شود نقطه ماشه‌ای شکسته شده و در نهایت فرد احساس بی‌حسی می‌کند. پس از ایجاد بی‌حسی، فشار آزاد شده و جریان خون افزایش می‌یابد. شکستن نقاط ماشه ای دامنه حرکتی عضلانی را افزایش داده و اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد.

چه زمانی ماساژ می‌تواند به کاهش اسپاسم عضلانی کمک کند؟

درمان اسپاسم عضلانی ماساژ می‌تواند از بسیاری جهات به فرد کمک کند. متداول‌‎ترین شرایط کاهش اسپاسم عضلانی که می‌تواند به شما کمک کند عبارتند از:

  • درد حاد
  • پس از یک فعالیت خاص

درد حاد

با کاهش اسپاسم می‌توان درد را کاهش داد. هنگامی‌ که یک گرفتگی به وجود می‌آید، انقباض غیرارادی باعث انفجار کوتاهی از درد می‌شود. دردی که فرد احساس می‌کند بسته به سختی یا شدت اسپاسم می‌تواند متفاوت باشد. اگر این مشکل به طور مکرر در همان عضله یا در نواحی مختلف اتفاق بیفتد، به دلیل انقباض مداوم و مصرف انرژی آن، ماهیچه‌ها خسته و فرسوده می‌شوند. خستگی عضلانی می‌تواند دردی «مبهم و ناراحت کننده‌» ایجاد کند یا آن را افزایش دهد. درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ باعث کاهش شدت درد و همچنین جلوگیری از فرسودگی عضلات می‌شود.

درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ
درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ باعث کاهش شدت درد و همچنین جلوگیری از فرسودگی عضلات می‌شود.

پس از یک فعالیت خاص

درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ، می‌تواند به کاهش مشکلات پس از یک فعالیت خاص (مانند یک رویداد ورزشی) کمک کند. عضلات خسته و ضعیف بیشتر در معرض اسپاسم عضلانی هستند. اسپاسم باعث افزایش درد می‌شود و اغلب می‌تواند آرامش فرد را از بین ببرد. پس از یک فعالیت خاص، ماهیچه‌ها معمولاً بیش از حد کار می‌کنند، و اغلب به دلیل آب و هوا یا کمبود مایعات مصرفی، دچار تنش و کمبود مایعات هستند.

عضلات بیش از حد کار کرده، منقبض و کم آب، تعدادی از متداول‌ترین علل اسپاسم عضلانی هستند که منجر به افزایش درد و کمبود آرامش در فرد می‌شود. درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ به کاهش درد و خستگی عضلانی بعد از فعالیت‌های ورزشی کمک می‌کند. کاهش درد و خستگی عضلانی به فرد این امکان را می‌دهد که پس از استراحت و تجدید قوا کند و در اسرع وقت به تمرینات بازگردد.

درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ
عضلات بیش از حد کار کرده، منقبض و کم آب، تعدادی از متداول‌ترین علل اسپاسم عضلانی هستند که منجر به افزایش درد و کمبود آرامش در فرد می‌شود.

اثرات فیزیولوژیکی درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ چیست؟

اثرات فیزیولوژیکی متفاوتی در طول ماساژ برای کمک به کاهش اسپاسم عضلانی اتفاق می‌افتد. اثرات فیزیولوژیکی که بیشتر رخ می‌دهد عبارتند از:

  • افزایش دما
  • حذف مواد زائد
  • افزایش اکسیژن رسانی

شایع‌ترین اثرات فیزیولوژیکی که در طول درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ رخ می‌دهد، شامل افزایش دما، حذف مواد زائد و افزایش اکسیژن رسانی است.

افزایش دما

افزایش دما می‌تواند به کاهش اسپاسم عضلات کمک کند. افزایش دما با استفاده از طیف وسیعی از تکنیک‌ها برای ایجاد اصطکاک بین پوست و انگشتان، در بافت‌های سطحی و عمیق ایجاد می‌شود. اصطکاک ایجاد شده بین پوست و انگشتان باعث بهبود گردش خون می‌شود. بهبود گردش خون همان عاملی است که باعث افزایش دمای ماهیچه می‌شود. اسپاسم عضلانی می‌تواند به علت تنش ایجاد شده در عضله به دلیل استفاده بیش از حد یا عدم انجام حرکات کششی قبل و بعد از یک فعالیت باشد.

حذف مواد زائد

اسپاسم عضلانی با دفع مواد زائد، کاهش می‌یابد. حذف مواد زائد زمانی اتفاق می‌افتد که جریان لنفاوی را از طریق عروق لنفاوی افزایش می‌دهد. افزایش جریان لنفاوی به منظور حذف مواد زائد از بدن بسیار موثرتر است. تجمع مواد زائد مانند اسید لاکتیک ممکن است بعد از ورزش یا یک فعالیت رخ دهد. اسید لاکتیک یکی از مواد زائد اصلی است که باعث خستگی، ضعف و درد عضلانی می‌شود. تجمع اسید لاکتیک می‌تواند باعث افزایش اسپاسم عضلانی در ماهیچه‌های فعال شوند. با حذف مواد زائد به طور موثرتر، سطح اسید لاکتیک در ماهیچه کاهش یافته و در نتیجه اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد.

درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ
تجمع اسید لاکتیک می‌تواند باعث افزایش اسپاسم عضلانی در ماهیچه‌های فعال شوند. با حذف مواد زائد به طور موثرتر، سطح اسید لاکتیک در ماهیچه کاهش یافته و در نتیجه اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد.

افزایش اکسیژن رسانی

افزایش اکسیژن رسانی معمولا برای کمک به کاهش اسپاسم عضلانی اتفاق می‌افتد. افزایش اکسیژن رسانی شامل افزایش جریان خون به منظور تامین نیاز ماهیچه‌ها و سلول‌های بدن با افزایش اکسیژن است. اکسیژن هم به عنوان انرژی و هم منبع تغذیه برای ماهیچه‌ها و همچنین حفظ سلامت و قدرت عضلات استفاده می‌شود. کمبود انرژی در ماهیچه‌ها می‌تواند باعث افزایش اسپاسم عضلانی شود. اسپاسم عضلانی به دلیل انقباض فیبرهای عضلانی که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، می‌تواند عضلات را خسته کند. افزایش اکسیژن رسانی به وسیله ماساژ از خستگی عضلات جلوگیری می‌کند و سطح انرژی موجود را افزایش می‌دهد. افزایش سطح انرژی موجود برای استفاده می‌تواند اسپاسم عضلانی را کاهش دهد.

خلاصه آنچه گفته شد

کاهش اسپاسم عضلانی شامل تسکین تنش عضلانی و خستگی ناشی از تحرک عضلات است. رایج‌ترین انواع ماساژ مورد استفاده برای کاهش اسپاسم عضلانی شامل ماساژ بافت عمیق، ماساژ درمانی و ماساژ سوئدی است. طیف گسترده ای از تکنیک‌ها از جمله افلوراژ، ورز دادن و نقاط ماشه را می‌توان برای کاهش اسپاسم عضلانی استفاده کرد. کاهش اسپاسم عضلانی از طریق ماساژ می‌تواند به کاهش درد و کم کردن اثرات پس از انجام یک فعالیت، کمک کند. انواع اثرات فیزیولوژیکی که از طریق ماساژ ایجاد می‌شود شامل افزایش دما، حذف مواد زائد و افزایش اکسیژن رسانی به منظور کاهش اسپاسم عضلانی هستند.

مرکز ارائه خدمات درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ

برای درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ، متخصصان طب سنتی راهکارهای هوشمندانه‌ای ارائه می‌دهند که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره شد. برای یافتن راه‌های درمانی دقیق‌تر و متناسب با بدن خود، می‌توانید با درمانگران طب سنتی دکتر سریتا مشورت کنید. اگر مشکلاتی در سیستم حرکتی و اسکلتی مانند زانو، کمر، پا، دست، گردن و… دارید، می‌توانید از درمان اسپاسم عضلانی با ماساژ بهره بگیرید. کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا در زمینه ارائه ماساژ حرفه‌ای برای رفع انقباضات و گرفتگی‌های عضلانی می‌تواند به شما کمک کند. درمانگران این مرکز در ابتدا شرح حال دقیقی از شما دریافت می‌کنند، سپس راهکارهای درمانی متناسب با شما را طی یک پروسه درمانی ارائه می‌دهند.

منبع: physio.co.uk ؛

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست