فواید فصد خون

فواید فصد خون از موضوعاتی است که این روزها بسیاری از علاقه‌مندان این روش درمانی، جستجو می‌کنند. فصد خون نیز مانند حجامت و بادکش درمانی یک روش درمانی و پیشگیری است که سال‌هاست از این روش که با خروج مقداری خون از بدن همراه است، برای پیشگیری و درمان برخی از بیما‌ری‌ها استفاده می‌شود. واژۀ «فصد» برای اغلب افراد یک واژۀ ناآشناست اما این روش درمانی را می‌توان یک درمان قابل پذیرش تلقی کرد.

به نقل از دکتر محمدعلی زارعیان، پژوهشگر و پزشک طب سنتی ایران، فصد یک واژۀ عربی به معنای شکافتن و زدن رگ است که در قدیم به وسیلۀ ابزاری فلزی به نام نیشتر انجام می‌شده است. برای هر رگ خاص یک نیشتر با شکل و اندازۀ خاصی وجود داشته است.

پزشکان همگی با تمام فواید فصد خون موافق نیستند و بر این باورند که خون برای بدن و درمان بیماری‌ها آنقدر دارای اهمیت و منافع است که خروج آن از بدن می‌تواند با زیان همراه باشد. اما حکما و پزشکان طب سنتی مدافع فصد خون این باور را قبول ندارند.

آن‌ها بر این باورند که بدن انسان از چهار خلط خون، بلغم، صفرا و سودا تشکیل شده است و تا زمانی‌که مقدار این چهار خلط در بدن انسان متعادل باشد، انسان سالم و سلامت است اما هنگامی‌که بر اثر اعمالی مثل پرخوری یا کم ‌تحرکی مقدار این خلط‌ها در بدن زیاد شده یا به طور کلی این چهار خلط از حالت تعادل خارج شوند، بدن انسان به بیماری دچار می‌شود.

فواید فصد خون چیست؟

یکی از فواید فصد خون این است که می‌توان از این روش درمانی برای کاهش غلظت و مقدار خون و همچنین بعضی مواقع برای کم کردن خونِ عضوی که دچار آسیب‌شده است، استفاده کرد. به عنوان مثال هنگامی‌که یک عضو دچار التهاب و در نتیجه پرخونی می‌شود، می‌توان با انجام فصد، درد و التهاب و مقدار خون زاید آن عضو را کم کرد. برای هریک از فواید فصد خون باید این عمل را در یک محل متفاوت از بدن انجام داد. مثلا برای کاهش التهاب و پرخونی و درد، فصد باید در نزدیک‌ترین رگی که به محل درد وجود دارد انجام شود، اما برای پیشگیری از درد باید فصد را در دورترین رگ به محل موردنظر انجام داد.

به گفته پزشکان طب سنتی برای درمان دردهای مختلفی از جمله درد رحم، درد بواسیر، واریس، خونریزی زیاد بینی و به طور کلی پرفشاری خون و همچنین برای درمان برخی از نازایی‌ها معمولا باید عمل فصد را در رگ‌های نواحی مختلفی مانند پشت زانو، پیشانی و گردن و… انجام داد.

از دیگر فواید فصد می‌توان به فواید فصد خون برای پوست اشاره کرد. غلظت بالای خون یکی از عواملی است که منجر به جوش و آکنه می‌شود. غلظت بالای خون یا به عبارتی زیاد بودن گلبول‌های حل شده در خون، می‌تواند مشکلات دیگری در سلامتی شما ایجاد کند. بنابراین شما برای رهایی از جوش و آکنه نیز می‌توانید فصد خون را جزو گزینه‌های درمانی خود در نظر بگیرید.

فواید فصد خون
غلظت بالای خون یکی از عواملی است که منجر به جوش و آکنه می‌شود. بنابراین شما برای رهایی از جوش و آکنه نیز می‌توانید فصد خون را جزو گزینه‌های درمانی خود در نظر بگیرید.

در ادامه به طور خلاصه به فواید فصد می پردازیم:

طبق طب سنتی، فصد فواید متعددی دارد، از جمله:

پاکسازی خون: فصد به دفع سموم و مواد زائد از خون کمک می‌کند.

کاهش غلظت خون: فصد می‌تواند به کاهش غلظت خون و بهبود جریان خون کمک کند.

کاهش فشار خون: فصد می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

درمان بیماری‌های عروقی: فصد می‌تواند در درمان برخی بیماری‌های عروقی مانند واریس مفید باشد.

کاهش درد: فصد می‌تواند به کاهش دردهای عضلانی، مفصلی و عصبی کمک کند.

درمان برخی بیماری‌های پوستی: فصد می‌تواند در درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مفید باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن: فصد می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

بهبود خلق و خو: فصد می‌تواند به بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند

فواید فصد خون برای کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری هایی است که از تجمع کلسترول و چربی های اشباع مضر به وجود آمده است برای اینکه این سموم و چربی های اضافه بدن دفع شوند بهترین کار فصد خون است چرا که با فصد خون مقدار قابل توجهی از کلسترول و چربی های اشباع به همراه خون از بدن خارج می شود.

با خارج شدن خون از رگ ها کلسترول و دیگر چربی های اشباع که در دیواره رگ ها رسوب کرده بوده و باعث ناراسایی های کبدی و قلبی شده بودند خارج می شوند.

چنانچه به صورت مداوم و دوره‌ای، فصد خون انجام شود مقدار زیادی کلسترول و چربی موجود در خون از بدن خارج می‌شوند و مانع از انباشت آن ها در کبد و عروق می‌شوندرژیم غذایی و نوع تغذیه نیز در فرایند درمان و بهبود در این دوره درمانی،  تأثیرگذار بوده به همین منظور بهتر است قبل از هر اقدامی ابتدا با پزشک طب سنتی مشاره شود و هر آنچه که پزشک متخصص تشخیص داد نسبت به آن اقدام نمود.

فواید فصد پا

فواید فصد خون از پا فواید زیادی دارد از جمله برای رفع مشکلات مربوط به بیماری های سیاتیک و خونریزی بواسیر از فواید فصد پا است. در فصد پا زمان و نحوه انجام فصد را باید توجه داشت که نوع بیماری و نوع مزاج و همچنین قوت بدنی فرد، مشخص می نماید. برای انجام فصد پا ازانتخاب رگ مناسب تا مشخص نمودن اینکه آیا نیاز به پاکسازی اولیه می باشد یا خیر و یا اینکه چه میزان خون باید خارج شود به عهده یک پزشک متخصص طب سنتی است و تنها پزشک متخصص طب سنتی ایرانی قادر به انجام فصد می باشد.

فواید فصد پای راست

فصد پای راست فواید متعددی مانند پاکسازی خون و دفع سموم و مواد زائد از خون کمک می‌کند.علاوه بر این، فصد پای راست به کاهش غلظت خون و بهبود جریان خون، کاهش فشار خون بالا،  درمان برخی بیماری‌های عروقی مانند واریس و در نیمه راست بدن به کاهش دردهای عضلانی، مفصلی و عصبی در نیمه راست بدن کمک زیادی می کند.

فواید فصد خون برای سیاتیک

کاهش التهاب: فصد می‌تواند به کاهش التهاب عصب سیاتیک و در نتیجه کاهش درد کمک کند.

کاهش فشار خون: فصد می‌تواند به کاهش فشار خون در رگ‌های خونی که عصب سیاتیک را احاطه کرده‌اند کمک کند. این امر می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

بهبود جریان خون: فصد می‌تواند به بهبود جریان خون در عصب سیاتیک کمک کند. این امر می‌تواند به کاهش درد و التهاب و همچنین بهبودی سریع‌تر کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن: فصد می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و بدن را در برابر عفونت‌هایی که می‌توانند باعث سیاتیک شوند، مقاوم‌تر کند.

فواید فصد خون برای پوست

طبق طب سنتی، فصد خون می‌تواند برای سلامت پوست مفید باشد. فصد برای درمان برخی مشکلات پوستی مانند:

جوش و آکنه: فصد می‌تواند به پاکسازی خون و کاهش التهاب کمک کند و در نتیجه به درمان جوش و آکنه کمک کند.

اگزما: فصد می‌تواند به کاهش التهاب و خارش پوست در افراد مبتلا به اگزما کمک کند.

پسوریازیس: فصد می‌تواند به کاهش التهاب و ضایعات پوستی در افراد مبتلا به پسوریازیس کمک کند.

لک‌های پوستی: فصد می‌تواند به بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی به پوست کمک کند و در نتیجه به روشن شدن پوست و کاهش لک‌های پوستی کمک کند.

برخی از فواید فصد خون برای پوست عبارتند از:

پاکسازی خون: فصد به دفع سموم و مواد زائد از خون کمک می‌کند. این امر می‌تواند به بهبود سلامت پوست و کاهش مشکلات پوستی مانند جوش، آکنه و اگزما کمک کند.

بهبود جریان خون: فصد می‌تواند به بهبود جریان خون در پوست کمک کند. این امر می‌تواند به تغذیه و اکسیژن رسانی بهتر پوست و در نتیجه شادابی و طراوت بیشتر آن کمک کند.

کاهش التهاب: فصد می‌تواند به کاهش التهاب پوست کمک کند. التهاب پوست می‌تواند منجر به مشکلات پوستی مانند قرمزی، تورم و خارش شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن: فصد می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. سیستم ایمنی بدن قوی می‌تواند به محافظت از پوست در برابر عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی کمک کند.

فواید فصد درمانی

طبق طب سنتی، فصد درمانی فواید متعددی دارد، از جمله:پاکسازی خون، کاهش غلظت خون،کاهش فشار خون، درمان بیماری‌های عروقی،کاهش درد، درمان برخی بیماری‌های پوستی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند.
توجه: فصد باید توسط فرد متخصص و باتجربه انجام شود. قبل از انجام فصد، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. فصد برای همه افراد مناسب نیست و در برخی افراد می‌تواند منع مصرف داشته باشد.
در طب سنتی، فصد برای درمان بیماری‌های مختلفی به کار می‌رود، از جمله:
بیماری‌های خونی: مانند کم‌خونی، غلظت خون، و بیماری‌های انعقادی خون. بیماری‌های
قلبی عروقی: مانند فشار خون بالا، چربی خون بالا، و بیماری‌های عروقی کرونر.
بیماری‌های گوارشی: مانند کبد چرب، زخم معده، و یبوست. بیماری‌های عصبی: مانند اضطراب، افسردگی، و بی‌خوابی. بیماری‌های پوستی: مانند اگزما، پسوریازیس، و لک‌های پوستی. بیماری‌های مفصلی: مانند آرتروز، روماتیسم مفصلی، و دردهای مفصلی.

موارد منع مصرف فصد:

افراد ضعیف و ناتوان: فصد می‌تواند باعث ضعف و ناتوانی بیشتر در این افراد شود.
افراد مبتلا به کم‌خونی: فصد می‌تواند باعث تشدید کم‌خونی در این افراد شود.
افراد مبتلا به بیماری‌های انعقادی خون: فصد می‌تواند باعث خونریزی شدید در این افراد شود.
زنان باردار: فصد می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

فواید فصد خون چه تفاوتی با فواید حجامت دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، فصد و حجامت هر دو از روش‌های درمانی و پیشگیری هستند که با خروج خون از بدن انجام می‌شوند. اما لازم به ذکر است که این دو روش کاملا یکسان نیستند و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

در فصد یک رگ اصلی کامل شکافته می‌شود و مقدار مشخصی خون (اخلاط و سموم) به توصیۀ پزشک از اعماق بدن فرد بیمار خارج می‌شود اما در حجامت ابتدا با استفاده از وسایلی خاص قسمت‌هایی از بدن فرد مانند کمر، دست، صورت، پا و… بادکشی شده و سپس با استفاده از ابزاری مخصوص این پوست بادکشی شده را به شکل سطحی خراش می‌دهند و خون و اخلاط و سموم خارج شده از مویرگ‌های سطحی خارج می‌شوندخون خارج شده در حجامت رقیق اما خون خارج شده در فصد غلیظ است.

از آنجایی که در فصد مقدار بیشتری خون از بدن فرد خارج می‌شود، ممکن است فرد ضعف کند یا برای اعضای اصلی بدن او مانند کبد، کلیه و قلب آسیبی مضر باشد. بنابراین گفته می‌شود که این روش درمانی مناسب کودکان و افراد سالمند نیست و معمولا برای افراد بالغ دارای مزاج گرم که در مناطق گرمسیر کشور ساکن هستند و مخصوصا در فصل بهار و در اولین ساعات روز توصیه می‌شود.

برای بهره‌گیری از فواید فصد خون باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای انجام فصد خون پزشک معالج ابتدا وضعیت سلامتی بیمار را بررسی می‌کند (عواملی مانند سن، مزاج بدنی، چاقی و لاغری، قوت و ضعف معده، نوع بیماری، نوع فصل، آب و هوای محل سکونت) و سپس با درنظر گرفتن این شرایط و در صورت نبودن هیچ مانعی و ضرورت داشتن این روش درمانی، فصد را انجام می‌دهد.

پزشک از قبل رگ موردنظر، عمق شکاف، مقدار خون و نوبت‌های خروج خون را مشخص می‌کند. ضعف قوای بدنی، سستی، بی‌اشتهایی، ضعف کبد و معده و… از عوارض احتمالی فصد خون هستند، در نتیجه باید برای انجام فصد به یک پزشک طب سنتی با تجربه و دارای تخصص کافی و معتبر مراجعه کرد و بعد از یک معاینۀ کامل و تنها در صورت ضرورت، این روش درمانی را انجام داد.

به فرد بیمار توصیه می‌شود برای بهره‌گیری بیشتر از فواید فصد خون، قبل از انجام این عمل نوشیدنی‌های ترش مزه مانند آب سیب ترش، آب انار یا به طور کلی خوراکی‌های ترش که به کاهش صفرا کمک می‌کنند، مصرف کند. و همچنین بعد از فصد نیز پرخوری نداشته باشد و غذاهای نرمی مانند سوپ بخورد و از خوردن غذاهای شور و دودی اجتناب کند.

سخن پایانی

در گذشته به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی و همچنین ابزارها و روش‌های استاندارد، فصد خون روشی خطرناک تلقی می‌شده است. اما امروزه مراکز طب سنتی و متخصص‌های معتبری وجود دارند که این عمل را به شکل اصولی و با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی انجام می‌دهند، تا از فواید فصد خون برای درمان بیماران استفاده کنند. در واقع امروزه با پیشرفت عمل پزشکی می‌توان فصد را بدون درد انجام داد و از فواید فصد خون بر سلامتی نیز بهره برد.

بیماران و علاقمندان به درمان‌های طب سنتی می‌توانند برای بهره‌گیری از فواید فصد خون به کلینیک طب سنتی دکتر سریتا مراجعه کنند. این مرکز که سابقه طولانی در درمان بیماران دارد، در محیطی بهداشتی و امن درمان‌هایی چون فصد خون، حجامت، زالو درمانی، ماساژ درمانی و … را به مراجعین محترم ارائه می‌کند.

تماس با دکتر سریتا

برای استفاده از خدمات دکتر سریتا می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 با شماره تلفن‌ تماس 88174700-021 بگیرید.

و یا از طریق فرم دریافت مشاوره و ویزیت آنلاین، شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

دسته

فهرست